• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08-2025
Ik zie hier geen algemeen verzameltopic staan, dus plaats maar even een nieuw topic.

Ik zit me al een tijdje te orienteren op een nieuwe tv, maar ik lees zo veel tegenstrijdige berichten dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik probeer me er niet makkelijk van af te maken, ik heb erg veel gezocht en gelezen, maar zou toch graag wat advies ontvangen omtrent de keuze voor een bepaalde tv.

Beginnen bij het begin:

Ik heb nu een Philips 26PF9531/10, dus HD-Ready, 26 inch.

Ik wil nu een wat grotere tv onder de 1000 euro, hoe goedkoper hoe beter natuurlijk. Hij moet niet al te groot zijn, niet veel meer dan 46 inch, maar wel groot genoeg om de beeldkwaliteit goed tot uiting te laten komen.

Ik kom er alleen niet goed uit wat nou het beste beeld oplevert voor gewone tv/dvd/blu-ray/xbox360 gebruik. Gewoon LCD, Plasma, LCD LED en dan Edge Led, Full Led, RGB Led, wel of geen Local Dimming. Sommigen zeggen dat de Samsung C650/750 beter zijn dan de Full Led's met Local Dimming, maar in de winkel vind ik LED tv's er wel erg mooi uitzien, maar dat zijn dan van die mooie promobeelden met kleurige bloemen etc.

Dan heb je daarna nog keuzes als hoeveel hz, reactiensnelheid, vertraging bij games, 24p, 3d, full HD (lijkt me vanzelfsprekend dat dat wel wenselijk is) en verschillen tussen merken en hun eigen ontwikkelingen/verkooptermen en ook het verschil tussen specs en wat de tv echt presteert.

Belangrijk is in ieder geval wel dat het verschil met mijn huidige tv aardig groot en zichtbaar is, anders heeft t weinig nut.

Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven en verder kunnen helpen!

• averagegamer
Niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Mijn conclusie op basis van internet en een goede verkoper met een reeel verhaal was dat Plasma het beste is, maar toen ik naast een plasma tv een led lcd (weet niet of deze full led of edge led was, was wel een tv van 1500 euro) zag vond ik die toch veel helderder, scherper en meer contrast bieden. Volgens de verkoper kwam dat doordat die als enige met HDMI was aangesloten en had t met smaak te maken, wat denk ik wel klopt, maar waarom zou iemand dan nog voor plasma kiezen?

Ik heb gister voor mn ouders een Blu-ray speler gekocht voor hun Full HD LCD tv en heb even Avatar zitten kijken, maar ik moet zeggen dat dat ook al prachtige beelden oplevert! En daarnaast heb je ook nog veel dingen die je in kan stellen aan je beeld op de Blu-ray speler en op de tv zelf waardoor je zelfs met een niet Led-tv een mooi helder, scherp en contrastrijkbeeld krijgt, in ieder geval wel bij deze film. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door averagegamer op 30-07-2010 14:00 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Het probleem is dat verkopers altijd "een vooroordeel" hebben. Ik heb zelf afgelopen maand voor 760 euro een 50 inch plasma van LG gekocht. 50PK550. Ik ben zelf voor plasma gegaan omdat ik het persoonlijk mooier beeld en zwartwaardes vind hebben. Ik kijk dan ook veel films :) Het probleem vond ik bij LED dat het eigenlijk veredelde LCD tv's zijn. De LED's die wel een verschil maken zijn de back lit led's en die kosten nog een flinke duit. Plasma is gewoonweg goedkoper bij grote beeldformaten.

Wat je vooral moet doen is in verschillende winkels gaan kijken. Iedere winkel regelt zijn tv's weer anders af. Voorlaa veel kijken. Jij bent degene die de komende jaren met plezier naar die tv moet kijken :)

Carpe Diem

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:30
De vraag is natuurlijk wat je er voor over hebt, we worden op vandaag met allerlei technische termen om de oren geslagen de vraag is ga je het gebruiken, of levert het voor jou voordeel op, of zie je het überhaupt. Zo zijn er mensen die gemakkelijk 1000 eu uitgeven voor een buizenversterker omdat de klank of diepgang van de muziek zo immens veel beter wordt. De vraag is of jij het hoort anders heb je er geen zak aan.

Dat gezegd hebbende, het beste is inderdaad gaan kijken in de winkel dat heb je gedaan, en dan denk ik dat je je moet laten leiden door je gevoel + het toestel wat het meeste te bieden heeft. Veel HDMI ingangen als je dat belangrijk vindt, of internet op je TV als je dat belangrijk vindt. We kunnen je geen typenummer voorstellen of een bepaalde TV. De ene is gecharmeerd van de Pioneer televisies en de andere is tevreden met een Samsung of een LG. Het is allemaal zo persoonlijk.

Kijken voelen/ervaren features tellen en beslissen.

Succes

discogs

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Eigenlijk heeft tv-kijken in de winkel maar een beperkt nut. Je kunt de kijkhoek bekijken, beetje met het menu spelen, de zapsnelheid zien en natuurlijk het uiterlijk van de tv beoordelen, maar de beeldkwaliteit kun je niet bepalen in een felverlichte winkel met honderden TL-buizen aan het plafond. Dat is ook meteen de reden dat de meeste mensen met een lcd (ccfl, edge-led of full led met local dimming) naar huis gaan: een lcd kan meer licht geven dan een plasma, bovendien springen die zuurstokkleurtjes van het scherm i.t.t. een plasmatelevisie. Televisies in de grote winkels als MediaMarkt, BCC, It's, Scheer&Foppen en Expert staan zelden goed afgesteld. Waarschijnlijk staan ze op de "shop mode": een instelling met maximaal contrast, maximale verzadiging en zo hoog mogelijke helderheid. De fabrikanten geven bij het installeren van de tv zelfs die keuze al: thuisgebruik of "shop mode". Het doel is simpel: opvallen in die muur van televisies.

Het kan heel goed zijn dat je woonkamer fel verlicht is of dat je de tv wil gebruiken op een plek waar je veel last hebt van reflecties (denk aan een tv in een serre ofzo) of met een raam achter de zitpositie. Ondanks vooruitgangen op ontspiegeling van glasplaten, hebben plasma's hier meer last van spiegelingen dan de gemiddelde lcd, hoewel er ook lcd's zijn (de nieuwe modellen van Sony bijvoorbeeld) die een glasplaat voor het scherm hebben, dus dat is niet altijd waar.

Plasma's hebben meer contrast en een grotere kijkhoek, geven zwart beter weer en zijn sneller in de beeldweergave, waardoor details in bewegende beelden beter te zien zijn en je 3D beter weer kunt geven. LCD's hebben dan weer geen last van inbrandverschijnsels en "image retention" en zijn gemiddeld genomen zuiniger, hoewel de verschillen veel kleiner zijn dan vroeger. Een plasma verbruikt bij een zwart scherm veel minder dan bij een wit scherm, terwijl de verschillen bij een (led) lcd veel kleiner zijn.

Maar naar mijn mening kun je beter wat reviews lezen op websites als AVForums.com om te ontdekken wat goede televisies zijn en welke niet. In de winkel heb je de partijdige verkoper die jou liever een model verkoopt dat veel marge heeft en zo'n website is onpartijdig, verdient niks aan jouw keuze en heeft de middelen om zo'n tv echt goed te testen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• averagegamer
@Muppet en Loewie:
Ik ga zo weer wat winkels af. Bedankt voor de tips. Het is inderdaad ingewikkeld en er zijn zoveel termen etc. Ik wil niet meer dan 800 euro uitgeven, liefst nog minder, twijfel dus tussen een Full HD edgelid led of Full HD plasma, formaat niet groter dan 40 inch, ideale kijkafstand is dan 4 meter, en ik zit er vaak nog iets dichter op. Belangrijk is een scherp, helder, contrastrijk en onvertraagd beeld voor Blu-ray en Xbox 360 en het liefst nog een beetje fatsoenlijke gewone tv via kabel of digitaal. Andere dingen zijn minder belangrijk. Wat ik vooral verder lastig te beoordelen vindt zijn de dingen die per merk verschillen, de een heeft een goede image processing, de ander heeft pixel plus hd, ik vind het erg onoverzichtelijk hoe merken van elkaar verschillen in beeldkwaliteit. Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat bij de betaalbare Plasma's Panasonic erg goed is. En gaan de positieve kanten van Plasma uberhaupt wel op bij schermen van maar 500 euro?

[ Voor 31% gewijzigd door averagegamer op 30-07-2010 14:29 ]

• averagegamer
@Grene: Maar ik vind juist in de winkels de LED's veel meer contrast hebben dan Plasma's, en ik neem aan dat zowel de plasma's als de LED's op die shopmode staan. Daarnaast heb ik idd last van spiegeling op de plaats waar hij komt, maar mijn huidige LCD heeft dat evengoed, maar als Plasma nog slechter is vind ik dat alleen maar een minpunt voor Plasma.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02 18:47

Deathchant

Don't intend. Do!

averagegamer schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:58:
een reeel verhaal was dat Plasma het beste is, maar toen ik naast een plasma tv een led lcd (weet niet of deze full led of edge led was, was wel een tv van 1500 euro) zag vond ik die toch veel helderder, scherper en meer cntrast bieden.
Een LCD/LED meer contrast dan een plasma? Laat eens zien dan? Helderder en scherper dat geloof ik wel maar tevens vind ik het ook platter beeld, als in: niet levendig, en plasma is wat zachter, maar wel veel levendiger vind ik.
Je hebt een budget van 1000 euro. Probeer eens naar een 42G20 plasma te kijken. Niet je laten overweldigen door wat statische plaatjes op een LCD, maar ga gewoon echt een kwartier kijken ofzo. Misschien kom je wel tot de ontdekking dat je plasma toch wel aangenamer vindt.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

averagegamer schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 14:31:
@Grene: Maar ik vind juist in de winkels de LED's veel meer contrast hebben dan Plasma's, en ik neem aan dat zowel de plasma's als de LED's op die shopmode staan. Daarnaast heb ik idd last van spiegeling op de plaats waar hij komt, maar mijn huidige LCD heeft dat evengoed, maar als Plasma nog slechter is vind ik dat alleen maar een minpunt voor Plasma.
Dat komt omdat de waargenomen zwart waarde van een LCD toeneemt bij meer licht, en bij een Plasma juist afneemt. Hoe donkerder de kamer hoe beter de Plasma eruit zal zien.

• averagegamer
Deathchant schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 15:03:
[...]
Een LCD/LED meer contrast dan een plasma? Laat eens zien dan? Helderder en scherper dat geloof ik wel maar tevens vind ik het ook platter beeld, als in: niet levendig, en plasma is wat zachter, maar wel veel levendiger vind ik.
Je hebt een budget van 1000 euro. Probeer eens naar een 42G20 plasma te kijken. Niet je laten overweldigen door wat statische plaatjes op een LCD, maar ga gewoon echt een kwartier kijken ofzo. Misschien kom je wel tot de ontdekking dat je plasma toch wel aangenamer vindt.
Ik ben vandaag nog weer in de winkel geweest en ja, zo'n LED LCD spat van t scherm! Helder, fel, veel contrast, wit is spierwit en zwart is pikzwart, scherp, levendig, de plasma (heeft ook deels met de instelling te maken) was grijzig, zwart was donkergrijs, wit was lichtgrijs, zachtere tinten. Dit werd ook verteld in alle winkels en er werd gezegd dat dit een kwestie van smaak is en dat lijkt me wel kloppen.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 16:32:
[...]

Dat komt omdat de waargenomen zwart waarde van een LCD toeneemt bij meer licht, en bij een Plasma juist afneemt. Hoe donkerder de kamer hoe beter de Plasma eruit zal zien.
Dat zal, maar ik zit niet altijd in een donkere kamer te kijken.

Verwijderd

Heb er meer dan een jaar over gedaan die keus. Wel besteld nog niet spelend bij mij thuis gezien. Afgegaan op recensies in de 'vakliteratuur', even gekeken naar reflectie in de winkel en uiteindelijk heeft de vormgeving ook erg meegespeeld. Prijs was natuurlijk ook een issue. Volgende week het resultaat van de koop bewonderen kan eigenlijk nog maar op een ding mis gaan, formaat beeldscherm.

• nvana_30
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 21:32
Ik zou gewoon zelf kijken naar wat je het mooiste beeld vindt geven. Het liefst normale beelden proberen op te zetten, zoals Ned1. De bekende trage demofilmpjes zijn zo gemanipuleerd dat ze er goed uitzien, of felle kleuren hebben zoals in tekenfilms. Dat komt leuker over op een LCD.

Voordeel van Plasma is betere zwartwaardes, mooiere huidtinten en snelle responsetijd.

Nadeel is iets hoger stroomverbruik (mijn Panasonic tx-px42g10 meet ik tussen de 150 en 200 Watt), maar het beeld is dan ook super :-)

Moderne LCDs met full LED verlichting kunnen rond de 100 Watt uitkomen begreep ik. Maar dan betaal je gelijk de hoofdprijs (1500+ Euro).

• averagegamer
Ik ben vandaag weer in een paar winkels geweest en heb nu ook die plasma op de HDMI gezien, ook hebben we wat met de instellingen gespeeld om het beeld wat meer contrast te geven. Hij had het beeld stopgezet om de scherpte van de details te zien, dat was idd scherper als bij de LCD's, maarja, die waren nu dus niet met HDMI aangesloten, dus dat is ook geen eerlijk vergelijk.

Ben daarna nog bij It's geweest en een tijdje met een verkoper gepraat over mijn dilemma en hij zei eigenlijk ook dat het een kwestie van smaak is. En dan vind ik LED LCD toch gewoon mooier, helderder, scherper, wit is witter, zwart is minstens even zwart, kleurrijk, levendig en ik vind Plasma niet zo mooi. Dus ik ben er wel uit dat ik LED LCD wil en ook dat EDGE LED goed genoeg is. Ook hebben we naar het verschil tussen 50 hz en 100 hz gekeken met 2 tv's naast elkaar. Dat was erg duidelijk en ik wil dus ook een 100 hz en ook Full HD. 3D hoef ik niet. Qua merk kwam ik samen met de verkoper op Samsung uit.

Als ik dan kijk naar het aanbod kom ik op de C6000 serie uit van Samsung. Qua formaat zat ik te twijfelen tussen 37 of 40 inch. Nu heb ik 26, maar ik wil groter. Ideale kijkafstand zijn veel regels voor, een komma tussen de inches zetten en dan heb je het aantal meters, of het aantal centimeters x 3, maar ik zit denk ik met een film op 3 a 3,5 meter en met gamen een stuk dichterbij, dus ik denk dat 37 inch dan goed is?

Ik kom dan uit op de Samsung 37C6000 maar die is toch nog wel 900-1000 euro en dat vind ik toch aan de dure kant. Een Hd-ready of Full HD Plasma van dit formaat is 500-600 euro en ik had niet verwacht dat een EDGE LED nog zoveel duurder zou zijn. Dat vind ik nog wel een struikelpunt. Nou heb je ook nog wel iets goedkopere Full HD 100hz EDGE LED tv's, maar ik weet niet of ik die even mooi beeld vind geven, want naast die specs zullen er vast toch wel verschillen tussen zitten.

En ook wil ik er nog een zo goedkoop mogelijke home cinema set bij met overtuigend surround sound en een goede Blu-Ray speler, hebben jullie daar nog advies over? Dit is een van de goedkoopste die ik vind: http://www.kieskeurig.nl/...ysteem/lg/hb905sa/902227/

[ Voor 3% gewijzigd door averagegamer op 30-07-2010 19:54 ]

Verwijderd

averagegamer schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 19:52:
Ik kom dan uit op de Samsung 37C6000 maar die is toch nog wel 900-1000 euro en dat vind ik toch aan de dure kant. Een Hd-ready of Full HD Plasma van dit formaat is 500-600 euro en ik had niet verwacht dat een EDGE LED nog zoveel duurder zou zijn. Dat vind ik nog wel een struikelpunt. Nou heb je ook nog wel iets goedkopere Full HD 100hz EDGE LED tv's, maar ik weet niet of ik die even mooi beeld vind geven, want naast die specs zullen er vast toch wel verschillen tussen zitten.
Ik heb zelf een paar dagen geleden de 32" versie gekocht. Eerste instantie wou ik een 37" maar die viel buiten het budget. Ik had zo iets, dan maar wat kleiner. Toen ik de tv bestelde was waren er maar een paar leveranciers die iets goedkoper waren, zag net dat er nu één is die ongeveer €80 goedkoper is. Ga hem niet terug brengen, soit. Maandag is de tv in huis, eens kijken of het bevalt. Vorige tv was een 100hz 28"sony. Zitafstand 2,5/ 3 meter.

• averagegamer
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 20:10:
[...]

Ik heb zelf een paar dagen geleden de 32" versie gekocht. Eerste instantie wou ik een 37" maar die viel buiten het budget. Ik had zo iets, dan maar wat kleiner. Toen ik de tv bestelde was waren er maar een paar leveranciers die iets goedkoper waren, zag net dat er nu één is die ongeveer €80 goedkoper is. Ga hem niet terug brengen, soit. Maandag is de tv in huis, eens kijken of het bevalt. Vorige tv was een 100hz 28"sony. Zitafstand 2,5/ 3 meter.
Welke heb je gekocht dan? Ik vind 32 inch wel aan de kleine kant voor 3 meter afstand.

Verwijderd

averagegamer schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 20:20:
[...]

Welke heb je gekocht dan? Ik vind 32 inch wel aan de kleine kant voor 3 meter afstand.
Ik ben de gok aangegaan en heb een Samsung UE32C6000 gekocht. Heb van karton 2 tvs gemaakt, 32 en 37 en ik vindt het prijsverschil die 5 inch niet waard. Theoretisch gezien resolutie, kijk afstand, oplossend vermogen en wat het menselijk oog kan zien zit je aan een grotere diameter maar ik heb zo iets ach.
Bij mn 28" crt kon ik de beeldlijnen vanaf mn bank zien als ik niet te vermoeid was. Zal nu niet het geval zijn ;).
Pagina: 1