Toon posts:

Een PC zelf bouwen, hoe moeilijk is het exact

Pagina: 1
Acties:
  • 3.181 views

Verwijderd

Topicstarter
Hey guys,

Ik ben in de markt voor een nieuwe PC, en wil een kast hebben waar een beetje goed mee te gamen valt.
nu is mijn budget ongeveer 1000 euro, maar als ik vergelijk wat je bijv bij alienware of XXoDD krijgt en wat je voor 1000 euro krijgt bij alternate in onderdelen.

maar nu krijgen we het 1e probleem, ik heb nog nooit een PC gebouwd en ik heb gehoord dat dingen zoals een processor inbouwen heel erg gevoelig werk is.

wat is nu het beste ding om te doen, een wat ''minder'' systeem kopen bij een site zoals alternate en naderhand een update erin bouwen.

wat is wijsheid, want ik zie door de bomen het bos een beetje niet meer :?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen _/-\o_

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het valt heel erg mee. Gewoon rustig de tijd nemen, boekjes kort lezen en dingen niet forceren.
Kom je een heel eind mee.

Als je moeite hebt gedaan en er echt niet uitkomt vraag je het gewoon hier :).

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 29-07-2010 16:36 ]

• VaioVip
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:53
Welkom op GoT :w

Het is niet echt al te moeilijk, maar als je wilt verkomen dat je iets sloopt of wat dan ook. Kan je er ook voor kiezen om alles al te laten inbouwen door Alternate!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:20
Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:34:
Hey guys,

Ik ben in de markt voor een nieuwe PC, en wil een kast hebben waar een beetje goed mee te gamen valt.
nu is mijn budget ongeveer 1000 euro, maar als ik vergelijk wat je bijv bij alienware of XXoDD krijgt en wat je voor 1000 euro krijgt bij alternate in onderdelen.

maar nu krijgen we het 1e probleem, ik heb nog nooit een PC gebouwd en ik heb gehoord dat dingen zoals een processor inbouwen heel erg gevoelig werk is.

wat is nu het beste ding om te doen, een wat ''minder'' systeem kopen bij een site zoals alternate en naderhand een update erin bouwen.

wat is wijsheid, want ik zie door de bomen het bos een beetje niet meer :?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen _/-\o_
Het is totaal niet moeilijk.
Ik heb het geleerd door mn oude computer eerst uti elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.

Het is erg eenvoudig door gewoon de boekjes te lezen die meegeleverd worden.
Echter zul je deze niet eens nodig hebben als je een beetje goed kijkt en logisch na denkt.

Uiteraard is enige computerkennis wel noodzaak.
Dus weten wat wat is en wat het doet..

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-12 16:31
Voor 50euro bouwen ze daar de PC in elkaar. Waarschijnlijk zijn er ook genoeg mensen hier die tegen een kleine vergoeding willen helpen. Dan kijk je mee en dan kun je het volgende keer zelf proberen!

Signature

• Urithar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12 09:17
En onderdelen bestellen en door een winkel in elkaar laten zetten als 3e optie misschien? ik denk dat je dan goedkoper uitbent dan alienware? vaak krijg je ook gewoon garantie als je dat doet, en je weet zeker dat componenten compatible zijn. Al zoek je het zelf helemaal uit, een foutje zit in een klein hoekje :P. (zelf gelukkig nooit last van gehad)

Toen ik 2 jaar terug mijn 1e pc ging samenstellen heb ik er aan gedacht mijn pc te laten assembleren. iemand met veel pc kennis heeft me toen aangeboden te helpen met inelkaar zetten, dus uiteindelijk niet gedaan.

Wat ook nog een tussenoptie is tussen zelf bouwen en laten bouwen is bv bij azerty alleen je CPU+koeler+geheugen laten installeren (kost 20e ofzo?) is dat ook meteen getest. Daar heb ik uiteindelijk wel voor gekozen omdat ik dat veilig vond en nog nooit een cpu had geinstalleerd (en mn koeler was ingewikkeld).

Ga vandaag wel mijn 1e pc in elkaar zetten, veel lezen helpt een hoop. Vooral moederbord manual is handig :P. En mn pctje kost maar 200E, dat werkt misschien wat prettiger dan onderdelen die 200E per stuk kosten.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10

Tazzios

..

Kijk eens op youtube
YouTube: BEP TV - Bouw een PC - Deel 1
Er zullen vast nog wel wat meer van dit soort filmpjes zijn.

Er zijn computerzaken waarbij je bij je bestellingen kan aangeven dat je wil dat hun controleren of alles op elkaar past.

Verder zijn er maar 5 onderdelen(zou ook 6 kunnen zijn indien je video onboard hebt).
  • Kast
  • voeding (kan al gemonteerd zijn in de kast)
  • moederbord
  • Videokaart
  • Hardeschijf
  • Geheugen
  • CPU

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 29-07-2010 16:58 ]

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:54
Het bouwen van een pc is zeer moeilijk. Het ontwerp van een moederbord is mij veels te complex. Maar het in elkaar steken van een pc is voor mij een tweakersbasiskunde. Daar staat tegenover dat het zelf assembleren ietsjes meer risico geeft. Daarnaast kost het tijd. Kunde zou je niet tegen mogen houden een pc te assembleren. Dat zou elke echte tweaker moeten kunnen.

Uit garantieoverwegingen, gemakzucht en tijdgebrek zou ik inderdaad assemblage door de winkel overwegen.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:54
wheez50 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:55:
Het bouwen van een pc is zeer moeilijk. Het ontwerp van een moederbord is mij veels te complex. Maar het in elkaar steken van een pc is voor mij een tweakersbasiskunde. Daar staat tegenover dat het zelf assembleren ietsjes meer risico geeft. Daarnaast kost het tijd. Kunde zou je niet tegen mogen houden een pc te assembleren. Dat zou elke echte tweaker moeten kunnen.

Uit garantieoverwegingen, gemakzucht en tijdgebrek zou ik inderdaad assemblage door de winkel overwegen.
Garantie is geen issue, alleen moet je wel zelf uit zien te vogelen wat d'r fout is.

een pc is echt niet moeilijk, zeker als je even een pc uit elkaar haalt.

les 1. niet de processor in de socket forceren
les 2. denk logisch na.

les 3. tja die is er niet.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-12 11:09

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik stel m'n PC's altijd zelf samen, helemaal niet moeilijk.

Een paar belangrijke dingen om op te letten:

- Zorg ervoor dat je moederboard correct in de kast in gemonteerd. Veel mensen vergeten de afstandbusjes tussen de kast en het board waardoor je kortsluiting kan veroorzaken en je board meteen kunt slopen.

- Wees voorzichtig met geheugen en processor i.v.m. statische electriciteit.

Voor de rest is het niet heel moeilijk :)

Beetje opletten dat je voor een DDR2 moederboard DDR2 geheugen bestelt etc.

webOS all the way!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:21
^^ gewoon met alle onderdelen op ESD letten ;)
Want een GPU is er net zo gevoelig voor.
Verder met vermelding van woonplaats zijn er misschien wel tweakers die je er mee kunnen helpen.
Naast een goede behuizing is een kwaliteit voeding net zo belangrijk en dan zijn er zaken als 1 of 2 12V rails in de voeding ook weer zaken waar je best wel ff op kunt letten ;)
En let ook even op nieuwsberichten over cpu architectuur ivm met het later kunnen upgraden naar een snellere processor zonder cpu/ mem en mobo te vervangen ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Topicstarter
hmm, dat is inderdaad het probleem, vanuit garantie overwegingen te hem in elkaar te laten zetten ipv t zelf te doen
ik ben zelf gewoon goed technisch aangelegd, maar ik heb mij nog nooit verdiept in de werkelijke hardware van een PC tot een tijdje terug.

processors videokaarten,voedingen etc zijn geen probleem maar ik zie het verschil tussen videokaarten nog niet helemaal (sorry voor het veranderen van t topic maar anders moet ik er nog eentje openen :P)

oh,en bedankt voor t warme welkom :)

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:54
Garantietechnisch is er in principe geen verschil. Enige probleem is dat je als je onderdelen koopt, je het defecte onderdeel weer terug moet brengen. Kan lastig zijn als je er bij de assemblage achterkomt. Dead on arrival heb je minder last van bij pre-assemblage. 'T is dus meer een voorkomen dat je alles weer uit elkaar moet halen om alleen je mobo terug te brengen/sturen dan dat er juridisch iets mis zit. Alhoewel sommige pc zaken wat moeilijker doen om onderdelen te ruilen (onterecht imo).

En hoe bedoel je verschillende grafische kaarten? Als je er meer wilt, zijn het meestal twee van dezelfde...
Voor mij is het assembleren vooral logisch nadenken en letten op statische electriciteit. Alles heeft zijn eigen model stekkertjes en past daarom maar op een manier. Enige wat opletten is is aansluiting mobo aan je aan/uit knop...

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-12 14:31

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 17:22:

processors videokaarten,voedingen etc zijn geen probleem maar ik zie het verschil tussen videokaarten nog niet helemaal (sorry voor het veranderen van t topic maar anders moet ik er nog eentje openen :P)
En met het veranderen van onderwerp zijn we bij je eigenlijke vraag aangekomen. Als het om aankoopadvies gaat, verwachten we dat je allereerst zelf op onderzoek gaat door te lezen, lezen en nog eens lezen. Daarnaast zijn er nog wat aangewezen topics hiervoor:
Best Buy Guide overzichtstopic

Hier kan inmiddels wel een slotje op imho.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.