CPU OS lukt niet met grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibert
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-08 14:27
Ik heb ooit eens mijn E5200 naar 3Ghz geclockt en dit is lang goed gegaan tot ik een nieuwe grafische kaart kocht. Toen werd mijn CPU weer terug naar de default geclockt. Ik dacht dat het door de voeding kwam, dat deze niet krachtig genoeg is.

Nu heb ik ondertussen een nieuwe voeding (450 Watt) en ik probeerde te overclocken. Alles mislukte, zelfs 1 Mhz naar beneden clocken was niet mogelijk. Toen ben ik begonnen met alle hardware van m'n PC te halen die niet nodig was. Op één moment was enkel nog de grafische kaart over en nadat ik die eruit had gehaald kon ik perfect overclocken. Nadat ik de kaart er weer had ingestoken faalde de hele boel weer en resette hij de clock weer naar de default. Als ik een andere multiplier heb in gesteld blijft die wel staan, maar de frequentie gaat altijd terug naar de default, 200.

Mijn hardware:
Moederbord: Gigabyte GA-G41M-ES2L
Grafische kaart: Sapphire HD 5670 512MB
Voeding: Scythe Kamariki 4 450W Plug-in

Probleem (kort):
Overclocken niet mogelijk wanneer de grafische kaart is ingeplugd.
Als ik een overclock instel probeert hij te booten maar hij valt uit met een 'klik' nog voor hij het bootscherm haalt en reset hij terug naar de default.

edit: typo in titel: CPU OS --> CPU OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28

Theo

moederbord

Dus je fsb kun je zelfs niet veranderen naar 201 of naar 199 Mhz, ipv de default van 200?

Je kan eens proberen de backupbatterij te vervangen van je mobo. Sommige moederborden/biossen kunnen echt de raarste kuren krijgen als deze leeg is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

theodouma schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:18:
Je kan eens proberen de backupbatterij te vervangen van je mobo. Sommige moederborden/biossen kunnen echt de raarste kuren krijgen als deze leeg is.
Wtf is een backup batterij :P? Dat ding zorgt ervoor dat je BIOS de instellingen behoud... Het backed niks up.

Ben je wel ASYNCHROON aan het overklokken.. want het lijkt erop dat je FSB/PCI-E synchroon laat lopen.. Oftewel als jij je FSB naar 250 zet, gaat je PCI-E frequentie van 100 naar 125 :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibert
Dus je fsb kun je zelfs niet veranderen naar 201 of naar 199 Mhz, ipv de default van 200?
Wel, ik kan het wel veranderen in m'n bios, maar dan probeert hij te booten, dan hoor ik een klik, valt hij uit en boot hij opnieuw, met een fbs van 200 Mhz.
Ik denk niet dat het de batterij kan zijn. Het moederbord is daar te nieuw voor.

[ Voor 79% gewijzigd door Sibert op 29-07-2010 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Kijk even in je bios of je ergens SYNC of SYNCHRONIZE ofzo ziet staan, meestal staat hieronder wel CPU / PCI-E of FSB - PCI-E ofzo.. zet deze dan op ASYNC of ASYNCHRONOUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibert
D4NG3R NL schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:24:
Kijk even in je bios of je ergens SYNC of SYNCHRONIZE ofzo ziet staan, meestal staat hieronder wel CPU / PCI-E of FSB - PCI-E ofzo.. zet deze dan op ASYNC of ASYNCHRONOUS
Oke, ik zal er eens naar zoeken, maar ik denk niet dat het er staat, toch niet voor zover ik me kan herinneren.

edit: Ik weet wel dat er staat PCI-E: auto. Deze heb ik al eens verzet naar 100, dus niet op auto.

[ Voor 11% gewijzigd door Sibert op 29-07-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:54
Sibert schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:21:
[...]

Ik denk niet dat het de batterij kan zijn. Het moederbord is daar te nieuw voor.
Kan wel hoor, zou niet de eerste zijn. Als het MoBo al enige tijd ligt te liggen bij de PCboer, of gewoon een k*tbatterijtje, voor de zekerheid (en geef toe, hoeveel moeite is het nu om een knoopcelletje te vervangen...) toch maar even checken...

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Sibert schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:28:
[...]

Oke, ik zal er eens naar zoeken, maar ik denk niet dat het er staat, toch niet voor zover ik me kan herinneren.

edit: Ik weet wel dat er staat PCI-E: auto. Deze heb ik al eens verzet naar 100, dus niet op auto.
Dat is de instelling die ik bedoel ja. Default draait de PCI-E bus op 100Mhz, deze loopt synchroon aan de FSB met 0.5 (Dus PCI-E x2 = FSB) maar de PCI-E bus vind het niet zo leuk als je hem zo sterk omhoog trekt...

Kwam ik jaren terug achter toen ik voor het eerst probeerde te OC'en.. zonder Videokaart = Perfect, lekkere overklok van ruim 30%, met videokaart: stokte hij op 10% :S. Kwam er achter door die instelling op ASYNCH te zetten, en dan de PCI-E op de default 100 te laten. dat hij ineens wel wou :D.

Meld het ons maar als het werkt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibert
Ik heb daarnet de volgende instellingen geprobeerd:
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/33mxwk3.jpg

Helaas geen succes. Ook met de fine CPU ratio op +0.5 geen succes.

Ik heb geen knoopcel liggen die op mijn moederbord past en de batterij van m'n multimeter is ook leeg, dus ik kan het batterijtje niet doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Heb je eigenlijk al een andere grafische kaart geprobeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibert
D4NG3R NL schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 17:40:
Heb je eigenlijk al een andere grafische kaart geprobeert?
Nee, dat zal ik maar eens doen dan.

Met een andere grafische kaart werkt het wel, best vreemd eigenlijk :S

[ Voor 14% gewijzigd door Sibert op 29-07-2010 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibert
Ik ben er ingeslaagd te overclocken door middel van easy tune 6 maar daar ben ik niet helemaal tevreden mee. Ik zou graag een stabiele, permanente OC hebben via m'n BIOS.

edit: bios update heeft het probleem verholpen :D

[ Voor 13% gewijzigd door Sibert op 30-07-2010 13:22 ]

Pagina: 1