Trage edit TOP(200) MS-SQL 2008

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een snelle dedicated server (2008 64bit) met mssql 2008 server gehost bij mijn provider. Hierin heb ik een database aangemaakt met een simpele tabel en daarin enkele records.
Wanneer ik op de server zelf met rechtermuisklik kies voor 'Edit Top 200 Rows' dan krijg ik binnen 1 seconde het resultaat te zien.

Wanneer ik nu op mijn lokale systeem via de MS-SQL management studio verbinding maak met deze server en ik met rechtermuisklik op de tabel klik en kies voor 'Select Top 1000 Rows' wordt het resultaat binnen 1 seconde weergegeven.
Wanneer ik met rechtermuisklik kies voor 'Edit Top 200 Rows' dan wordt er eerst ongeveer 6 seconde gewacht voordat de tabel wordt weergegeven.

Op welke manier kan ik de functie 'Edit Top 200 Rows' sneller maken?

(Er is al getest met een andere (nieuwe) server en er is reeds een herinstallatie uitgevoerd, tevens getest met connecten vanaf andere systemen en getest met zowel grote als kleine databases)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 14:58:
Wanneer ik met rechtermuisklik kies voor 'Edit Top 200 Rows' dan wordt er eerst ongeveer 6 seconde gewacht voordat de tabel wordt weergegeven.
Ik denk dat 't puur in de verbinding zit; en voor iets dat je maar sporadisch nodig hebt (of zou moeten hebben) lijkt het me nou niet een wereldschokkend probleem, wel? Ik heb zelf een aantal SQL (2k t/m 2k8) servers waarbij ik precies hetzelfde ervaar: over een WAN verbinding duurt 't allemaal net wat langer. Shit happens. Ik kan er niet veel meer van maken dan dat het probleem inherent is aan het gebruik van een (trage(re dan LAN)) WAN verbinding.

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 29-07-2010 15:08 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

@RobIII: Als ik TS goed begrijp is op dezelfde machine met dezelfde verbinding naar dezelfde sql server 'TOP 1000' wél snel en 'TOP 200' niet, of lees ik nou vout ?

edit:
my bad, nog steeds niet genoeg koffie gehad, dacht dat 't 2x een edit was :o

/me gaat bakkie *tig halen

[ Voor 26% gewijzigd door TheRookie op 29-07-2010 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
TheRookie schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 15:37:
@RobIII: Als ik TS goed begrijp is op dezelfde machine met dezelfde verbinding naar dezelfde sql server 'TOP 1000' wél snel en 'TOP 200' niet, of lees ik nou vout ?
'Select TOP 1000' of 'Edit TOP 200' is nogal een verschil in SQL Management Studio; bij de ene geef je 1000 records weer die je niet kunt wijzigen, bij de ander krijg je een editable grid waarbij je (toevallig een ander aantal) records kunt wijzigen. Ik betwijfel dan ook ten zeerste dat het aan het verschil 1000/200 ligt maar meer aan wat SQL MS achter de schermen allemaal doet bij editable records itt non-editable records.
En, zoals gezegd, ik ken het fenomeen maar al te goed. De editable grid duurt (zeker over WAN) gewoon langer; lokaal (of over LAN) heb je er weinig last van (niet merkbare vertraging) en over WAN wel. Met een dikkere pijp gaat het wel sneller; dus trek je conclusies ;)

Overigens kun je in Tools -> Options -> Sql Server Object Explorer de 200 wijzigen naar 1000 (of 0 voor alles) om deze gelijk te trekken en de verschillen (qua aantal records) dus uit te sluiten.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TQ0waFaCjNMAF6Vx5r02MnQm/full.png

[ Voor 29% gewijzigd door RobIII op 29-07-2010 16:00 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het zit 'm ook niet in de top(aantal). Ook al doe ik Edit TOP(1) dan blijft het systeem traag.
Het verschil zit in de Select en edit functie. Wanneer ik de Select TOP(1000) aanroep dan is het systeem snel. Als ik de EditTOP(200) aanroep dan reageert het systeem traag.
De SELECT TOP(1000) en de EDIT TOP(200) functie in MS-SQL Management Studio zijn geheel verschillende functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:30

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:53:
Het zit 'm ook niet in de top(aantal). Ook al doe ik Edit TOP(1) dan blijft het systeem traag.
Het verschil zit in de Select en edit functie. Wanneer ik de Select TOP(1000) aanroep dan is het systeem snel. Als ik de EditTOP(200) aanroep dan reageert het systeem traag.
De SELECT TOP(1000) en de EDIT TOP(200) functie in MS-SQL Management Studio zijn geheel verschillende functies.
Puur even uit interesse...waarvoor gebruik je de edit functionaliteit binnen Management Studio ?

Is het mogelijk om een remote sessie naar je SQL doos op te zetten en daarmee je actie uit te voeren ?
offtopic:
Ik kan me er wel iets bij voor stellen dat SQL hier iets meer tijd in moet stoppen (in het kader van transacties)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:53:
Dat is toch precies wat ik zeg?
RobIII in "Trage edit TOP(200) MS-SQL 2008"
lier schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:58:
offtopic:
Ik kan me er wel iets bij voor stellen dat SQL hier iets meer tijd in moet stoppen (in het kader van transacties)
Dat is niet offtopic maar geheel ontopic ;) Inderdaad zal een editable view (grid) meer zaken moeten afhandelen dan puur/dom de records tonen.

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 27-08-2010 12:52 ]

Over mij

Pagina: 1