Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dura
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 04:55
Ik heb vrij recent de ingewanden van m'n PC vervangen: Core i7 860, 2x2GB A-data DDR3 1333mhz, Asus P7P55D mobo, Windows 7 64-bits erop.
Werkte allemaal prima.
Toen kocht ik er nog 2 stuks 2GB geheugen bij, exact hetzelfde type.
Problemen; af en toe een blue screen of death, spontane reboots en meer ongewenst gedrag.
Ik ben gaan experimenteren met het geheugen: als ik een controle met alle 4 de DD3's op uitvoerde binnen windows kreeg ik de melding dat er iets niet deugde en dat ik contact op moest nemen met m'n hardwareleverancier; lekker behulpzaam.
Maar het gekke is, als ik alle reepjes per stuk testte waren ze allemaal goed!
En met 3 van de vier in de machine was er ook niets aan de hand, ongeacht welk slot leeg bleef en ongeacht welke reepjes gebruikt werden..
Kortom, niets mis met de geheugenrepen, en niks mis met de slots.
Maar alle 4 erin en het was mis, ongeacht de volgorde. 8)7
Ik snap er niets van, weet iemand misschien wat hier aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 03:47

ResuCigam

BOFH

Naarmate je meer geheugen plaatst kan het zijn dat de benodigde spanning net onder het minimale zakt. Je zou eens kunnen proberen de spanning op je geheugen éen of twee tienden te verhogen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dura
Verrek, nou voel ik me dom. Van alles geprobeerd maar niet goed met dat biosspul, dacht dat de spanning zichzelf reguleerde, niet dus blijkbaar. Heb 'm omhooggezet tot 1.75 en nu komt ie zonder problemen door de controle heen!
Hopelijk blijf ie nu stabiel.
resuCigam, hartelijk bedankt!
Edit: ja hoor na uren intensief gebruik helemaal stabiel, geweldig!

[ Voor 10% gewijzigd door dura op 29-07-2010 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe heb je dat gedaan dan? kan het kwaad om mijne ook iets op te hogen om zodoende te testen of het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

dura schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:32:
Verrek, nou voel ik me dom. Van alles geprobeerd maar niet goed met dat biosspul, dacht dat de spanning zichzelf reguleerde, niet dus blijkbaar. Heb 'm omhooggezet tot 1.75 en nu komt ie zonder problemen door de controle heen!
Hopelijk blijf ie nu stabiel.
resuCigam, hartelijk bedankt!
Edit: ja hoor na uren intensief gebruik helemaal stabiel, geweldig!
Zet het voltage nu maar weer wat lager. Eigenlijk wil je niet dat het hoger staat dan 1.65V

DIMMs zijn nogal gevoelig voor overvolten en de geheugencontroller in je cpu vindt het ook niet leuk. Gebruik memtest86+ en ga op zoek naar hetlaagst mogelijke stabiele voltage.

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 22:54:
hoe heb je dat gedaan dan? kan het kwaad om mijne ook iets op te hogen om zodoende te testen of het werkt?
Jij moet gewoon wat beter lezen wat er in jouw topic voor vragen aan je gesteld worden, want daar ben je niet genoeg op ingegaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Edmin op 29-07-2010 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dura
Ok, zal 'm lager proberen te zetten. het bios gaf overigens aan dat het voltage standaard 1.54 was, en dat was blijkbaar niet voldoende.

Edit: op 1.65 is ie ook stabiel.

[ Voor 11% gewijzigd door dura op 30-07-2010 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:24
Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 22:54:
Goed mogelijk dat dat bij jou het probleem is, maar dat is afhankelijk van welk geheugen je precies hebt. Kingston Valueram zou gewoon zonder fouten op de standaard 1,5V moeten werken, echter high performance geheugen zoals Kingston HyperX heeft soms 1.65V of zelfs meer nodig om zonder problemen op de opgegeven specs te werken. Daarom is het zo van belang dat je het exacte typenummer van het geheugen achterhaalt en niet zomaar wat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
dura schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 14:43:

Kortom, niets mis met de geheugenrepen, en niks mis met de slots.
Maar alle 4 erin en het was mis, ongeacht de volgorde. 8)7
Ik snap er niets van, weet iemand misschien wat hier aan de hand is?
Wanneer alle DIMM sloten gevuld zijn luisteren de timings soms wat nauwer. Je zou die ietjes losser kunnen zetten, al was het alleen maar even voor de test.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dura
Achteraf gezien had ik wellicht beter 2x4GB kunnen kopen. En fin, het was het voltage, draait als een zonnetje nu.
Pagina: 1