Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Samenvoegen Excel naar Excel

Pagina: 1
Acties:

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:42
Hoi
Ik heb een excel bestand bestaande uit data.
De eerste rij bevat de kolomnamen, de andere rijen de data.
Nu wil ik via een mailmerge de data netter weergeven in een ander excel bestand.

Ok, ik rondzoeken, heb ik grofweg 2 opties:
1.via ms query de data excel bestand uitlezen
2.via een macro een ander excel bestand openen

De eerste optie heb ik geprobeerd, maar blijf (en daar word ik enorm geirriteerd van) maar stuklopen op het feit dat ms query géén tabellen ziet in mijn data excel sheet. Dan kan ik dus die Ms Query dus ook niet gebruiken.
De tweede, een macro, heb ik ook geprobeerd maar ben nog niet echt ver gekomen. Ik ben van huis uit programmeur maar ben niet zo thuis in VBA. Zit nu op dit punt te zoeken naar een script die mijn data bestand opent, doorloopt (hoeft niet snel te zijn) en weer kan geven in mijn ander excel bestand.
Heb al wat voorbeelden gedownload van internet maar het lijkt nog niet op wat ik wil.

Graag wat tips van jullie op 1 (of liever) op alle 2 de opties.
Maar ook andere werkende tips zijn natuurlijk welkom.

(Ik blijf hier teveel tijd aan verdoen (nu al 2 dagen), vandaar dat ik het hier neerzet.)
ps. gebruik Excel 2000/ Windows XP

• Harribo
Moeilijke vraag van mij? Zie geen reactie nog?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:15

Reptile209

- gers -

Ik snap eerlijk gezegd niet wat je nu precies wil. Moet alle data uit je sheet integraal worden overgenomen in een mooier format, of probeer je een bepaalde selectie te maken en die weer te geven? Is het mogelijk om een (klein) voorbeeld te geven van wat je hebt en wat je wil hebben?

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Volgens mij moet het ook in Excel 2000 toch gewoon mogelijk zijn om via Data > Connections > Add met een Excelblad te verbinden. Kan het helaas niet uittesten omdat ik 2007 gebruik, waarin het in ieder geval kan.

Omdat je echter niet aangeeft wat je al hebt geprobeerd kan ik ook moeilijk inschatten of het je via deze poging ook niet is gelukt.
Als je "van huis uit" programmeur bent, moet het bovendien niet zo moeilijk zijn om in een relatief toegankelijke taal als Visual Basic een macrootje te schrijven waarmee je een Excelbestand opent, alle data uit een werkblad kopieert en plakt in een werkblad in een ander werkboek. Voorbeelden zat via Google ;)

• Harribo
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 14:56:
Volgens mij moet het ook in Excel 2000 toch gewoon mogelijk zijn om via Data > Connections > Add met een Excelblad te verbinden. Kan het helaas niet uittesten omdat ik 2007 gebruik, waarin het in ieder geval kan.

Omdat je echter niet aangeeft wat je al hebt geprobeerd kan ik ook moeilijk inschatten of het je via deze poging ook niet is gelukt.
Dat heb ik dus geprobeerd : 1.via ms query de data excel bestand uitlezen
Maar dan geeft Ms Query aan dat excel geen tabel bevat? Terwijl die er wel echt staat volgens mij.
Als je "van huis uit" programmeur bent, moet het bovendien niet zo moeilijk zijn om in een relatief toegankelijke taal als Visual Basic een macrootje te schrijven waarmee je een Excelbestand opent, alle data uit een werkblad kopieert en plakt in een werkblad in een ander werkboek. Voorbeelden zat via Google ;)
Ben ook nog steeds aan het zoeken, het vordert inmiddels licht maar ben er nog niet helemaal.
Heb nu dit: (opent data bestand, leest een range en plakt die in het resultaat bestand)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Sub Knop1_BijKlikken()

Dim vFile As Variant

'Showing Excel Open Dialog Form
    vFile = Application.GetOpenFilename("Excel Files (*.xl*)," & _
    "*.xl*", 1, "Select Excel File", "Open", False)

'If Cancel then exit
    If TypeName(vFile) = "Boolean" Then
        Exit Sub
    End If

'Open selected file
    'Workbooks.Open vFile
    Workbooks.Open Filename:=vFile
    Range("A1:C10").Copy
    ThisWorkbook.Activate
    Sheets("Blad1").Activate
    '*** Select the destination cell
    Range("B6").Select
    ActiveSheet.Paste
    'Workbooks(vFile).Close

End Sub

Nu nog het resultaat bestand vullen met variabelen en dat dus steeds herhalen voor elk record.
Reptile209 schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:46:
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je nu precies wil. Moet alle data uit je sheet integraal worden overgenomen in een mooier format, of probeer je een bepaalde selectie te maken en die weer te geven? Is het mogelijk om een (klein) voorbeeld te geven van wat je hebt en wat je wil hebben?
Ik wil data uit een tabel uit het ene excel bestand(en dus sheet) overzetten naar een ander excel bestand.
Dit ander excel bestand bestaat dan louter uit variabelen die dus door de data uit het ene excel bestand dan gevuld dient te worden. Soort mailmerge, krijg dan verschillende brieven zeg maar. Elke brief gebruikt dan de variabelen uit de tabel.

[ Voor 43% gewijzigd door Harribo op 31-07-2010 18:58 ]