[html / php editor] welke is "de beste"

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Sinds 1993 bouw ik websites, en dat doe tot op de dag van vandaag gewoon "met de hand".

Dus ik schrijf alle scripts, codes, sheets, etc... gewoon handmatig, zonder gebruik te maken van framesets en libraries van anderen.

Hiervoor heb ik de afgelopen 17 jaar een keur aan editors versleten; ik ben begonnen bij Coffeecup, Homesite 1, doorgegroeid naar Homesite 5, Coldfusion geprobeerd, Notepad, Notepad++, Editor2, en uiteindelijk ben ik toch maar de editorfunctie van Dreamweaver gaan proberen.

Alleen Dreamweaver vind ik te bloated, omdat ik de hele WYSIWYG-functie toch nooit gebruik, evenals de code-opruim-functies, etc...

Wat ik dan weer wel relaxed vond van Dreamweaver was dat je regels in je code kon collapsen, zodat je ze even uit beeld kon halen, maar het aanlegen van bv. een bookmark of logisch breakpoint bij een functie werkte weer niet lekker. En omdat ik aardig wat type op een dag, was de automatische aanvulling van tags ook wel relaxed [image-tag selecteren, shift+F4 indrukken en je kon alle variabelen snel invoeren].

Tussendoor nog geëxperimenteerd met BlueFish [maar die port op de PC werkt niet zo lekker] en een blauwe zondag met Eclipse, al ging die weer minder goed met "niet-php-pagina's" om [Javascript, Stylesheets]. Ook de editor van TopStyle heb ik een aantal maanden bekeken, maar die was toch net iets te veel gericht op CSS, en te weinig op andersoortige codes...

Momenteel ben ik weer (sinds een half jaar) overgestapt op PHPdesigner 7, wat een stuk professioneler met codes omgaat dan Dreamweaver, maar ook weer veel zaken mist...

Voordeel is wel dat je eenvoudiger met grotere sites / projecten / bestanden kan werken, zonder de weg kwijt te raken.

En het feit dat je de lay-out over meerdere schermen kan uitsmeren is helemaal relaxed [links je projecten, bestanden - rechts je codes].

Mijn vraag is dan ook... welke pc-editor gebruiken jullie, om zowel HTML / CSS / PHP als JS handmatig in te voeren, te debuggen, etc...

[ Voor 18% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 29-07-2010 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

b2vjfvj75gjx7 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:55:
[...]

Mijn vraag is dan ook... welke pc-editor gebruiken jullie, om zowel HTML / CSS / PHP als JS handmatig in te voeren, te debuggen, etc...
Ik gebruik zelf alleen Textpad. HTML, CSS en PHP debuggen bestaat niet uit veel meer dan de fouten vinden en verbeteren, dus dat kan in elke browser. Tegenwoordig ben ik ook in jQuery bezig, en daar helpen de Chrome developer tools (ctrl+shift+j) wel veel bij. En anders kan je in Firefox 'firebug' installeren, wat ook veel mogelijkheden biedt qua debuggen. Ik vond zelf een echte dev-omgeving niet echt nodig voor webdingen.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:19
Ik gebruik EditPlus of PHPdesigner 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het debuggen doe ik zelf in Dragonfly [Opera] en Firebug / Webdeveloper Toolbar [Firefox], en dat gaat goed.

Maar als ik debug via de browser, moet ik de codes toch aan de achterkant aanpassen; en mijn ervaring is dat niet elke editor even lekker werkt. Vooral als je vanaf scratch gewoon een functie, parser of wat dan ook schrijft. En tegelijk de boel vormgeeft via stylesheets, actieve javascripts er aan koppelt, etc...

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een alleskunner... als die al bestaat :)

Overigens kan ik PHPdesigner 8 niet vinden... wellicht is het een andere tak dan de versie die ik gebruik? De editor die ik zelf gebruik is PHPdesigner 7...

[ Voor 19% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 29-07-2010 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:48

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

De beste is persoonlijk, daarom hebben topics als deze ook weinig nut. Iedereen gaat zn favoriete editor oprakelen terwijl het allemaal opgeleukte versies van notepad zijn. Dit soort topics zien we elke maand wel een keer en we zien er weinig nut in. Het gaat dan ook dicht.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Dit topic is gesloten.