Resolutie niet beelvullend in games

Pagina: 1
Acties:

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:26
Hallo tweakerts,

ik zit met het volgende probleem waar ik geen oplossing voor weet te vinden.

Ik ben sinds gisteren overgestapt van Vista naar Win7 (gratis pro licentie!) Alles werkt prima loopt vlot, alleen met het spelen van games heb ik wat problemen. Ik heb een 1920x1080 scherm icm met een HD3870, nu speel ik daarom de meeste games op 1366x768 omdat de HD3870 met zijn 512mb geheugen net tekort komt voor soepel gamen op 1920x1080. Zo speelde ik ook altijd onder Vista en had dan altijd fullscreen. Nu met win7 heb ik, met welke instellingen ik ook probeer, boven en onder zwarte balken. Het beeld is als het ware wat samengedrukt.

Zelf heb ik al met de instellingen van de games gespeeld, maar ze hebben er allemaal last van op een resolutie afwijkend van 1920x1080. Ook heb ik diverse grafische driver instellingen nagekeken, maar ik kan de optie niet vinden. Wat zie ik over het hoofd, wat kan ik nog meer proberen? Iemand met dezelfde problemen geweest? Een tijdje googlen heeft mij ook geen relevante opties opgeleverd, alhoewel ik zou zweren over vergelijkbare problemen te hebben gelezen, maar het vinden daarvan is afhankelijk van net het gebruik van de juiste termen...

Uiteraard draai ik de laatste catalyst versie; 10.7... overige specs wil ik wel posten, maar doet er denk ik verder weinig toe. De games lopen verder prima, het is volgens mij puur een driver/scaling probleem oid. Check voor specs anders even mijn profiel ;)

Wie kan mijn neus even de juiste richting op laten wijzen :)

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:49
Zelf geen idee, maar ik dacht ik gooi het eens door Google. Je zegt dat je sommige instelling al geprobeerd hebt, maar je zegt niet precies welke. Misschien heb je het dus al geprobeerd, maar anders:

Maar mensen met een vergelijkbaar problemeem denken dat het helpt om "overscan / underscan settings" in the catalyst control centre aan te passen (Bron)

Helpt dat?

Anders, meer op gaming toegepast, als tweede optie kan je dit proberen?

Only when it is dark enough, can you see the stars

• MicGlou
Semyon schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 09:04:
Zelf geen idee, maar ik dacht ik gooi het eens door Google.
Zoals ik al aangaf, ik heb al met diverse termen zoekopdrachten geprobeerd, maar ik kom niet aan het gewenste resultaat. Tis toch wel vaak afhankelijk van de termen die je inrammelt, er worden zoveel diverse termen gebruikt... plus dat de meeste resultaten op de overscan functie neerkwamen
Je zegt dat je sommige instelling al geprobeerd hebt, maar je zegt niet precies welke. Misschien heb je het dus al geprobeerd, maar anders:
Ik zei dat ik alle ingame instellingen al geprobeerd hebt, alleen bij 1920x1080 krijg ik fullscreen. Andere resoluties resulteren in samengeknepen beeld boven en onder, links naar rechts dus wel beeldvullend. Ik gebruik op het moment gewoon de standaard driver van 10.7 ATI, zonder het control center erbij, er valt dus verder aan de driver weinig anders te stellen dan resolutie, hertz e.d, waar ik uiteraard wel allemaal mee gerommeld hebt maar geen resultaat. Gewoon draaien met de standaard driver heeft onder Vista nooit tot problemen geleid, heb bij welke resolutie dan ook altijd netjes beeldvullend gehad. Het leek mij daarom niet aan de overscan-funtie te liggen, sowieso omdat ik control center niet draai en het wel klopt met de native resolutie van de monitor, het gaat pas mis met andere resoluties en alleen ingame.
Maar mensen met een vergelijkbaar problemeem denken dat het helpt om "overscan / underscan settings" in the catalyst control centre aan te passen (Bron)

Helpt dat?

Anders, meer op gaming toegepast, als tweede optie kan je dit proberen?
Volgens mij beschrijven beide links ongeveer hetzelfde probleem, alhoewel de 'klachten' daar niet compleet met die van mij overeen komen want mijn vermoeden is toch dat het niet overscan/underscan is, denk ik dat ik toch maar even de volledige control suite ga proberen om is even naar de overscan functie te kijken. Er word in een van je links in een comment verderop gesproken over een scale functie in de standaard driver... die ben ik niet tegengekomen, of misschien wel compleet over het hoofd gezien...

Ben nu niet meer thuis, kan dus ff niets uitproberen...

Gouden tip nog altijd welkom uiteraard.

[ Voor 15% gewijzigd door MicGlou op 29-07-2010 09:34 ]

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Heb je niet toevallig in de instellingen van je monitor gezeten? Sommige monitors hebben ook die optie dat je ipv een fullscreen lagere resolute hebt, een optie hebt dat zodra er een resolutie wordt gebruikt die lager ligt dan de native resolute er zwarte balken om de "gebruikte" pixels zetten.

• MicGlou
Flowmo schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 09:20:
Heb je niet toevallig in de instellingen van je monitor gezeten? Sommige monitors hebben ook die optie dat je ipv een fullscreen lagere resolute hebt, een optie hebt dat zodra er een resolutie wordt gebruikt die lager ligt dan de native resolute er zwarte balken om de "gebruikte" pixels zetten.
Nee, aan de monitor is niets veranderd... het probleem zou zich dan volgens mij ook voor moeten doen als ik de desktop resolutie naar 1366x768 wijzig, maar het gebeurd alleen ingame.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:20

Croga

The Unreasonable Man

MicGlou schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 09:16:
Ik zei dat ik alle ingame instellingen al geprobeerd hebt, alleen bij 1920x1080 krijg ik fullscreen.
Kijk voor de grap eens in de instellingen van Windows (grafische instellingen) of Catalyst. Volgens mij is dit namelijk niet iets wat in de instellingen van het spel zit.....

• MicGlou
Croga schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 09:26:
[...]

Kijk voor de grap eens in de instellingen van Windows (grafische instellingen) of Catalyst. Volgens mij is dit namelijk niet iets wat in de instellingen van het spel zit.....
Ik draai gewoon met de standaard catalyst driver, dus zonder control center. Het zou dus eigenlijk niet mogen dat er nu overscan/underscan optreed, de driver zou zich gewoon 'standaard' moeten gedragen. Neemt niet weg dat het uiteraard mogelijk is, maar dat zal ik dan wel erg vreemd vinden...

• MicGlou
Inmiddels thuis, direct weer aan de slag gegaan... Eerst toch nog even wat rond gesnuffeld maar kon geen mogelijkheden vinden, diverse games opgestart maar het probleem is/was nog steeds daar. Dus toch maar catalyst control center erop...

JE RAAD HET NOOIT! |:( :+

Alleen het installeren van het control center was al genoeg om het probleem op te lossen, verder nog 0,0 veranderd aan de instellingen. Hmmm dacht ik, het zal wel iets gedaan hebben, maar goed het is opgelost. Control center weer gedeïnstalleerd... probleem weer terug! Das toch gekkigheid? Ik ben absoluut geen noobsel als het op computers aankomt, maar hier krab ik toch echt van op mijn achterhoofd.

Het zou toch niet zo mogen zijn dat je het control center perse nodig hebt om de driver op een normale manier zijn werk te laten doen? Ik heb het control center in principe nog nooit gebruikt, heb mijn systemen altijd met de standaard driver gedraaid en nooit problemen. Dat doe ik voornamelijk omdat ik gek ben op een schoon en vlot systeem, alle frutsel progs die ik gebruik draai ik virtueel. Vandaar dat ik ook geen overbodig (vind ik) ccc etc. op mijn systemen draai. Nu wordt ik er met win7 toe gedwongen... kan uiteraard niet veel kwaad, maar het gaat tegen mijn principes in als het over het beheer van mijn systemen gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 29-07-2010 18:20 ]

Pagina: 1