[Cisco] IOS upgrade van ipbase naar ipbasek9, kosteloos?

Pagina: 1
Acties:

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:07
Ik heb ergens gelezen dat een upgrade van IOS in een Cisco Switch van een ipbase image naar een ipbasek9 image kosteloos zou zijn, maar kan dat nergens officiëel bevestigd zien worden. Op m'n werk hebben we ipbase images in gebruik, maar als het mogelijk is om kosteloos ipbasek9 images te gebruiken dan wil ik daar graag op overstappen vanwege de SSH functionaliteit.
De ipbase images zaten standaard in de apparatuur toen deze aangeschaft werden. Het is volgens mij niet zo dat er een export beperking zou zijn, want het gaat gewoon om gebruik in Nederland.

Als iemand het weet en er toevallig ook nog een linkje van heeft naar een vermelding op de site van Cisco dan hoor ik het graag. Heb zelf al enige tijd zitten zoeken, maar kan het niet vinden helaas. :(

Overigens gaat het wel om switches die zijn ondergebracht in een support contract en ik heb de mogelijkheid om images te downloaden hiervoor (PICA account), maar wil graag weten of het toegestaan is of niet.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
alm schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 21:38:
De ipbase images zaten standaard in de apparatuur toen deze aangeschaft werden. Het is volgens mij niet zo dat er een export beperking zou zijn, want het gaat gewoon om gebruik in Nederland.
Klopt. Cisco is een Amerikaan bedrijf en daarom aan export restricties gebonden. Encryptie (AES / 3DES) wordt als wapen gezien en mag daarom niet geëxporteerd worden naar landen zoals Noord Korea / Iran / enz.

Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/iosswrel/ps8802/ps5460/images/prod_bulletin0900aecd80281b17-03.jpg

IB Base --> IP Base is geen probleem. Kan je gewoon downloaden als je een Smartnet contract op de switches hebt afgesloten. ( Daar zijn ze voor en je apparatuur staat in NL neem ik aan... )

Ga je van IP Base naar bijvoorbeeld IP Services, dan moet je de upgrade betalen.
Op de nieuwe switches en routers (3560X / 3750X / ISR G2) wordt dit ook enforced d.m.v. een licentie file.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• alm
Is het altijd zo dat ipbase zonder k9 worden uitgeleverd en dat het dan altijd zelf geüpgrade moet worden om SSH te krijgen? Jammer dat de Cisco site daar niet duidelijker in is.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

alm schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:15:
Is het altijd zo dat ipbase zonder k9 worden uitgeleverd en dat het dan altijd zelf geüpgrade moet worden om SSH te krijgen? Jammer dat de Cisco site daar niet duidelijker in is.
Nee, dat is lang niet altijd het geval. Sterker nog, volgens mij worden aan Nederlandse leveranciers altijd juist k9-images uitgeleverd.

Vicariously I live while the whole world dies

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-02 17:58
Toevalig dat ik het gisteren nog tegen kwam in de studieboeken, K9 zorgt ondermeer voor de SEAL encryptie.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ligt er aan wat je bestelt.
Aan de partcode van het apparaat kan je zien welke encryptie er op zit.

Bijvoorbeeld:
ASA5505-K8
ASA5505-BUN-K9

-K8 bevat DES encryptie en mag geëxporteerd worden.
-K9 bevat 3DES/AES encryptie en mag beperkt geëxporteerd worden.

Op http://www.cisco.com/go/license kan je een gratis licentie aanvragen,
om je ASA om te bouwen van k8 naar k9.

Security bundels van routers (-SEC, -HSEC, -VSEC, enz) bevatten sowieso 3DES/AES encryptie.
Voor overige routers en switches ligt er aan hoe het ingekocht wordt.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• alm
Vicarious schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:35:
[...]

Nee, dat is lang niet altijd het geval. Sterker nog, volgens mij worden aan Nederlandse leveranciers altijd juist k9-images uitgeleverd.
Nou, de switches die wij via onze Nederlandse leverancier krijgen zijn tot nu toe altijd zonder k9 geweest. Volgens mij staat in de naam ook nooit k9 vermeld. Bijvoorbeeld WS-C3560G-48PS-S. Die krijgen we steeds met c3560-ipbase-mz.122-35.SE5.

• alm
Ik heb contact gehad met de leverancier en die geeft aan dat ik de k9 versies mag gebruiken zonder bijkomende kosten, zolang de basisfunctionaliteit maar hetzelfde blijft. Dus ipbase naar ipbasek9 is toegestaan. :)

Dus dat wordt updaten zodra het mogelijk is. :)
Pagina: 1