Eerste keer vervolging om Twitter-bericht

Pagina: 1
Acties:

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08-2025

afraca

Open Source!

Topicstarter
nieuws: Man krijgt boete voor belediging burgemeester via Twitter
Het is waarschijnlijk de eerste keer dat een Twitteraar wordt vervolgd na uitspraken op de sociale-netwerksite.
En toen dacht ik zomaar ergens aan, even archief ingedoken:

nieuws: Politie houdt Twitteraar aan wegens opruiing

Misschien bedoelden ze ander soort vervolgen dacht ik, tot ik deze zin zag staan, waarbij de auteur (Joost Schellevis) wel degelijk het woord vervolgen in de mond neemt:
Er is in Nederland tot dusver nog nooit iemand vervolgd voor het plaatsen van een opruiend Twitter-bericht.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Titel onthaagst :) Rest laat ik even aan Joost, die mag het tenslotte weten.

[ Voor 61% gewijzigd door Rataplan op 28-07-2010 20:42 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Aangezien zowel Bauke als Joost atm afwezig zijn, heb ik zelf nog even eea nagelezen.

Voor zover ik kan nagaan, heeft Joost terecht geconstateerd dat er op moment van schrijven van het eerste stuk nog niemand was vervolgd, en dat er nu iemand was aangehouden. Het stuk van Bauke beschrijft iemand die niet alleen is aangehouden, maar ook door de molen is gehaald en daar een straf aan over heeft gehouden. Er wordt dus onderscheid gemaakt tussen aanhouden en vervolgen.

Even rondneuzen leert mij echter dat vervolging en aanhouding her en der als synoniemen worden beschouwd. Dat zou betekenen dat het tweede artikel net wat te kort door de bocht is geformuleerd; ik heb 'wordt vervolgd' veranderd in 'is bestraft'. Of dat geheel sluitend is, weet ik niet, maar zodra beide heren hun neus weer laten zien, laat ik ze nog even verder graven :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Rataplan schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:46:
Of dat geheel sluitend is, weet ik niet, maar zodra beide heren hun neus weer laten zien, laat ik ze nog even verder graven :)
Niet vervelend bedoeld hoor (:P), maar even een subtiel kickje gezien de quote. Of zijn ze gezellig samen aan het bakken @ Ibiza?

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Joost is inderdaad op vakantie :)

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Weet niet hoe soepel jullie vakantieregeling is, maar vermoed dat het feestje nu wel voorbij is ;)

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 14:56
Op het moment dat ik het eerste artikel plaatste, was er inderdaad nog nooit iemand vervolgd voor een Twitterbericht. Of dat ook voor aanhouding geldt (zit wel verschil in) weet ik niet. Volgens mij is de Twitteraar uit mijn artikel ook daadwerkelijk vervolgd, dat kan ik op dit moment niet uitzoeken; daardoor zou het tweede artikel idd aangepast moeten worden :)

Ik ben helemaal geen stagiair

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
GWX schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:52:
...daardoor zou het tweede artikel idd aangepast moeten worden :)
Wat dus inmiddels is gedaan.
Pagina: 1