Hoe ben jij electro expert geworden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49360

Topicstarter
Hoe ben jij electro'' expert'' geworden

Beschrijf hier je verhaal hoe je bent begonnen.
Zat je broer vader, opa,oom,of tante ook in het vak?

Hoe ik ben begonnen was op 6 jarige leeftijd eerst met miniatuur lampjes draadjes en belletjes,later met een klein transistor radiotje, ook vroeg ik voor mijn verjaardag zo een bouwkit van 25 elektronische schakelingen in 1. daar werd ook meteen de hele schakeling uitgelegt van hoe het werkte, toen 1 van 100 schakelingen en daarna nog 1 van 250 ik kon mijn lol dus op, dat was tot een jaar 13 daarna ging ik zendertjes bouwen , en daarna filmnet decoders en zo steeds verder .ik repareede toen ook al tv's. versterkers en videos.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 15:58

Younes

Wie, Wat, Waar?

Nog een keertje dan :)

Wat grappig dat ik dit lees. Ik ben altijd al geinteresseerd geweest in electronica. Als kind haalde ik mijn nieuwe, op afstand bestuurbare autotje helemaal uit elkaar uit nieuwsgierigheid. Ik ben bijna klaar met een studie communicatie, maar dat is niet echt mijn ding. Ik wil toch richting electronica. De laatste tijd knaagt het toch wel een beetje aan me. Ik heb gewoon veel meer plezier als ik met electronica bezig ben.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 20:51
Ik maakte ook alles open om te kijken hoe het werkte (soms tot frustratie van mijn ouders, mochten weer vervangend materiaal aanschaffen). Daarna ben ik in de computers gedoken en bleek dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk was om een werkend systeem in elkaar te zetten (286 van koellichamen hadden ze toen nog niet gehoord). Daarna begonnen met zelf zaken aan elkaar te solderen. En uiteraard af en toe een flinke opdonder gehad (begrip elco was mij toen nog niet bekend). Inmiddels wat minder bezig met alles open te schroeven, maar de soldeerbout staat nog steeds klaar om problemen op te lossen :)

Wanneer je nieuw bent met electronica en soldeerbouten, onthou pijn is fijn tot een bepaald aantal mA ;)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Door uitgebreide studie en daarna uiteraard door ervaring en door blijven studeren in mijn vakrichting waar ik uiteindelijk terecht kwam.
Maar de interesse was er al toen ik 8 à 10 jaar was toen ik knutselde met zelf gemaakte belletjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ercewee
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-05 13:56

Ercewee

a.k.a. K

78-91 spelen knutselen rommelen
91-95 27mc =(spelen knutselen rommelen)
95-nu zendamateur =(spelen knutselen rommelen)
96-nu universiteit (elektro, specifiek micro-elektronica) =(spelen knutselen rommelen)

50.110 144.300 432.200 1296.200 2320.200 3400.200 10368.200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik had op jonge leeftijd al interesse voor elektronica, bij m'n opa en oma ging ik altijd met een tas vol snoeren en stekkers spelen 8)7

Vooral door internet heb ik heel erg veel geleerd, en met natuurkunde met systeembord kloten was ook altijd leuk.

En voor sinterklaas vroeg ik een keer wat van die Velleman bouwpakketjes, die je dan zelf moest solderen _/-\o_

Ik doe geen opleiding in elektronica (ik ga informatica studeren) maar volgens mij is m'n kennis aardig hoog.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 29-07-2010 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 09:54

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 21:23
Klinkt allemaal heel bekend.

Ik ben blijkbaar met electronica opgegroeid. Mijn vader heeft electronica gestudeerd en is daar nog altijd zeer actief mee bezig.
Op zeer jonge tijd had ik een schakeling gemaakt met een lamp batt en een switch. Denk dat ik toen een jaar of 5 was, dus bijna (T- 1 week) 35 jaar geleden.Enkele weken daarna heb ik de algmene zekering laten springen van het huis, en ja toen nog geen automaten.
Daarna is de interesse begonnen met van die 250 in 1 kitjes. Vooral radio en zendtechnieken had mijn voorkeur. Dan wat electronica gaan studeren en ook in die sector gaan werken.
Nu zit ik echter in de IT maar de soldeerbout staat nog steeds paraat om elk uur van de dag aan te gaan, ... en dan het lekkere solduur te ruiken.
Ik heb nog steeds de trots en een smile tot achter mijn oren om iets te herstellen of te ontwerpen.

Ook ben ik sterk overtuigt dat het electronica denken mij verder helpt in allerhande dingen. Electronica is een en al logica. Actie en gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heel herkenbaar, volgens mij is het bij heel veel elektronici zo dat ze al heel vroeg begonnen. Zelf kreeg ik toen ik een jaar of 8 was ook zo'n knutseldoos. Kon je zelf een DC-motortje bouwen enzo :*)

Tijdens de middelbare school wel eens wat gemaakt zoals een koptelefoonversterker en gitaareffecten, niet al te spannend. Ik wilde in eerste instantie altijd informatica gaan doen maar bedacht me gelukkig in de 5e klas dat elektrotechniek (HBO) me toch meer interesseerde. Eind van de maand studeer ik af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Engineer schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 00:35:
Niet dat ik wil doen alsof ik electro expert ben :P
Ik ga het ook bescheiden houden, ookal staat er elektriciteit/elektronica op mijn A2 diploma (MBO) en binnenkort elektronica-ict bij mijn master (ing.).

Ik heb het solderen, videorecorders herstellen, schema's combineren, printplaatjes ontwerpen en thuis printjes etsen (totdat er een gat in de muur van de chemie zat) fase meegemaakt. Ik heb een huisinstallatie getekend, uitgevoerd, de aardingspennen in de grond geramd en het werd goedgekeurd. Maar de computer begon ook in mijn leven te komen.

In het analoge ben ik niet sterk geweest en ook niet echt daarin opgeleid. Digitale techniek past meer bij mij, maar ik liep naar de IT en tweaking over.
JER00N schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 00:21:
Tijdens de middelbare school wel eens wat gemaakt zoals een koptelefoonversterker en gitaareffecten, niet al te spannend. Ik wilde in eerste instantie altijd informatica gaan doen maar bedacht me gelukkig in de 5e klas dat elektrotechniek (HBO) me toch meer interesseerde. Eind van de maand studeer ik af. :)
Continue maar de radio-cassette proberen op te voeren. Allerlei versterkerkitjes solderen, losse luidsprekers eraan knopen,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben nog steeds een incompetent prutser zonder verstand van zaken :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rapture schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 00:35:
[...]
Ik ga het ook bescheiden houden, ookal staat er elektriciteit/elektronica op mijn A2 diploma (MBO) en binnenkort elektronica-ict bij mijn master (ing.).
Huh? Bij mijn ing. titel hoort een bachelor (of Engineering, niet of Science), bij master hoort ir. of drs. als we het nederlands systeem aanhouden.
Of ben je belg?

offtopic:
Oh crap had een edit moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 02-08-2010 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 16:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Boudewijn schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 00:51:
Huh? Bij mijn ing. titel hoort een bachelor (of Engineering), bij master hoort ir. of drs. als we het nederlands systeem aanhouden.
Of ben je belg?
Inderdaad het Belgisch onderwijssysteem. Het was een systeem met 3 niveau's graduaat/regentaat, licentiaat/industrieel ingenieur/... en burgerlijke ingenieur/... Bij de vertaling naar BaMa wordt de graduaat (professionele) bachelor genoemd, de industrieel ingenieur (ing.) master in de industriële wetenschappen en burgerlijk ingenieur (ir.) wordt Master in de ingenieurswetenschappen.

Op termijn wordt het beheer van de industrieel ingenieur opleidingen door de universiteiten opgeslokt en de hogeschool stelt lokalen beschikbaar zodat de studenten niet tot aan de universiteit moeten reizen. Werkgeversorganisatie ziet de academisering niet graag, nog meer richting de droge theorie en de arbeidsmarktgerichte kant van de hogescholen wordt gesloopt?

Archaïsch benamingen dekken de lading goed en het is duidelijk voor mensen die al een tijdje niet meer student is (lees: de arbeidsmarkt, het bedrijfsleven). A1, A2 en A3 zijn benamingen die ergens in de jaren 60 afgeschaft werden, maar je ziet het overal terug. Er is geen uitzendkantoor te vinden zonder de benamingen.

[ Voor 34% gewijzigd door rapture op 02-08-2010 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Boudewijn schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 00:38:
Ik ben nog steeds een incompetent prutser zonder verstand van zaken :).
Met stom ^^. Nooit een opleiding ervoor afgemaakt, zo nu en dan zet ik gewoon wat inelkaar en in de loop der tijd is het succespercentage van dat soort dingen een tikkie opgelopen.Ik denk dat ik gewoon meer geluk heb gehad met de latere projecten :P

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sprite_tm schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 01:14:
[...]

Met stom ^^. Nooit een opleiding ervoor afgemaakt, zo nu en dan zet ik gewoon wat inelkaar en in de loop der tijd is het succespercentage van dat soort dingen een tikkie opgelopen.Ik denk dat ik gewoon meer geluk heb gehad met de latere projecten :P
Laten we het erophouden dat je beter in staat bent de juiste draadjes te kiezen die je vervolgens aan elkaar frot ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
rapture schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 00:35:
[...]
en binnenkort elektronica-ict bij mijn master (ing.).
Die opleiding heb ik een aantal jaar geleden ook afgerond. Ik heb nu wat spijt dat ik geen ontwerpen gedaan heb ipv. ICT. Ironisch genoeg was het de VHDL die me tegenhield om ontwerpen te gaan studeren.

Ik zou wat meer willen doen, maar voorlopig is het beperkt tot een aantal velleman kitjes en hier en daar een poging tot een eigen design.
Ik ben al jaren aan het kijken om een development bordje ergens te bestellen. Maar eigenlijk is dat ook weer meer in de richting van programmeren.

[ Voor 4% gewijzigd door kluyze op 04-08-2010 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 12:15

Roani52

R_52

M'n oom doet aan telecomunicatie binnen ziekenhuizen
Me vader repareerde vroeger als hobby en extra paar guldens (altijd handig) computers, zo kreeg ik al op vrij vroege leeftijd (6 dacht ik) een eigen computer.
Mijn neef werkt met netwerken (grote zeg maar, dingen als vodafone datacenters etc) en deed ook veel aan computers repareren.

Dingen open slopen vond ik ook erg leuk, in het begin enkel mechanische dingen onderzoeken (want die begrijp je dan nog) en later ook elektronische dingetjes bekijken.
Vervolgens veel opsteken van hier rondhangen of op circuits online circuitjes bekijken en proberen te bedenken wat ze doen (nouja, dat mag meestal duidelijk zijn, maar meer bedenken waarom ze doen wat ze doen).
Grootste gedeelte van de elektronische zooi die me geleerd werd met natuurkunde wist ik al, vandaar dat ik er ook echt niet tegen kon dat ik een 9.8 had voor een proefwerk over elektrozooi. Wat had ik fout? Ik had bij een of andere schakeling nog een lijntje getekend zodat je een brandalarm ook nog uit kon zetten (leek me prettig), maar stond niet in de opdracht dus fout.

Afgelopen jaar had ik maar eens besloten dat ik met een projectje moest gaan beginnen en mijn profielwerkstuk vond ik daar een goede gelegenheid voor. Coilgun gemaakt, zooitje elcos aan elkaar gehangen (330V 10500uF) en spoeltje eraan, scr ertussen en knallen maar.

1 september begin ik aan de TU Delft aan een studie elektrotechniek, dus daar gaat mijn toekomstige 'expertise' vandaan komen :P

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 17:08
Tsja, zat bij mij ook in het bloed. Mijn vader was elektromonteur en ik reed al toen ik 3 was over printplaatjes heen met mijn driewieler. Verder heeft het even geduurd voordat ik wat meer productiefs ging doen met elektriciteit, toen was ik een jaar of 7 a 8.

Daarna altijd zeer intensief aan het hobbyen en knutselen geweest, zelf ontwerpen gemaakt, zelf apparatuur gemaakt / printen ontworpen, nog wat computer interface / programmeren etc. Daarbij nog MBO elektro gedaan en daarna 4 jaar vast gewerkt in een reparatiebedrijf + 3 jaar parttime. De appel valt niet ver van de boom zegmaar. (hoewel ik nu Analytische chemie studeer...)

[ Voor 11% gewijzigd door Frank__B op 06-08-2010 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 19:30

donny007

Try the Nether!

Ik ben geen echte expert maar weet er wel het een en ander van af.

Ik heb mijn electro kennis opgedaan in het begin door modellen te bouwen met fischertechnik, zowel elektronisch als mechanisch zeer interessant spul (ik gebruik het soms nog).

Daarna door het openen/slopen van (oude) apparaten om te kijken hoe het zowel elektronisch als mechanisch in elkaar zat, bepaalde componenten identificeren, later ben ik typenummers van chips gaan googlen om te kijken wat het is/doet, ook heb ik velleman kits in elkaar gesoldeerd, kleine, simpele circuits gemaakt etc.

Ik ben er nooit echt een opleiding voor gedaan, ik ben ICT'er.

[ Voor 5% gewijzigd door donny007 op 06-08-2010 15:22 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Ik moet nog beginnen met elektronica. Heb wel een soldeerbout, maar die gebruik ik om voerkorfjes te solderen voor mijn vishobby 8)

Nu het idee opgevat om een tijdrelais schakeling te maken om zo een ML-L3 afstandsbediening voor mijn Nikon D40 zo om te bouwen dat ik hem kan gebruiken voor Time Lapse opnames.
Maar of dat gaat lukken...

Wel op zoek naar het boek: Elektronica voor dummies...

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 17:08
donny007 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 15:20:
Ik heb mijn electro kennis opgedaan in het begin door modellen te bouwen met fischertechnik
Haha, ja klopt! Mijn oom had veel van dat spul. Daar kon ik dagen mee zoet zijn, dat was na technisch Lego het tofste speelgoed voor mij.
Daarna door het openen/slopen van (oude) apparaten om te kijken hoe het zowel elektronisch als mechanisch in elkaar zat
Zo begon ik ook. Zo kwam ik aan mijn motortjes, lampjes, ledjes, weerstanden, transformators etc. Heb in mij leven toch heel wat apparatuur gesloopt voor onderdelen, echt bizar.
Ik ben er nooit echt een opleiding voor gedaan, ik ben ICT'er.
Ik heb dan wel MBO elektro gedaan, maar het meeste leer je toch door zelf te knutselen en zeker door te werken / stagelopen in een elektro gerelateerd bedijf. Dit kan natuurlijk ook iets zeggen over de kwaliteit van de MBO opleiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 22:53
Ercewee schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 19:01:

95-nu zendamateur =(spelen knutselen rommelen)
Zendamateur:D?
Hier PD1QLF uit Oss (voorheen PD7G)

Ontopic:
Tja wat is expert, das voor iedereen anders.
Ik kan behoorlijk wat schakelingetjes maken, weet van computers hardware matig ook wel voldoende af.
Begon op mijn 7e met alles uit elkaar slopen, hele zolder lag vol met zooi van mij.
Kreeg toen ook mijn electronica bouwdingetjes, liggen nu ergens te verstoffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik zou toch wel een beetje van elektronica af moeten weten met mijn MK-AEC niv 4 (MBO :+ ) van Rens & Rens, maar het is hopeloos weggezakt wegens gebrek aan ruimte, tijd en ander werk (waar ik niet verder kom dan de prinplaatjes verwisselen en draadjes die anderen hebben verwisseld weer op de goede plek zetten, ze zeggen dat ik er goed in ben, dus ik mag het opknappen :P)

Maar elektronica blijft altijd een beetje in het achterhoofd, zo wil ik nog een keer een versterker + speakerset bouwen (overgehouden van school), weet ik wat van elektrotechniek (overgehouden van een stage) intersseren lichtshowdingen mij altijd (overgehouden van een stage), schotelantennes (deel van werk wat ik heb gedaan), en nu kan ik snel zien wat er nodig is om iets te laten werken. Of te laten roken :+ (2x12V loodaccuutjes kunnen aardig wat vonken geven, en 10A (zekering) is dan veel)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ercewee
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-05 13:56

Ercewee

a.k.a. K

GeertH schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 19:24:
[...]

Zendamateur:D?
Hier PD1QLF uit Oss (voorheen PD7G)
Nope, C. Nooit D gehad.

50.110 144.300 432.200 1296.200 2320.200 3400.200 10368.200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83844

Net zoals iedereen van kleins af aan begonnen met het demonteren en weer in elkaar zetten van je ouders hun electronica (vaak houdt je dan 10 onderdelen over).

Vanaf mijn 14de bij een bedrijf gewerkt wat electronica repareerde van TV naar Video tot Camera en Beeldkanon Beamer (old school).

Daarna maar is gaan studeren... HBO Rens & Rens te Hilversum.. vlak voor ze failliet gingen... Electronica..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
Anoniem: 83844 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 15:48:
Net zoals iedereen van kleins af aan begonnen met het demonteren en weer in elkaar zetten van je ouders hun electronica (vaak houdt je dan 10 onderdelen over).

Vanaf mijn 14de bij een bedrijf gewerkt wat electronica repareerde van TV naar Video tot Camera en Beeldkanon Beamer (old school).

Daarna maar is gaan studeren... HBO Rens & Rens te Hilversum.. vlak voor ze failliet gingen... Electronica..
yup of het wilt uiteindelijk niet meer dicht.. of het werkt opeens niet meer...

zo heb ik geleerd wat een elco doet doormiddel van het openhalen van een weggooi camera...
(ik stond recht op van spanning en sensatie.. :+ :D )

altijd wel dingen proberen aan te sluiten met een 9V blok batterij, zelf adapter maken van autolader

en bijna klaar met opleiding eerste monteur electro niveau 2

[ Voor 3% gewijzigd door [Remmes] op 09-08-2010 10:03 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-04 10:35

TRG

Technotium99-m

Ik hou gewoon van knutselen.

Vroeger was dat met papier enzo, toen werd het lego, toen werd het afgedankte elektronika, toen werd het afgedankte computers, toen werd het nieuwe computers, toen werd het websites enzo, toen werd het HBO projecten, toen werd het RF elektronica, toen werd het WO projecten en tegenwoordig mag ik full-time aan MRI scanners knutselen.

En ik kan je verzekeren, er valt een heleboel te knutselen aan zon apparaat en welk aspect je ook doet, het is allemaal even interessant :)

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49360

Topicstarter
Leuke reakties allemaal :)

maar zijn er ook mensen die hier ook hun beroep er van gemaakt hebben om in de elktro te werken
en zo ja welk bedrijf ?
Pagina: 1