schijf wordt niet door bios herkend?

Pagina: 1
Acties:

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-01 23:49
Hallo,

Ik heb hier nog een oud computertje staan met een Asus M2V moederbord, een AMD Sempron 3400+ moederbord en een ATI Radeon X600 videokaart.
Nou was ik van plan om daar een servertje van te gaan maken, ik heb nog een schijf van 500GB, dus dat zal toch moeten lukken?
Maar helaas, de bios herkent de schijf gewoon niet. Ik heb al allerlei instellingen geprobeerd/veranderd, maar het wil maar niet lukken. Op mijn nieuwe computer zijn er geen problemen, daar herkent de bios hem direct.
Ik heb ook al de nieuwste bios erop gezet (iets van versie 2101 ofzo), dat helpt dus ook niks.
Eerder, toen ik die oude computer nog gebruikte, heb ik altijd probleemloos (naar mijn weten) kunnen werken met een WD schijf van 320GB op SATA.

Heeft iemand een idee? Ik weet het niet meer, ik heb al zoveel geprutst, ik weet het niet meer...

Ik hoop dat iemand me de oplossing brengt, alvast hartelijk bedankt! _/-\o_

(ook op helpmij.nl geplaatst)

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01-2025
Welke BIOS settings heb je precies aangepast gehad?

Hoor je de schijf opspinnen als je de computer aanzet?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Op welke kontroller zit hij?
Staat de kontroller waar hij op zit aan?
Andere kabel proberen?
Andere poort proberen?
Andere kontroller proberen?

• R15
Ik heb de settings aangepast van: waar je kunt kiezen tussen raid en sata enz. (van alles geprobeerd)
Helaas heb ik geen pci kaartje, anders kon ik hem daarop proberen.
En op mijn nieuwe computer lukt het wel, met dezelfde kabels.
Sata staat allemaal aan (auto, ook al veel mee geprutst enz.)
Ik had eerder een 320GB harde schijf (ook SATA) aangesloten, toen ik die computer nog gebruikte, dat werkte wel. Dus het probleem is eigenlijk: ik wil schijven groter dan 320GB niet herkennen, maar schijven van 320GB of lager wel. Dat lijkt mij het probleem, ja, heel vaag!!

Op mijn andere computer wil het allemaal wel, dus de schijf is niet "dood" ofzo.
Ik hoor hem wel opspinnen bij het opstarten van de computer.

[ Voor 11% gewijzigd door R15 op 28-07-2010 14:41 ]

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
Heb je ook de Raid chipset geüpdatet ?
Hoewel elke moederboord een maximum grootte van Harde schijven heeft, is dat niet altijd makkelijk te vinden.
Wat ik wel vind is dat je controller de Marvell® 88SE6121: is & volgens ASUS zijn dit de gegevens:
Marvell® 88SE6121: 1 x Serial ATA I/II 1 x External Serial ATA 3Gb/s hard disk(SATA On-the-Go).
Het kan zijn dat je harde schijf te nieuwe is en dus niet meer compatible is met je controller, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 18:18
Je mainboard heeft een VIA chipset. De s-ata controller van deze chipset heeft moeite om schijven met een S-ATA 300 / 3Gbps interface goed te herkennen. Dit is te omzeilen door je schijf op S-ATA 150 / 1.5Gbps te forceren. Bij sommige schijven kan dit met een klein jumpertje, bij andere moet je dit met een software tooltje doen, echter moet je hiervoor de schijf eerst op een systeem aansluiten waarop 'ie wel herkent wordt. Welke hd heb je?

• R15
Dit staat erop (onder andere):
DiamondMax 11
Model: 6H500F0
500GB SATA 3.0Gb HDD

TLA: 6H500F008A21L AAA
SN:H80Z69JH
ER:
+5V 800mA +12V 790mA
Mfg.Date:28APR2006
Made in Singapore (2) C3234
Code: HA421DD0
N, G, B, A
LBA: 976773168
WWN: 5001075040139AA8

Naast de SATA-data-aansluiting en de SATA-power-aansluiting zie ik nog twee pinnetjes ernaast er daarnaast zit nog 1 pinnetje (apart van elkaar) in een ronde vorm.
Moet ik misschien de drivers apart updaten, zodat die wel door de bios wordt herkend? Het lijkt mij eigenlijk zo dat dat in de bios al moet zitten. Ik heb alleen maar de bios geflasht naar versie 2101.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Drivers zijn hier niet de boosdoener. Het is bekend dat die chipsets problemen hebben met bepaalde groottes. Echter wordt hij hier niet door je bios herkend. Dus het zou kunnen betekenen dat je bord het never gaat doen. Ik las dat je je bios al hebt geupdate naar de laatste versie. Je zou de truuk van hierboven nog kunnen toepassen door het forceren van de andere modus. Drivers gaan er niet voor zorgen dat je bios hem wel herkend.....

[ Voor 8% gewijzigd door muppet99 op 28-07-2010 16:29 ]

Carpe Diem

• R15
"Je zou de truuk van hierboven nog kunnen toepassen door het forceren van de andere modus."
Hoe doe ik dat dan bij deze schijf? Kan dat bij deze Maxtor schijf wel?

• R15
Ik heb nu ook even een mailtje gestuurd naar Asus, misschien krijg ik daarvan de oplossing...

• Nielson
R15 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:36:
"Je zou de truuk van hierboven nog kunnen toepassen door het forceren van de andere modus."
Hoe doe ik dat dan bij deze schijf? Kan dat bij deze Maxtor schijf wel?
Zie de Seagate site:
Afbeeldingslocatie: http://www.seagate.com/images/support/de/mxo_sata_jumpers.gif
Je hebt dus wel een jumpertje nodig, weet niet of deze bijgeleverd wordt. Is trouwens een slagje kleiner dan de jumpers op bv je mainboard.

• R15
@Nielson

Bedankt alvast, ik heb nog een jumpertje van een hele oude moederbord weten te vinden, hij past in ieder geval toch wel, dus dat is geen probleem, dat is al weer mooi, dan hoef ik niet te solderen o.i.d. ;)
Ik ga het morgen wel uitproberen (denk ik).
Hoef ik verder in de bios dan niet meer wat in te stellen, i.v.m. S-ATA 150?

• R15
Het werkt niet!:(
Ik heb dus een jumpertje over de twee pinnetjes gedaan, schijf aangesloten, bios instellingen veranderd/(mee geprutst), maar het werkt niet?!

EDIT: mailtje gekregen van Asus (snel antwoord, dat wel! :) )
Het bericht:
Geachte klant,

Allereerst raad ik u aan om in het bios de bios defaults te laden en deze ook op te slaan.

Ook heeft de sata harde schijf waarschijnlijk een jumper voor de sata instellingen. Voor dit moederbord hoort deze jumper op sata 1 te staan anders word de schijf namelijk niet herkend.

Vriendelijke groet,

Asus TSD.

Nou, ik heb dus de standaard instellingen geladen en opgeslagen, wat dus niet helpt.
Die jumper heb ik ook al geprobeerd, maar dat helpt dus ook niet.

[ Voor 64% gewijzigd door R15 op 29-07-2010 11:35 ]

• Nielson
Je hebt de jumper er dus zo opzitten? Jammer, had wel verwacht dat het daaraan lag. Welk s-ata aansluiting gebruik je trouwens, één van de twee linksonder of die losse bovenin?

• R15
@Nielson

Eigenlijk wel, het kan niet anders: ik heb een "vakje" met 2 pinnetjes (waar die jumper erop zit) en ik heb een rondje, met daarin 1 pinnetje.
Ik gebruik de sata aansluiting die rechts van het moederbord zit (daar zitten er 2, waarvan ik de bovenste gebruik). In totaal zijn er dus 3 sata aansluiting op het moederbord, 1 links, 2 rechts.

• Nielson
Kun je nog even controleren of de schijf ook niet ergens in het Boot menu van de bios opduikt? Hoe heb je moenteel de IDE Configuration staan? Je zou ook nog even die enkele s-ata aansluitng kunnen proberen, die wordt verzorgt door een afzonderlijke s-ata controller van Marvell.

• R15
De schijf duikt ook niet in het boot menu van de bios op. Als ik hem opstart, duurt de bios post erg lang (35 sec. volgensmij), dan zoekt ie dus naar schijven. Maar de bios kan geen schijven vinden. En dan kom ik in de bios.
IDE Configuration:
SERIAL ATA IDE CONTROLLER [SATA]
IDE Detect Time Out (Sec) [35]

Ik heb bij SERIAL ATA IDE CONTROLLER ook al geswitcht tussen SATA en RAID en Disabled, maar ook dat helpt niet.
Ik heb hem nu ook nog aan de enkele sata aansluiting gehad, maar dat verhelpt het probleem ook helaas niet.

• R15
Weer een mailtje gekregen van Asus:

Geachte klant,

Het probleem zit niet in de groote van de harde schijf. Dit moederbord kan namelijk gebruik maken van 1tb schijven dus 500gb zou geen probleem moeten zijn.

Wat het wel kan zijn is dat de harde schijf die u heeft niet compatibel is met dit moederbord. En ik denk zelf dat dit het probleem is. Het kan namelijk wel gebeuren dat een ouder type moederbord problemen heeft met het zien van nieuwere type harde schijven.

Hier is verder ook geen oplossing voor. Dus kan ik alleen adviseren dat u de andere harde schijf blijft gebruiken.

Vriendelijke groet,

Asus TSD.
Pagina: 1