[iMac] freezing

Pagina: 1
Acties:

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 20:10

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn iMac:

Op willekeurige momenten bevriest het beeld maar geluid blijft wel doorspelen en de muis kan je ook nog bewegen.

Heb al ander geheugen geprobeerd, de Mac opengemaakt om te kijken of er stof in zat (was niet het geval). Opnieuw geinstalleerd originele Snow Leopard.

Het bevriezen gebeurd 9 van de 10 keer alleen wanneer er grafisch vermogen word gevraagd. Ook komt er een horizontale streep (dikte 1 pixel) door het scherm heen, welke vaak (maar niet altijd) een voorbode is van een vastloper.

Wie heeft dit probleem ook of wat zou de oplossing kunnen zijn?

Ik heb een witte iMac 20" 2,16Ghz 250Gb 2gb mem, draai 10.6.4, GPU: ATI RadeonX1600
Dit probleem speelt nu al circa een half jaar.

Temp van GPU is idle 50 graden en met load 65 (soms 70). Warme dagen zoals afgelopen weken hebben geen invloed op de 'vastloopfrequentie'. Gisteren liep hij elke 5 minuten vast en vandaag doet hij het al anderhalf uur!

Zelf denk ik steeds aan een grafisch probleem, maar dan moet temperatuur toch een rol spelen, en op warme dagen loopt hij dus niet meer vast als/dan anders.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:18
[b][message=34424382,noline]Zelf denk ik steeds aan een grafisch probleem, maar dan moet temperatuur toch een rol spelen, en op warme dagen loopt hij dus niet meer vast als/dan anders.
Als de schade eenmaal is aangebracht, op wat voor soort manier, hoeft temperatuur helemaal geen factor te zijn.
Hooguit de manier waarop de gpu wordt aangesproken en onder wat voor load hij draait.

• Peentje

Peentje

Topicstarter
Caelorum schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:53:
[...]

Als de schade eenmaal is aangebracht, op wat voor soort manier, hoeft temperatuur helemaal geen factor te zijn.
Hooguit de manier waarop de gpu wordt aangesproken en onder wat voor load hij draait.
Dat zou natuurlijk ook goed kunnen. Het is eigenlijk wel bij alle werkzaamheden, maar vaker bij expose, dashboard en he afspelen van HD materiaal.

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Ik heb precies datzelfde probleem gehad, mijn iMac is bij MacMe in Groningen geweest voor onderzoek en daar is niks uitgekomen..

Na zelf het een en ander te testen, ook er zelf achter gekomen dat er nergens een fout wordt gerapporteerd. Zelf denk ik ook dat het probleem in de grafische kaart zit. Op verschillende fora lees je dat je de fans goed moet schoonmaken (iMac openhalen en alle fans schoonmaken), maar dat hielp bij mij ook niet.

Uiteindelijk heb ik een nieuwe iMac gekocht (was maar ietsjes duurder dan het moederbord vervangen). Wat je nog kunt proberen is smcFanControl te downloaden en daarmee de fan van de grafische kaart op volle toeren te laten draaien (continu) en kijken of het dan nog vaker voorkomt (het schijnt te werken, zelf (nog) niet getest!)

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:52
Lijkt wel de problemen die ik had met mijn imac 20". Alleen bij mij was het de hardeschijf toen. Ik dacht eerst ook de videokaart door rare strepen in beeld. Na het vervangen van de hardeschijf nooit meer problemen gehad. Of dit bij jou ook het geval is kan ik niet zeggen, het blijft apparatuur :+

• Peentje

Peentje

Topicstarter
rhodium schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 22:54:
Lijkt wel de problemen die ik had met mijn imac 20". Alleen bij mij was het de hardeschijf toen. Ik dacht eerst ook de videokaart door rare strepen in beeld. Na het vervangen van de hardeschijf nooit meer problemen gehad. Of dit bij jou ook het geval is kan ik niet zeggen, het blijft apparatuur :+
Nou, omdat ik toch geen andere opties heb, heb ik de proef maar op de som genomen. Ipv de standaard 250 GB HDD nu een (WD) 320 GB HDD er in geplempt. Handleiding van Ifixit en het was zo gepiept.

Of hij het blijft doen is de vraag, ik draai nu een uur en hij doet het nog opperbest. Tijdens de laatste reinstall liep hij halfin ook drie keer vast en nu ging het allemaal in één keer!

Maar ik juich nog niet te vroeg, hij zal zich eerst een paar dagen moeten bewijzen voordat ik overtuigd ben :)

ps. de oude HDD heb ik in een case gestopt en doet vanaf nu dienst als externe schijf.

Edit: Nou het is weer zover hoor: dezelfde doffe ellende. Dan zit er niks anders op dan deze iMac de haven in te keilen, :'( :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Peentje op 31-07-2010 19:36 ]

Pagina: 1