Spikes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-02 15:10
Kan iemand mij het nut van spikes uitleggen? En merk je verschillen met de verschillende prijs klasses?

Ik heb zelf wel een idee wat het nut van die dingen is, minder trillingen richting de vloer dus minder geluidverlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:11

FeaR

In GoT we trust

Waar ze voor dienen had je toch zelf wel kunnen vinden met behulp van Google of wat dan ook? Dan kom je genoeg sites tegen met het antwoord.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 18:36
Over spikes zijn er 2 mogelijke visies:

1: Je ontkoppelt de luidspreker van de omgeving
2: Doordat je het contact oppervlak van de speaker verkleint tot 3-4 kleine contactpunten waardoor de druk in ieder punt heel wat groter wordt dan een volledig vlak en koppel je net de luidspreker met de vloer.

Het is een samenwerking van 2 punten:

Doordat het contactopperlvak tussen luidspreker en de vloer zeer klein wordt staat de luidspreker "stabieler" en zal de behuizing minder de neiging hebben om mee te bewegen met beweging van de woofer.

Door een stabiele plaatsing en minder mee bewegen van de behuizing heeft de woofer hierdoor een sterker fundament om zich tegen af te duwen wat resulteert in een beter geluid.

Omdat de contactpunten met de omgeving zeer klein zijn geworden gaat ook energie niet verloren en gaat de vloer/kast/.. niet meetrillen.

Ik kan mij niet voorstellen dat een andere prijsklasse een beter geluid zou kunnen geven. De prijsverschillen zullen voornamelijk gaan over de afmetingen, gebruikte materialen, maximaal belastbaar gewicht en degelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door DinoBe op 28-07-2010 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

Gotez

42

DinoBe schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:04:
Over spikes zijn er 2 mogelijke visies:

1: Je ontkoppelt de luidspreker van de omgeving
Niet dus....

spikes kunnen niet ontkoppelen, daar heb je volledig elastische middelen voor nodig. Spikes koppelen juist.

Spikes zogen ervoor dat je spul rechtstaat, stevig staat en niet omdonderd. Komt uit engeland, waar mensen hele dure luidsprekers op tapijt zette, die wilden nog wel een omvallen. Juist dan zorgen spikes voor een goede koppeling met de grond/beton en voor een 'strakker' beeld.

Eventueel kunnen spikes ook de bas verbeteren, juist door die koppeling met de grond, verder doet het weinig.

[ Voor 40% gewijzigd door Gotez op 28-07-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 17:34
Ik heb zelf mijn Quad 22L2's op spikes. Ik heb het gevoel dat de bass minder "door" de grond gaat. Bij muziek/film met stevige bass voel ik de bass via mijn lichaam en de salontafel, maar niet bij via voeten (vloer). Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat de spikes hierin een grote rol spelen!? De luidspreker maakt minimaal contact met de grond en ik kan me voorstellen dat de bass meer door de vloer dreunt wanneer hij met meer oppervlak contact maakt.

p.s. ik heb de boxen op een laminaat vloer staan en heb daarom nog schijven tussen de spikes en de vloer:

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_G4csmEW3m1I/S2P_Acf3c9I/AAAAAAAABXo/Q9NAFmFioRs/s800/Quad_21L2_spikes.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door bsmpower op 28-07-2010 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Nu online

Gotez

42

bsmpower schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:34:
De luidspreker maakt minimaal contact met de grond en ik kan me voorstellen dat de bass meer door de vloer dreunt wanneer hij met meer oppervlak contact maakt.

p.s. ik heb de boxen op een laminaat vloer staan en heb daarom nog schijven tussen de spikes en de vloer:

[afbeelding]
Wederom niet dus... |:(

Wat jij hoort komt juist doordat de spikes juist heel goed contact maken (hoge druk, klein oppervlak) en de bas 'verdwijnt' in de vloer.

Spikes koppelen, ze ontkoppelen niet. De speaker heeft beter contact met de grond, en de trillingen gaan dus ook beter de grond in.

Zo, en nu even rustig een kopje koffie drinken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Gotez schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:46:
[...]

Wat jij hoort komt juist doordat de spikes juist heel goed contact maken (hoge druk, klein oppervlak) en de bas 'verdwijnt' in de vloer.

Spikes koppelen, ze ontkoppelen niet. De speaker heeft beter contact met de grond, en de trillingen gaan dus ook beter de grond in.

Ok, buiten mijn verkeerde gedachte klopt het resultaat dus wel :X ? Dus het klopt dat de spikes ervoor zorgen dat ik bass dreunen niet/minder door mijn vloer hoor/voel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Nickman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-02 13:57
bsmpower schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:34:
Ik heb zelf mijn Quad 22L2's op spikes. Ik heb het gevoel dat de bass minder "door" de grond gaat. Bij muziek/film met stevige bass voel ik de bass via mijn lichaam en de salontafel, maar niet bij via voeten (vloer). Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat de spikes hierin een grote rol spelen!? De luidspreker maakt minimaal contact met de grond en ik kan me voorstellen dat de bass meer door de vloer dreunt wanneer hij met meer oppervlak contact maakt.

[afbeelding]
Waarom heb je die schijven er nog tussen geplaatst? Ik neem aan krasbescherming of hebben ze ook nog een geluidstechnische reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Nu online

Gotez

42

bsmpower schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:01:
[...]

Ok, buiten mijn verkeerde gedachte klopt het resultaat dus wel :X ? Dus het klopt dat de spikes ervoor zorgen dat ik bass dreunen niet/minder door mijn vloer hoor/voel?
Ja.

edit: leuke speakers trouwens

[ Voor 5% gewijzigd door Gotez op 28-07-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Gelukkig :)

Inderdaad leuke speakers. Heb ze samen met de Quad 9L2 (achter) en L2 center. Quad is voor veel mensen een onbekend merk, maar ze klinken voor mij (veel) beter dan bv de Monitor Audio RS6, B&W 684, Dali Lector en dergelijke luidsprekers. De 22L2 gaan zo laag dat ik een subwoofer overbodig vindt. Daarnaast hebben de luidsprekers een erg mooie lak en afwerking. En ze staan op spikes ;)

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_G4csmEW3m1I/S2P_ANjNqwI/AAAAAAAABXk/pnZXTMDRK_8/s800/Quad_21L2.jpg
(Binnenkort betere foto's maken, die komen dan wel in "Show je home cinema" topic)

[ Voor 8% gewijzigd door bsmpower op 28-07-2010 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293046

Gotez schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:46:
[...]

Nu weet ik niet of in mijn situatie het zelfde principe geldt maar, bij mij is er juist minder trilling merkbaar nu ik mijn speakers op spikes heb gezet.
Moet ik er wel bij zeggen dat het om Jamo S602 gaat die op spikes staan die met dubbelzijdig tape vastzitten en niet om zware woofers die op de grond staan.
Misschien dat voor beidde een ander effect gewenst is / bereikt word
Voorheen stonden ze direct op een houten plaat (bureau achtig iets) en dat ding trilde als een malle en de bas was heel modderig.
Dankzij de spikes is het geluid toch wat strakker en geen last van trillingen / resonanties meer.

Dus zorg het nou voor meer of minder trillingen die spikes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-02 15:10
Thx voor de replies, ga meteen even naar de winkel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Nu online

Gotez

42

Anoniem: 293046 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:29:
[...]

Nu weet ik niet of in mijn situatie het zelfde principe geldt maar, bij mij is er juist minder trilling merkbaar nu ik mijn speakers op spikes heb gezet.
Moet ik er wel bij zeggen dat het om Jamo S602 gaat die op spikes staan die met dubbelzijdig tape vastzitten en niet om zware woofers die op de grond staan.
Voorheen stonden ze direct op een houten plaat (bureau achtig iets) en dat ding trilde als een malle en de bas was heel modderig.
Dankzij de spikes is het geluid toch wat strakker en geen last van trillingen / resonanties meer.

Volgens mij komt dit doordat de spikes zorgen voor een betere koppeling met de ondergrond, en komen de speakers dus stabieler te staan, waardoor de kasten minder trillen.

Over het algemeen zorgen spikes voor een betere bas, dus dat klopt.

Ik ben wel benieuwd naar het effect als je de speakers ontkoppeld b.v. doormiddel van rubberen voetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Anoniem: 293046 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:29:
[...]

Gotez zegt " ...en de trillingen gaan dus ook beter de grond in.". Beter betekend in dit geval dat je dus minder last hebt van trillingen :). De spikes hebben een positieve invloed op bv bass dreunen, behalve als je graag wilt dat je de bass door de vloer voelt ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aaah oke, sorry verkeerd geïnterpreteerd.
Dan is het me duidelijk. Begreep al niet waarom mijn eigen ervaring zo tegenstrijdig leek met wat ik las.

Het ziet er niet altijd even mooi uit spikes zeker niet onder kleine boekenplank speakers maar het komt het geluid, in mijn geval, zeker ten goede.

http://i657.photobucket.c...coot/Tweakersaudio003.jpg
niet de meest duidelijke foto maar ik heb even niets anders voor handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Anoniem: 293046 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:56:
aaah oke, sorry verkeerd geïnterpreteerd.
Dan is het me duidelijk. Begreep al niet waarom mijn eigen ervaring zo tegenstrijdig leek met wat ik las.

Het ziet er niet altijd even mooi uit spikes zeker niet onder kleine boekenplank speakers maar het komt het geluid, in mijn geval, zeker ten goede.

http://i657.photobucket.c...coot/Tweakersaudio003.jpg
niet de meest duidelijke foto maar ik heb even niets anders voor handen.
Staan de luidsprekers nu op je tv meubel? Dan heb sowieso al minder last van dreunen aangezien ze niet rechtstreeks contact maken met de vloer? Hoe dan ook vind ik spikes juist een "proffesionele" uitstraling hebben. De voet met de spikes zijn bij mijn luidsprekers juist de blikvangers en krijg hier vaak positieve reacties op. Dat ze ook nog nut hebben is helemaal mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt, ze staan inderdaad op het "meubel" echter dit meubel is gewoon een plank die aan een muurtje van gipsplaat hangt/leunt. Vandaar de resonanties.

Spikes hebben zeker een uitstraling, maar er is wel verschil tussen een mooie voet onder de zuilen of in mijn geval gewoon direct op de onderkant van de speakers.

Maar ik snap best waar het positieve commentaar vandaan komt in jouw geval, erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Nu online

Gotez

42

bsmpower schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 15:26:
[...]

Staan de luidsprekers nu op je tv meubel? Dan heb sowieso al minder last van dreunen aangezien ze niet rechtstreeks contact maken met de vloer? Hoe dan ook vind ik spikes juist een "proffesionele" uitstraling hebben. De voet met de spikes zijn bij mijn luidsprekers juist de blikvangers en krijg hier vaak positieve reacties op. Dat ze ook nog nut hebben is helemaal mooi :)
Alleen jammer dat profesionals helemaal niets of zonodig ontkoppelings materiaal gebruiken i.p.v. koppelings matriaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:20

Chiron

Moderator Discord
Het hangt er ook vanaf wat voor vloer je eronder legt. Als je zwevend laminaat hebt in een appartement kun je beter rubber gebruiken dan spikes, anders worden je onderburen er echt niet blijer van :P staan ze rechtstreeks op een massieve vaste (beton) vloer, dan hebben spikes wel nut.

Althans, dit is wat ik ervan begrepen heb, pin me er niet op vast :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyi64001
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-01 11:18
Wanneer je onder je spikes weer van die 'voetjes' zet zodat ze je vloer niet beschadigen is het effect van de spikes toch weg? Het effect hiervan is dan toch effectief hetzelfde als wanneer je pootjes onder je speakers zou zetten die de dikte hebben van de 'voetjes'? Je speaker staat dan nog steeds niet stabieler op de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 342831

Nee want je hebt nog steeds een hele kleine opppervlakte in de punt. Deze bepaalt de druk en zodoende koppeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyi64001
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-01 11:18
Maar deze druk wordt vervolgens weer verdeeld over het oppervlak van het voetje vóórdat het de ondergrond raakt. De koppeling met de ondergrond wordt hierdoor dus niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Nu online

Gotez

42

De koppeling va de speaker op de voetjes is wel groot, door het kleine oppervlak. En doordat het oppervlak van de voetjes gezamelijk kleiner is als het oppervlak van de speaker zal de koppeling dus iets toenemen, maar veel minder als zonder voetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 07:26

dlmh

Lo-Fi

Hmmm.. ik heb net een paar Linn speaker stands besteld voor m'n B&W 685's, hierbij worden ook spikes geleverd. In de ruimte ligt "zwevend" laminaat (ontkoppeld van de muren), met daaronder een dikke laag isolatie. De ruimte bevindt zich bij ons op de 1e verdieping, de begane grond hoort dus ook nog bij ons. De ruimte grenst echter wel, met een dikke betonnen muur, met de buren.

Het resultaat dat ik wil bereiken is dat de buren zo min mogelijk last hebben van de bassen, maar dat wij er nog wel van kunnen genieten ;). Moet ik nu juist wel of niet de spikes onder de stand bevestigen, en zo ja, moet ik er dan nog iets onder leggen? (sowieso tegen beschadiging van het laminaat).

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• ec30
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04-2021
dit is niet de bedoeling

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 23-12-2010 11:35 ]

Pagina: 1