Tikkende HDD door verkeerde bestanden?

Pagina: 1
Acties:

• Laurenssz
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-01-2017
Een kennis van mij kwam gisteren met het probleem dat zijn laptop plotseling uitviel op sommige momenten. Toen heb ik eens de HDD getest en hieruit kwam een SMART error (ook een sector relocation error) en bleek dat de HDD niet meer gerepareerd kon worden. Het kopiëren van bestanden bleek ook nog niet makkelijk te gaan want tijdens het kopiëren liep de laptop vast. Uiteindelijk is het mij gelukt om via Grsync bijna alle belangrijke bestanden op een usb stick te zetten en deze vervolgens op mijn eigen laptop.

Maar toen gebeurde het volgende:
Nadat ik de bestanden (documenten, muziek en afbeeldingen) van ongeveer 10 gb op mijn laptop had gezet vanaf de usb stick hoorde ik een tikkend geluid. Waarschijnlijk kwam dit geluid van de HDD van mijn eigen laptop. Het lijkt mij heel vreemd dat door het overzetten van wat bestanden ook mijn HDD eraan zou ondergaan. Het tikkende geluid bleef en hoorde ik om een aantal seconden. Toen heb ik snel een aantal tests gedaan met Seatools en alles bleek in orde. Vandaag heb ik ook geen tikkend geluid meer gehoord.

Maar ik vind dit voorval toch wel erg vreemd. Vandaar ook mijn vraag, is het mogelijk dat een HDD fysiek beschadigd raakt door de gegevens die hierop staan of door virussen of dergelijke?

Kan mijn harde schijf het nog begeven binnen korte tijd?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:43

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Nee, je harddisk kan niet fysiek beschadigd raken doordat je er (bepaalde) bestanden op zet. Weet je zeker dat het tikkende geluid van jouw HDD kwam?

Rail Away!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Heeeeeeel vroeger kon je softwarematig je HD verkloten... dat is nu niet meer aan de orde :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Picaroon schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 12:38:
Heeeeeeel vroeger kon je softwarematig je HD verkloten... dat is nu niet meer aan de orde :)
In linux toch wel, daar kun je de hd software matig snel defect maken, door te vaak naar de pauze stand te gaan, met groene hd's is dit mogelijk.