waterpomp snelheid verminderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 23:39

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Topicstarter
ik wil van een normale waterpomp de capaciteit verminderen.
De pomp zelf is niet instelbaar, en draait op 115Watt wat teveel is.
Nu kan ik die wel vervangen door een nieuwe instelbare(3 standen schakelaar net als op bijv een cv pomp) maar dat kost nogal wat geld

Is het mogelijk de capaciteit op een andere manier te verlagen? D.m.v. een condensator misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik zie niet wat een condensator in het geheel moet doen om het vermogen van een verbruiker te verlagen? :?

Wat is er teveel? Het opgenomen vermogen (115Watt) of verzet hij gewoon teveel water?

Smerige oplossing om wat minder water rond te pompen: je zou kunnen proberen om een dimmer (je weet wel, zo'n draaiknop om een lamp te dimmen) ervoor te schakelen. Liefst een zgn halogeen dimmer.
Best kans dat het werkt. Maar of het aan te raden is en of je waterpomp het leuk vindt is een ander vraagstuk. Het opgenomen vermogen zal ook wel wat zakken. Maar een deel van het vermogen wordt nu ook in warmte omgezet in de dimmer (extra verlies dus).

Een andere mogelijkheid om minder water rond te pompen is een kraan in de leiding maken waarmee je kunt knijpen totdat het gewenste resultaat wordt bereikt. Maar het opgenomen vermogen van de pomp zal daarmee niet zakken. Sterker nog, afhankelijk van de constructie van de pomp kan die zelfs omhoog gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 28-07-2010 11:34 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
of gewoon niets zeggen

[ Voor 63% gewijzigd door _ferry_ op 28-07-2010 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Topicstarter
w.b. die condensator
http://www.olino.org/arti...paciteit-van-mijn-cv-pomp

vergelijkbaar denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 19:51

AlexanderB

7800 rpm

als het een cvpomp is zou het moeten werken ja :) met een "vijverpomp" type (1 fase synchroonmotor) moet je zowel de frequentie als de spanning aanpassen, en de apparatuur daarvoor kost een veelvoud van een andere pomp met het juiste pompvermogen kopen.. dus.. ik hoop dat je een cvpomp hebt ;) heb je een pomp met een universeelmotor, dan moet je iets van een voorschakelweerstand of misschien dat t ook werkt met een condensator.. dunno.

[ Voor 20% gewijzigd door AlexanderB op 28-07-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
remco_k schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:32:
Ik zie niet wat een condensator in het geheel moet doen om het vermogen van een verbruiker te verlagen? :?
..........
Zo raar is de gedachte hierachter niet, integendeel!
Neem als voorbeeld een controlelampje van 12 V en 1 W. Dat voert bij de nominale spanning een stroom van 83 mA. Nou wil je dit aansluiten op de netspanning van 230V, dus je moet 218 V wegwerken bij dezelfde 83 mA, dus is een voorschakelweerstand van ruim 2600 ohm nodig.
Menigeen doet dit ook rustig, zonder er verder bij na te denken. Hooguit realiseert men zich dat dit wel een weerstand moet zijn van een fors vermogen van ruim 18 W. Wordt dus knap warm.
Wie wat verder nadenkt gebruikt daarvoor, omdat het AC is (dat is de clou), een condensator met die schijnbare weerstand. Resultaat is hetzelfde spanningsverlies, maar zonder vermogenverlies.
Het enige is dat je met een condensator voor een controlelampje wel te maken hebt met een capaciteit en daardoor afmetingen van een wat andere orde van grootte dan bij wat in dit topic wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Topicstarter
het een cvpomp, die ik nu niet voor cv doeleinden gebruik

dus, is dit mogelijk?
Hoe kan ik ongeveer de correcte waarde uitrekeken, van die formules op die site snap ik weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Hoe kan ik ongeveer de correcte waarde uitrekeken, van die formules op die site snap ik weinig
Als je het vermogen van de pomp wilt halveren, moet je zorgen dat de helft van de spanning op de pomp staat. De andere helft staat dan op de condensator.
Dit krijg je voor elkaar door de impedantie van de condensator gelijk te maken aan die van de pomp. Je hebt dan een 50/50 spanningsdeler.
De stroom door je pomp is ongeveer 115W/230V = 0.5A. De impedantie is 230V/0.5A = 460ohm.
Een condensator op 50Hz en een impedantie van 460ohm heeft een capaciteit van 1/(2*pi*50*460) = 6.9uF

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bijna goed ;) .
Als je op die manier de spanning halveert, halveer je ook de stroom. Dus je vermogen is nu een kwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Techneut schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 15:15:
Bijna goed ;) .
Als je op die manier de spanning halveert, halveer je ook de stroom. Dus je vermogen is nu een kwart.
Je hebt helemaal gelijk. 8)7 Om het vermogen te halveren hoeft de spanning maar tot 70% te worden verlaagd.
De condensator die daarbij hoort heeft een capaciteit van ca. 16uF en een impedantie van ca.200ohm.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Precies, ik vermoedde wel dat je de slip (meer is het niet) of the pen zou inzien.
Maar het woord is nu aan TS. Begrijpt hij het nu? je kunt op die manier voor elke vermogensreductie een voorschakelcondensator berekenen. Maar probeer die 16 µF eerst eens of als je iets van ongeveer die waarde hebt liggen. Lukt dat vrij aardig, dan kun je met andere waarden experimenteren. Mocht je met het een bepaald vermogen voor ogen het toch niet helemaal begrijpen, schaam je niet, kom gerust terug met je vraag.
Vernielen doe je er niets mee, let alleen op dat de condensator tenminste de topwaarde van de netspanning kan verdragen, 230 x √2 = 325 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Een veel gebruikte manier om de vermogenopname (en het geleverde debiet en opvoerhoogte) te verminderen van een pomp, is deze te overbruggen met een regelbare kraan, vooral vroeger toen elektronische regelingen nog heel duur waren.
Als deze kraan tussen de in en uitvoerleiding helemaal open staat, kan de pomp onbelast het water in een rondje pompen, en is de vermogensopname zeer beperkt. Door de kraan gedeeltelijk dicht te draaien kan je heel eenvoudig het geleverde vermogen gaan regelen, op een veel elegantere manier dan het water te knijpen (want dan gaat je pomp constant meer verbruiken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Topicstarter
Techneut schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:34:
Precies, ik vermoedde wel dat je de slip (meer is het niet) of the pen zou inzien.
Maar het woord is nu aan TS. Begrijpt hij het nu? je kunt op die manier voor elke vermogensreductie een voorschakelcondensator berekenen. Maar probeer die 16 µF eerst eens of als je iets van ongeveer die waarde hebt liggen. Lukt dat vrij aardig, dan kun je met andere waarden experimenteren. Mocht je met het een bepaald vermogen voor ogen het toch niet helemaal begrijpen, schaam je niet, kom gerust terug met je vraag.
Vernielen doe je er niets mee, let alleen op dat de condensator tenminste de topwaarde van de netspanning kan verdragen, 230 x √2 = 325 V.
dus 16uF wordt het vermogen van de pomp ca 80 watt?
Moet die condensator parallelop de 2 aansluitdraden of tussen 1 van de fase draden?
welk type zou het moeten zijn? Ik neem aan geen aanloopcondensator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Condensator moet in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad, dat hadden we ook al aangegeven, parallel er aan zal hij letterlijk niets toevoegen, alleen wat meer stroom trekken waar je niets aan hebt. Welk type maakt niets uit, als hij maar die capaciteit heeft, in het voorbeeld dat we gaven 16 µF en geschikt voor minimaal 325 V. Mag dus best een aanloopcondensator zijn als die toevallig ongeveer die capaciteit heeft. Dit is geen handelswaarde, de dichtsbijzijnde verkrijgbare hogere waarde zal voldoen. En een beetje meer of minder dan die 16 µF is geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:12
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb hier een hele zooi professionele dimmers liggen ontworpen voor elektromoteren.
Voor 6 Ampere, 220 V, 50 Hz.

En volgens mij heeft hij ook nog een vertraging ofzo dat hij de motor eerst op volle snelheid laat draaien (dus 100%) en dat hij daarna pas gaat "dimmen". Maar dat moet ik even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Topicstarter
hmm, laat maar weten wellicht dat het wat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik heb er even twee gepakt. Eentje kan tot 6 amp die andere tot 16 amp als ik het goed lees.
Hij doet niet eerst even 100%, ja een flitsje. Je kunt wel de mininum instellen.

Edit: Ik weet het alweer, als je een diode wegknipt dan gaat hij in de modus "eerst even 100%".
Maar je kunt mijn wel even een DM (pm of e-mail) sturen als je wat meer info/foto wilt.

[ Voor 35% gewijzigd door jeroen3 op 28-07-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Techneut schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 12:31:
[...]

Zo raar is de gedachte hierachter niet, integendeel!
Neem als voorbeeld een controlelampje van 12 V en 1 W. Dat voert bij de nominale spanning een stroom van 83 mA. Nou wil je dit aansluiten op de netspanning van 230V, dus je moet 218 V wegwerken bij dezelfde 83 mA, dus is een voorschakelweerstand van ruim 2600 ohm nodig.
Menigeen doet dit ook rustig, zonder er verder bij na te denken. Hooguit realiseert men zich dat dit wel een weerstand moet zijn van een fors vermogen van ruim 18 W. Wordt dus knap warm.
Wie wat verder nadenkt gebruikt daarvoor, omdat het AC is (dat is de clou), een condensator met die schijnbare weerstand. Resultaat is hetzelfde spanningsverlies, maar zonder vermogenverlies.
Het enige is dat je met een condensator voor een controlelampje wel te maken hebt met een capaciteit en daardoor afmetingen van een wat andere orde van grootte dan bij wat in dit topic wordt gevraagd.
Duidelijk. Dat verklaard maar weer dat mijn opleiding electronica van >15 jaar geleden een beetje weg is gezakt (ik hobby er alleen af en toe wat mee). :) Ik snap je uitleg wel overigens. :P

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Topicstarter
Techneut schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 21:52:
Inderdaad, dat hadden we ook al aangegeven, parallel er aan zal hij letterlijk niets toevoegen, alleen wat meer stroom trekken waar je niets aan hebt. Welk type maakt niets uit, als hij maar die capaciteit heeft, in het voorbeeld dat we gaven 16 µF en geschikt voor minimaal 325 V. Mag dus best een aanloopcondensator zijn als die toevallig ongeveer die capaciteit heeft. Dit is geen handelswaarde, de dichtsbijzijnde verkrijgbare hogere waarde zal voldoen. En een beetje meer of minder dan die 16 µF is geen probleem
zoiets dan?
http://www.hetonderdelenm...or-16uf-kabel-p-1143.html

een aanloop condensator is hetzelfde als een motorcondensator dan?
http://shop.conrad.nl/com...condensatoren/441661.html

[ Voor 11% gewijzigd door sander817 op 29-07-2010 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Maakt weinig uit die twee. De tweede is alleen constructief een beetje anders, zoals een M8 schroefdraad op het eind. Heb je helemaal niet nodig, ik zou gewoon de goedkoopste nemen. Ze hebben beide de gewenste capaciteit en maximum spanning, dat is het enige wat telt.

Hiermee halveer je dus ongeveer het vermogen op de motor. Als je voor deze simpele methode kiest tenminste. Het idee wat Jeroen3 aandraagt is overigens ook niet zo gek, je hebt daarmee de mogelijkheid om continu te regelen. En ook niet te vergeten, het voorstel van Naftebakje is uiterst praktisch als dat te realiseren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Topicstarter
jeroen heb ik een DM gestuurd, even afwachten wat het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Is hier een verder nog expert die weet of je zo'n motor kan regelen met een 1 fase motorregelaar?
Ik heb van sander een plaatje gekregen met het typeplaatje op de motor, en ik zie al sporen van een aanloopcondensator.

Afbeeldingslocatie: http://ozovox.co.cc/bestanden/imgshare/TWE_pompdimmen_motor_thumb.jpg
Klik voor groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Volgens mij moet dat gewoon kunnen. In feite gaat dit hele topic daar over, de ene optie over het globaal halveren van het pompvermogen, de andere over continu regelen.
Alleen zal dat continu regelen niet zoals bij een gloeilamp naar nul geregeld worden, de motor stopt er door het afnemende koppel eerder mee en je loopt kans dat hij dit niet leuk gaat vinden. Dus niet naar nul regelbaar maken, maar beperken tot een zeker minimum percentage.

Komt nog een beetje meer bij te kijken nl. het begrip slipkoppel. Nogal technisch, maar het komt hierop neer dat dergelijke motoren asynchrone motoren zijn. Een eigenschap daarvan is dat het toerental niet onbeperkt lager mag zijn dan het synchrone toerental (het toerental dat een synchrone motor zou hebben bij de gegeven netfrequentie).

Verder heeft een aanloopcondensator, precies wat de naam aangeeft, alleen functie tijdens het aanlopen. De motor zou anders geen voorkeurrichting hebben. Een heel kleine motor zonder die voorziening zou je ook handmatig een duwtje kunnen geven, zowel links- als rechtsom. M.a.w. als de motor draait, kan hij samen met de hulpwikkeling waarmee hij in serie staat onderbroken worden. Bij wat zwaardere éénfasemotoren doet men dit dan ook vaak d.m.v. een centrifugaalschakelaar.
Zo'n aanloopcondensator heeft dus niets te maken met je vraag of regeling mogelijk is of niet.

Edit:
Niemand viel er tot mijn verbazing nog over, maar dat "slipkoppel" was even een slip off the pen (fraaie woordspeling in dit verband). Moet natuurlijk zijn kipkoppel.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 02-08-2010 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De regelaar kan met losbreekfunctie worden uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dan zou het gewoon moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

>99% van alle frequentie regelaars zijn van het type 3 fase uit. En dat is niet voor niets.
Als je dit pompje wil regelen zou ik dan ook niet voor een frequentie regelaar gaan. De motor zit geheel in het water dus iets aan de as koppelen kun je al helemaal vergeten.

Als je met een frequentie regelaar aan de gang wil koop dan een zelfde type pomp in 3 fase uitvoering.

Voor deze pomp kun je beter gewoon een condensator in serie zetten of een type kopen met 2 of 3 standen waar de serie condensator al intern zit. Voor fase aansnijding zijn dit type pompen ook niet geschikt. Het werkt wel maar de lagers van de pomp gaan heel snel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Part
Dat gaat over frequentieregelaars, en in dat geval heb je beslist gelijk. Jeroen3 had het echter over dimmers en ik begreep uit zijn laatste bericht niet dat hij het daar over iets anders had dan eerst.
Met een dimmer reduceer je enkel de effectieve waarde van de spanning. Zelfde effect dus als die seriecondensator, maar dan over z'n hele regelbereik. Moet dus, mits hij geschikt is voor deze stroom (een motor is toch wel wat anders dan een gloeilamp), kunnen.
Maar het met het bezwaar dat je noemt m.b.t. faseaansnijding heb je wel een punt. Persoonlijk zou ik ook het eenvoudigste nemen, een condensator er mee in serie. Desnoods inderdaad verschillende d.m.v. een meerstandenschakelaar, waarvan één gewoon niets ermee in serie, d.w.z. de volle netspanning.

[ Voor 24% gewijzigd door Techneut op 01-08-2010 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Het vermogen en de opbrengst zijn ook prima te regelem door het (gedeeltelijk) afsluiten van de uitvoer van de pomp. Dit werkt bij een "waaierpomp" prima.
Als je het aan de aanvoer zou doen, gaat de pomp juist meer verbruiken en ook warm worden.

Om te zien dat het werkt, zou je ook en gewone ventilator kunnen gebruiken. (Zelfde principe)
Als je die laat draaien en aan de "blaaskant" met een stukje karton afsluit, zul je horen dat het toerental oploopt.
En als je het stroomverbruik meet, gaat dit omlaag.

Terug naar de pomp, misschien lukt het om er een radiatorkraan tussen te zetten.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik las ook ergens een bypass. Dan verdeel je het over 2 stukken, 1 stuk gebruik je, de andere is slechts een bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
guus.assmann schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 21:26:
Het vermogen en de opbrengst zijn ook prima te regelem door het (gedeeltelijk) afsluiten van de uitvoer van de .....Om te zien dat het werkt, zou je ook en gewone ventilator kunnen gebruiken. (Zelfde principe)
Als je die laat draaien en aan de "blaaskant" met een stukje karton afsluit, zul je horen dat het toerental oploopt.
En als je het stroomverbruik meet, gaat dit omlaag.
.................
Heb je ook bij een stofzuizer. Menigeen schijnt het omgekeerde te denken, maar houd de hand maar eens voor de zuigmond. Je hoort doordat hij geen lucht meer verplaatst, en daardoor minder energie nodig heeft om te draaien, het toerental omhoog gaan,

Het voorstel met die bypass van Jeroen3 heeft uiteindelijk hetzelfde effect. Ook, indien te realiseren, een heel praktisch idee (elke stoomketel heeft er een). Het was met iets andere bewoordingen overigens al voorbij gekomen.
Hoe dan ook TS, er leiden nog steeds vele wegen naar Rome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

...

[ Voor 99% gewijzigd door Part op 02-08-2010 20:14 ]

Pagina: 1