Custom Casefan op Eminent EM7080 (mediaspeler)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aouwe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-08 16:34
Hallo forumvrienden,

Ik heb een Eminent EM7080 met ingebouwde harde schijf van 1 TB, destijds al met ingebouwde HD gekocht. Ik ben echt MEGA tevreden met het apparaat. Het speelt echt alles af. Waar ik echter NIET gelukkig mee ben is de herrie die de fan in deze speler maakt. Nou dacht ik in mijn onschuld, de bovenkap is echt heel makkelijk af te nemen, als ik nou eens een gat zaag in de bovenkant, en daar een casefan van 120 mm op plaats, bijvoorbeeld de Scythe Gentle Tyfoon van 120 mm 500 rpm, zou dat een gek idee zijn? Deze fan maakt de minste herrie, verplaatst welliswaar niet zoveel lucht als andere fans, maar ik denk dat ik maar heel erg weinig airflow nodig heb. Als ik aan de zijkant de uitgeblazen lucht voel, dan is die lucht koel te noemen. Helemaal niet koelen lijkt me niet verstandig, ik heb al ergens op het forum van tweakers gelezen dat de harde schijf daar niet zo goed tegen kan. Wat denken jullie hiervan? Moet ik nog ergens rekening mee houden? Kan ik de Scythe zondermeer aan de voeding van de huidige fan aansluiten, of is het voltage daarvan niet hoog genoeg. Hoe zit het met een eventueel stoffilter, nodig of niet, hoe breng ik dat eventueel aan. Jullie inbreng is van harte welkom.

Groetjes, Arie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Hier mogelijk een andere oplossing (zoek op "fan"). Wellicht kan je de 80mm fan ook vervangen door een andere, stillere (kwalitatief betere) 80mm fan? Lijkt me iets minder rigoureus dan een gat zagen. :)

Edit:
Bedenk overigens ook dat je dan geen beroep meer kan doen op garantie.

[ Voor 13% gewijzigd door psychonetics op 28-07-2010 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-10 16:25
Als de behuizing zo gigantisch meevibreert als de review van psychonetics doet geloven dan kun je beter die iets verzwaren. In de autoindustrie gebruiken ze hier veel bitumen voor. Misschien is dit ook voor jou een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aouwe
Ik dacht dat er maar een 40 mm fan in zat. Ik zit nu op mijn werk, kan het nu dus niet controleren, maar ik ben er haast wel zeker van. Volgens de review van psychonetics is de fan op zich dus wel stil, maar zou het komen door vibreren van de behuizing. Ik heb daarover ergens anders ook al iets gelezen:

RE: eGreat EG-M31B FAN question...
I have the EG-M31B, The problem with the noise is not related to the fan at all. But rather to the plastic cover. I tried various methods, after noticing that lifting one of the corners of the case made the noise disappear.

From loosening the screws, to using a tiny amount of Blu-tack in the fan centre, as I thought it may help to reduce any resonance. Through trial and error, I have found that using very small amounts of blu-tack (also known as Prestik, Zorkai, Tack-it, Tac 'N Stick or White Tack) really did the trick for me.Afbeeldingslocatie: http://pic.leech.it/i/85277/40a3d3fcapture.png

I only used a really small amount on the sides (between the fan and the slots), and a small amount in the stationary fan center ( the opposite side of where it's marked obviously ), where it makes contact with the side cover. Just experiment a little and I'm sure you'll have success.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Voor de duidelijkheid: ik heb die review niet geschreven, alleen een linkje ernaar geplaatst. :) Na wat verder lezen kwam ik er ook achter dat er een 40 mm fan in zit. Is het overigens niet iets waar je je over kan beklagen bij Eminent (product non-conformiteit oid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aouwe
Ik denk dat we met klagen hierover niet zover komen. Ze gaan echt niks aan het ontwerp doen. Daarbij komt nog dat eigenlijk alle mediaspelers met een actieve koeling hetzelfde probleem hebben. Zonder koeling zijn eigenlijk alleen de spelers zonder inbouwmogelijkheid voor een harde schijf. Ik heb nog wat meer zitten neuzen op internet. Er zijn wel 120 mm. casefans die ook draaien op 5 volt, o.a. ook van Scythe, maar dan die vanaf 1150 tpm, die draait al vanaf 4,5 v. Begrijp ik het goed dat zo'n fan dan op lagere snelheid draait als hij maar een voeding heeft van 5 volt? In dat geval zou zo'n casefan dus ongeveer 400 tpm maken, en dus ook stil moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
aouwe schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 15:05:
Ik denk dat we met klagen hierover niet zover komen. Ze gaan echt niks aan het ontwerp doen. Daarbij komt nog dat eigenlijk alle mediaspelers met een actieve koeling hetzelfde probleem hebben. Zonder koeling zijn eigenlijk alleen de spelers zonder inbouwmogelijkheid voor een harde schijf. Ik heb nog wat meer zitten neuzen op internet. Er zijn wel 120 mm. casefans die ook draaien op 5 volt, o.a. ook van Scythe, maar dan die vanaf 1150 tpm, die draait al vanaf 4,5 v. Begrijp ik het goed dat zo'n fan dan op lagere snelheid draait als hij maar een voeding heeft van 5 volt? In dat geval zou zo'n casefan dus ongeveer 400 tpm maken, en dus ook stil moeten zijn.
hoe minder volt je geeft aan de fan hoe langzamer hij zal gaan draaien, ik zou de fan op 7 volt gooien
(niet alle fans willen opstarten op 5 volt)
stille fans zijn Nexus real silent's, Fractal design's , Noctua, Scythe.
neem een fan die 800-1200 rpm is

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aouwe
Ik heb net Poster Buddies van Pritt gekocht, dat is eigenlijk hetzelfde als die Blu-tac waar ik het eerder over had. Ik heb geprobeerd dat rond het fannetje te doen. Ik zal wel 2 linker handen hebben, maar ik vond het maar niks. Ik heb mijn speler even aangezet, maar ik was niet echt onder de indruk van het resultaat. Ik heb daarna een groot elastiek gepakt en zodanig op maat geknipt dat ik hem voor driekwart rond de fan kon doen. Het valt niet mee om de fan dan weer op zijn plek te krijgen, en heb toen bijna alles weer losgetrokken. op 1 hoek kon ik dat elastiek er niet meer zo makkelijk tussenuit trekken. ik heb dat afgeknipt en er dus een stukje tussen laten zitten. Misschien beginnersgeluk, misschien ook maar van korte duur, maar ik heb nu dus helemaal geen ratelend geluid meer van de resonantie. De fan zit nu dus wat strakker in zijn houder. Wat nog wel overblijft is het stofzuigerachtige geluid, misschien valt daar wel mee te leven, ik vraag me af of ik van dat geluid af zou kunnen komen als ik een casefan op de bovenkant van de speler monteer. Misschien heb ik dat geluid dan alsnog, want de lucht moet zich nou enmaal toch verplaatsen door een kleine smalle ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aouwe
ik heb gisteravond de knoop doorgehakt. Ik had de speler weer aangezet, en het ratelende geluid was weer goed hoorbaar. Na een minuut of 5 is dat trillen een stuk minder, hoe dat komt weet ik niet, misschien moet de fan zijn plekkie vinden. De speler staat gewoon op dezelfde plek, dus het ligt niet aan de ondergrond. Wat dan overblijft is toch nog steeds een (voor mij althans) irritant zoemend geluid als van een stofzuiger, maar dan natuurlijk een stuk minder hard. Ik ben vandaag wat spullen gaan halen. Een Scythe Gentle Typhoon 1150 rpm, een set Nexus SFM-1000 Case Fan Vibration Absorbers, waarmee de fan los van de speler op de hoeken op een stuk silicone rust, en een nexus FF-120 fanfilter. Ik heb een fijntandig zaagje voor mijn decoupeerzaag gekocht. Eerst een gat van 12 mm. met een houtboor in de bovenkap geboord, daarna met de decoupeerzaag een gat van 11 cm. gezaagd. Dat gaat heel makkelijk, want de bovenkant blijkt van metaal (aluminium?) te zijn, ik was eerst bang dat de bovenkant zou gaan scheuren, ik dacht eerst dat de hele bovenkap van plastic was. Op de goeie plek vier gaatjes met een 5 mm houtboor gemaakt voor de Case Fan Vibration Absorbers, en de boel gemonteerd. Een gat van 5 mm. blijkt proefondervindelijk de juiste diameter te zijn om die fan vibration absorbers door te voeren. De originele fan van de draadjes afgeknipt. Deze draden op een kroonsteentje gedaan. De fan van Scythe ook op het kroonsteentje aangesloten, de zwarte draad op de zwarte draad van de originele fan, en de gele en roze draad van de Scythe verbonden met de witte draad van de originele fan. Ik dacht eerst dat het allemaal mislukt was, maar ik merkte pas dat de fan toch draaide toen ik de kap met fan erop omgedraaid had. De kap er weer opgezet, en net een aflevering van Warehouse 13 gekeken. Alles werkt prima, ik voel dat aan de zijkant ongeveer dezelfde airflow uit de speler wordt geblazen, ook nog steeds koel, en deze oplossing is echt onhoorbaar. Hij is er natuurlijk niet mooier op geworden, maar voor mij is dit de ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrstein
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05-2024

Harrstein

show me ya caffëine

je gaat me toch niet vertellen dat je de sense op de plus hebt aangesloten?

Where's my !@#$% booze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
ik zou die gele draad (geloof ik) van je kroonsteen halen,

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aouwe
Ik heb geen idee wat die draden allemaal zijn, ik begrijp er dus nu uit dat ik die gele draad niet moet aansluiten. Bedankt voor de tip. Ik denk alleen niet dat het voor de voeding iets uitmaakt, en de EM7080 kan de snelheid van de fan in ieder geval niet aanpassen. Ik haal hem er wel even af. Bedankt.

• aouwe
Even een update. Ik heb de fan toch vervangen door die met 1850 rpm. De koeling is nu toch een stuk beter, je voelt duidelijk dat er meer lucht uit de kast geblazen wordt, dus de airflow is nu dik in orde. Ook is duidelijk te merken dat de speler aan de onderkant een stuk minder warm wordt, na intensief gebruik is de onderkant nog maar lauw te noemen. De speler is nu nog steeds helemaal stil.Ik ben helemaal blij met het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-10 16:09
Foto? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet. Zit te twijfelen om ook een andere FAN te plaatsen. irritant gezoem van dat ding :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aouwe
Afbeeldingslocatie: http://img534.imageshack.us/img534/6892/7080casefan.th.jpg

Foto..... Zoals gezegd wordt ie er niet mooier op, maar in de praktijk ziet het er beter uit dan op de foto, lastig uit te leggen.... misschien doordat de camera meer verschil laat zien tussen de behuizing en de wat mattere casefan, en dat dat als je er gewoon naar kijkt minder opvalt. Mijn zus heeft ook een EM7080 voor haar man gekocht voor zijn verjaardag...is nog een verassing. Mij valt op dat die speler duidelijk veel minder hoorbaar is, komt misschien omdat het een later model is met wat meer aandacht voor stillere koeling. Misschien gaat ie straks ook wel meer herrie maken. Ik vind dit voor mijn speler in ieder geval de ideale oplossing. Ik heb nou mijn speler met een ongemodificeerd exemplaar kunnen vergelijken, en ook de warmteontwikkeling aan de onderzijde is vergelijkbaar.
Pagina: 1