Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyrius
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-08 17:12
Zoals de titel al zegt heb ik sinds kort het leuke probleem dat mijn VGA kaart aan het oververhitten is. Het kaartje is wel al een kleine 2 tot 3 jaartjes oud. Het is een XFX GeForce 8800 GTX (XFX PV-T80F-SHD9).

Ik kijk er niet zozeer van op dat er artifacts in beeld komen of dat alles bevriest met dit hete weer (al gebeurd het nu voor het eerst in alle tijd). Wat me wel wat aan de hoge kant lijkt is de idle temp van 80 graden :( terwijl de rest van de case rond de 40 zweeft op het moment. Ik heb mijn drivers in ieder geval up to date. De VGA kaart is volledig standaard (ook qua settings).

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn ? Misschien stof in de fan ?

Als ik zou (moeten) overgaan op het aanschaffen van een nieuwe VGA kaart met minimaal dezelfde prestaties, welke word mij dan aangeraden ? En door welke fan kan ik dan het beste de stockcooler vervangen ?

alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het koelblok vol met stof zit, koelpasta vervangen kan ook geen kwaad.
Goede kaart atm is de gtx460, deze kost rond de 200 euro, ik zou dan wel voor de 1gb variant gaan wegens onder andere de bredere bus, al is een 5750 van ati ook al sneller als je huidige kaart, mocht je een kleiner bedrag willen besteden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 07:04

ToeingTheLine

Mask of sanity

Thyrius schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 04:13:
Zoals de titel al zegt heb ik sinds kort het leuke probleem dat mijn VGA kaart aan het oververhitten is. Het kaartje is wel al een kleine 2 tot 3 jaartjes oud. Het is een XFX GeForce 8800 GTX (XFX PV-T80F-SHD9).

Ik kijk er niet zozeer van op dat er artifacts in beeld komen of dat alles bevriest met dit hete weer (al gebeurd het nu voor het eerst in alle tijd). Wat me wel wat aan de hoge kant lijkt is de idle temp van 80 graden :( terwijl de rest van de case rond de 40 zweeft op het moment. Ik heb mijn drivers in ieder geval up to date. De VGA kaart is volledig standaard (ook qua settings).

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn ? Misschien stof in de fan ?

Als ik zou (moeten) overgaan op het aanschaffen van een nieuwe VGA kaart met minimaal dezelfde prestaties, welke word mij dan aangeraden ? En door welke fan kan ik dan het beste de stockcooler vervangen ?

alvast bedankt :)
Kijk eerst eens of de ventilator op je videokaart nog werkt, en zo ja, ga even na of het toerental goed staat.
Verder is het erg verstandig om al het stof uit het koelblok en de ventilator te blazen, zoals hierboven al werd aangegeven. Gebruik hiervoor perslucht (uit een spuitbusje, te koop bij de lokale computerzaak) en geen stofzuiger oid (statisch). Het beste is om het koelblok te demonteren en dan ook meteen de koelpasta te vervangen voor AS5 ofzo, maar doe dat alleen als je weet waar je mee bezig bent. En zorg dat je die pasta in huis hebt vóór je het koelblok eraf haalt, want die prut die er nu opzit kan je niet hergebruiken.

Life is what you others make it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyrius
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-08 17:12
Bedankt voor de input. Ik heb het beestje schoongemaakt en hij heeft nu een temp van 75 graden idle. Just in case heb ik alvast een 460GTX (Gigabyte GV-N460OC-1GI) op mijn verlanglijstje gezet. Ook een slot koeler komt eraan voor die paar extra graadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:06

M2M

medicijnman

check ook even het doodgaan van 88xx kaarten topic. Misschien ook (in de loop van de tijd) van toepassing op jouw kaart.
Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 04:37:
Ik denk dat het koelblok vol met stof zit, koelpasta vervangen kan ook geen kwaad.
Goede kaart atm is de gtx460, deze kost rond de 200 euro, ik zou dan wel voor de 1gb variant gaan wegens onder andere de bredere bus, al is een 5750 van ati ook al sneller als je huidige kaart, mocht je een kleiner bedrag willen besteden
check anders hier even. Dan heb je (de meeste) kaarten op een rijtje

[ Voor 72% gewijzigd door M2M op 28-07-2010 20:25 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
Thyrius schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 20:21:
Bedankt voor de input. Ik heb het beestje schoongemaakt en hij heeft nu een temp van 75 graden idle. Just in case heb ik alvast een 460GTX (Gigabyte GV-N460OC-1GI) op mijn verlanglijstje gezet. Ook een slot koeler komt eraan voor die paar extra graadjes.
Hoe heb je dat schoongemaakt dan? Want 75 graden idle is nog steeds veel te veel.

Voor de duidelijkheid, bestel thermalpads en koelpasta bij een webshop of ga langs bij de lokale pc-boer. Ga er thuis goed voor zitten, neem er de tijd voor, zoek guides op op het internet over hoe de koeler eraf moet.

Voorzichtig werken, koeler eraf, al het stof tussen de koelvinnen weghalen/doorblazen en maak de koeloppervlakken goed schoon, nieuwe koelpasta en thermalpads aanbrengen en de koeler er weer op zetten ;)

Dan pas is hij schoongemaakt
Pagina: 1