Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Dit is mijn eerste post en mijn excuses als het in het verkeerde forum is. Ik weet niet of het nu hardware matig of software matig probleem is. Ik heb beide troubleshooters doorgelopen (hangen en opstarten troubleshooter hardware en windows clients) en gezocht met de zoekfunctie, maar ik kon niets vinden wat er op leek.

Probleem: Als ik windows in de normale modus wil draaien, schakelt de computer zich uit tijdens het zwarte windows opstartscherm, bij het welkom scherm of als hij het redt 2 minuten na een succesvolle opstart.

Symptomen: Mechanische *Click*, beeldscherm uit, fans uit en ik moet hem opnieuw indrukken.

Ik dacht eerst aan een hardware probleem, maar in de veilige modus werkt hij zonder problemen en stabiel voor uren. (zit nu in veilige modus met netwerk-mogelijkheden)

Ik dacht eerst dat het mijn hd/windows was die kapot is gegaan dus:

1. Harde schijf geformateerd en full reinstall van window xp home. (met 2 verschillende harde schijven geprobeerd, in het geval dat een harde schijf kapot was). Probleem bleef hetzelfde. Veilige modus OK, normale modus, click, gone.

2. Daarna volgende onderdelen gecontroleerd of daar een kortsluiting in zit:
* Videocard
* Networkcard
* Soundcard
* Memory (allebei de sticks, verschillende plaatsen)
* DVD - player
* 2 muizen / usb-poorten

3. Bios nagekeken (temperatuur cpu is ok, alle beste default settings geladen)

4. Pc nog een keer stofvrij gemaakt. (stofzuigen, wattestaafjes)

Mijn specs:

AMD athlon 64 X2 Dual 6000+ 3.0ghz clockspeed?
Asus videocard
Oude awe 64 soundcard
4 gig ram.
Nvidia mobo.

Ik ben bang dat het aan mijn voeding of cpu ligt na een piek bij het opstarten van windows in normale mode.

Ik heb echter geen idee meer, waar nog meer naar te kijken. Ik ben niet ervaren genoeg om cpu/voeding los te maken en te vervangen. Dus als iemand nog een ander idee heeft of bekend is met het probleem, ben ik jullie erg dankbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Dat zijn behoorlijk vage symptomen, dat de pc in veilige modus wel goed opstart lijkt op een driverprobleem. Maar dan zou een schone install het probleem verholpen moeten hebben...

Heb je al geprobeerd op te starten met zo weinig mogelijk onderdelen? Dus alleen Moederbord + CPU + geheugen en Videokaart zonder randapparatuur? Ook zou het nakijken van je geheugen met memtest een optie zijn. En je voeding zou ook het probleem kunnen zijn.

Eigenlijk is de enige betrouwbare manier om een goede diagnose te stellen om 1 voor 1 onderdelen om te wisselen en te kijken wanneer het systeem wel stabiel is

[ Voor 1% gewijzigd door jaapsander op 28-07-2010 09:32 . Reden: taalfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je misschien wat meer informatie over je systeem? Wat voor grafische kaart zit er in en wat voor voeding?
Als jij namelijk een 5970 dr in hebt zitten met een 250 Watt voeding gaat je PC dat niet trekken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp!

Ik heb hem zo "light" mogelijk proberen op te starten,

1. On-board VGA
2. HD
3. muis en keybaord
4. 1 memory stick (2gig)

Blijft hetzelfde probleem!

Ik ga morgen op mijn werk de voeding vervangen, en als die niet kapot is ene nieuwe mobo bestellen. Enig idee hoe ik kan controleren of het niet misschien mijn CPU is? Hier stopt namelijk een beetje mijn technische kennis.

Ik snap gewoon niet dat hij het in veilige modus wel doet en in normale modus niet. Wat is hardwarematig het verschil tussen deze twee? Minder stroompieken/memory?

Ik denk niet dat het een driver probleem is, tenzij het mijn bios zou zijn.. Ik heb met 2 verschillende HDs het geprobeerd en beide HDs geformateerd en reinstalled met legale versies van windows xp home.

Ik heb een ati radon 3400 HD met een veoding van ik geloof (stickertje) 420 watt (dit kan ook het piek verbruik zijn, zag ik in de faq) Kan iemand mij vertellen hoe te checken wat voor een voeding ik echt heb hangen.

Hoe pak ik die memtest op?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2010 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 21:48:
4. Pc nog een keer stofvrij gemaakt. (stofzuigen, wattestaafjes)
Dat is niet erg goed idee, met je stofzuiger in je computer: grote kans op statische ontladingen.

420W is niet echt veel, nee; maar kan ik uit het stofzuiger verhaal afleiden dat dit al een wat oudere computer is die het ooit wel gedaan heeft?

[ Voor 77% gewijzigd door albatross op 28-07-2010 10:55 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar, dan zou die dat in veilige modus ook moeten doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bios temperatuur is 57 graden en cutoff point staat op 75 graden. CPU voelt niet extreem warm aan, kan hem met mijn hand omsluiten zonder mijzelf pijn te doen. Heb hem helemaal schoongemaakt en stofvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 10:49:
[...]

Dat is niet erg goed idee, met je stofzuiger in je computer: grote kans op statische ontladingen.

420W is niet echt veel, nee; maar kan ik uit het stofzuiger verhaal afleiden dat dit al een wat oudere computer is die het ooit wel gedaan heeft?
Mei 2008, heeft het tot die tijd altijd goed gedaan. Maak hem om de drie maanden stofvrij (eerst statsich vrij maken, dan PSU, CPU en heel de kast). Nu deed ik het weer omdat dit probleem de kop opstak. Gaf echter geen soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 10:56:
Bios temperatuur is 57 graden en cutoff point staat op 75 graden. CPU voelt niet extreem warm aan, kan hem met mijn hand omsluiten zonder mijzelf pijn te doen. Heb hem helemaal schoongemaakt en stofvrij.
Say what?! Ben ik nou gek? Maar zo'n AMD 64 had toch een max temp van 60C? Als je idle al op 57C zit, dan is dat veel te hoog! Lijkt me dat daar je probleem zit.

EDIT: Kan ook 65C zijn (kan me niet meer helemaal goed herinneren). In ieder geval is 57C idle veel en veel te hoog. Dat zou ergens bij 35C moeten liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door albatross op 28-07-2010 11:10 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damn, lekker ingestelde bios heb ik dan. Stond op best loaded defaults 75 graden. Ik heb hem een keer op disabled gezet, maar dan deed die het ook niet.

Zou het kunnen zijn, dat die veilige modus nog op het randje trekt omdat je dand minder cpu kracht nodig hebt?

Hoe kan ik dit oplossen, ik durf niet die cpu ervan af te trekken omdat ik bang ben om hem te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:04:
Hoe kan ik dit oplossen, ik durf niet die cpu ervan af te trekken omdat ik bang ben om hem te beschadigen.
CPU hoef je er ook niet uit te halen; maar een keer je koeler eraf halen, schoonmaken, en er wat Arctic Silver 5 of zo tussendoen (dunnetjes!) zou geen kwaad kunnen.

Aim voor ca. 35C idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik laat dit maar even door een paar technische mensje op mijn werk doen. Ik weet namelijk niet hoe ik mijn koeler eraf moet halen.

Bedankt in ieder geval voor je hulp. Ik hou jullie op de hoogte!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Idle temp van 57 is wel hoog, maar hoeft geen probleem te zijn (neem aan dat je de bijgeleverde koeler gebruikt met een kast zonder veel airflow). Boven de 80 graden gaat de levensduur wel achteruit, maar denk niet dat de temp het probleem is. Het is natuurlijk nooit verkeerd om er wat goede koelpasta op te smeren.

Memtest kun je via google wel vinden. Zit vaak wel in samengestelde boot cd's. Die brand je dan op een cdtje en je boot je pc daar mee. Verder kun je ook nog een bios reset/upgrade doen (voor de zekerheid). Moet je wel weten wat voor moederbord je hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen wat ik eventueel voor nieuwe koelingzou kunnen kopen. Ik heb geen idee wat voor een "socket / mobo type" die amd 64 X2 heeft. Dus ik kan bij een nu niet ander genoemde, maar algemeen bekende computerwebshop niet vinden wat voor een koeling ik erbij zou kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-06-2024
Een oud collega van mij had ook een keer zo'n probleem. Bij hem werd het verholpen door het batterijtje op het moederbord te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
jaapsander schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:17:
Idle temp van 57 is wel hoog, maar hoeft geen probleem te zijn (neem aan dat je de bijgeleverde koeler gebruikt met een kast zonder veel airflow). Boven de 80 graden gaat de levensduur wel achteruit, maar denk niet dat de temp het probleem is.
In deze specs van AMD zelf staat "Max Temps (C) 55-63"

Dus die 80C lijkt me wat te veel.
Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:32:
Kan iemand mij vertellen wat ik eventueel voor nieuwe koelingzou kunnen kopen. Ik heb geen idee wat voor een "socket / mobo type" die amd 64 X2 heeft. Dus ik kan bij een nu niet ander genoemde, maar algemeen bekende computerwebshop niet vinden wat voor een koeling ik erbij zou kunnen kopen.
Een AM2 socket dus. In principe zou de Zalman Processor Koeler CNPS8700 prima moeten volstaan. Die gebruikte ik vroeger ook voor mijn AMD 64 processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:32:
Wikipedia: Athlon 64 X2
Ik gok dat het een AM2 socket heeft. De meeste koelers zijn geschikt voor deze socket. Het kan ook nog zijn dat het een socket 939 bord is.

Je ziet dat bijvoorbeeld een Cooler Master Hyper tx-3 op al deze sockets past
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3
Overigens een leuke cooler voor ongeveer 15 euro.

Maar voordat je gaat investeren in nieuwe koeling zou ik het probleem toch echt vast proberen te stellen. Probeer eens google te raadplegen op een goede bootcd waarbij je geheugen (memtest) processor en harde schijven kunt testen. Ook een andere voeding zou het probleem op kunnen lossen. Maar ik zou eerst testen voordat ik geld uit zou gaan geven. Ik gok namelijk dat het geen temperatuur probleem van de processor is.

edit:
Max temp van 55-63 graden is wel laag inderdaad. Heb zelf wel eens athlons tegen de 90 graden gehad die nu nog werkt. Maar dit zou mogelijk een probleem kunnen geven. Maar dan zou ik de koeler schoonmaken en opstarten met een ventilator gericht op de open kast.

[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 28-07-2010 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
jaapsander schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:19:
[...]
edit:
Max temp van 55-63 graden is wel laag inderdaad. Heb zelf wel eens athlons tegen de 90 graden gehad die nu nog werken. Maar dit zou mogelijk een probleem kunnen geven. Maar dan zou ik de koeler schoonmaken en opstarten met een ventilator gericht op de open kast.
Het een sluit het andere niet uit. Hij moet sowieso wat aan zijn temps doen, 57C idle betekent gewoon of niet goed gemonteerd, of het goedje er tussen is verdroogd/verkruimeld/wat dan ook. Zelf koop ik ook altijd een tubetje Arctic Silver 5 erbij (of een vergelijkbaar product); zonde om dat niet te doen met een 'aftermarket' koeler.

Daarnaast kan dus weldegelijk ook zijn voeding niet goed meer wezen. Een (noname?) 420W voeding, wat toch al aan het randje is, daar zou je na twee jaar best een last van kunnen krijgen.

Maar only one way to find out: testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens ik heb een zalman koeler gekocht (http://dimension.nl/produ...=23&groupid=5&prodid=5393)

en mijn tech boys op mijn werk zijn zo aardig om het te instaleren (kosten: slechts een krat bier).

Ik hoop over een uurtje uitslag te geven.

*Update* Oude heatsink is eraf en thermal paste was droog en korrelig...

*Update 2* Helaas het werkte niet. Cpu temperatuur is nu wel mooi rond de 40 graden. Echter hetzelfde euvel.

*Update 3* we gaan even een bios resetje proberen en evt morgen een nieuwe PSU erin.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2010 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Vergeet niet met een bootcd ff het 1 en ander te testen
meuk: Ultimate Boot CD 5.0.2

[ Voor 10% gewijzigd door jaapsander op 28-07-2010 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou het software matig kunnen zijn (virus, malware?) Ook al heb ik de harde schijg compleet geformateerd (de lange versie, niet de versnelde versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Sterker nog als hij het in veilige modus prima doet maar in gewone modus niet zou ik mijn drivers even nakijken als ik jou was? Pas een nieuwe driver ergens voor geinstalleerd toevallig?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle drivers weggehaald en mijn harde schijf geformateerd. Welke drivers kunnen dan nog buiten om windows roet in het eten gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolvingStorm
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-04 10:02
Memtest al gedaan? Ik las dat je met 1 geheugenreepje hebt geprobeerd. Maar ook alleen de andere geprobeerd? (Voor sommigen logisch, voor anderen niet) Ik vind de voeding wel aannemelijk. Geheugen problemen die ik ken dan reboot de PC vaak. Dat ie uit blijft heb ik nog niet eerder gezien (zeg niet dat t niet kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uit opemningspost:

* Memory (allebei de sticks, verschillende plaatsen)

Dus ja ook al geprobeerd. Gaat morgen een nieuwe psu, laten we hopen dat dat het is. Anders blijven de mobo en cpu over.

Heb mobo nog gecontroleerd op evt kapotte condensatoren, maar ziet er ok uit. De tech boys hier staan ook paf, normaliter is het bij een PC wel of helemaal niet. Nu lijkt het wel een pc met een niet avontuurlijk identiteitscrisis, wil alleen maar veilig aan de slag.

*Update* Kan mijn cpu op deze mobo?

http://www.dimension.nl/p...5&groupid=101&prodid=4566 zegt am2+ te zijn. Anders koop ik deze morgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2010 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:46:
*Update* Kan mijn cpu op deze mobo?

http://www.dimension.nl/p...5&groupid=101&prodid=4566 zegt am2+ te zijn. Anders koop ik deze morgen.
Kort antwoord: Ja. Zie link Wikipedia: Socket AM2+

Langer antwoord: Je bent een tweaker; dus een heel klein beetje zelf uitzoeken kan geen kwaad (kostte me letterlijk 2 seconden op de bovenstaande link te vinden, zoekend op 'AM2+'); bovendien wordt op tweakers eigenlijk ook een beetje van je verwacht dat je eerst wat zelf dingen gaat uitzoeken.

Maar goed, zo'n bordje van 44 euro, daar kun je je geen buil aan vallen. Ik zou in ieder geval toch eerst de voeding eens vervangen (kun je je mobo niet even aan de voeding van je vader's computer hangen of zo?). Daarna het mobo; en pas in allerlaaste instantie de CPU (geloof ik eigenlijk niet zo in, maar je weet nooit).

Aangezien je al een paar keer een clean install gedaan heb, zou ik een driver probleem voorlopig maar even vergeten. Te meer daar ie het vroeger wel gewoon deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:46:
Heb mobo nog gecontroleerd op evt kapotte condensatoren, maar ziet er ok uit. De tech boys hier staan ook paf, normaliter is het bij een PC wel of helemaal niet. Nu lijkt het wel een pc met een niet avontuurlijk identiteitscrisis, wil alleen maar veilig aan de slag.
Was dat maar waar dat het of wel of helemaal niet was bij een PC, want dan stonden er denk ik weinig tot geen posts meer hier op het forum. Vooral net bij een voeding die op zijn laatste loodjes draaid of te zwak is kan je vreemde dingen krijgen binnen je OS die vaak niet logisch te verklaren vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helaas geen computer van mijn vader, want die woont niet bij me gelukkig. Ik ga vandaag de voeding vervangen, ik hou jullie op de hoogte.

Voeding werkt helaas ook niet, dus ik ga een nieuwe mobo halen vanmiddag.

We proberen eerst nog een andere OS (linux / windows 7)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zucht. Ik weet het niet meer.

Het is of de cpu of de mobo. Allebei vervangen of eerst met het moederbord. Ik heb geen idee meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 11:30:
Zucht. Ik weet het niet meer.

Het is of de cpu of de mobo. Allebei vervangen of eerst met het moederbord. Ik heb geen idee meer.
Ik vermoed als ik het zo lees wat je al allemaal uitgeprobeerd hebt dat het toch je moedeboard zal zijn want een defecte cpu betekent toch wel meestal dat je pc helemaal niet meer op start. Maar het blijft zeer zeker vervelend na alle moeite wat je gedaan hebt en hopelijk meer succes met een ander moederboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheReaLDeViL666
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-09 00:11
Voordat je een nieuwe moederbord gaat kopen, probeer eens eerst de Bios van je moederbord te updaten naar de laatste versie.
Pagina: 1