Laptop en film kijken, beeld hapert..

Pagina: 1
Acties:

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-02 20:39

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben in het bezit van een leuke laptop (vind ik zelf :P) maar, hij lijkt het af te weten zodra ik een film afvuur naar mijn televisie. Ik vraag me nu af of dit ligt aan de video kaart of aan iets anders. Mijn vermoeden is toch de videokaart.

Mijn hardware: Intel duo T9300 met 4 gig geheugen. Videokaart is een 9100m + G230M, ik draai op windows Vista home premium.

Zodra ik een HD film afspeel, of zelfs een gewone DVD op de hardeschijf ... heeft de laptop de grootste moeite om dit op mijn TV zonder problemen weer te geven. Ik draai met de laatste VLC player.

Mijn TV is een Philips 47PFL9703 en sluit ik op mijn laptop aan met een HDMI kabel.

Is het mijn hardware, die deze bestanden dan niet kan behappen? Of is mijn tv te groot voor de hardware? 1920x1080 blijft lijkt mij hetzelfde, hoe groot het scherm ook is, right?

Zijn er voor mij (eenvoudige gebruiker) nog mogelijkheden om op de laptop uit te proberen?

Mijn portfolio op Instagram

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

RoyK schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 21:31:
Beste tweakers,

Ik ben in het bezit van een leuke laptop (vind ik zelf :P) maar, hij lijkt het af te weten zodra ik een film afvuur naar mijn televisie. Ik vraag me nu af of dit ligt aan de video kaart of aan iets anders. Mijn vermoeden is toch de videokaart.

Mijn hardware: Intel duo T9300 met 4 gig geheugen. Videokaart is een 9100m + G230M, ik draai op windows Vista home premium.

Zodra ik een HD film afspeel, of zelfs een gewone DVD op de hardeschijf ... heeft de laptop de grootste moeite om dit op mijn TV zonder problemen weer te geven. Ik draai met de laatste VLC player.

Mijn TV is een Philips 47PFL9703 en sluit ik op mijn laptop aan met een HDMI kabel.

Is het mijn hardware, die deze bestanden dan niet kan behappen? Of is mijn tv te groot voor de hardware? 1920x1080 blijft lijkt mij hetzelfde, hoe groot het scherm ook is, right?

Zijn er voor mij (eenvoudige gebruiker) nog mogelijkheden om op de laptop uit te proberen?
1920x1080 is en blijft hetzelfde ongeachte welke diameter de tv is.. De pixels liggen alleen wat verder uit elkaar bij een groter scherm.

Misschien moet je bij de instellingen van de kaart je refresh aanpassen en deze op 60hertz zetten.

Is je G230M wel als primair ingesteld? Want die 9100 is niet zo rap denk ik?
Heb je hardware acceleratie (GPU versnelling) aangevink in VLC? je hebt neem ik aan versie 1.1.1

Afbeeldingslocatie: http://img704.imageshack.us/img704/849/vlcj.jpg

Groet!

[ Voor 12% gewijzigd door Audione0 op 27-07-2010 22:38 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak anders eens mediaplayer classic home cinema, die doet eea vaak nog wat soepeler dan VLC.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Hey mannen, bedankt voor de feedback. Ik ben even gaan zoeken in mijn configuratie.

Mijn scherm staat op 60 hz - Check
Optie GPU versnellen aangezet in de VLC player - Check
classic media player - Check, downloading now!
De G230M als primair instellen... daar loop ik stuk. Ik kom niet verder dan de nvidia configuratie scherm, waar ik niet echt veel kan instellen of aanpassen. Moet ik daar wel wezen?

[ Voor 6% gewijzigd door RoyK op 27-07-2010 23:19 ]

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:23

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Welke codec heb je geinstallerd? ik gebruik vaak CCCP CODEC En welke container hebben de film die je afspeeld .MKV .AVI . DVIX?

Si vis pacem, para bellum

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Hmm.. ik vraag me af of ik wel up to date codes geïnstalleerd heb staan. Vroegâh gebruikte ik altijd de kazaa codec pack. Ik zal de CCCP CODEC eens instaleren. - Check!

De files die ik afspeel zitten bijna altijd in de video_TS map. Wat zijn dat, avi files? (ik heb de films in een boze bui van de pc afgegooid) Meestal klik ik op de map video_TS op afspelen, zodat de speler de 4 grote files achter elkaar afspeel.

trouwens, het haperen is de laatste tijd niet enkel in de filmps. Ook op een site als dumpert.nl is het één drama. Zeker als ik naar beneden scroll lijkt het wel of de computer zich compleet verslikt. Zo slecht is mijn hardware toch ook weer niet, zou ik denken. Zou het een verband hebben met elkaar?

[ Voor 26% gewijzigd door RoyK op 27-07-2010 23:34 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Doe jezelf een plezier en ga geen codecpacks installeren, die verneuken meestal meer dan dat ze fatsoenlijk afspelen. Ik ben nog niets tegengekomen dat ik niet met VLC en/of MPC-HC af kan spelen.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ja, het afspelen zelf gaat prima. Ik bedoel, hij weigert haast niets. Codecs helpen dus niet om het beeld soepeler te laten afspelen?

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 01:03
Download en installeer eens de nieuwste videokaart drivers.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Die heb ik. Voor laptops zijn helaas maar weinig drivers beschikbaar. Ik heb de drivers die Nvidia mij adviseerd als ik mijn data inklop.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 23:47:
Doe jezelf een plezier en ga geen codecpacks installeren, die verneuken meestal meer dan dat ze fatsoenlijk afspelen. Ik ben nog niets tegengekomen dat ik niet met VLC en/of MPC-HC af kan spelen.
Maar VLC heeft weer geen hardware acceleratie, dat kan soms wel handig zijn ;)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-02 10:26
Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 00:41:
[...]

Maar VLC heeft weer geen hardware acceleratie, dat kan soms wel handig zijn ;)
Een van de week had je nog gelijk, maar VLC ondersteund sinds kort ook hardware acceleratie :) (wel alleen nog met ati kaarten, dus gaat in dit geval niet op)

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Hoe kan ik nu tegen mijn laptop zeggen dat hij de G230M als primair moet gebruiken?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Misschien is het eerst handig om te kijken waarom je beeld hapert. Laat eens je processorgebruik loggen wanneer je een film afspeelt. Zit dat tegen de 100% aan? Dan moet je GPU versnelling aan de praat krijgen. Dit kan het beste/makkelijkste zoals Terw_Dan aangeeft met MPC-HC

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Duidelijk, daar zal ik werk van maken. Deze setup zou in principe een HD film zonder problemen moeten kunnen weergeven, toch?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

De cpu moet het video material (we hebben het hier over mpeg2 mensen) makkelijk af kunnen spelen.
Al was het 1080p, dat kan het ding op alleen een cpu ook gewoon aan. Er is duidelijk wat anders aan de hand.

wat dxva betreft, op windows 7 heb je dit al voorelkaar met windows media player. Daarmee begint het testen. Andere software komt later wel. Wat mpc-hc betreft.. dat is even zoeken naar de laatste versie (gare russiche site) en een hokje aanzetten (evr render).

Kijk zoals gezegd eerst eens naar de cpu belasting. Wellicht dat er andere software is welke alle cpu cycles gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door job op 28-07-2010 10:03 ]

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Dat videokaart primair verhaal kan je denk ik in het bios veranderen. Of misschien schakeld je laptop zelf wel.

Welke type laptop is het?

aan je hardware kan het zowiezo niet liggen, is rap genoeg!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-02 11:32
Staat je laptop niet toevallig in energiebesparingsmode zodat de CPU bv maximum op 50% capaciteit werkt oid?

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik ben even in de bios gaan snuffelen, en zag dat de buffer van de grafische chipset op 256 stond. Ik heb deze op 512 gezet. Hoger kan ik niet. Hoe hoger hoe beter?

De MPC player is trouwens helemaal waanzinnig. Ik zag een groot verschil in beeld kwaliteit, wat mij wel een beetje verbaasde.

Ik heb een film gestart op de laptop en de cpu bleef een beetje op 50% heen en weer gaan. Het geheugen blijf in de 1,3 gb schommelen.

Ik heb trouwens deze laptop: xxodd xni9070 maar daar zit een lang verhaal achter. De hardware die nu in deze laptop zit, komt uit een vorige laptop, die het tot 2x toe begaf.

Overigens, heb ik op de website van dumpert.nl nog steeds enorme stotter problemen blij het scrollen en inladen van filmpjes. Dit heb ik enkel op deze website. Wat is er toch mis met mijn systeempje :(

ik ga zo de laptop aan de tv hangen, en kijken wat er gebeurd met de cpu load. Ik zal het gelijk posten.

Bedankt voor het meedenken allemaal ;)

[edit] probleem ligt denk ik bij firefox :(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RoyK schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 20:26:
Ik ben even in de bios gaan snuffelen, en zag dat de buffer van de grafische chipset op 256 stond. Ik heb deze op 512 gezet. Hoger kan ik niet. Hoe hoger hoe beter?
Nee, geheugen is niet zo heel boeiend, het verschil tussen 256 en 512MB ga je niet eens merken waarschijnlijk.
Overigens, heb ik op de website van dumpert.nl nog steeds enorme stotter problemen blij het scrollen en inladen van filmpjes. Dit heb ik enkel op deze website. Wat is er toch mis met mijn systeempje :(
Flash blijft imho ranzig, het is veel te log en traag. Bij mij werkt het op m'n notebook alleen in IE8, zodra ik het in FF probeer dan trekt het dingetje het helemaal niet meer (nu is het ook maar een Celeron 723, dus goed traag).

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Okee luitjes,

ik heb gepobeerd een film te kijken, maar ik heb het stop gezet omdat het me zo enorm irriteerde. Steeds om de paar minuten of eerder een vreemde hapering, blokjes...en alsof hij een paar seconde zich verslikt. Ik zie geen spikes in de taakbeer cpu / geheugen registratie (of hoe je dat ook noem)

De CPU wordt tot ongeveer 20% belast tijdens het afspelen, en het geheugen staat ongeveer op 1.8 in gebruik.

Ik heb de film afgespeeld met MPC. :|

iemand nog een idee? Anders moet ik misschien windows maar eens een keer opnieuw gaan instaleren. Dat is ook een hele poos geleden

• coolzerox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-02 15:14
probeer eens Zoom Player als media speler
Ik heb het zelfde gehad bij een wat oudere laptop, en met die Media speler ging het wel soepel

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

RoyK schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 21:52:
De CPU wordt tot ongeveer 20% belast tijdens het afspelen, en het geheugen staat ongeveer op 1.8 in gebruik.

Ik heb de film afgespeeld met MPC. :|
20% is is vrij hoog icm dxva versnelling, dus het is de vraag of je daar wel gebruik van maakt.
Pak een recente versie van mpc home cinema van deze site.
Kies bij opties voor evr of evr custom rendering en start een film.
Schakel met crtl+5 de status balk in en kijk of daar daadwerkelijk ook dxva staat.

Test eerst gewoon op het scherm van je laptop, kijk of het soepel draait. Werkt dat goed? ga dan pas de boel op je tv proberen te kijken.

Maak je gebruik van mkv bestanden? Kijk dan eens of de haali mkv splitter nog verschil maakt al zou deze niet meer nodig moeten zijn bij de recente versies van mpc hc.

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:24
Geen idee of het hierboven al in de reacties staat, maar zet je energie instellingen eens op "hoge prestaties"

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Thanks Job, daar ga ik mee aan de slag.

@friggler, yep, die staat bij mij standaard op de hoogste prestaties.

Pagina: 1