Netwerkdrive via switch: hoe te configureren

Pagina: 1
Acties:

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:40
Ik heb flink gezocht maar kom er niet uit. Ik heb thuis de volgende netwerk configuratie:

modem >> switch >> wireless router

Alle netwerkapparatuur, zoals laptops, etc zijn verbonden via de router binnen de IP range 192.168.x.x / 255.255.255.0

Ik heb een netwerkharddisk gekocht. Aangesloten op de router met IP adres 192.168.1.4 / 255.255.255.0 werkt het prima, maar als ik dat ding aan de switch koppel kom ik er niet bij.

Misschien een hele domme vraag, maar moet ik een andere IP range gebruiken dan?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:16
Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Sluit die switch aan de andere kant van de router aan (LAN-kant dus) en je hoeft je helemaal niet met dit soort problemen bezig te houden...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:40
Nou ja, dat is het lastige. Mijn meterkast zit buiten m'n appartement. Daar waar de router staat, heb ik 2 netwerkaansluitingen, waarvan 1 in gebruik is voor telefonie. Ik heb dus geen mogelijkheid om zowel de WAN kant als de LAN kant te verbinden met de switch.

Verwijderd

Je modem zit in een ander IP adresbereik (van je provider).

Dit zijn vaak publieke IP adressen (internet) en wat je nu eigenlijk probeert te doen is een device met een private IP adres (enkel voor eigen netwerken) in een netwerk te hangen waar publieke IP adressen gelden.

Dit kan nooit werken want private IP adressen zijn niet routeerbaar binnen het internet, dus je router doet er niks mee.
Kortom er kan nooit verbinding gemaakt worden met de netwerkschijf omdat deze "niet bestaat" in het netwerk van je provider.

De enige oplossing is inderdaad wat Xander zegt :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2010 12:28 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Roog1317 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 19:14:
Nou ja, dat is het lastige. Mijn meterkast zit buiten m'n appartement. Daar waar de router staat, heb ik 2 netwerkaansluitingen, waarvan 1 in gebruik is voor telefonie. Ik heb dus geen mogelijkheid om zowel de WAN kant als de LAN kant te verbinden met de switch.
Waarom zou je dat willen? 8)7
Het touwtje vanaf je modem moet in de WAN-poort van je router, de switch aan één van de LAN-poorten van de router.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 15:37

BHQ

Demoniac schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 12:51:
[...]
Waarom zou je dat willen? 8)7
Het touwtje vanaf je modem moet in de WAN-poort van je router, de switch aan één van de LAN-poorten van de router.
Dat, en niets anders. Best kans dat apparaten op die 'tussenswitch' een publiek IP-adres krijgen, of het modem moet aan NAT doen (en dat doen in Nederland vrijwel enkel DSL-modems).

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb zelf mijn DSL-modem in bridge-mode gezet (zelf een router er achter gehangen) en als ik dan mijn laptop direct aan de modem hang, dan krijg ik inderdaad een publiek IP-adres.
Ik weet niet hoe dat werkt bij kabelmodems, maar de netwerkschijf van de TS heeft óf geen IP gekregen, óf een externe (en of je daar blij van wordt.. :X)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-02 09:30
Roog1317 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 19:14:
Waarom zou je de WAN kant met de switch willen verbinden?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:16
Jarpse schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:07:
[...]
of het modem moet aan NAT doen (en dat doen in Nederland vrijwel enkel DSL-modems).
Dan is het een modem/router. :P

En als dat zo is kan de TS de bekabeling laten zitten zoals het nu zit, mocht 'ie dat echt willen: Ga het modem/router-ding als router gebruiken en configureer die wireless router als access-point.

En anders: Haal inderdaad die switch tussen je modem en je router uit. Die hoort daar niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 15:37

BHQ

Xander schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:20:
[...]
Dan is het een modem/router. :P
Juh :P

Bij kabelmodems werkt dat net zo overigens, als de ISP meer leases aan je zou uitdelen (geen idee of ze dat doen) krijg je gewoon een public ip als iets via een switch direct aan het modem hangt.
Pagina: 1