CMYK foto's omzetten naar RGB

Pagina: 1
Acties:

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De kleuren in deze foto's zijn aardig fucked up:
nieuws: Apple introduceert nieuwe iMacs, Mac Pro's en Cinema Display

Zo te zien waren het CMYK afbeeldingen (kleurpalet voor drukwerk). Beter even in Photoshop openen, dan image > mode > RGB. Vervolgens gewoon opslaan als JPG :)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Dat is wel zo'n beetje de gangbare procedure ja :) Het zijn nu allemaal rgb'tjes, right? Dan laat ik dit even liggen tot er iemand met het originele artwork is.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-02 09:15
Wat is er mis met ymck? (ik prog altijd zwart/wit hence the ignorance)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
freakingme schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 17:38:
Wat is er mis met ymck? (ik prog altijd zwart/wit hence the ignorance)
CMYK bestaat uit de basiskleuren cyaan, magenta, geel en zwart. Die kun je mengen om tot een bepaalde kleur te komen. Ze gebruiken dat veel voor drukwerk. Echter je beeldscherm mengt kleuren met als basis rood, groen en blauw (=RGB).

Hoge resolutie persfoto's worden regelmatig aangeboden als CMYK omdat ze toch gedrukt gaan worden. Zonder die conversieslag naar RGB krijg je in de meeste (niet grafische) applicaties een fucked up kleurenpalet.

Wikipedia: CMYK
Wikipedia: RGB-kleursysteem

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:46

SeatRider

Hips don't lie

Tom schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:54:
[...]

CMYK bestaat uit de basiskleuren cyaan, magenta, geel en zwart. Die kun je mengen om tot een bepaalde kleur te komen. Ze gebruiken dat veel voor drukwerk. Echter je beeldscherm mengt kleuren met als basis rood, groen en blauw (=RGB).

Hoge resolutie persfoto's worden regelmatig aangeboden als CMYK omdat ze toch gedrukt gaan worden. Zonder die conversieslag naar RGB krijg je in de meeste (niet grafische) applicaties een fucked up kleurenpalet.

Wikipedia: CMYK
Wikipedia: RGB-kleursysteem
Ik snapte vroeger het verschil ook niet, maar het helpt als je er naar kijkt als: met CMYK kun je alle kleuren maken, uitgaande van drukken op (wit) papier. Vandaar dat black er in zit. Met RGB kun je alle kleuren maken die licht geven, dus uitgaande van zwart.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Done overigens. :)
Pagina: 1