Schokkigere flashvideo's op 945G IGP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Ik heb een aantal PC's met een ASRock A330GC moederbord, een gesoldeerde Intel Atom Dual-Core 330 CPU en een Intel 945G chipset met bijbehorende IGP (GMA 950). Hierop heb ik Mandriva Linux 2010 geïnstalleerd.

Wat mij opvalt, is dat ik op deze systemen niet vloeiend een flashvideo (bijv. vanaf Youtube) volledig scherm kan afspelen. Zelfs niet op lage kwaliteit (360p). Is dit "normaal" of gaat er iets niet goed?

Een andere PC met een ASRock ConRoe1333-DVI/H R2.0 met dezelfde chipset en IGP (Intel 945G/ GMA 950), maar dan met een Core 2 Duo E6550, kan wèl vloeiende video's afspelen, zelfs in de stand 720p!

Hij lijkt mij dat ondanks de C2D processor veel sneller is, het daar niet aan moet liggen. Op de Atom 330 was het CPU-gebruik namelijk ook maar rond de 70% bij 360p volledig scherm, maar toch haperde het zo erg dat het niet meer de moeite waard was om te kijken...

Is er iets anders aan de hand hier?

P.s. Beide systemen zijn hetzelfde geïnstalleerd en geconfigureerd met Mandriva 2010, daar zit geen verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Flash voor Linux is gewoon ranzig en fullscreen playback is bij mij al jaren buggy.

De houtje-towtje oplossing die ik gebruik is de Zoom desktop effect die in KDE zit. Daarmee kan je (hardware accellerated) elk deel van de desktop upscalen.
Ik zoom gewoon in op het Flash venster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik gebruik de LXDE-desktop, dus heb dat hulpje helaas niet :(

Flash is inderdaad erg processor-intensief en ik ben er ook niet zo'n fan van, maar ja... ik blijf het vreemd vinden waarom het op een C2D i.c.m. een GMA 950 wel met gemak kan, en met een Atom niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je hebt onder flash wel de optie om 3D acceleratie van de GPU in te schakelen, maar of dat veel helpt vraag ik me af. Volgens mij gebruikt flash onder linux de GPU nauwelijks, en zal al het werk door de CPU gedaan moeten worden, dus dan merk je dat verschil wel.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De optie voor GPU-versnelling staat standaard aan, maar ik heb het ook geprobeerd uit te zetten, daar zat geen verschil in voor het CPU-gebruik.

Het CPU-gebruik van de Atom is nog rond de 70% bij het volledig scherm afspelen van 360p, maar het beeld hapert al gigantisch. Aan de CPU moet het eigenlijk niet liggen.

De GPU maakt onder Linux volgens mij wel degelijk uit. Op een systeem met een C2D E7200 en een ATi RC410-chipset en X300 IGP hapert de video wèl vanaf 480p volledig scherm, dat komt waarschijnlijk door de ATi IGP waar alleen open-source drivers voor beschikbaar zijn (Mandriva 2010). Dat systeem is namelijk zeker weten krachtiger dan de C2D E6550.

Maar daarom vind ik het ook vreemd dat de GMA 950 wel goed is i.c.m. een C2D en niet met een Atom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:40

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb een oude AMD laptop met een XP-M 2800+ erin en een Radeon 9200 mobile, en die trekt het net aan, met een cpu load van >80%. Alles boven 360p uiteraard gewoon helemaal niet. Zo'n Atom zit ook zo rond die rekenkracht, je kunt hem vergelijken met een P4 2,4Ghz volgens mij.

Flash op Linux is ranzig, helaas.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 10:27
strandbal schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 15:48:
Ik heb een oude AMD laptop met een XP-M 2800+ erin en een Radeon 9200 mobile, en die trekt het net aan, met een cpu load van >80%. Alles boven 360p uiteraard gewoon helemaal niet. Zo'n Atom zit ook zo rond die rekenkracht, je kunt hem vergelijken met een P4 2,4Ghz volgens mij.

Flash op Linux is ranzig, helaas.
Volgens mij is overschat je de kracht van de Atom. Aangezien mijn Pentium 4 (mobile) Centrino op 1.8Ghz nog wel vloeiend op 360p afspeelt. Voor de rest zuigt Flash onder Linux inderdaad behoorlijk.
Pagina: 1