Ik heb momenteel 2 x 1GB dual channel draaien onder Windows XP 32bit. Omdat ik de laatste tijd behoorlijk wat HDD-swapping merk bij sommige games en het aanloggen van verschillende users, wil ik er nog twee maal 1 GB bijprikken. Maar ik heb wat bedenkingen erbij:
- 32 bits XP zal maar 3 GB kunnen gebruiken. Is er dan wel een merkbaar verschil tussen 4GB en 3GB fysiek geheugen in een 32bits OS?
- Als ik maar 1 extra 1GB geheugen-module erbij plaats, dan draait ie niet meer in dual channel. Hoeveel impact heeft dat op de performance?
- Volgens dit verhaal op het techpowerup forum ´steelt´ het videokaart-geheugen een gedeelte van het systeem-geheugen. Dit zou betekenen dat een 1GB videokaart ervoor zou zorgen dat onder een 32 bits OS een applicatie/game nog maar 2 - 1 = 1 GB aan geheugen overhoudt!
Ik heb nu een 512MB videokaart, maar heeft het in dit geval dan wel zin om er meer systeem-RAM bij te plaatsen als een toekomstige 1GB videokaart er toch voor zal zorgen dat er maximaal maar 1GB beschikbaar is!?!
R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070