Geheugen of MB probleem Win7 64bits, vastlopers en opstarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayckelvz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-08 22:38
(jarig!)
Wie kan mij helpen? :'(

Ik heb 2 weken geleden voor mijn vader een pc samengesteld maar deze loopt steeds vast of start spontaan overnieuw op.

Uit de volgende onderdelen bestaat de pc:
Nieuw gekocht:
-Asus P7P55D LE iP55, SATA2 RAID, GLAN
-Asus Videokaart PCI-e Radeon HD4350 Silent 256MB DVI/HDMI
-Cooler Master Midi Tower Elite 310 ATX No PSU
-Cooler Master Voeding eXtreme Power 390W
-Intel Core i7 860 2.80GHz 2.5GT/s 8MB Box
-OCZ 2x2GB DDR3 PC10666 CL9.0 Gold Low Voltage (type OCZ3G1333LV4GK)
-Sony Optiarc DVD-/+/RAM AD-7241S
-Western Digital 640GB SATA300 64MB, WD6400AARS
-Windows 7 Professional 64bits NL (origineel)

Hergebruik vorige pc:
-Samsung 1TB SATA300 32MB, HD103SJ

Na alles te hebben aangesloten en het geheugen in dual channel (slot A1 + B1) te hebben geplaatst hebben we Win7 Pro 64bits geinstalleerd.
Deze heeft de gehele installatie procedure perfect gedraaid zonder problemen.
's Avonds begonnen de problemen waardoor de pc spontaal opnieuw opstart ((zonder afmeld scherm (van windows) of bleu screens)) of vastloopt waar hij niet meer uitkomt.

Na dit meerdere keren te hebben gehad heb ik de pc geformateerd en compleet opnieuw geinstalleerd.
Dit had geen ander effect en de vastlopers en het opnieuw opstarten bleven nog steeds.

Ik verwachte dat het aan het geheugen lag en heb de nieuwe MEMTEST86+ gedraaid, maar hier werden geen fouten gevonden.
Toen ik 1 geheugenbank eruit heb gehaald en zo enkele dagen heb gedraaid werkt de pc perfect. Pc is geen een keer vastgelopen of opnieuw opgestart. Toen ik weer probeerde 2x2 in dual channel te zetten liep de pc weer vast tijdens het internetten en een spelletje hartenjagen :'(

Ik heb gisteravond het geheugen in single channel (slot A1 + A2) gezet. Ik weet niet of dit het probleem oplost maar daar kom ik vanavond wel weer achter.

Ik denk dat dit een moederbord of geheugenprobleem is.

Kan iemand mij (en mijn vader) helpen? :?
Ik weet het niet meer :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eens een andere voeding proberen, deze vind ik wat aan de lichte kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayckelvz
(jarig!)
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:22:
Ik zou eens een andere voeding proberen, deze vind ik wat aan de lichte kant.
Waarom valt hij dan bij 4 gb (2banken) wel uit en niet bij 2gb (1bank)?
Hij gamed niet (is ook wel aan de kaart te zien) dus de voeding hoeft niks speciaals te zijn.

Ik heb nog een oude 600watt voeding liggen van mijn eigen pc. ik zal het toch eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer je geheugen is in de bankjes A2 en B2, misschien dat er op je moederbord wel iets brak is aan de geheugensloten oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn de timings goed ingesteld in het bios? Want dat kan ook probs opleveren. Je geeft zelf aan dat Memtest geen fouten aangaf, weet natuurlijk niet hoe lang je getest hebt. Op zich zou ik dit systeem zelf uitrusten met een 500 watt voeding, maar dat is mijn mening. Liever wat overkill dan dat ie het net trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

500 Watt is volgens mij niet nodig voor zo´n systeem hoor, ik heb zelf een Q9550 (op 4.07 Ghz) 1 TB opslag, XFX GTX 260, 2 DVD drives en een aantal Fans, hiervoor is 520 Watt meer dan genoeg!

Ontopic, je moet ook goed naar de voltages in je bios kijken en zoals hierboven genoemd wordt, kijk even naar de geheugen timings. Als je de voltages en timings van je geheugen instelt zoals de fabriek aanraad kan dit al een hoop schelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:27

Dark

who tweaked the light?

Heb je het geheugen voltage wel ingesteld? Voor dit geheugen staat een spanning van 1.65V.

edit: oh en nog wat...
Misschien moet je VTT voltage ook omhoog, het verschil tussen VDIMM en VTT moet nooit hoger zijn dan 0,5V en beter is 0,45V aanhouden. Bij gegeven geheugenvoltage is dat dus 1.2V.

[ Voor 53% gewijzigd door Dark op 27-07-2010 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayckelvz
(jarig!)
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:36:
Zijn de timings goed ingesteld in het bios? Want dat kan ook probs opleveren. Je geeft zelf aan dat Memtest geen fouten aangaf, weet natuurlijk niet hoe lang je getest hebt. Op zich zou ik dit systeem zelf uitrusten met een 500 watt voeding, maar dat is mijn mening. Liever wat overkill dan dat ie het net trekt.
De memtest heeft ongeveer 2 uur gedraaid. Maar hier kwamen geen opmerkigen of problemen uit.

En volgens OCZ is het geheugen 9-9-9-20 (20 weet ik niet meer zeker uit mijn hoofd)
Maar in de bios staat alles op automatisch en staat deze op 9-9-9-20.
Wel is het low voltage geheugen van 1,65volt. De bios zet deze automatisch op 1,5V. Ik kan deze met 0.1 verhogen of verlagen. moet ik deze dan ook op 1,6 zetten. Volgens de handleiding bij het moederbord past dit geheugen en mag de voltage niet te hoog staan ivm beschadigen van de proc.

[ Voor 30% gewijzigd door mayckelvz op 27-07-2010 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mayckelvz schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:42:
[...]

De memtest heeft ongeveer 2 uur gedraaid. Maar hier kwamen geen opmerkigen of problemen uit.
Laat hem is 8 tot 12 uur draaien, misschien dat je dan meer resultaat hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayckelvz
(jarig!)
Ik heb gisteren de geheugenstrip individueel gestest.

In meerdere geheugenbanken geprobeerd met telkens het volgende resultaat.

Hieruit bleek dat bij de ene memtest vastliep waardoor de pc niet verder ging. Na een stuk of 6x de test opnieuw te hebben gestart bleef hij telkens hangen bij memtest. (liep telkens vast tussen de 5 a 20 min)
De test van de andere chip verliep vleiloos en heeft 7 a 8 uur gedraaid.

Het ligt dus aan mijn geheugen,

_/-\o_ Bedankt voor jullie reacties _/-\o_
Pagina: 1