Ben op dit moment Ado.net aan het bestuderen.
Zie veel mogelijkheden wat betreft het lezen van data met datareader, dataset en datatable.
Als ik (een deel) van de database in het geheugen wil laden en manipuleren dan begrijp ik het ook wel een beetje. Heel handig om direct te bindin aan controls enzo. Maar ik wil iets waar ik nog geen goede oplossing voor gevonden heb.
Stel ik maak een eenvoudige klantenbestand applicatie. Simpel 1 tabel met klantgegevens.
Ik schrijf een class Klant met diverse property's en de methods
Klant.Bewaar()
Klant.Leesin(ipKlantId)
Nu wil ik bij bewaar controleren of het id al voorkomt en indien ja deze updaten in de database
In Vb6 met ado 2.7 gebruikte ik dan een recordset die ik maakte met een query "Select * from klant where id = {id}"
En dan:
if rs.eof then
(kennelijk een nieuwe)
.addnew
endif
(Velden invullen)
.update
Ik heb al gestunt met het command object en dan directe sql query's uitvoeren"
"Select * from klant where id = {id}"
Dan controleren of deze al bestaat
"Update" of "Insert" kiezen
Ik kan me echter niet voorstellen dat dit de beste oplossing is.
Wie heeft tips voor mij
Zie veel mogelijkheden wat betreft het lezen van data met datareader, dataset en datatable.
Als ik (een deel) van de database in het geheugen wil laden en manipuleren dan begrijp ik het ook wel een beetje. Heel handig om direct te bindin aan controls enzo. Maar ik wil iets waar ik nog geen goede oplossing voor gevonden heb.
Stel ik maak een eenvoudige klantenbestand applicatie. Simpel 1 tabel met klantgegevens.
Ik schrijf een class Klant met diverse property's en de methods
Klant.Bewaar()
Klant.Leesin(ipKlantId)
Nu wil ik bij bewaar controleren of het id al voorkomt en indien ja deze updaten in de database
In Vb6 met ado 2.7 gebruikte ik dan een recordset die ik maakte met een query "Select * from klant where id = {id}"
En dan:
if rs.eof then
(kennelijk een nieuwe)
.addnew
endif
(Velden invullen)
.update
Ik heb al gestunt met het command object en dan directe sql query's uitvoeren"
"Select * from klant where id = {id}"
Dan controleren of deze al bestaat
"Update" of "Insert" kiezen
Ik kan me echter niet voorstellen dat dit de beste oplossing is.
Wie heeft tips voor mij