Toon posts:

Videokaart contactjes beschermen tegen Arctic Silver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Sinds kort heb ik een Zalman VF1000 koeler voor mijn videokaart (Sapphire HD4850). Ik heb deze vooral aangeschaft omdat hij veel stiller is dan de stock koeler, maar de koelprestaties zijn gelukkig ook veel beter.

Het probleem zit hem in de RAM heatsinkjes die zijn meegeleverd. Die worden standaard geleverd met een soort "dubbelzijdig tape", maar dan dus een warmtegeleidende variant. Ondanks het feit dat ik de RAM chips eerst goed heb gereinigd met alcohol gaf dit tape een (naar mijn mening) veel te zwakke verbinding. Er is zelfs al een heatsinkje losgekomen toen ik er per ongeluk met een kabeltje tegenaan kwam bij het plaatsen van de videokaart.

Omdat ik het niet fijn vind om een tijdbom in mijn PC te hebben, heb ik nu Arctic Silver Thermal Adhesive besteld, deze dus: http://www.arcticsilver.c...lver_thermal_adhesive.htm. Dit spul schijnt supersterk te zijn. Het is helaas ook in staat enige lading vast te houden, waardoor het slecht zou kunnen zijn als het tussen de contactjes van de RAM chips kwam. Arctic Silver raad aan om deze contactjes dus te isoleren met een laagje silicone. Dit staat in de volgende gebruiksaanwijzing op de site van Arctic Silver: http://www.arcticsilver.c...truct/asta/ins_asepxy.pdf.

Ik heb hier nog Bison Siliconen Kit voor Acrylbaden liggen, waarvan ik denk dat ik hem zou kunnen gebruiken. De (relevante) genoemde eigenschappen zijn:

- Neutraal, zuurvrij
- Goede hechting zonder primer op diverse kunststoffen, [...], metalen, [...]
- Chemicaliën bestending
- Transparant
- Temperatuurbestending van -50C tot +120C
- [...]

Gebaseerd op deze eigenschappen lijkt deze kit mij geschikt, maar over één ding kan ik niets vinden: ik weet niet of de kit corrosief is of niet. De chemische opbouw van de kit staat ook niet op de verpakking vermeld, dus daar kan ik helaas ook niets uit afleiden. Zelf ben ik geneigd te denken dat de kit niet corrosief is, omdat er ook hechting op metalen vermeld wordt. Ik wil het echter graag zeker weten.

Is er hier toevallig iemand die weet of deze kit corrosief is? Misschien iemand die uit de eigenschappen kan afleiden wat de chemische samenstelling ongeveer zou kunnen zijn? Zo niet, denken jullie dat ik het erop moet wagen, of raden jullie een alternatief aan? Als iemand ervaring heeft met Arctic Silver Thermal Adhesive op VGA RAM chips, met of zonder isolerend spul, dan hoor ik het ook graag.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2010 09:10 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou het veel makkelijker doen. Gewoon met die papieren afplaktape die je ook gebruikt als je gaat schilderen. Dat zorgt ervoor dat je niets knoeit op de metalen pinnetjes en naderhand trek je het zonder lijmresten ook weer los.

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar ik ben enigszins bezorgd dat het spul misschien weer wat kan gaan lopen als het warm wordt, en dan toch nog tussen de contactjes komen. Hoe hoog schat jij dat risico in?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:48

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat spul is juist bedoeld om niet uit te lopen, maar om te kleven. Daarbij geldt ook hier dat je zeker niet overmatig veel Thermal Adhesive op je chipjes moet smeren.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt! In dat geval klinkt het inderdaad een stuk makkelijker om de contactjes gewoon even af te plakken. Rest de vraag waarom Arctic Silver dat dan niet gewoon aanbeveelt in hun handleiding, in plaats van siliconen te gebruiken. :?

Overigens: is de claim van Arctic Silver, "Components you attach with Arctic Silver Thermal Adhesive will stay attached forever", overdreven of niet? Ik vind het natuurlijk heel fijn als het spul goed lijmt, maar in het verleden heb ik gehoord dat de heatsinks eventueel met voorzichtig heen en weer draaien nog wel los te krijgen waren. Dat zou natuurlijk wel handig zijn als ik de koeler later wil hergebruiken op een andere videokaart (en de oude intact wil laten O-)). Ik heb ook verhalen gehoord van mensen die de Thermal Adhesive mixen met normale Arctic Silver (30% koelpasta, 70% lijm geloof ik) om het later nog los te kunnen krijgen, maar is dat wel nodig?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:38

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:31:
Overigens: is de claim van Arctic Silver, "Components you attach with Arctic Silver Thermal Adhesive will stay attached forever", overdreven of niet?
Ik kan deze claim volmondig bevestigen.....
Heb ooit een koeler vast gezet met dit spul op een grafische processor. Toen ik probeerde hem er af te halen zat de halve GPU aan de koeler vast :D

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:06
Dan heb je de koeler er dus gewoon bruut afgetrokken, je moet de koeler draaien, bewegen en voorzichtig los trekken, misschien de base van de koeler verwarmen (miss eerst een rondje Furmark) voor dat je de koeler eraf haalt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Goed, bedankt voor het advies! Ik denk dat ik de heatsinkjes maar gewoon geheel met de Thermal Adhesive vast ga zetten, geen mix met normale koelpasta. De Vf1000 kan ik dan altijd nog overplaatsen naar een andere videokaart, dan moet ik er alleen wat losse heatsinkjes bij kopen en dat is niet zo duur. Verder zal ik dus gewoon schilderstape gebruiken in plaats van de kit, dat is inderdaad veel eenvoudiger. (Bovendien moet de kit 24 uur drogen en word ik daar ongeduldig van. :P)

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
die ram chips zijn ZO klein dat je een HEEEL klein beetje nodig hebt..

ja, daag.

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:46
FastFred schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:53:
misschien de base van de koeler verwarmen (miss eerst een rondje Furmark) voor dat je de koeler eraf haalt ;)

" Temperature range:
- 40C to >150C (Bond strength is weakened at temperatures
below 0C due to crystallization.) "

ik zou dan eerder zeggen hem heel erg goed koelen liefst onder de 0
dan wordt de kleef kracht dus stukken minder

*edit 1

er staat in de pdf (op de site) wel degelijk dat je moet werken met masking tape.

"Wipe the silicone that gets on the
masking tape off with a rag or paper towel before it sets."

[ Voor 22% gewijzigd door Blackwolf-nl op 27-07-2010 11:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Blackwolf-nl schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 11:40:
[...]

" Temperature range:
- 40C to >150C (Bond strength is weakened at temperatures
below 0C due to crystallization.) "

ik zou dan eerder zeggen hem heel erg goed koelen liefst onder de 0
dan wordt de kleef kracht dus stukken minder

*edit 1

er staat in de pdf (op de site) wel degelijk dat je moet werken met masking tape.

"Wipe the silicone that gets on the
masking tape off with a rag or paper towel before it sets."
Klopt, alleen in die instructies doen ze het masking tape juist op de chip zelf, om te voorkomen dat de siliconen daarop komen. Maar het idee nu is dus dat die siliconen helemaal niet nodig zijn als je het masking tape op de contactjes doet in plaats van op de chip, zodat de Arctic Silver niet op de contactjes kan komen. Ze gebruiken daar dus wel masking tape, maar voor een ander doel.

En de videokaart in de vriezer leggen is inderdaad misschien mogelijk om de heatsinks los te kunnen krijgen. :+
Remmes_NT schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 11:38:
die ram chips zijn ZO klein dat je een HEEEL klein beetje nodig hebt..
Ik zal proberen niet te veel te gebruiken. ;) Als het goed is wordt bij die Arctic Silver in elk geval een verdeelspateltje meegeleverd, waarmee je een mooi dun laagje kunt maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2010 12:30 ]

• Blackwolf-nl
@dna1988

srry ik had ff te snel de pdf door gelezen |:( hahahah
je hebt gelijk ze plakken het op de chip zelf 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de heatsinks vastgezet met de Thermal Adhesive. Ze lijken prima vast te zitten, ik kon de videokaart aan de heatsinks optillen. Bij één heatsinkje was er per ongeluk een klein beetje AS op een aantal contactjes gekomen, dat heb ik er zo snel mogelijk afgehaald en het lijkt nu aardig weg te zijn. Overigens kwam dat omdat ik op die plek niet goed had afgeplakt en er iets te veel AS op had gedaan. |:(

De kaart is inmiddels geïnstalleerd, en na een paar rondjes 3dmark waren de temperaturen nog prima: GPU DISPIO en SHADERCORE rond de 50C en MEMIO rond de 55C (stressed). Idle is hij rond de 40C. Mijn enige zorg is dus dat er misschien nog een restje AS tussen die contactjes zit, maar laten we hopen dat dat geen problemen gaat opleveren. :(

Bedankt nog!

• Blackwolf-nl
als die restjes geen bridge vormen met de andere contacten zou het niet veel moeten uit maken.

Verwijderd

Topicstarter
Blackwolf-nl schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:23:
als die restjes geen bridge vormen met de andere contacten zou het niet veel moeten uit maken.
Daar hoop ik inderdaad op. Ik kan het alleen niet zo goed zien, want het zit precies tussen twee koelblokjes in, aan de korte kant van de chip. Ik was in de veronderstelling dat er alleen contactjes zaten aan de lange kanten van de chips, maar dat bleek dus niet zo te zijn. 8)7 Tot nu toe is het echter gelukkig goed gegaan. :)

Edit @Blackwolf-nl: Bedankt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2010 21:52 ]

• Blackwolf-nl
zal voor je duimen hoor

Verwijderd

Ik heb die tweecomponenten zooi gebruikt om mijn ledjes op koelplaatjes te monteren en dat gaat zeker weten nooit meer los.
en zo is het ook bedoeld

Verwijderd

Topicstarter
Na een paar dagen testen gaat alles nog goed, ik beschouw de onderneming dus als geslaagd. De heatsinks zitten inderdaad ook muurvast! :)
Pagina: 1