Sata drivers toepassen met enkel USB stick als bootmedium

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:41
Oke, ik heb hier een Medion E1210 minilaptop. Het ding heeft geen dvd-rom speler en ook geen floppy drive. Ik wil perse de al geinstalleerde Windows versie vervangen omdat deze in de Franse taal is.

Met behulp van de HP Format tool heb ik een USB stick bootable gemaakt en vervolgens de inhoud van Windows XP (Pro NL) in een aparte directory gekopieerd. Vervolgens starten via I386\Winnt.exe.

Dit gaat allemaal goed totdat ik tegen het irritante probleem van "XP en Sata drivers" aan loop. De laptop heeft geen floppy drive dus apart inladen is niet mogelijk. In vele topics wordt gewezen op NLite, maar ik heb enkel en alleen geslipstreamde Windows XP cd-roms. Geen origineel dus.

Bij de laptop zitten een tweetal cd-roms en op 1 van deze cd-roms staat (vermoedelijk) wel een correcte sata driver. Maar vindt deze drivers maar tussen al die andere bestanden. Hoe herken je sata drivers eigenlijk? Zelfs als ik em al vind, is er echt geen andere mogelijkheid behalve een nieuwe slipstream te maken met NLite? Die driver moet toch makkelijker in te laden zijn?

Zijn er echt geen andere mogelijkheden?

Update:
Ik ben bezig geweest de juiste drivers (inmiddels gevonden op de cd-rom) te integreren met de Windows installatie bestanden. Via NLite kon dit vrij eenvoudig. Maar dan werkt het nog steeds niet, de setup vervolgt z'n weg, kopieert nog wat bestanden en dan knalt ie er weer een BSOD tegen aan.

Misschien dat het alsnog mogelijk is om een ander USB apparaat te koppelen aan "A", aangezien Windows zo dolgraag A wil hebben. Misschien dat dit mogelijk is via het assign commando. Maar dat moet ik eerst uitzoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door Snowwie op 27-07-2010 02:01 ]

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Ik lostte dat probleem op met een extern diskettestation (USB) aan te sluiten.

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

TMoose

Mooooooose !!

Kun je geen systeem restore doen? Of staat de recovery partitie er niet meer op? Ik heb dezelfde netbook, en heb de recoverypartitie al eens gebruikt voor een complete restore. Volgens mij is de eerste vraag daarna welke taal je wilt.

NB. Ondertussen gebruik ik meestal UNR ipv XP.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Snowwie
Ik heb al een externe USB floppy drive gekocht, niet alleen voor nu, maar misschien ook voor toekomstige installs. Tevens een externe usb dvd brander gekocht. Jammer genoeg ziet de XP setup de floppy wederom niet, terwijl in de bios deze wel wordt aangezien als floppy drive.

Drivers integreren met NLite heb ik verscheidene malen geprobeerd, maar het wil gewoon niet lukken. Ik ga nu een uitgebulkte versie van XP gebruiken, eentje die blijkbaar alle drivers al in zich heeft. Met enig geluk kan ik deze wel gewoon installeren.

Mijn YouTube Channel

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waarom XP? Niet zo moeilijk doen met een verouderd OS, probeer deze eens: http://www.jolicloud.com/

• Snowwie
wagenveld schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 18:13:
Waarom XP? Niet zo moeilijk doen met een verouderd OS, probeer deze eens: http://www.jolicloud.com/
Omdat de klant van de mini laptops daar specifiek om vraagt :)
De laptops zijn ook "designed voor Windows XP". En uiteraard heb ik zelf de meeste ervaring met XP.
Het is en blijft een erg prettig OS, op dat sata geklungel na dan.

Mijn YouTube Channel

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:45

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Raar dat het niet werkt met Nlite, kijk eens of OEM preinstall op disabled staat in de Unattended tab, dat kan nog wel eens problemen geven.

[specs]

• Snowwie
Zoals gezegd, werkt het waarschijnlijk niet omdat de cd-roms met Windows die ik hier heb, al reeds geslipstreamde versies zijn, met SP2 er in. Volgens de handleidingen bij NLite moet je de originele Windows cd-rom hebben.

Maar het is inmiddels wel gelukt met een andere Windows XP versie, eentje die voorzien was van alle drivers. Scheelde mij weer het werk met slipstreamen en 34x proberen.

Mijn YouTube Channel

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47

MsG

Forumzwerver

Kan je in het bios de sata schijven niet op IDE-modus ipv AHCI zetten? Dan heb je vaak geen drivers nodig.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Snowwie
Nee, dat kon niet. De bios in deze minilaptops is zeer beperkt.

Mijn YouTube Channel

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Je kunt ook de SATA drivers aan de TXTSETUP.SIF toevoegen. Dat kan ook als de CD al is aangepast en dat is veel minder omslachtig dan met nLite werken.
Snowwie schreef op maandag 26 juli 2010 @ 23:34:
Hoe herken je sata drivers eigenlijk? Zelfs als ik em al vind, is er echt geen andere mogelijkheid behalve een nieuwe slipstream te maken met NLite? Die driver moet toch makkelijker in te laden zijn?
IASTOR.SYS

[ Voor 66% gewijzigd door Trommelrem op 29-07-2010 03:10 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
Makkelijkste optie: NLite cdtje maken met goede USB drivers voor je Floppy drive.
Alternatief: Al het andere.

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 29-07-2010 21:34 ]

Even niets...

Pagina: 1