Toon posts:

DAC of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

ik zit mij het volgende af te vragen. Ik gebruik mijn pc zeer veel om muziek af te spelen. Onlangs heb ik tweedehands een setje B&W's op de kop getikt, maar ik heb het idee dat ik via mijn PC niet alles eruit haal wat erin zit. Dus vraag ik mij af of een DAC een zinvolle investering is? Ik weet dat er al veel topics over zijn op het forum, maar weinig definitieve antwoorden. Ook in de pricewatch of kieskeurig is het helaas niet fatsoenlijk mogelijk om naar DACs te zoeken. Vandaar mijn vraag hier.

Ik heb een budget van E 100,- tot max E 150,-. Ik zie op internet dat bijvoorbeeld de Fubar USB DAC hoog staat aangeschreven voor het geld, maar bijvoorbeeld ook de Beresford TC 7510 krijgt goede recensies. Beide apparaten zitten in ongeveer dezelfde prijsklasse; maar verder lijken ze compleet verschillend. De Fubar sluit je aan via USB (en is heul klein) en de Beresford lijkt meer een 'echt hifi-component', die je optisch aansluit. Welke is dan aan te raden? Het meeneemformaat van de Fubar is voor mij in ieder geval geen argument.

Dus, graag jullie mening:
- ga ik er überhaupt op vooruit met een externe DAC? Of zijn er andere aanpassingen die ik beter kan doen? Of beter een externe geluidskaart (voor zover daar verschil in zit?)
- Welke van voornoemde dac is dan aan te raden? Of zijn er meer in die prijsklasse die ik moet overwegen?

Mijn apparatuur:
Versterker: Pioneer A 209 R
Luidsprekers: B&W DM601 S3

Geluidskaart: Club3D Theatron DD

Vast bedankt voor het meedenken!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08-2025
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 17:46:
maar ik heb het idee dat ik via mijn PC niet alles eruit haal wat erin zit.
Wat mist er voor je gevoel? Klank, body, volume, sound e.d.? In dat geval heb je niet zo veel aan een DAC en kun je misschien beter naar een andere (zwaardere?) versterker gaan. (Of betere muziekbestanden gaan gebruiken, zoals MP3 met een hoge bitrate, 192 of beter nog 320, of FLAC.)

Heb je het gevoel dat er veel ruis, storing o.i.d. in het geluid zit dan kun je gaan kijken naar een DAC omdat je dan de geluidskaart uit de computerkast haalt, waar veel andere componenten invloed kunnen hebben.

Een externe geluidskaart is een DAC (Digitaal naar Analoog converter) aangezien het van USB (digitaal) een geluidssignaal maakt (analoog).

Verwijderd

Topicstarter
Ik mis het 'wow'-gevoel een beetje, inderdaad een beetje body. Vooral de treble is niet altijd zo gedetailleerd/fris als ik zou willen. Verder is er een duidelijke zoem aanwezig als er geen muziek gedraaid wordt, dit is erger geworden sinds ik de fans in mijn kast hoger heb gezet in verband met zomerhitte. Maar evengoed is het duidelijk hoorbaar.

Ik ben al geleidelijk bezig om mijn collectie om te zetten naar flac/ hogere bitrates. Dat verschil is wel duidelijk hoorbaar.

• simonr
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:14:
Ik mis het 'wow'-gevoel een beetje, inderdaad een beetje body. Vooral de treble is niet altijd zo gedetailleerd/fris als ik zou willen.
Hier gaat een DAC niet zoveel aan doen denk ik. Let er ook op; B&W is een merk die een 'warme klank/volle body' filosofie aanhangt. Ze blinken dus niet erg uit in helder, sprankelend hoog.
Verder is er een duidelijke zoem aanwezig als er geen muziek gedraaid wordt, dit is erger geworden sinds ik de fans in mijn kast hoger heb gezet in verband met zomerhitte. Maar evengoed is het duidelijk hoorbaar.
Hier kan een DAC wel helpen, als ik je tenminste goed begrijp en er ruis _over de speakers_ komt, niet dat je de fans gewoon hoort omdat ze zo hard aan het blazen zijn.

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
Een DAC is zeker een verbetering, maar ik denk dat wat jij zoekt beter op te lossen is met een andere versterker.

Verwijderd

Topicstarter
simonr schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:31:
[...]

Hier gaat een DAC niet zoveel aan doen denk ik. Let er ook op; B&W is een merk die een 'warme klank/volle body' filosofie aanhangt. Ze blinken dus niet erg uit in helder, sprankelend hoog.

[...]

Hier kan een DAC wel helpen, als ik je tenminste goed begrijp en er ruis _over de speakers_ komt, niet dat je de fans gewoon hoort omdat ze zo hard aan het blazen zijn.
Ja maar toch... de verkoper liet bijvoorbeeld The Model van Kraftwerk horen (ken je dat synthesizer-loopje?) en dat klonk echt mooi fris, sprankelend. Ik kan dat hier echter niet helemaal reproduceren. Hij had ook een Pioneer versterker, type weet ik helaas niet meer.

Inderdaad bedoel ik dat je de fans hoort over de boxen, ik heb niet de illusie dat een DAC gaat helpen tegen lawaai van fans }:O .

Ik weet nog wel dat ik toen ik deze computer kocht verbaasd was over hoeveel het geluid verbeterde (zelfs op mijn oude Philips alles in een kant-en-klaar setje) ten opzichte van het Sounblaster Live! kaartje dat ik daarvoor had. Die kaart die er nu in zit kostte echter ook net aan drie tientjes. Maar een verbetering hierin (door een DAC) ga ik dus niet echt horen?

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-02 16:53
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:14:

Ik ben al geleidelijk bezig om mijn collectie om te zetten naar flac/ hogere bitrates. Dat verschil is wel duidelijk hoorbaar.
128/192kb mp3tjes converteren naar flac of een hogere bitrate gaat geen beter geluid creëren. Je zal dan opnieuw je cd's moeten rippen of de muziek losless downloaden.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• simonr
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 20:08:
Ik weet nog wel dat ik toen ik deze computer kocht verbaasd was over hoeveel het geluid verbeterde (zelfs op mijn oude Philips alles in een kant-en-klaar setje) ten opzichte van het Sounblaster Live! kaartje dat ik daarvoor had. Die kaart die er nu in zit kostte echter ook net aan drie tientjes. Maar een verbetering hierin (door een DAC) ga ik dus niet echt horen?
Dat ligt er denk ik aan wat voor soort verbetering je zoekt. Een DAC maakt van digitale gegevens een geluidssignaal. Sommige doen dat met extra upsampling, sommige hebben super stabiele voedingen en andere hebben alles dubbel afgeschermd. Maar het deel wat echt het werk doet, de computerchip, maakt onderling niet zo veel verschil, die zijn allemaal zo goed als perfect. En een perfecte DAC veranderd dus niets aan de klank, die maakt er precies van wat er in de eentjes en nulletjes staat.
Maar ik zou zeggen, probeer het eens. Ik heb geen ervaring met je geluidskaart en drie tientjes is natuurlijk niet je van het. Het zou dus goed kunnen dat hier zeker nog iets te verbeteren valt. Maar weet wel naar welke soort verbetering je dan op zoek bent. Misschien heb je iemand in je omgeving met een DAC of externe geluidskaart, vraag eens of je die mag lenen en luister of je verschil hoort.
Ik heb zelf (om hem er maar weer eens bij te halen ;)) http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=303093 en die bevalt me prima. Ik heb hem gekocht omdat ik vanaf een laptop werk en er veel ruis door heen kwam. (Je kon het bewegen van de muis horen.) Voor zulke verbeteringen is een extern ding dus super.

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55

Gotez

42

Je kunt ook op marktplaats kijken voor een leuke tweedehands dac, al is het maar om te testen of het een verbetering is, dan kun je die laten gewoon weer verkopen, zonder (veel) verlies.

Wellicht kun je bij een audio winkel de Fubar even lenen of testen, dan wet je in ieder geval hoe het klinkt.

Verwijderd

Ik zou kijken of je nog ergens een Behringer Ultramatch Pro SRC 2496 kunt krijgen:
http://www.hifi.nl/recens...ramatch-Pro-SRC-2496.html

• Gotez

Gotez

42

Als je dan besluit om een dac te kopen zou ik Headfi.org doorstruinen. Hier staan alle mogelijk dacs en reviews.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Gotez schreef op maandag 26 juli 2010 @ 21:51:
Je kunt ook op marktplaats kijken voor een leuke tweedehands dac, al is het maar om te testen of het een verbetering is, dan kun je die laten gewoon weer verkopen, zonder (veel) verlies.
Ik heb TS al laten weten dat ik een prima Arcam Blackbox 50 DAC heb staan, maar misschien denkt ie dat Arcam onbekende rommel is :+ Of tweedehands gewoon niet interessant.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Gotez

Gotez

42

Misschien heeft ie liever de rdac ;)

Maarja, arcam staat dan ook niet bij de mediamarkt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties! @ Gotez: verkrijgbaarheid bij de mediamarkt is voor mij geen criterium hoor ;).

Ik zit nu weer even te luisteren met kastfans op low maar ik blijf wel een zoem horen uit de luidsprekers, vooral bij zachtere muziek. Misschien dat ik dan toch eens de gok moet wagen, als ik hem op internet koop kan ik hem toch weer terugsturen als het niet is wat ik ervan verwacht. Maar welke zouden jullie dan van de hier genoemde kiezen?

Tweedehands is wat mij betreft trouwens ook een optie (mits niet te oud). Maar aanbod op MP is helaas vrij beperkt.

• Gotez

Gotez

42

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:00:
Dank voor de reacties! @ Gotez: verkrijgbaarheid bij de mediamarkt is voor mij geen criterium hoor ;).

das goed om te horen

Ik zit nu weer even te luisteren met kastfans op low maar ik blijf wel een zoem horen uit de luidsprekers, vooral bij zachtere muziek. Misschien dat ik dan toch eens de gok moet wagen, als ik hem op internet koop kan ik hem toch weer terugsturen als het niet is wat ik ervan verwacht. Dat durf ik niet te zeggen, maar bij sommige winkels zal dat vat wel kunnen Maar welke zouden jullie dan van de hier genoemde kiezen? de fubar, maar ga rustig headfi lezen, onze voorkeuren zullen vast heel anders zijn, i.v.m. andere speakers, aansluitwensen en geluidsvoorkeuren..

Tweedehands is wat mij betreft trouwens ook een optie (mits niet te oud). Maar aanbod op MP is helaas vrij beperkt.

Heb helaas net mijn Zero verkocht, en komt nu een mooie Matrix Mini-i aan, met xlr uit.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb een vergelijkbare situatie (Pioneer A209R, Creative Audigy SE geluidskaart, Q Acoustics 2020 speakertjes) .. wat bij mij voorlopig hielp:
- Volume geluidskaart op 100% zetten. Ik heb mij laten vertellen dat de geluidskaart het geluid dan zo min mogelijk vervormt.
- CMSS-3D op de geluidskaart uitzetten, alsmede alle andere extra effecten. CMSS-3D zorgt ervoor dat je 5.1 surround emuleert vanuit een stereo bron (leuk voor spelletjes). Oftewel, het vernaggelt het geluid wanneer je juist graag stereo wil luisteren. Alles klonk meteen duidelijker toen ik dit had uitgezet (het stond standaard aan).
- Albums inderdaad opnieuw rippen met EAC naar FLAC, met accurate rip als voorkeur boven snelheid.

Door bovenstaande heb ik op dit moment het idee dat ik weinig verschil hoor tussen CD's luisteren en de PC. Heb nog wel een dikkere kabel besteld, omdat de afstand tussen PC en versterker bij mij 5 meter is. Ook hier denk ik dat op dit moment meer output uit de geluidskaart er waarschijnlijk voor zorgt dat ik andere geluiden op de (momenteel dunne) kabel minder mee aan het versterken ben via de versterker.

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 28-07-2010 08:47 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
Lethalis schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 08:40:
- Volume geluidskaart op 100% zetten. Ik heb mij laten vertellen dat de geluidskaart het geluid dan zo min mogelijk vervormt.
dit is volgens mij ook het geval want als je die niet op 100% hebt staan dan heb je je voorversterker afgeknepen en dat beinvloed ook het eind resultaat "het uiteindelijke geluid".

ik weet niet wat voor geluidskaart je gebruikt maar als je een onboard gebruikt zou ik persoonlijk daarin investeren, want dan heb je ook een slechte voorversterker. tenzij je de set digitaal hebt aangesloten natuurlijk. maar als je het analoog via tulp of dergelijke hebt zou ik daar eerst een goede basis voor neerzetten.

dan kan het eindresultaat alleen maar ten goede komen

Verwijderd

Topicstarter
Lethalis schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 08:40:
Ik heb een vergelijkbare situatie (Pioneer A209R, Creative Audigy SE geluidskaart, Q Acoustics 2020 speakertjes) .. wat bij mij voorlopig hielp:
- CMSS-3D op de geluidskaart uitzetten, alsmede alle andere extra effecten. CMSS-3D zorgt ervoor dat je 5.1 surround emuleert vanuit een stereo bron (leuk voor spelletjes). Oftewel, het vernaggelt het geluid wanneer je juist graag stereo wil luisteren. Alles klonk meteen duidelijker toen ik dit had uitgezet (het stond standaard aan).
- Albums inderdaad opnieuw rippen met EAC naar FLAC, met accurate rip als voorkeur boven snelheid.

Door bovenstaande heb ik op dit moment het idee dat ik weinig verschil hoor tussen CD's luisteren en de PC. Heb nog wel een dikkere kabel besteld, omdat de afstand tussen PC en versterker bij mij 5 meter is. Ook hier denk ik dat op dit moment meer output uit de geluidskaart er waarschijnlijk voor zorgt dat ik andere geluiden op de (momenteel dunne) kabel minder mee aan het versterken ben via de versterker.
Puntje 1 heb ik al gedaan. Punt 2 heb ik niet (althans niet onder die naam), maar 5.1-simulatie-effecten staan in ieder geval uit. Ook ben ik al bezig om mijn MP3s te vervangen door Flac.

De afstand is inderdaad ook nog wel een puntje, er ligt bij mij een kabel van 10 meter tussen de pc en de versterker. Geen hele slechte kabel, maar ik kan me toch zo voorstellen dat er met een digitale kabel minder signaalverlies optreedt,of zie ik dat verkeerd?

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 18:39:
[...]
De afstand is inderdaad ook nog wel een puntje, er ligt bij mij een kabel van 10 meter tussen de pc en de versterker. Geen hele slechte kabel, maar ik kan me toch zo voorstellen dat er met een digitale kabel minder signaalverlies optreedt,of zie ik dat verkeerd?
Wanneer je PC een optical out heeft, kun je hiermee inderdaad met 10 meter kabel naar bijvoorbeeld zo'n Beresford DAC gaan, en van daaruit op korte afstand met goede kabels naar jouw analoge versterker.

Dat zou goed moeten zijn.

Wat ik mis in jouw verhaal, is of je al eens hebt geprobeerd met een andere bron te luisteren. Heb je al eens een CD of DVD speler aangesloten op de versterker om te kijken hoe dat klinkt? Om uit te sluiten dat het aan de combinatie van de Pioneer en de B&W speakers ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Lethalis schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 09:17:
[...]

Wat ik mis in jouw verhaal, is of je al eens hebt geprobeerd met een andere bron te luisteren. Heb je al eens een CD of DVD speler aangesloten op de versterker om te kijken hoe dat klinkt? Om uit te sluiten dat het aan de combinatie van de Pioneer en de B&W speakers ligt.
Daar heb je wel een punt. Ook de bij de TV ruist hij en zelfs als ik een lege input selecteer. Dat duidt er misschien toch op dat er in de versterker iets niet helemaal zuiver is?

Wellicht een oorzaak is de manier waarop ik de boksen heb aangesloten. Ik wilde ze bi-wired aansluiten maar kon niet helemaal vinden hoe. Mijn versterker beschikt over een A/B output selector. Ik heb vervolgens een setje luidsprekerkabels in de a output en een in b-output gestoken en beide outputs staan vervolgens aan. Heb ik dit zo goed gedaan?

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 12:03:
[...]
Wellicht een oorzaak is de manier waarop ik de boksen heb aangesloten. Ik wilde ze bi-wired aansluiten maar kon niet helemaal vinden hoe. Mijn versterker beschikt over een A/B output selector. Ik heb vervolgens een setje luidsprekerkabels in de a output en een in b-output gestoken en beide outputs staan vervolgens aan. Heb ik dit zo goed gedaan?
Het heeft weinig zin om ze bi-wired aan te sluiten. Daar heb je alleen wat aan als je kunt bi-ampen en dat is niet mogelijk met jouw versterker.

Dus ik zou ze normaal aansluiten en dan even kijken hoe het klinkt.

[edit]
En het klopt niet zoals je ze hebt aangesloten. Bij bi-wiring doe je zowel de kabel voor de HF en LF plus in de speaker A plus, en de kabel voor de HF en LF min in de speaker A min. Zowel links als rechts. B kanaal blijft dus ongebruikt. Eigenlijk verbind je ze dus 2x op dezelfde punten op de versterker. Er zijn mensen die zeggen dat het iets uitmaakt, maar er zijn er net zoveel die zeggen dat het totaal geen verschil geeft.

[edit2]
Handleiding van jouw speakers:

http://assets.bowers-wilk...ries/3/601S3_l2_w0_h0.pdf

Zie figuur 3, pagina 2. Om ze normaal aan te sluiten heb je een soort clipje als het goed is. En anders moet je dus het 2e plaatje aanhouden om ze te bi-wiren.

[ Voor 35% gewijzigd door Lethalis op 01-08-2010 12:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo alle vakanties zijn weer achter de rug, kan me nu weer hiermee gaan bezighouden :).

De zoem in mijn versterker is er bij iedere bron, dus het zal toch aan de versterker liggen. Als ik hem op directe output zet is de brom echter weg. Alleen is het geluid dan erg dof. Conclusie: ik heb toch een probleem met mijn versterker en dan met name het voorversterkergedeelte. Nu zie ik op Marktplaats een Onkyo A-5VL staan, een geintegreerde versterker met twee digitale aansluitingen. Hiermee kan ik in principe twee vliegen in een klap slaan: ik kan hem digitaal aansluiten en ik heb weer een goede versterker. Enige jammere is dat deze versterker volgens mij maar 40Watt @ 8ohm vermogen heeft, zou dat genoeg zijn voor mijn speakers? heeft iemand ervaring met deze versterker?

Ik hoor het graag _/-\o_ !

• simonr
Heb je geen handige jongen (of meid) in de buurt die je versterker even na kan kijken? Als er ergens een transistor of condensator of zelfs potmeter vervangen moet worden ben je voor een paar tientjes klaar.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
40W is idioot veel om in een huiskamer te gebruiken, tenzij je een feestje geeft. Meestal gebruik je hoogstens een paar watt.

Let er ook op dat het verschil tussen 10W en 100W 10dB is, wat op het gehoor een maar een verdubbeling van de geluidssterkte is.

[ Voor 11% gewijzigd door TBTL op 01-09-2010 20:54 ]

Verwijderd

Toch denk ik dat een reserve in wattage gunstig is, zodat het geluid niet te snel zal vervormen.
Hoeveel dat moet zijn hangt van verschillende factoren af, zoals groote van de ruimte, speakers, enz...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:12

Exirion

Gadgetfetisjist

TBTL schreef op woensdag 01 september 2010 @ 20:53:
40W is idioot veel om in een huiskamer te gebruiken, tenzij je een feestje geeft. Meestal gebruik je hoogstens een paar watt.
De vraag is of die versterker werkelijk dat vermogen levert. De specs op papier staan vaak ver van de werkelijkheid af, dus in die zin betekenen dergelijke specs zeker geen overkill.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
@ Simonr: nee helaas geen handige vrienden :(.

@ anderen: volgens de specificaties haalt deze versterker een vermogen van 40W @ 8ohm, op 1 Khz en met beide kanalen aan. Mijn speakers zijn 100W met een gevoeligheid van 88 db/W/m. De fabrikant raadt een versterker aan tussen 25W en 100W @ 8ohm. Wat dat betreft valt de Onkyo er dus binnen. Ik luister ook zelden op harde volumes. Maar echt een reserve heb ik dus niet op deze manier? Is dit een probleem of gaat zo'n versterker toch pas op idiote volumes over de zeik?

Verwijderd

Gaat prima werken.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de Onkyo vanmiddag opgehaald :). Nu wil ik mijn pc er digitaal op gaan aansluiten maar ik heb eigenlijk geen idee welke kabel er op moet. Mijn geluidskaart heeft een s/pdif uitgang, ik neem aan dat ik hem daarop aan moet sluiten. Daarvoor heb ik volgens mij een Toslink kabeltje nodig (toch?). Mijn nieuwe versterker heeft een optische en een coaxiale ingang. Welke kabel heb ik dan nodig?

Ik dacht zelf aan deze Toslink kabel, ben ik er daarmee? Volgens mij is de uitgang op mijn geluidskaart male maar dat weet ik eigenlijk niet eens zeker, weet niet goed hoe die er uit moet zien. Dus dan heb ik ook nog een female/female converter nodig?

Vast bedankt!

Verwijderd

http://www.mnm-computers.nl/toslink-kabel-meter-p-12254.html Goedkoper :) (bestel ik altijd, goede shop imho)

En nee, je geluidskaart is ook female, er zit een plugje in om het stof eruit te houden :) Zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://www.yourdictionary.com/images/computer/_TOSLINK.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2010 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh dat is dus een beschermkapje 8)7 . Ik dacht al, die plug lijkt helemaal niet op wat er uit mijn computer steekt |:( . Dan gaan we fijn een toslinkkabeltje bestellen :).
Pagina: 1