Cisco C3750 routing

Pagina: 1
Acties:

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:59
Binnenkort moeten wij vanwege een verhuizing en wat andere migraties de werkstations in een ander vlan gaan plaatsen dan de servers. Dat is op zich geen probleem.
Wij gaan 2960's gebruiken als access switches welke met glas verbonden zijn naar de core switches welke weer c3750's zijn. Op de access switches komen de werkstations en op de core switches de servers.

Nu moet dus de core switch ip routing gaan doen. Ik weet dat de c3750 dat kan. Wij draaien als software: c3750-ipbasek9-mz.122-25.SEE2.
Op deze pagina:
http://www.cisco.com/en/U...etin0900aecd80281b17.html
Staat het een en ander uitgelegt wat de verschillende versies van IOS allemaal bieden, maar het staat voor mij niet duidelijk genoeg omschreven.

Dus mijn vraag is eigenlijk:
Hebben wij nog een router nodig, of kan de 3750 ip routeren voor de doeleinden dat wij het gebruiken ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Statisch routeren is geen probleem voor dat ding.

• Picaroon
  • Laatst online: 27-02 09:30
Volgens de specs is dynamisch routeren zelfs geen probleem

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als je RIP en EIGRP stub een routeringsprotocol wil noemen dan wel ja :p

• Remco
Wat is het verschil dan tussen edge ip routing en full ip routing ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Remco schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:54:
Wat is het verschil dan tussen edge ip routing en full ip routing ?
Dat gaat echt puur om welke routing protocollen je kunt gebruiken. Ik ben niet 100% op de hoogte van de specifieke grillen van dat model, maar ga er vanuit dat je met 'full ip routing' opeens ook OSPF, IS-IS, volledige EIGRP en mischien zelfs BGP kunt doen.

Maar statisch routeren is sowieso geen probleem. Als je maar één core switch gebruikt (of twee met VRRP of HSRP of whatever) heb je niet meer dan dat nodig omdat alle netwerken directly connected (en dus statisch) zijn, plus een default natuurlijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Remco
Oke, bedankt.
Dan gaan we het zo doen. Ik kan het helaas niet nu al testen vandaar dat ik het vraag.

• Picaroon
  • Laatst online: 27-02 09:30
CyBeR schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:56:
[...]

Dat gaat echt puur om welke routing protocollen je kunt gebruiken. Ik ben niet 100% op de hoogte van de specifieke grillen van dat model, maar ga er vanuit dat je met 'full ip routing' opeens ook OSPF, IS-IS, volledige EIGRP en mischien zelfs BGP kunt doen.
In principe kan deze switch dat ook, mits je ip services image er op hebt staan.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Picaroon schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:14:
[...]

In principe kan deze switch dat ook, mits je ip services image er op hebt staan.
Juist, maar dat heeft hij dus niet. En dat image is niet goedkoop :D

Maargoed, ik gebruik exact dezelfde switches (en image) en ik kan je vertellen dat dit prima gaat werken.

Vicariously I live while the whole world dies

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 13:52
Met de IPBASE IOS heb je beperkte routing mogelijkheden. Voor een netwerk met 2 subnets kan je prima RIP of static routing toepassen. Met minder dan 5 switches zou ik gewoon static routes toevoegen.

Of je maakt gewoon een cisco account en download de IPSERVICE IOS. Als je tenminste geen support meer nodig hebt. O-)

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-02 17:58
twiekert schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 17:02:
Met de IPBASE IOS heb je beperkte routing mogelijkheden. Voor een netwerk met 2 subnets kan je prima RIP of static routing toepassen. Met minder dan 5 switches zou ik gewoon static routes toevoegen.

Of je maakt gewoon een cisco account en download de IPSERVICE IOS. Als je tenminste geen support meer nodig hebt. O-)
zit daar geen soort van beveiliging op die dit verhinderd? Want dan worden de switches voor het CCIE lab wel een heel stuk goedkoper >:)

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Oude routers / switches niet, nieuwe routers / switch wel.
Of het helemaal legaal is, is natuurlijk een ander verhaal... :)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Bl@ckbird schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 17:43:
Oude routers / switches niet, nieuwe routers / switch wel.
Of het helemaal legaal is, is natuurlijk een ander verhaal... :)
Voor testdoeleinden zoals hij boven je omschrijft is er toch denk ik geen probleem?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Tenzij je een TAC case aan wil maken voor je testlab :p Ik denk ook niet dat Tim Kuik je op komt zoeken.

• Bl@ckbird
  • Niet online
Of je testlab thuis staat of bij een bedrijf maakt natuurlijk ook uit :P

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Bij een bedrijf maakt het Cisco volgens mij ook niet zo veel uit hoor. Het not for resale programma is best leuk volgens mij. Cisco zou ook wel gek zijn als bedrijven features niet kunnen testen die in een dure IOS wel zitten wordt die dure IOS ook niet verkocht.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

TrailBlazer schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:23:
Bij een bedrijf maakt het Cisco volgens mij ook niet zo veel uit hoor. Het not for resale programma is best leuk volgens mij. Cisco zou ook wel gek zijn als bedrijven features niet kunnen testen die in een dure IOS wel zitten wordt die dure IOS ook niet verkocht.
Volgens mij mag je alles met die dingen doen zolang je ze niet in productie-omgevingen inzet.

• Predator
  • Laatst online: 13:09

Predator

Suffers from split brain

Voor NX-OS geldt dit:
If you have enabled the grace period feature, enabling a licensed feature that does not have a license key starts a counter on the grace period. You then have 120 days to install the appropriate license keys, disable the use of that feature, or disable the grace period feature. If at the end of the 120-day grace period the device does not have a valid license key for the feature, the Cisco NX-OS software automatically disables the feature and removes the configuration from the device.
Voor IOS bestaat die mogelijk niet (voor zover ik weet), en nu men meer en meer met license files werkt is het ook niet meer een kwestie van even de andere IOS met de te testen feature set te downloaden.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ja dat klopt alleen geen idee wat die grace period van 120 dagen doet bij een reboot. Voor een lab situatie is een reboot natuurlijk geen drama. Voor productie vaak wel

• Bl@ckbird
  • Niet online
Vicarious schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:33:
[...]

Volgens mij mag je alles met die dingen doen zolang je ze niet in productie-omgevingen inzet.
Je mag apparatuur zelfs voor je eigen kantoor omgeving gebruiken. Maar niet als managed diest wegzetten.
( Bijvoorbeeld bij ISP's ) Voor je eigen telefonie Call Manager gebruiken mag, maar je mag een NFR Call Manager dan weer niet gebruiken om hosted voice aan te bieden.
Predator schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 15:17:
Voor NX-OS geldt dit:

Voor IOS bestaat die mogelijk niet (voor zover ik weet), en nu men meer en meer met license files werkt is het ook niet meer een kwestie van even de andere IOS met de te testen feature set te downloaden.
Je hebt evaluatie versies van diverse licenties.
Software activatie draait op de nieuwere switches en routers. (ISR G2, 3560X / 3750X)
http://www.cisco.com/en/U...a_overview.html#wp1097418

http://www.cisco.com/go/sa

http://www.cisco.com/go/licensing
TrailBlazer schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 15:38:
Ja dat klopt alleen geen idee wat die grace period van 120 dagen doet bij een reboot. Voor een lab situatie is een reboot natuurlijk geen drama. Voor productie vaak wel
Het is een interne klok die pas loopt als het apparaat aan staat.
Als een router 30 dagen van die 120 dagen uit staat, dan is de feature 150 dagen enabled.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ok ik vraag me dan wel af waar die die info opslaat. Vast ergens een vaag chippie
Pagina: 1