Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-12-2024
Beste allen,

Nu een jaartje 2 Samsung Spinpoint F2's in gebruik. De 1.5TB versie 154 UI. Ze draaien in mijn PC in RAID0 configuratie (dus als 3.0TB volume) en doen dat al een klein jaartje zonder enige problemen.

Nu viel het mij ineens op in de Intel Matrix Storage Manager dat een van de twee schijven als Generation 1 dienst doet. Dat komt volgens mij overeen met SATA1 (1.5Gb transfer) i.p.v. SATA2, waar de schijf voor gemaakt is. De andere is wel gewoon Generation 2, maar daar heb ik natuurlijk niks aan aangezien de langzamere schijf de snelheid bepaald in een RAID0 config.

Ook na veel speuren kan ik geen fatsoenlijke manier vinden om de schijf kan commanderen tóch als Generation 2 te draaien (bootfloppy's maken vind ik namelijk niet van de 21e eeuw en derhalve bezit ik al jaren geen A drive meer), en dus wend ik mij tot jullie.

Wie kan mij vertellen of er een manier is om de schijf als SATA2 te laten draaien?

Alvast bedankt voor alle wijsheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:24

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik ken de Intel Matrix Storage manager niet, dus durf ook niet met zekerheid te zeggen of met generatie 1 en 2 ook daadwerkelijk de S-ATA revisie wordt bedoeld, maar dit zou je moeten kunnen achterhalen met de tooling van Samsung.

Dat jij diskettes oud en achterhaald vindt maakt niets uit, dat is jouw probleem. Er zijn nogaltijd genoeg situaties te bedenken dat een diskette(station) nodig is of een alternatief niet makkelijk voor handen. :/

Gelukkig voor jouw heeft Samsung ook een ISO van hun tooling welke je op CD kunt branden zodat je een bootable CD krijgt die direct de betreffende tooling opstart buiten Windows om, dus even terug naar de Samsung website. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-12-2024
Hallo Dune,

Bedankt voor je antwoord. Ik dacht dus ook dat ik wel een tooltje zou kunnen vinden om die truc uit te halen, maar als die er inderdaad is (ik zou natuurlijk nooit aan je durven twijfelen) dan hebben de heren van Samsung hem verdomd goed verstopt op de website in ieder geval.

Als je (of iemand anders) per ongeluk een linkje voor handen heeft houd ik me aanbevolen!
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:43
Algje schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 17:29:
Ik dacht dus ook dat ik wel een tooltje zou kunnen vinden om die truc uit te halen, maar als die er inderdaad is (ik zou natuurlijk nooit aan je durven twijfelen) dan hebben de heren van Samsung hem verdomd goed verstopt op de website in ieder geval.
Of je kijkt niet goed :) Zoek je schijf op op de site van Samsung, klik op Downloads en vervolgens op Software --> ESTool. Hier staat 'ie ook op trouwens.