Op mijn fantastische k6-3+ bak leek het me vandaag een goed idee om er eens een 20gb IDE schijf in te hangen en linux mint LFXE te installeren. Zo gezegd zo gedaan. Live-cd tje dr in, installer starten, de hele schijf laten gebruiken voor install (Voorheen windows 98) en gaan met die hap. Helaas meteen een error na het creeren van de partities dat / niet gemount kan worden. De ingebouwde gparted weet mij te melden dat er geen partitie tabel aanwezig is. Dus hup, partitie tabel maken en gaan zou je zeggen. Helaas, na de schrijfactie blijkt er weer niets op de schijf te staan. Dan maar handmatig met fdisk denk ik. Schijf word netjes herkend, ik geef de opdracht om een standaard ms dos partitie tabel te schrijven. Kies optie W op deze weg te schrijven. Dat gebeurt, fdisk sluit af, maar na het opnieuw starten van fdisk is het weer alsof de schijf leeg is.
De ubuntu installer geeft de volgende error: Attempt to mount a file system with type ext4 in scsi1 (0,0,0) failed.
Na het starten van hirens boot cd, en acronis partitie tool zie ik dat de installer wel de juiste partities heeft gemaakt. Deze zijn via deze tool ook gewoon leesbaar. Linux meent nog steeds dat ze niet bestaan.
Nu heb ik in de bios al meermaals geprobeerd om opties te wijzigen. Ik heb de LBA mode uitgeschakelt, en deze op normal gezet, en ik heb hdd block mode uit gegooid, dma mode uit, etc. Het mag allemaal niet baten. De drive geometrie lijkt wel gewoon in orde. Nu is mijn eerste vraag natuurlijk of linux uberhaubt deze info uit het bios opvraagt of zijn eigen detectie gebruikt om de info over de drive op te halen.
Specs van de hardware:
Gigabyte GA-5ax rev 4.1 (Ali Aladdin V chipset), laatste bios versie.
256mb SDRAM
K6-III+@600mhz
geforce 2 ultra 64mb AGP
videologic powervr PCX kaartje
3com Etherlink III PCI
2x voodoo2 SLI
Aureal vortex 2 soundcard
soundblaster 16
Matrox 20g HDD (IDE kanaal 0, cable select)
De ubuntu installer geeft de volgende error: Attempt to mount a file system with type ext4 in scsi1 (0,0,0) failed.
Na het starten van hirens boot cd, en acronis partitie tool zie ik dat de installer wel de juiste partities heeft gemaakt. Deze zijn via deze tool ook gewoon leesbaar. Linux meent nog steeds dat ze niet bestaan.
Nu heb ik in de bios al meermaals geprobeerd om opties te wijzigen. Ik heb de LBA mode uitgeschakelt, en deze op normal gezet, en ik heb hdd block mode uit gegooid, dma mode uit, etc. Het mag allemaal niet baten. De drive geometrie lijkt wel gewoon in orde. Nu is mijn eerste vraag natuurlijk of linux uberhaubt deze info uit het bios opvraagt of zijn eigen detectie gebruikt om de info over de drive op te halen.
Specs van de hardware:
Gigabyte GA-5ax rev 4.1 (Ali Aladdin V chipset), laatste bios versie.
256mb SDRAM
K6-III+@600mhz
geforce 2 ultra 64mb AGP
videologic powervr PCX kaartje
3com Etherlink III PCI
2x voodoo2 SLI
Aureal vortex 2 soundcard
soundblaster 16
Matrox 20g HDD (IDE kanaal 0, cable select)
[ Voor 5% gewijzigd door gravitone op 26-07-2010 13:41 ]