partitionering mysterie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Op mijn fantastische k6-3+ bak leek het me vandaag een goed idee om er eens een 20gb IDE schijf in te hangen en linux mint LFXE te installeren. Zo gezegd zo gedaan. Live-cd tje dr in, installer starten, de hele schijf laten gebruiken voor install (Voorheen windows 98) en gaan met die hap. Helaas meteen een error na het creeren van de partities dat / niet gemount kan worden. De ingebouwde gparted weet mij te melden dat er geen partitie tabel aanwezig is. Dus hup, partitie tabel maken en gaan zou je zeggen. Helaas, na de schrijfactie blijkt er weer niets op de schijf te staan. Dan maar handmatig met fdisk denk ik. Schijf word netjes herkend, ik geef de opdracht om een standaard ms dos partitie tabel te schrijven. Kies optie W op deze weg te schrijven. Dat gebeurt, fdisk sluit af, maar na het opnieuw starten van fdisk is het weer alsof de schijf leeg is.

De ubuntu installer geeft de volgende error: Attempt to mount a file system with type ext4 in scsi1 (0,0,0) failed.

Na het starten van hirens boot cd, en acronis partitie tool zie ik dat de installer wel de juiste partities heeft gemaakt. Deze zijn via deze tool ook gewoon leesbaar. Linux meent nog steeds dat ze niet bestaan.

Nu heb ik in de bios al meermaals geprobeerd om opties te wijzigen. Ik heb de LBA mode uitgeschakelt, en deze op normal gezet, en ik heb hdd block mode uit gegooid, dma mode uit, etc. Het mag allemaal niet baten. De drive geometrie lijkt wel gewoon in orde. Nu is mijn eerste vraag natuurlijk of linux uberhaubt deze info uit het bios opvraagt of zijn eigen detectie gebruikt om de info over de drive op te halen.

Specs van de hardware:
Gigabyte GA-5ax rev 4.1 (Ali Aladdin V chipset), laatste bios versie.
256mb SDRAM
K6-III+@600mhz
geforce 2 ultra 64mb AGP
videologic powervr PCX kaartje
3com Etherlink III PCI
2x voodoo2 SLI
Aureal vortex 2 soundcard
soundblaster 16
Matrox 20g HDD (IDE kanaal 0, cable select)

[ Voor 5% gewijzigd door gravitone op 26-07-2010 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik weet niet of die bak überhaupt ACPI dingen ondersteunt, maar als ze er zijn, heb je geprobeerd die uit te schakelen? Die willen nog weleens problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
Ik heb alle apci meuk al uit staan. Ik heb het vermoeden dat de linux de disk geometrie verkeerd inschat. Is er een manier om deze handmatig aan te passen? en zo ja, is dat een manier die ik tijdens het draaien van een live-cd uit kan voeren zodat ik daarna de installer kan draaien en gparted de juiste geometrie info overneemt zodat de disk wel goed herkend word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 09:29
Het enige wat Linux met de bios doet is de boot sector (mbr) zoeken. Daarna worden de eigen routines gebruikt. Vuistregel die je kunt aanhouden is dat als je harde schijf in de bios gevonden wordt middels een autodetect o.i.d (mag zelfs het verkeerde type + omvang zijn) dat Linux er dan van kan booten.
Geometry fouten ken ik alleen uit de tijd van Lilo, daarna nooit meer gezien. Lijkt me hier ook zeer onwaarschijnlijk.

Ik gebruik voor troubleshooten altijd de ultimate boot cd of de gparted livecd. Kun je dat eens proberen en de output van fisk -l [hardeschijf devicenaam] hier posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 22:18

Koelkasten

har har koelkast op je knar

Ik heb zoiets wel eens zien misgaan omdat in de bios ergens nog een optie aan stond in de trend van 'virus protection' of 'mbr protection' in elk geval een optie die er voor zorgt dat het schrijven van een nieuwe MBR niet mogelijk is (door een virus) maar dus ook niet door een partitie edit programma.

Misschien heb je er niks aan, misschien is dit wel de oplossing :)

Sommige mensen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
zordaz schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:09:
Het enige wat Linux met de bios doet is de boot sector (mbr) zoeken. Daarna worden de eigen routines gebruikt. Vuistregel die je kunt aanhouden is dat als je harde schijf in de bios gevonden wordt middels een autodetect o.i.d (mag zelfs het verkeerde type + omvang zijn) dat Linux er dan van kan booten.
Geometry fouten ken ik alleen uit de tijd van Lilo, daarna nooit meer gezien. Lijkt me hier ook zeer onwaarschijnlijk.

Ik gebruik voor troubleshooten altijd de ultimate boot cd of de gparted livecd. Kun je dat eens proberen en de output van fisk -l [hardeschijf devicenaam] hier posten?
mint@mint ~ $ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 10.3 GB, 10262568960 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 1247 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Disk /dev/sda doesn't contain a valid partition table

vage bedoening zoals je ziet. Zeker aangezien ik net via een ander systeem mint heb geinstaleerd op deze disk, dus er zijn 2 partities. Het systeem kan hier ook gedeeltelijk van booten maar blijft hangen op een deviceID vanwege de compleet andere hardware tijdens de install. Deze info komt dus van fdisk geboot vanaf de live CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
Koelkasten schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:18:
Ik heb zoiets wel eens zien misgaan omdat in de bios ergens nog een optie aan stond in de trend van 'virus protection' of 'mbr protection' in elk geval een optie die er voor zorgt dat het schrijven van een nieuwe MBR niet mogelijk is (door een virus) maar dus ook niet door een partitie edit programma.

Misschien heb je er niks aan, misschien is dit wel de oplossing :)
Als je even 3 minuten de tijd had genomen om te lezen wat er staat, zou je weten dat de partities wel degelijk aangemaakt worden maar niet zichtbaar worden tijdens het draaien van de live cd. Mn bootdisk met partitie tools die ik daarna opstart laat keurig zien dat de partities netjes zijn aangemaakt, maar linux blijft aangeven dat de schijf leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gebruik je bij het booten van de livecd ook opties als noacpi, noapic en noapm? Wellicht dat daar nog iets geladen wordt, waardoor het verkeerd gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door DeKaerften op 26-07-2010 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Misschien niet netjes, maar eens een low level format van die schijf doen en dan opnieuw partitioneren?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
Rainmaker schreef op maandag 26 juli 2010 @ 17:51:
Misschien niet netjes, maar eens een low level format van die schijf doen en dan opnieuw partitioneren?
ook geprobeerd, maar haalt niets uit. heb er ook al een andere schijf in gehangen. Zelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:20

MartinMeijerink

Computerrorist

gravitone schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:34:
[...]

mint@mint ~ $ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 10.3 GB, 10262568960 bytes
Dit klopt al niet! Hier moet ie 20GB aangeven, ongeacht hoe dat ding gepartitioneerd is.

Post anders de uitvoer hiervan even:
code:
1
sudo dd if=/dev/sda bs=512 count=1|hexdump -C

[ Voor 2% gewijzigd door MartinMeijerink op 26-07-2010 18:31 . Reden: code tags ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
10gb gaf ie aan omdat ik ondertussen een 10gb schijf die ik nog had liggen heb geswapped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-10 18:21
scsi1 en een IDE disk. Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 08:28
Gr0wLiThE schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:53:
dat was ook het eerste wat ik dacht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
sda zegt niks meer over het type disk in de nieuwste linux versies kan pata,sata of scsi zijn. teminste dat is mijn ervaring

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 08:28
lordgandalf schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:53:
sda zegt niks meer over het type disk in de nieuwste linux versies kan pata,sata of scsi zijn. teminste dat is mijn ervaring
het gaat meer over deze regel van de TS:
De ubuntu installer geeft de volgende error: Attempt to mount a file system with type ext4 in scsi1 (0,0,0) failed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Gr0wLiThE schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:53:
de IDE driver in de kernel wordt niet meer geupdate, of bar weinig. Iedereen wordt aangeraden om libata te gebruiken. "Nadeel" is dan wel dat je geen hd# meer krijgt maar overal sd# zoals bij je SATA schijven.

m'n dmesg bijvoorbeeld, (er is niets op IDE aangesloten atm)
code:
1
2
3
4
5
6
[    4.693340] scsi0 : ahci
[    4.693437] scsi1 : ahci
[    4.693492] scsi2 : ahci
[    4.693547] scsi3 : ahci
[    4.694087] scsi4 : pata_atiixp
[    4.694149] scsi5 : pata_atiixp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

Ik zie dat je "cable select" gebruikt. Ik heb daar wel gekke dingen over gehoord. Je zou eens gewoon master of slave kunnen proberen, kijken wat dat doet.

https://timelord.nl

Pagina: 1