Webform generator voor .NET op basis van XML

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:48
Hoi allemaal,

Voor onze web -sites/-applicaties maken wij met regelmaat nieuwe formulieren. Deze formulieren maken wij met de hand in html/asp.net en is dus behoorlijk tijdsintensief.

Alvorens wij zelf een tool gaan maken om formulieren te 'genereren', heb ik opdracht gekregen om te onderzoeken of er op het web al kant-en-klare tools bestaan.

Nu heb ik meerdere tools gevonden om op een makkelijke wijze een formulier te bouwen, maar deze genereren voornamelijk formulieren welke in een eigen applicatie draaien (bv. Orbeon) en niet in een bestaande site opgenomen kunnen worden.

Wij zoeken dus een methode om de gegenereerde formulieren in onze websites op te kunnen nemen.
Bij voorkeur zoeken we een tool welke een formulier opbouwd aan de hand van een XML file of iets dergelijks.

Iemand hier die toevallig een applicatie weet? Het mag een uiteraard betaalde variant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:51

Haan

dotnetter

InfoPath?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:48
We zijn nog niet ver genoeg met SharePoint om daar echt gebruik van te kunnen maken denk ik, maar ik noteer hem in m'n lijstje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik dit ook wel eens gemaakt in PHP maar dan zonder XML, maar door middel van een kleine PHP class met een stel properties (title, head, css-file, elements_array etc.). Dit kan natuurlijk veel beter met een XML file!

Persoonlijk denk ik dat je deze "formulier generator" liever zelf wilt ontwikkelen, aangezien je deze kan configureren op de exacte manier die jullie willen (en dus ook vormgeven). Hierdoor krijg je met een kleine tijdsinvestering wel precies het gewenste resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
Ik ken zo geen betaalde tool, maar volgens mij kan je met een XSLT al een eind komen om je ASPX/HTML code te genereren vanuit een XML bron.
Je zal nog wel wat werk aan validators hebben, maar ook dit zou je kunnen ondervangen door controls te bouwen die al validaties in zich hebben. Je hoeft in de codebehind alleen nog de data bij elkaar te rapen en er iets mee te doen (opslaan in een db, versturen per email, whatever)

Je zou zelfs infopath kunnen gebruiken om die bron te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
T4 gebruiken met een xpath sausje om je XML uit te lezen is denk ik het makkelijkst.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
ASP.NET MVC2 heeft hiervoor de DisplayFor en EditorFor template helpers, waarmee een typed (partial) view aan een (partial) model gehangen kan worden. Brad Wilson heeft er een hele serie blog tutorials over geschreven. Zeker even lezen!

Een snelle weg is om een custom DisplayFor/EditorFor template maken voor een XML document node en deze de XML voeren waarvoor je een form wilt bouwen. Een beter ge-engineerde oplossing is uiteraard om uit je XML eerst een dedicated ViewModel te bouwen, wat je ook kunt decoreren met DataAnnotations voor validatie.

Wellicht niet een drop-in oplossing, maar wel één v/d betere, aangezien dit voor de toekomst de ge-eikte manier gaat worden om 'generated forms' te bouwen met ASP.NET.

[ Voor 11% gewijzigd door R4gnax op 26-07-2010 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:51

Haan

dotnetter

@R4gnax: Dat ziet er best goed uit! Zal wel even wat tijd kosten om goed onder de knie te krijgen, maar dan heb je ook wel wat :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1