Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

doe het zelf EV/SHEV

Pagina: 1
Acties:

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05
Na dit topic gelezen te hebben: Elektrisch rijden, is het er klaar voor? en nog wat internetsites en forums te zijn tegengekomen, is er in mijn hoofd het woeste plan ontstaan om zelf een electrische auto (EV) te bouwen (ombouwen) :)

Hoe/wat/hoe ver/hoe snel/waarom?

Voordat een conversie kan beginnen, moet je eerst bedenken wat je ermee wilt.
Hoe ver wil je kunnen rijden? verder rijden = duurder

Hoe hard wil je kunnen rijden? stadsgebruik is goedkoop, snelweggebruik (icm ver rijden) drijft de prijs snel op.
Hoe? een electromotor uit een bestaand product koppelen aan de versnellingsbak op de plaats van de originele motor, en de brandstoftank en evt andere ruimte voor en achter in de auto bezetten met accu's
waarom? omdat electrisch rijden een belastingvoordeel geniet (0 wegenbelasting) en doordat stroom veel goedkoper is dan brandstof, de prijs per kilometer daalt tot 4-5 cent. plus, het is milieuvriendelijker, voor de mensen die daarin geloven..

Voorbeelden?
ForkenSwift een susuki swift + vorkheftruck = EV
Electro Twingo Een Twingo op electro aandrijving in NL, het kan dus wel.
en er zijn nog hele fora in het engels beschikbaar, er zijn tientallen, zo niet honderden voorbeelden in alle klassen van bejaardenkarretje tot diy tesla roadster :)

Topicstarter begint?
Juist ja, ik wil zelf een autotje dat goedkoop is op korte ritjes, ik woon zelf op +/- 1 km van mn dagelijkse bestemming (studie) dus daarvoor is de fiets eigenlijk ook prima. ik wil echter ook +/- 70 km enkele reis of verder kunnen komen op vrijdag en zondag om mn vriendin of mn ouders thuis te bezoeken.

Ik zou voor die afstand bijna 25 loosaccu's vna 60 AH nodig hebben, wat het voertuig onnodig zwaar en duur maakt (pack weegt dan bijna 600 kg, en kost ruim 3000 euro)
mijn budget eindigt eigenlijk bij +/- 2000 euro, meer zou ik er niet aan willen uitgeven, en dat kan :)

In de eerdergenoemde voorbeelden (en nog talloze meer uit vooral Australie, Canada en Amerika) blijukt dat je een autotje kan maken dat 80+ km/h kan en 20+ km afstand heeft voor <1000$, een simpele toevoeging vergroot het bereik, namelijk een diesel generator.

SHEV
Oftewel serie hybride, het voertuig rijd op 2 soorten energie, namelijk electrisch uit het stopcontact, en deels op diesel voor langere afstanden als het accupakket niet genoeg inhoud heeft (een accupack van vele tientallen kilo's heeft de energieinhoud van 1 liter fossiele brandstof, dus met een generatortje en een paar liter brandstof kan het bereik ineens verveelvoudigd worden.

Als je het slim aanpakt, is de generator geen vast onderdeel van de auto, en blijft de auto officicieel dus van de voordelen van een electroauto genieten (belasting, oa)

Donorauto
de ideale donorauto bestaat niet, die zou namelijk:
- extreem aerodynamisch zijn
- een laag eigengewicht hebben
- een hoog laadgewicht hebben
- goedkoop aan te schaffen zijn
- vele broertjes en zusjes op de schroothoop hebben, zodat er zat goedkope reserveonderdelen zijn

Waarom bestaat hij niet? Omdat veel laadvermogen vaak een hoge en zware auto vereist, busjes enzo dus, en die zijn niet bepaald aerodynamisch of licht. second best is bijvoorbeeld een stationwagen, die zijn lager en langer, 2 gunstige eigenschappen, en hebben vaak ook een behoorlijk laadvermogen. als je een SHEV wilt bouwen met een losse dieselgenerator wil je die echt niet in het passagierscompartiment hebben, dan zit je automatisch alweer vast aan een pickup, of second best een busje of station (ex grijs kenteken?) met een gescheiden laadruimte.

En hoe doe je het niet?

Ipv een rammelende schuur te bouwen, neem je dus een bestaande (apk waardige) auto :) de uitvoering is misschien niet super bij TG, maar dit is ongeveer het idee :)

[ Voor 15% gewijzigd door AlexanderB op 26-07-2010 12:43 ]

Verwijderd

Het idee is leuk maar het lijkt me dat je alleen nog wat gegoogled hebt en nog geen concrete plannen hebt?
Wat voor auto ga je gebruiken? Waar haal je de motoren en accu's vandaan? Ben je zelf handig genoeg om het in elkaar te zetten? Hoe krijg je hem door de keuring?
Bij Top Gear hebben ze misschien niet het mooiste en best werkende voertuig gemaakt, maar ze hebben er wel concreet eentje gemaakt, en dat is een stap die de meeste dromers niet bereiken.

EDIT:
Als student werktuigbouwkunde aan de TU/e kan ik melden dat dit absoluut geen maatstaaf is voor hoe handig je bent ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2010 13:09 ]

• AlexanderB
Ik heb inderdaad nog geen 100% vastomlijnde plannen, maar ik heb wel wat vorkjes en keuzes die ik nog moet maken voordat ik aan de slag kan.

Ik wil eigenlijk net zoals bij de forkenswift een donor vorkheftruck slopen, een andere optie zou zijn om een bedrijf wat in die dingen doet te bellen of ze nog een motor hebben liggen waar een mooie prijs voor gemaakt kan worden. dat is stap 1, zonder electromotor geen auto.

Voor mij is stap 2 dan een garagebox huren, want ik woon in een appartement, en ik kan mn auto dus niet in de tuin verbouwen.

Handig genoeg ben ik wel :) student werktuigbouwkunde meldt.

stap 3, de accu's moet ik ook nog kiezen, er zijn ruwweg 3 routes: 2ehands loodaccu's, nieuwe loodaccu's of nieuwe lithium accu's, lithium heeft gewicht en duurzaamheid in zn voordeel, lood en vooral 2ehands lood de prijs. als ik kies voor een generator (SHEV) en dat was ik wel van plan, dan kan er flink bespaard worden op het accupakket, en volstaat een setje van een stuk of 8 40 of 60 ah accu's, of een equivelente, en de helft wegende lithium pakket.

stap 4 is voor mij pas de auto, ik heb nog geen idee welke auto ik wil, zoals ik al zei, de ideale donorauto bestaat niet, in ieder geval voor mij niet, maar er zijn wel een heleboel candidaten, en vooral kijken naar wat de rest maakt helpt, monkey see, monkey do. ik wil eigenlijk een 'ute' of light pickup truckje, maar daar zijn dr niet zo veel van in NL, en nog minder die voor een prikkie weg gaan omdat ze de huidige eigenaar in de weg staan..

een splitsing die ik gisteravond pas echt goed tegenkwam is of ik wil doorzetten voor laag voltage dc (= goedkoop) of toch ga proberen een AC systeem te bouwen, met als voordeel dat ik de motor bijvoorbeeld goedkoop kan krijgen, gewoon een standaard 3fase motor, alleen moet er dan een frequentiecontroller komen, en die zijn niet goedkoop (+/- 2000 euro) dus dat valt waarschijnlijk af (nogsteeds)

[ Voor 11% gewijzigd door AlexanderB op 26-07-2010 12:56 ]

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:20
Goede aerodynamica, laag eigen gewicht ( +/- 700KG ) genoeg broertjes op de sloop en goedkope nieuwe onderdelen: Citroen AX :)!

Laad gewicht is misschien wel wat lastiger, maar er kan genoeg in!
Er zijn zelfs volledig elektrische ax'n geleverd door Citroen... de AX electrique.
Zullen misschien in Frankrijk nog wel te vinden zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.tv5.org/TV5Site/info/afp/francais/journal/eco/photo_1252078348158-1-0.jpg

• AlexanderB
zeker waar, alleen "dr kan genoeg in" kan je niet tegen de RDW zeggen als je m apk laat keuren en hij weegt 300 kg meer dan dat ie max volgeladen wegen mag. als ik zo mag schatten, 4x 80 kg mensenvleesch en 150 kg bagage en dan is de ax "vol" incl bestuurder +/- 500 kg, daar kan je dus in je eentje in zitten met 400 kg accu, en als je meer mee wilt nemen dan lucht in je auto dan moet je nogal veel concessies doen aan je accu's en dus aan je maximale afstand.

verder, klopt, een ax zou voor een puur stadsautotje met een max bereik van 20-40 km een uitstekende donorauto zijn.. :)

oh, nog een leuk regeltje, dingen als stuurbekrachtiging en rembekrachtiging *moeten* blijven voor de apk, (en die vreten accu, als je ze electrisch maakt, gelukkig zijn er auto's waar stuurbekrachtiging bijvoorbeeld uitschakelbaar is) een 'pro' voor een donorauto zou dus zijn dat die 'features' dr niet op zitten, zoals bijvoorbeeld bij een volkswagen kever.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Over dat Laadgewicht... Neem een kleine auto en zet er permanent een set hulpveren onder? Of zet veren van een zwaarder model van dezelfde fabrikant er onder? Opel Corsa met Vectra veren b.v.?

Je wil trouwens wel het zwaartepunt laag houden, dus je zou er voor kunnen kiezen om de reserveband er uit te gooien en die bak een stukje uit te breiden voor het dragen van de accu's.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 26-07-2010 15:14 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 21:38
Je kunt natuurlijk wat simpeler beginnen om eerst wat ervaring op te doen met elektrische aandrijving:

http://www.youtube.com/watch?v=y8abvlYHK3Q

en:

http://www.youtube.com/watch?v=0Z8dFlVNrY8

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-10 22:06

TMDevil

Blaat

AlexanderB schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:04:
oh, nog een leuk regeltje, dingen als stuurbekrachtiging en rembekrachtiging *moeten* blijven voor de apk, (en die vreten accu, als je ze electrisch maakt, gelukkig zijn er auto's waar stuurbekrachtiging bijvoorbeeld uitschakelbaar is) een 'pro' voor een donorauto zou dus zijn dat die 'features' dr niet op zitten, zoals bijvoorbeeld bij een volkswagen kever.
Stuurbekrachtiging is niet verplicht voor de APK hor, als je het er gewoon helemaal uit haalt, is er niks aan de hand.
Rembekrachtiging zou ik gewoon houden, voor je eigenlijk veiligheid (remt een stuk makkelijker), maar een klein simpel compressortje voor het benodigde vacuüm is volgens mij al wel voldoende.

Wel een leuk idee overigens, zelf vaak genoeg zo iets bedacht, maar uitwerking zou er bij mij nooit komen denk ik :P

[ Voor 7% gewijzigd door TMDevil op 26-07-2010 15:21 ]

n54 power!

Verwijderd

mmm, interessant, bookmarked.
Ben benieuwd, i.i.g. alvast succes gewenst

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2010 15:24 ]

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
Doet me denken aan deze: http://www.motortrend.com...en_machines/photo_01.html

Leek me ooit al een goed plan om hiermee zonder uitlaatgassen door de stad te rijden. Gewicht zit tegen maar verder lijkt het me een goede donor.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:53

SeatRider

Hips don't lie

AlexanderB schreef op maandag 26 juli 2010 @ 12:30:
In de eerdergenoemde voorbeelden (en nog talloze meer uit vooral Australie, Canada en Amerika) blijukt dat je een autotje kan maken dat 80+ km/h kan en 20+ km afstand heeft voor <1000$, een simpele toevoeging vergroot het bereik, namelijk een diesel generator.
Dit blijft toch apart. Een auto met een elektromotor, dus wegenbelastingvrij, vervolgens een megavervuilende diesel aggregaat er aan koppelen en alsnog met een zwarte roetwolk achter je aan wegenbelastingvrij rondhobbelen :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Waarom niet een aanhanger als accu, als je er meerdere hebt is het redelijk snel wisselbaar. het telt niet mee als leeggewicht? en, liggend aan de auto kan je toch flink wat meenemen. :+

• AlexanderB
SeatRider schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:30:
[...]

Dit blijft toch apart. Een auto met een elektromotor, dus wegenbelastingvrij, vervolgens een megavervuilende diesel aggregaat er aan koppelen en alsnog met een zwarte roetwolk achter je aan wegenbelastingvrij rondhobbelen :)
mega vervuilend? je hebt met een 7.5-10kw generator genoeg, en die zuipt maar een paar liter per uur, wat dus neer komt op like.. 1:25 of beter, ik weet maar een paar auto's die dat halen (ax diesel en volkswagen polo 1.2 3L en soortgelijke karretjes), de ax diesel is op zich leuk als je redelijk wat km per jaar maakt (omslagpunt diesel versus benzine op 15000 km, anders kan je net zo goed benzine rijden) de nieuwerwetse showroomauto's (zuinig diesel of electro) van dit moment zijn voor een student niet te betalen. een electro conversie met een beetje valsspelen wel (en die generator hoeft alleen als je echt van plan bent om ver te rijden, het *hoeft* niet, en je kan ook milieubewust zijn en er een uitkiezen die minder uitstoot heeft/aan econormen voldoet..

plus, je hebt het dus alleen nodig voor als je echt de snelweg op gaat of lange afstanden wilt, die kan je ook met de trein doen, autotje is juist voor in de stad waar je vooral/alleen maar electrisch hoeft te rijden :)

[ Voor 9% gewijzigd door AlexanderB op 26-07-2010 16:43 ]

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Ik zou zelf (als keverrijder, zelf mijn kever gerestaureerd) voor een elektrische kever gaan. :P

- Uniek (en redelijk gestroomlijnd) uiterlijk.
- Zelfdragend chassis wat eenvoudig te verstevigen is
- Eenvoudige techniek om te onderhouden
- Geen stuurbekrachtiging / rembekrachtiging of accessoires die stroom vreten.
- Een kevertje voor een project als dit is eenvoudig goedkoop te vinden
- Motor (met wat aanpassingen) uitstekend te bereiken als je gaat sleutelen.
- Ruimte voor accu's achterin naast de electromotor, in de kattenbak, onder de achterbank, onder de kofferklep. En ja, ook een kever kan je aan de achterzijde voorzien van hulpveren dmv geveerde schokbrekers (kevers hebben veelal torsievering).

Als je dan een succesvolle conversie hebt en je hebt over een paar jaar wat geld over, dan kan je je chassis eenvoudig aanpassen om er een porsche 356 speedster body op te zetten, dan weegt het geheel nog minder en ziet het er echt heel stijlvol uit!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:50
AlexanderB schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:35:
[...]

mega vervuilend? je hebt met een 7.5-10kw generator genoeg, en die zuipt maar een paar liter per uur, wat dus neer komt op like.. 1:25 of beter, ik weet maar een paar auto's die dat halen (ax diesel en volkswagen polo 1.2 3L en soortgelijke karretjes), de ax diesel is op zich leuk als je redelijk wat km per jaar maakt (omslagpunt diesel versus benzine op 15000 km, anders kan je net zo goed benzine rijden) de nieuwerwetse showroomauto's (zuinig diesel of electro) van dit moment zijn voor een student niet te betalen. een electro conversie met een beetje valsspelen wel (en die generator hoeft alleen als je echt van plan bent om ver te rijden, het *hoeft* niet, en je kan ook milieubewust zijn en er een uitkiezen die minder uitstoot heeft/aan econormen voldoet..

plus, je hebt het dus alleen nodig voor als je echt de snelweg op gaat of lange afstanden wilt, die kan je ook met de trein doen, autotje is juist voor in de stad waar je vooral/alleen maar electrisch hoeft te rijden :)
Las net toevallig stukje hierover in de FAQ van evconvert.com:
Q I have always seen battery technology as the weak link in EVs.

I thought I might shed some pounds from the vehicle if I were to replace the battery bank with a Kohler or Onan marine generator – I have one of each and they both run about four hours on a gallon of gas. [@ 50mph = 200+mpg !]

A The problem is that these generator engines are not very efficient and are certainly not very clean. In the end you may end up doing a whole bunch of work to make your own “hybrid” and end up with something that pollutes more than the original engine AND gets worse gas mileage.

Also, unfortunately, you can’t always do math like: 4hours * 50mph = 200mpg. Why not drive 100mph and get 400mpg?! But seriously, 4 hours supplying how many watts? At what voltage? My first EV sucked down 75amps at 120 volts while driving on flat terrain at 35mph. That’s around 9,000 watts. Generators usually put out AC, which will need to be converted to DC (you lose power at each conversion step).

I did a quick search and found a 10kw generator for around $2,200. It weighs 300lbs which is more weight that needs to be hauled around, more weight, lower car efficiency (even with a gas auto). Also, I suspect if you ran a typical generator set at full load it would suck gas like there were no tomorrow and die an early death. You can get heavier duty gensets, but they will cost more, weigh more and still not be as efficient as a purpose made setup like a Toyota Prius.

The bottom line is that trying to simply turn gas into electricity to power an electric motor will typically use MORE gas than just keeping your existing gas engine. The reason hybrid vehicles do a good job is that they are precisely engineered to use electric power (via batteries or generator) to power the vehicle at take off, slow speeds and during heavy loads. This way the gas engine can run at its most efficient, with the electric filling in the rest of the time. They can then use a smaller and more finely optimized gas engine that way and, thereby, get better gas mileage. More info here.

Verwijderd

dr.lowtune schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:46:
Ik zou zelf (als keverrijder, zelf mijn kever gerestaureerd) voor een elektrische kever gaan. :P

- Uniek (en redelijk gestroomlijnd) uiterlijk.
Een schuur heeft een lagere Cw waarde :+

Misschien dat het relatief kleine frontale oppervlak helpt, maar een Cw van 0.48 is nogal fors.

• AlexanderB
Nielson schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:47:
[...]
Las net toevallig stukje hierover in de FAQ van evconvert.com:

[...]
oke, blijkbaar had ik geen gelijk, valt tegen.. aan de andere kant, ik vind het verbruik dat hij opgeeft (My first EV sucked down 75amps at 120 volts while driving on flat terrain at 35mph. That’s around 9,000 watts.) behoorlijk hoog, ik heb ze lager gezien, maar ik weet dan ook niet wat voor wagen zn 1e coversie was.. iemand anders spiegelde voor dat je met 5 kw zo'n 60 km/h moet kunnen halen en met 12kw continu zo'n 90 km/h. (en 18-20 kw nodig hebt voor 120) als je dat verdeelt over je generator en accupack kan je alsnog 90 km met 90 km/h halen op het verbruik van een 5kw generator (zo'n 3 liter per uur, als ik n beetje rondkijk naar goedkope generatoren, rij je alsnog 1:30 minus die euro aan stroom die dr dan in je accupack gaat, ben je voor 4 euro 90 km verder.. probeer dat met de trein..

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je project valt of staat toch met de (goedkope) onderdelen die je vind. Wellicht is het eens de moeite de sloperijen(/auto onderdelen ;) ) in de buurt af te bellen dat ze je waarschuwen als er een hybride in de prak is gereden. Daar zitten al veel onderdelen in die je nodig hebt. (lastig is dat de motor meestal voorin zin en de accus achterin, dus de kans dat je beide in 1 hit pak voor een koopje is wat kleiner)

Ik heb effe snel gegoogeld, maar online zie ik zo snel alleen schade auto's die wellicht wel te repareren zijn, voor bedragen die boven je budget liggen.

Mij lijkt dat met de vele belastingvije hybride auto's die op de weg gaan er ook wel wat in de prak/total-loss gaan en jou de kritische onderdelen (accutpakket/electro motor) kunnen opleveren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ReneK schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:17:
Je kunt natuurlijk wat simpeler beginnen om eerst wat ervaring op te doen met elektrische aandrijving:

http://www.youtube.com/watch?v=y8abvlYHK3Q

en:

http://www.youtube.com/watch?v=0Z8dFlVNrY8
Nondeju! dat is vet!
Maaruh... Als dat met een boormachine kan, kan dat dus ook met modelbouw motoren...
Die 20.000 RPM brushless motoren icm een reductie is nog veel krachtiger dan een boormachine en zijn nog mooier traploos te regelen ook (dmv een ESC unit)

Allermooiste van zo'n setup is dat je zelf accupacks klaar kan maken, zo groot of klein als je zelf wil en kan betalen.
Een dik LiPo pack (met LiPo saver uiteraard) geeft enorm veel vermogen tegen een heel klein gewicht.
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:54:
[...]

Een schuur heeft een lagere Cw waarde :+

Misschien dat het relatief kleine frontale oppervlak helpt, maar een Cw van 0.48 is nogal fors.
Gehehe, pak een Calibra ;) CW waarde van 0.26 ;) Maar het ding weegt (incl motor) wel minimaal 1200kg ;)
Motor en brandstoftank er uit zal vast een boel schelen though.

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 26-07-2010 17:50 ]

• AlexanderB
klopt, voor 200 euro kan ik wel iets in elkaar klussen op een fiets dat en straatlegaal is (of compleet over de top niet) en n behoorlijk bereik heeft (20 km+) brushless motortje van 30 euro, controller idem en de rest voor een leuke lipo accu, laders en alles heb ik al. maar ik ben niet decadent, ik fiets zelf wel, is gezond, ik wil een auto :D

overigens zou dit weleen leuke wagen zijn om een ev van te maken, heeft praktisch alles wat ik zoek, alleen volgens mij behoorlijk moeilijk/niet 2ehands aan te komen..
Afbeeldingslocatie: http://www.newquaynews.com/images/Skoda_custom_pick_up.gif
de skoda felicia pickup, basically n volkswagen.. golf? pickup..

[ Voor 30% gewijzigd door AlexanderB op 26-07-2010 17:53 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

AlexanderB schreef op maandag 26 juli 2010 @ 17:49:
klopt, voor 200 euro kan ik wel iets in elkaar klussen op een fiets dat en straatlegaal is (of compleet over de top niet) en n behoorlijk bereik heeft (20 km+) brushless motortje van 30 euro, controller idem en de rest voor een leuke lipo accu, laders en alles heb ik al. maar ik ben niet decadent, ik fiets zelf wel, is gezond, ik wil een auto :D
Haha, sja ;)
Voor een hobbyprojectje lijkt me zoiets wel heel gaaf eigenlijk... Ik moet gewoon gaan leren lassen ofzo, eens zien of ik een soort van trike of zeepkist van een buizenframe kan maken met een setje wielen er aan. :+

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mijn maat en zijn collega's hebben op het werk een EV in 3 weken in elkaar geknutseld. Is feitelijk niet mechanisch moeilijk maar alles staat en valt met het batterij pakket (onderhoud, conditioneren en bewaking) en de sturing van de motor.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 26-07-2010 19:15 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
In Amerika zijn er veel wat mensen die daar Renault 5jes (heten daar 'Le Car') ombouwen.

Even je 5'je opladen met je zonnepaneel terwijl je op kantoor zit. Genoeg te vinden via Google (Lectric Leopard)

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=jU4LHd3UQwI]

• AlexanderB
heh, "charge sound" is gewoon n dc chopper, leuk zelfbouw voedingsprojectje, lekker efficient, wel herrie inderdaad :P dat ie met 200w aan zonlicht probeert zn auto vol te laden vind ik wel n beetje onzin, hij laad feitelijk nogsteeds zn accu's vol uit accu's, waarom heb je 6 extra accu's als je die ook meteen aan je auto kan knopen? (ik mag hopen dat ie op loopafstand van huis woont, of je mag inderdaad de hele middag laden, dan haal je een paar km (n uur laden met 200w is <1 km rijden..)

en chevy454, jij knutselt op je werk alleen maar auto's in elkaar dus dat is niet raar ;) en over accupakketten, klopt, hoe goed je auto ook is, is de accu ruk, dan is je auto ook niets waard ;)

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Een DIY EV. Klinkt echt als een leuk project. Deze ga ik volgen! :)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik weet van iemand dat hij een eend heeft omgebouwd door naast de bestaande motor een elektrische motor aan de versnellingsbak te meubelen.
Een relatief klein accupakket was genoeg om iets van 70 km af te leggen, moet je verder dan ga je gewoon weer over op de normale motor waarbij je zelfs je accu's weer kan opladen als je op de motor remt.
Ik zal eens kijken of ik ergens zijn site terug kan vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Erasmo op 27-07-2010 08:33 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• AlexanderB
damn, had bijna een triump spitfire gekocht, maar:
- hij staat hier 200+ km vandaan en heeft geen motor (dus autoambulance huren)
- heeft ook geen motorkap, en die kost like, meer dan het geheel wat ik wou kopen (vandaar dat ie ook als donor is gebruikt) en de voornamelijke reden om er vanaf te zien. (ik ben ook niet echt een plaatwerker, dus eentje zelf fabriceren gaat de auto niet mooier maken..
- heb nog geen betaalbare stalling/schuurtje/garagebox/stuk niet-openbare-weg gevonden waar ik het ding kan neerzetten totdat ie klaar is voor keuring kunnen vinden. tenzei je 2500-5000 euro per jaar normaal vind voor een garagebox.

kortom, die auto kost 10x meer aan bijkomende kosten tov wat ie waard is, ik blijf wel gewoon uitkijken voor iets leuks dichter bij huis, en blijf op zoek naar een hoekje van een loods, of een garagebox waar ik de auto en onderdelen kan neerzetten tot de boel af is.

mini-update: iemand anders gaat morgen voor mij informeren voor een motor.. als dat niets word ga ik echt elke heftruckdealer in een straal van 20 km bellen. also, ik zag vandaag dat de LiFePO's in de aanbieding waren bij hobbyking, bijna voor de prijs van loodaccu's, maar veeuul meer prestaties, wel het B-merk waar er af en toe wat brakke tussen zitten, maar voor de helft van de prijs van een A merk cel is dat echt geen bezwaar.. bestellen of wachten op de volgende actie.. damn :/

[update 2:] ik moet echt een garageruimte gaan regelen, ik wil aan de slag! dit moet het worden:
Afbeeldingslocatie: http://www.sportscarrentals.com/images/spitfirenew.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.saltflats.com/Graphics/JPGs/Dymaxion%20electric/MVC-002S.JPG
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/_hoX6v3BBNIo/S5cFzm1bUNI/AAAAAAAAAHg/SbuAdYzfMZc/s400/IMG_0611.JPG
(maar dan iets meer accu's)

eerst maar ff wat extra geld verdienen ook, ik schat zo'n 5000-6000 euro nodig te hebben, all-in.. ik heb 800 nu. :)
[update 3:] woei, heb een leuke bron gevonden voor lithium accu's, sample besteld, als die binnen is eens grondig gaan mishandelen cycle-testen, kijken of ze n beetje genoeg (lees 1000) cycles halen, liefst zonder onder de 70-ofzo procent van hun originele capaciteit te komen.. (en of de originele capaciteit een beetje reëel is, of dat ze sowiso crap zijn, dan laat ik het lekker zitten)

sowiso, voor een kwart van de prijs van A123 cellen.. wel maar 2C ipv 50C discharge, en nog geen idee qua cycles, maar als ze de 500 halen zijn ze al goedkoper.. kan (en zal haast wel moeten) nog een A123 pack parallel dr aan hangen, om voldoende piek-ampere te kunnen leveren voor acceleratie. mja, een A123 pack dat de acceleratie behoorlijk kan boosten is niet eens zo heel duur, maar voor cruise-km's wel.
ik heb ook nog een andere optie, die is iets duurder per kwh, maar een stuk qualitatiever, en gegarandeerder :) (headway cellen)

[ Voor 55% gewijzigd door AlexanderB op 30-10-2010 13:13 ]

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

SCHOPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP

Dit topic is iets waar ik naar zocht, helaas is de laatste reactie van Oktober 2010. We zijn nu 1 jaar en 3 maand verder.
Wat is er van het project gekomen AlexanderB?

En zijn er nog meer mensen die plannen hebben of iets dergelijks hebben gemaakt?
Ik zit aldoor al een beetje rond te kijken want het lijkt me ontzettend leuk om ook zoiets te bouwen. Maar ik moet eerst een halfjaar afstuderen en dan een baan zien te vinden wil ik het kunnen financieren. Daarom kijk ik graag naar hoe en wat anderen aan het doen zijn.
En wat natuurlijk nog belangrijker is, is een EV überhaupt wel geschikt voor mij als ik later een baan heb, misschien moet ik elke dag wel heel veel kilometers maken oid.

Ik vraag mij altijd af wat de kosten allemaal zijn. De controllers, welke moet je gebruiken, wat voor accu's moet je gebruiken, de oplader enz enz enz. via de site: http://www.evalbum.com (Hierin staan heel veel verschillende auto's die allemaal omgebouwd zijn naar elektrisch.) Zie je wel wat voor onderdelen men gebruikt en hoeveel km en hoe hard men met die setup gaat maar de prijzen zijn vaak vaag en als ik zelf opzoek ga aan de hand van typenummers kom ik vaak op websites die geen prijzen vermelden.

Ik hoop eigenlijk met deze enorme schop er achter te komen of EV's ook een beetje leven onder de tweakers en of er toevallig ook mensen met projectjes bezig zijn.

Oh en helemaal vergeten: Wat zijn de eisen van de RDW, moet je auto weer opnieuw gekeurd worden en wat zijn de kosten daar van? Ik las op de site van de RDW dat er in 2011 iets is veranderd maar heel duidelijk was het niet.

[ Voor 7% gewijzigd door kaasaanfiets op 06-02-2012 00:06 ]

• AlexanderB
yep.. nja, per februari 2011 is dit voor mij semi-permanent de ijskast ingegaan met de nieuwe eisen van de RDW inderdaad.

lang verhaal kort:
-motor en controller moeten een typegoedkeuring hebben voor gebruik in een auto.. ..dan betaal je sowiso een factor *veel* meer omdat t nieuw moet zijn en je minder keus hebt, en 2ehands kan je alleen nog maar uit een bestaande electrische auto gebruiken. niet-goedgekeurde motoren kunnen "wellicht" ook gekeurd worden maar dat kost geld (onbekend hoeveel, maar waarschijnlijk _veel_)
-loodaccu's/natte accu's zijn "verboten!", of, om precies te zijn moet de auto in een gaskamer getest worden om waterstof-emissies tijdens het opladen te testen. (=duur) kortom, lithium-verplichting. (want NIMH is eigenlijk redelijk zinloos in een EV)
-wat andere electrische bouw-eisen die *wel* nuttig zijn. (oranje kabel voor alles >48v, accupakket niet grounden aan chassis, alles moet afgesloten zijn of een rooster hebben zodat je je vingers er niet in steekt en jezelf zapt, enzovoorts..

ik heb n PDF waar dat allemaal in beschreven staat, die zal ondertussen ook wel ergens op de site van de RDW te bewonderen zijn. :)

zelf heb ik uiteindelijk mn geld gestoken in een snelle benzineauto, achteraf had ik liever een snelle turbodiesel gebouwd, gezien de kilometers die ik maak, dan had ik n hoop poen bespaard.. EV is iig uitgesteld tot ze de regels versoepelen dr op of ik n berg poen heb na mn studie.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Kwam hem idd net tegen op de site van de RDW Individuele goedkeuring Elektrische Voertuigen 03-2011

Jammer dat loodaccu's verboden zijn, daar kan je vrij goedkoop aan komen.
Pagina: 1