• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 18:26

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Dit weekend heb ik voor mijn pc een nieuwe cpu gekocht. Dit zijn de (relevante) specs:

Gigabyte GA-965P-DS3 rev 2.0 (Intel 965P chipset)
2GB PC6400 DDR2 ram
oude cpu: E6600
nieuwe cpu: Q9400

Het leverder mij echter een hoop problemen op. Na het updaten van de BIOS naar de laatste versie de nieuwe CPU geinstalleerd. Deze werd door de bios goed herkend, maar in Windows/Linux zag ik maar 2 cores (ook CPU-Z gaf maar 2 cores aan). Ook was het systeem instabiel (random reboots, freezes waarna hij niet eens meer op de reset knop reageert).

Ik had op de website opgezocht of deze gesupport werd door het moederbord. Dit leek zo te zijn, dus daarom had ik deze cpu gekocht. Echter bleek de gigabyte website je standaard naar de laatste revisie van het moederbord te leiden (rev 3.3) welke de Q9400 support, want, na nader onderzoek, bleek dat mijn rev 2 de Q9400 NIET support :(

Goed, na een aantal keer de CPU gewisseld te hebben werd mij pas duidelijk dat hij op mijn revisie moederbord niet werkte. Toen heb ik de E6600 er weer ingezet, deze gaf echter geen thuis. Normaal gaan bij opstarten de fans een seconde hard draaien, daarna rustiger, *piep* en begint de bios. Nu echter gaan de fans hard draaien en blijven ze hard draaien... verder niets.

Toen nog even gewisseld met de (officieel niet gesupporte Q9400), deze werkt wel gewoon (kom in de bios e.d.).

Dus ik denk dat ik nu met een kapotte E6600 en een werkende doch niet gesupportte Q9400 zit.

Heeft iemand nog een idee hoe ik ofwel de E6600 kan reviven of de Q9400 werkend kan maken op mijn moederbord...? Ik vrees echter dat ik de Q9400 terug moet sturen naar de winkel (webshop binnen 7 dagen), en dat ik op zoek moet naar een vervangende cpu (Q6600 bijvoorbeeld, deze is wel gesupport). Ik zou alleen graag bevestiging krijgen voordat ik weer moeite/geld besteed. Heb trouwens geen ander S775 systeem om de E6600 in te testen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:16

Nemesizz

Untouchable

Probeer eens een CMOS reset en kijk of de E6600 dan weer werkt, want mogelijk dat het BIOS de settings van de Q9400 nog laadt (andere voltage, andere bus snelheid).

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Goed idee. Ik heb een cmos reset gedaan emt de q9400 er in, en daarna (zonder eerst op te starten) de E6600 er weer in gedaan. Dit hielp niet, maar ik zal het vanavond eens proberen met puur de E6600 er in...

My anime addiction.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

EMP schreef op maandag 26 juli 2010 @ 12:55:
Goed idee. Ik heb een cmos reset gedaan emt de q9400 er in, en daarna (zonder eerst op te starten) de E6600 er weer in gedaan. Dit hielp niet, maar ik zal het vanavond eens proberen met puur de E6600 er in...
Is er geen BIOS flash die ervoor zorgt dat de Q9400 ondersteunt wordt?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
De nieuwste BIOS (versie F14) ondersteunt (volgens de CPU Support List) de Q9400 op dit moederbord rev 3.3. De nieuwste bios voor rev 2.0 is ook versie F14 (en exact gelijk, heb een diff gedaan). Bij de CPU Support list voor rev 2.0 staat echter N/A bij de Q9400 (en alle overige 45nm quad-cores :( ).

Daarom denk ik dat de Q9400 wel in de bios herkend wordt en boot, maar dat hij instabiel is, en dat windows/linux maar 2 cores herkennen...

Het liefste had ik de Q9400 ook werkend gehad, dus ik hoop op een truucje oid (hij werkt tenslotte op rev 3.3, met dezelfde chipset). Ik vrees echter dat ik gewoon pech heb... ;)

edit:
Update!

CMOS resetten met E6600 er in doet het helaas niet. Hij blijft 'dood'.

Ik heb via V&A een Q6600 besteld, ik hoop/ga er van uit dat dit het probleem oplost. Nu maar hopen dat de tnt een beetje meewerkt.

[ Voor 15% gewijzigd door EMP op 26-07-2010 21:44 ]

My anime addiction.

• rubbieus
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-12-2025
EMP schreef op maandag 26 juli 2010 @ 14:29:
De nieuwste BIOS (versie F14) ondersteunt (volgens de CPU Support List) de Q9400 op dit moederbord rev 3.3. De nieuwste bios voor rev 2.0 is ook versie F14 (en exact gelijk, heb een diff gedaan). Bij de CPU Support list voor rev 2.0 staat echter N/A bij de Q9400 (en alle overige 45nm quad-cores :( ).

Daarom denk ik dat de Q9400 wel in de bios herkend wordt en boot, maar dat hij instabiel is, en dat windows/linux maar 2 cores herkennen...

Het liefste had ik de Q9400 ook werkend gehad, dus ik hoop op een truucje oid (hij werkt tenslotte op rev 3.3, met dezelfde chipset). Ik vrees echter dat ik gewoon pech heb... ;)

edit:
Update!

CMOS resetten met E6600 er in doet het helaas niet. Hij blijft 'dood'.

Ik heb via V&A een Q6600 besteld, ik hoop/ga er van uit dat dit het probleem oplost. Nu maar hopen dat de tnt een beetje meewerkt.
Het Klinkt nu als een heel vals bios probleem.
Aangezien je E6600 niet (tenminste zo begrijp ik het) voorbij POST komt. Dit betekent dat de computer denkt dat de CPU en of de cooler niet goed werkt, of niet goed kan werken en daardoor niet verder gaat.

Er zijn verder ook helemaal geen piepjes na het spinnen van de Fans? Zo ja, welke Bios heb je( ik heb vrij weinig ervaring met intel :P)?

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
rubbieus schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 02:45:
[...]

Het Klinkt nu als een heel vals bios probleem.
Aangezien je E6600 niet (tenminste zo begrijp ik het) voorbij POST komt. Dit betekent dat de computer denkt dat de CPU en of de cooler niet goed werkt, of niet goed kan werken en daardoor niet verder gaat.

Er zijn verder ook helemaal geen piepjes na het spinnen van de Fans? Zo ja, welke Bios heb je( ik heb vrij weinig ervaring met intel :P)?
Het lijkt er inderdaad op dat de computer denkt dat de E6600 niet goed werkt... misschien heeft 'ie gelijk :P

Maar het is wel raar dat de niet gesupporte q9400 wel werkt (niet stabiel, maar hij boot), maar de E6600 totaal geen thuis meer geeft. Het gesupporte voltage (volgens wikipedia) van de E6600 is 0.85–1.5 V, terwijl de Q9400 0.85–1.3625 V support... dit ligt dus binnen het bereik van de E6600 en het lijkt mij niet dat het moederbord een voltage ingesteld heeft wat de E6600 gesloopt heeft.

Ik heb de laatste BIOS (F14) geprobeerd, en eentje van een paar revisies terug (F11). Het moederbord heeft een aantal jaar (voordat ik cpu ging upgraden) op F10 gedraaid, en de E6600 is al vanaf F8 ondersteund.

Verder niets qua piepjes, of indicatie dat hij uberhaupt iets doet... Het is zelfs zo dat wanneer er stroom op het systeem staat, dat de boel aangaat (opspint). Hij kan met de E6600 niet uitstaan terwijl er stroom op staat...

Misschien is het een heel gemeen BIOS probleem... ik kan helaas de E6600 niet in een ander systeem testen, dus helemaal uitsluiten of het wel of niet aan de cpu ligt wordt lastig.

[ Voor 21% gewijzigd door EMP op 27-07-2010 08:56 ]

My anime addiction.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:27
Welke bios staat nu op je mobo, de F14 van rev 3.3 of de F14 van rev 2?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
Om te verhelpen dat windows maar 2 van de 4 cores ziet, moet je even een herinstallatie van proberen ;) Wil nog wel eens helpen omdat je van een dualcore over bent gegaan op een quadcore.

Mogelijk lost dit ook de rest van je problemen op ;)

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Stijnd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:52:
Welke bios staat nu op je mobo, de F14 van rev 3.3 of de F14 van rev 2?
Die zijn exact het zelfde (binary compare gedaan, elk bitje is gelijk).
FastFred schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:59:
Om te verhelpen dat windows maar 2 van de 4 cores ziet, moet je even een herinstallatie van proberen ;) Wil nog wel eens helpen omdat je van een dualcore over bent gegaan op een quadcore.

Mogelijk lost dit ook de rest van je problemen op ;)
Heb windows een keer of drie geïnstalleerd, maar het mocht niet baten. Ook linux zag maar 2 cores... de Q9400 was gewoon echt niet goed ondersteund.

Dat de E6600 niet meer werkt... ik hoop dat dat aan de CPU zelf ligt en niet aan de rest van de hardware. Mijjn deductie-skills geven dat ook de grootste kans, maar ik weet het pas 100% zeker wanneer ik de nieuwe cpu binnen krijg. (of als er iemand is die in (de buurt van) Den Bosch of Breda woont, waar ik mijn E6600 even zou mogen testen... iemand? :))

My anime addiction.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-02 17:39

InFamous

excommunicado

je hebt je bios geflashed begrijp ik, hieraan zitten echter ook risico's als je bios flash fout is gegaan dan kunnen dit soort problemen zich voordoen.

Formerly known as Ragdoll

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:05

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

InFamous schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 16:10:
je hebt je bios geflashed begrijp ik, hieraan zitten echter ook risico's als je bios flash fout is gegaan dan kunnen dit soort problemen zich voordoen.
TS geeft aan dat die de bios heeft geupdate voordat hij de nieuwe cpu erin heeft gedaan, tevens werkt het systeem wel met de nieuwe cpu (instabiel omdat die niet gesupport is) dus de flash lijkt mij toch goed gegaan.

Wat je nog zou kunnen proberen is voedingskabel uit het moederbord en bios batterij eruit en een nachtje zo laten en dan de boel weer in elkaar zetten misschien dat dat iets helpt.

[specs]

• InFamous

InFamous

excommunicado

Fanatic_FS schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 17:29:
[...]

TS geeft aan dat die de bios heeft geupdate voordat hij de nieuwe cpu erin heeft gedaan, tevens werkt het systeem wel met de nieuwe cpu (instabiel omdat die niet gesupport is) dus de flash lijkt mij toch goed gegaan.

Wat je nog zou kunnen proberen is voedingskabel uit het moederbord en bios batterij eruit en een nachtje zo laten en dan de boel weer in elkaar zetten misschien dat dat iets helpt.
ja hij heeft de bios geflashed met de oude processor maar heeft de TS ook gekeken of alles nog werkte en stabiel was?

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Het flashen leek in principe gewoon goed te gaan. Gigabyte heeft een Q-Flash applicatie ingebakken welke zelf de bios kan flashen. Niets wijst er op dat het fout is. Later heb ik de bios geflashed naar nog een andere versie, en hiermee het zelfde resultaat (E6600 doet niets meer).

Vandaag heeft de verkoper de Q6600 op de post gedaan, dus ik hoop dit weekend uitsluitsel te hebben.

My anime addiction.

• InFamous

InFamous

excommunicado

probeer het bordje anders is terug te flashen naar de "werkende" bios

Verwijderd

Verschil dat ik ontdek tussen wel en niet suported is de fsb . De Q9400 heeft een fsb van 4x333MHz met een CPU Multiplier van 8.0 , terwijl de E6600 een fsb van 4x266MHz met een multiplier van 11.5 . Omdat je zegt dat die wel opstart is het best mogelijk dat je alles handmatig in moet stellen om op de juiste waarden uit te komen . Geheugen , voltages en fsb .

Kan best werken een niet supported cpu in een mobo , niet altijd maar af en toe wel :)

• FZJ220706
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-02-2021
Just curious...maar waarom een Q6600 en geen ander moederbord?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
FZJ220706 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 23:21:
Just curious...maar waarom een Q6600 en geen ander moederbord?
Nu je 't zegt was dat 'logischer' geweest inderdaad. Dat moederbord is ook de nieuwste niet meer...

• FZJ220706
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-02-2021
FastFred schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 01:08:
[...]

Nu je 't zegt was dat 'logischer' geweest inderdaad. Dat moederbord is ook de nieuwste niet meer...
Dacht ik ook...een q6600 gaat je gemiddeld via V&A €100,00 kosten...terwijl een leuk moederbordje (P5Q-E) je minder gaat kosten.

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
omdat de Q9400 zelf 180 euro was, plus leuk moederbordje is 180+ euro...

De q9400 mag echter terug naar de winkel, en de Q6600 heb ik 90 euro voor betaald, dus dat is onder de streep goedkoper :)

[update]
Dat was tenminste het plan...

De Q6600 is binnen. Geïnstalleerd, BIOS herkent de chip. Booten en Windows 7 installatie DVD in de drive.

Het eerste scherm (loading files oid) komt in beeld, gaat prima. Dan gaat hij naar "Starting Windows".... en blijft staan (logo komt niet eens in beeld).

Windows XP installatie installeert het eerste de (blauwe scherm), partitie selecteren/formatteren en files kopiëren. Dan reboot hij om verder te installeren, maar na de post... niets. Scherm blijft zwart....

Andere harddisk geprobeerd, andere videokaart, memtest gedaan (2 passes beide succesvol), andere BIOS (de bios waar hij jaren goed op heeft gedraaid) geflashed, geheugen in andere sloten geplaatst, harddisk/dvd op andere SATA poorten geplaatst, het mag allemaal niet baten.

Moet ik nu dan toch concluderen dat mijn moederbord dus gaar is, of heeft iemand nog een ander idee?

[ Voor 69% gewijzigd door EMP op 01-08-2010 14:54 ]

My anime addiction.

• InFamous

InFamous

excommunicado

ik zou je bordje toch even terug flashen naar de oudere bios als dat nog gaat, waarschijnlijk toch iets fout gegaan bij het flashen, anders heb ik nog wel een leuk 775 bordje te koop voor niet al te veel.

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Heb hem geflashed naar F7 en F10 (op F10 heeft hij jaren goed gedraaid). Mocht helaas niet baten :(

Gisteren dus ook zitten zoeken naar 2dehands moederborden, maar toch gekozen om een nieuw asrock bordje te bestellen. Kost 38 euro... net zoveel als de meeste tweedehandse. (Toch bedankt voor het aanbod, als ik het gisterenavond wist had ik het waarschijnlijk aangenomen :)).

Als hij met het nieuwe moederbord het straks niet doet weet ik het ook niet meer....

[ Voor 12% gewijzigd door EMP op 02-08-2010 10:30 ]

My anime addiction.

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Laatste update. Nieuw moederbord heeft het opgelost. Ik heb besloten om een goedkoop maar compatible moederbord te kopen en (toch maar) de Q9400 te houden.

De Q6600 gaat weer op V&A, en de E6600 ga ik niet testen. Ik heb gelukkig een werkende set nu en haat vage problemen, vandaar dat ik hem niet het risico wil lopen de boel wederom stuk te maken.

Bedankt voor alle input in ieder geval.

My anime addiction.

Pagina: 1