Toon posts:

Resolutieproblemen Acer beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb vorige maand bij mijn nieuwe computer een mooie Acer S243HL monitor gekocht. Hij deed het heel goed, zeer mooie kleuren en natuurlijk 1920x1080 pixels.

Maar ik kwam eergister terug van vakantie, stopte hem weer in het stopcontact en start mijn computer op en hij geeft ineens 1024xnogwat weer. Dus ik denk: nouja, boeiend, ik zet hem weer op 1920x1080 pixels... maar dat kon niet! Hij ging maar tot 1600x1200 pixels! :(

Toen heb ik handmatig de 1920x1080 pixels resolutie toegevoegd bij configuratiescherm, maar dat werkt alleen voor het bureaublad en niet voor fullscreen applicaties (games), daarin kan ik maximaal tot 1600x1200.

Vervolgens heb ik me PC geformatteerd en opnieuw Windows 7 erop gezet en alle drivers met de Dell Driver CD maar het heeft niet geholpen. Het lijkt alsof Windows mijn scherm niet goed (h)erkent en dus niet "weet" dat de 1920x1080 resolutie kan worden weergeven.

Hoe dan ook, ik ben erg geïrriteerd en ontdaan door dit probleem want ik heb mijn computer geformatteerd voor niks en ik heb er dik geld voor betaald dus ik vind dat dit soort problemen niet voor zouden moeten komen (verwachte reactie: "Acer hè...").

Weet iemand of dit een hardware of software fout is, heeft iemand dit zelfde probleem of heeft iemand de oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt,
Jelle

Ik heb overigens een nVidia GTX260, maar ik heb die drivers al geüpdate

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:31

Haan

dotnetter

Het probleem zit waarschijnlijk óf in je videokaart, óf in je monitor. Zaak is dus om uit te sluiten welke van de twee het is. Dus testen met een andere videokaart, of de monitor op een andere pc aansluiten.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:49
Heb je de monitor driver van de Acer site ook al geinstalleerd (probeer de Vista versie onder W7)? En hoe heb je het scherm aangesloten, via VGA of via HDMI?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even die monitor driver die je noemt zoeken. :)
Ik heb mijn scherm aangesloten via VGA. Dat deed het voorheen ook prima, dus dat zal niet uitmaken, lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de monitor driver, maar dit bevat slechts een .cat, .icm en .inf bestand, waarbij het .inf bestand niet werkt als je rechtermuisknop doet erop doet en klikt op installeren.
Wat moet ik in vredesnaam doen met deze bestanden?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 11:01:
Ik heb de monitor driver, maar dit bevat slechts een .cat, .icm en .inf bestand, waarbij het .inf bestand niet werkt als je rechtermuisknop doet erop doet en klikt op installeren.
Wat moet ik in vredesnaam doen met deze bestanden?
Handmatig installeren vanuit je devicemanager, waarbij je de driver update en handmatig naar deze driver wijst.
En kun je het niet niet gewoon via DVI/HDMI aansluiten? Dat geeft altijd beter resultaat dan het nog analoog aansluiten (omdat je dan niet 2x een conversie van je signaal hebt).

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 19:09
Je zou eens kunnen kijken of je EDID nog wel klopt. Al heb ik geen flauw idee wat voor bovenaardse krachten het hebben aangepast toen je op vakantie was. :P

De EDID is trouwens de informatiebalie van de monitor voor de videokaart. Hier staan alle ondersteunde resoluties, verversingssnelheden, kleurenpatronen, enzovoorts. Windows kijkt hier als hij de lijst met resoluties in gaat vullen. Een soort van SPD (als dat je wat zegt) voor je monitor eigenlijk.

Ben helaas de naam kwijt van het proggie dat ze in een PCM van een tijd geleden aanbevolen om EDID te checken. Zal wel effies Googlen voor je.

Edit: Powerstrip!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 26 juli 2010 @ 11:05:
[...]

Handmatig installeren vanuit je devicemanager, waarbij je de driver update en handmatig naar deze driver wijst.
En kun je het niet niet gewoon via DVI/HDMI aansluiten? Dat geeft altijd beter resultaat dan het nog analoog aansluiten (omdat je dan niet 2x een conversie van je signaal hebt).
Ik zou niet weten welk apparaat ik moet bijwerken. Bij beeldschermadapters staat alleen nVidia GTX260 en bij beeldschermen staat algemeen niet-PnP beeldscherm, whatever that is...
Ik heb nog geen HDMI kabel in huis, maar die zal ik wel kopen dan ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 11:28:
[...]

Ik zou niet weten welk apparaat ik moet bijwerken. Bij beeldschermadapters staat alleen nVidia GTX260 en bij beeldschermen staat algemeen niet-PnP beeldscherm, whatever that is...
Ik heb nog geen HDMI kabel in huis, maar die zal ik wel kopen dan ;)
Als de drivers voor je monitor zijn dan moet je dus dat niet-PnP beeldscherm aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
Orwell schreef op maandag 26 juli 2010 @ 11:23:
Je zou eens kunnen kijken of je EDID nog wel klopt. Al heb ik geen flauw idee wat voor bovenaardse krachten het hebben aangepast toen je op vakantie was. :P

De EDID is trouwens de informatiebalie van de monitor voor de videokaart. Hier staan alle ondersteunde resoluties, verversingssnelheden, kleurenpatronen, enzovoorts. Windows kijkt hier als hij de lijst met resoluties in gaat vullen. Een soort van SPD (als dat je wat zegt) voor je monitor eigenlijk.

Ben helaas de naam kwijt van het proggie dat ze in een PCM van een tijd geleden aanbevolen om EDID te checken. Zal wel effies Googlen voor je.

Edit: Powerstrip!
Ok, dat zal ik even proberen dan!

Verwijderd

Topicstarter
Ok wat ik heb gedaan in Powerstrip is "Write custom monitor driver" en vervolgens alle waarden goed ingesteld (Acer fabrieksinstellingen).
Vervolgens heb ik de instellingen opgeslagen, als .inf. Maar wat moet ik nu met die .inf doen om het te laten werken? Ik denk namelijk dat dit hetzelfde oplevert als wanneer ik de gewonen monitor driver van acer (die andere .inf) gebruik, maar ik weet niet hoe! Ik heb bij apparaatbeheer wat zitten klooien maar ik weet niet hoe je nou die .inf op de juiste manier in het systeem krijgt :'(

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 19:09
Ik heb er helaas nog weinig mee gewerkt. Zal wel even gaan Googlen.

Probeer eens met rechts 'Installeren' te vinden?

Ook kun je, als dat niet werkt, via CMD installeren:

http://www.windowsitpro.c...om-the-command-line-.aspx

[ Voor 61% gewijzigd door Orwell op 26-07-2010 11:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nogmaals naar apparaatbeheer gekeken en bij Beeldschermen gekozen voor:
Stuurprogramma bijwerken>Op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken>Ik wil kiezen uit een lijst met apparaatstuurprogramma's op mijn computer>Bladeren(monitordriver gekozen, de .inf - niet van Powerstrip)>Volgende en dan installeert ie em.

Nu ga ik kijken of het daadwerkelijk effect heeft in het normale resolutiescherm ding.

Edit: Ik heb het idee dat Windows het nu wel wat meer doorheeft dat wat voor monitor eraan zit, maar het heeft nog geen effect bij m'n spellen, die gaan nogsteeds maar tot 1600x1200

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2010 12:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem via de CMD run (C:\> rundll32 syssetup,SetupInfObjectInstallAction DefaultInstall 128 .\X223W.inf) zegt ie installatie mislukt -_-'

• davidvsgideon
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-01 21:25
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 10:54:
Ik zal even die monitor driver die je noemt zoeken. :)
Ik heb mijn scherm aangesloten via VGA. Dat deed het voorheen ook prima, dus dat zal niet uitmaken, lijkt me.
Misschien al te laat, maar voordat je met drivers gaat klooien, zou ik eerst gewoon even digitaal aansluite.
Dus of hdmi, of dvi. VGA is analoog en veroudert, dus dat zal je nooit de beste kwaliteit geven.
Pagina: 1