• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik loop nu al een week rond met het volgende dilemma:

Ik heb een aantal jaar terug al mijn audio cd's geript naar Ogg/Vorbis (320Kbit), vanwege de (naar mijn mening) betere geluidskwaliteit dan Mp3, en het feit dat het een open standaard is.

Ik heb sindsdien een PS3 icm Home Cinema plus NAS aangeschaft en wil mijn muziek graag streamen van de NAS naar de PS3.

----> De PS3 kan geen Ogg/Vorbis decoden..... Ik begrijp niet waarom Sony geen support voor deze open standaard inbouwt.

Nu zit ik erover te denken om mijn hele muziek collectie opnieuw te gaan rippen, maar deze keer naar AAC (en delete de oude Ogg/Vorbis bestanden.

En dan hier mijn eigenlijke vraag: denken jullie dat dit een goed idee is, met het oog op de toekomst? AAC is geen open standaard, ik gebruik de FAAC encoder op Ubuntu welke wel een GPL licentie heeft.

Ik heb ook totaal geen issues met Ogg/Vorbis, behalve dat de PS3 dit formaat niet kan decoden.

Zou de PS3 in de toekomst ondersteuning voor Ogg gaan krijgen, of is dit uitgesloten? En als ik mijn hele collectie naar AAC rip, is dit dan 'future-proof'?

Vroeger was MP3 de standaard, maar op dit moment is er naar mijn idee geen echte standaard die het van MP3 overgenomen heeft. AAC lijkt mij het best geaccepteerd, vanwege de iPod etc. maar ik zou ook nog steeds voor MP3 (320Kbit) kunnen gaan.

En dan: is de kwaliteit tussen een 320Kbit MP3 vergelijkbaar met een 320Kbit AAC file? Ik ben geen audiofiel, en vroeger waren de meeste MP3's gewoon 128Kbit, maar nu is ruimte e.d. geen issue meer,

Het liefste gebruik ik gewoon open standaarden, maar die lijken niet altijd breed geaccepteerd.

Verwijderd

Als ruimte geen issue is, waarom neem je dan niet gewoon .wav-bestanden?

Het enige nadeel ervan is dat je er geen metadata in kunt opslaan maar dat is doorgaans wel te ondervangen middels een filestructuur. Wav is in elk geval wel zo'n beetje de meest open standaard die je je kunt wensen.

• firebird_1979
  • Niet online
Ja dat is eigenlijk ook wel een goede optie, dan zit je ook niet met het feit dat je informatie verliest. Misschien is dat wel de beste oplossing dan.

Ik zat zo diep in de formaten-spaghetti dat ik deze optie in eerste instantie gewoon over het hoofd gezien heb.

.wav is zeker ook met het oog op de toekomst een goede kandidaat, welk apparaat speelt dat nou niet af....

Ik zat er al die tijd recht bovenop, bedankt voor de eye-opener!

[ Voor 8% gewijzigd door firebird_1979 op 28-07-2010 05:00 ]

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 18:03
aac 320 kbps is beter dan mp3 320 kbps :)

Wikipedia: Advanced Audio Coding

AAC's improvements over MP3

Advanced Audio Coding is designed to be the successor of the MPEG-1 Audio Layer 3, known as MP3 format, which was specified by ISO/IEC in 11172-3 (MPEG-1 Audio) and 13818-3 (MPEG-2 Audio).

Blind tests show that AAC demonstrates greater sound quality and transparency than MP3 for files coded at the same bit rate.[2]

Improvements include:

* More sample frequencies (from 8 to 96 kHz) than MP3 (16 to 48 kHz)
* Up to 48 channels (MP3 supports up to two channels in MPEG-1 mode and up to 5.1 channels in MPEG-2 mode)
* Arbitrary bit-rates and variable frame length. Standardized constant bit rate with bit reservoir.
* Higher efficiency and simpler filterbank (rather than MP3's hybrid coding, AAC uses a pure MDCT)
* Higher coding efficiency for stationary signals (AAC uses a blocksize of 1024 or 960 samples, allowing more efficient coding than MP3's 576 sample blocks)
* Higher coding accuracy for transient signals (AAC uses a blocksize of 128 or 120 samples, allowing more accurate coding than MP3's 192 sample blocks)
* Can use Kaiser-Bessel derived window function to eliminate spectral leakage at the expense of widening the main lobe
* Much better handling of audio frequencies above 16 kHz
* More flexible joint stereo (different methods can be used in different frequency ranges)
* Adds additional modules (tools) to increase compression efficiency: TNS, Backwards Prediction, PNS etc... These modules can be combined to constitute different encoding profiles.

Overall, the AAC format allows developers more flexibility to design codecs than MP3 does, and corrects many of the design choices made in the original MPEG-1 audio specification. This increased flexibility often leads to more concurrent encoding strategies and, as a result, to more efficient compression. However, in terms of whether AAC is better than MP3, the advantages of AAC are not entirely decisive, and the MP3 specification, although antiquated, has proven surprisingly robust in spite of considerable flaws. AAC and HE-AAC are better than MP3 at low bit rates (typically less than 128 kilobits per second). This is especially true at very low bit rates where the superior stereo coding, pure MDCT, and more optimal transform window sizes leave MP3 unable to compete. However, as bit rate increases, the efficiency of an audio format becomes less important relative to the efficiency of the encoder's implementation, and the intrinsic advantage AAC holds over MP3 no longer dominates audio quality.

Verwijderd

You're welcome :)

Ben er vandaag overigens achtergekomen dat ook .wav's metadata kunnen bevatten, in elk geval als je ze ript met Windows Mediaplayer 11, misschien iets om rekening mee te houden. Mijn Squeezeserver database werd niet helemaal consistent opgebouwd doordat ik oude .wav's (zonder metadata) en nieuwe (met) liet indexeren. Ook de gegevens die uit Gracenote en andere soortgelijke databases komen zijn niet altijd even consistent.

Moet nog eens op zoek naar een tooltje om tags in .wav's te kunnen editen, degene die ik snel voorbij zag komen deden voornamelijk mp3's.

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 18:03
@hierboven dbpoweramp

• firebird_1979
  • Niet online
Bedankt voor alle inbreng mensen!

AAC blijkt dus betere audiokwaliteit te genereren dan MP3, maar ik betwijfel of ik dat zal kunnen horen met m'n Harman/Kardon AVR-130 receiver.

Voor mij is het probleem ook niet echt de geluidskwaliteit, dat geloof ik allemaal wel. Ik encode alles toch op de hoogste bitrate en ikzelf kan dan geen verschil horen met het origineel.

Ik zit een beetje met het feit dat AAC geen open standaard is, MP3 wordt al "antiek" genoemd, maar een echte opvolger die "de" standaard wordt de komende jaren is er niet. (Of is dat AAC? Zo wijd verspreid is dat toch niet?)

Wat ik een beetje jammer vind is dat ondersteuning voor open standaarden, bijv. Ogg/Vorbis of FLAC gewoon niet geimplementeerd wordt door Sony. Maar dan wel het AAC formaat....

Ik neig op dit moment echt naar de WAV optie, metadata boeit me vrij weinig. Alle info zit bij mij in de directory structuur en bestandsnaam.

Op die manier ben ik futureproof, heb ik de beste geluidskwaliteit (er gaat immers geen informatie verloren), en de PS3 speelt het af zonder klagen.

Heeft er iemand een mening waarom Sony geen open standaard voor audio implementeerd op de PS3? Ik weet niet hoe het met de andere consoles is, ik heb er geen, maar ondersteunen die open formaten of ook niet? Iemand daar ervaring mee?

[ Voor 3% gewijzigd door firebird_1979 op 29-07-2010 05:14 . Reden: foutje... ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Beter idee lijkt mij om de PS3 de deur uitschoppen. Deze ondersteunt zooo weinig formaten en al helemaal geen open formaten. Ondersteunt ie wav eigenlijk wel?

Het lijkt me duidelijk dat Sony zoveel mogelijk kosten wil besparen op de PS3. Alles wordt er zo'n beetje uitgesloopt. Nieuwe decoders gaan we dus nooit meemaken.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
firebird_1979 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 05:11:
Heeft er iemand een mening waarom Sony geen open standaard voor audio implementeerd op de PS3? Ik weet niet hoe het met de andere consoles is, ik heb er geen, maar ondersteunen die open formaten of ook niet? Iemand daar ervaring mee?
Wat kan je dat open formaat schelen? Zelf converteer ik, voor het streamen, mijn DTS-MA en TrueHD audio naar LPCM. Dacht je dat ik er ook maar 1 seconde van wakker lig of het een 'open' standaard is of niet? Who cares!? Gebruik gewoon wat werkt. Bovendien kom je op 'officiele' media/Blu-Ray/DVD spelers zelden al die open formaten tegen (daar heb je een Aldi speler voor nodig); die jongens willen het gewoon netjes houden, en ondesteunen alleen formaten voor media die hun apparatuur af kan spelen. In het geval van Sony komt het er dus op neer dat de PS3 wel AAC ondersteunt omdat ze ook MP4 ondersteunen (en MP4 ondersteunt, op zijn beurt, weer AAC).

Zoals ik al zei, niet wakker van liggen. Gewoon gebruiken wat voorhande is. Bovendien, van de officiele formaten weet je (althans redelijkerwijs) zeker dat de PS3 die ook blijft ondersteunen. Ogg/Vorbis of FLAC, of welke flavor-du-jour dan ook, zijn allemaal wel leuk, maar morgen zo weer vervangen door een ander.

WAV lijkt me gewoon een uitstekend formaat voor je, omdat je daar lossless naar kunt converteren. Klaar is Kees.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• firebird_1979
  • Niet online
Bedankt voor de reacties iedereen!

Ik ben een hele tijd bezig geweest al mijn cd's te rippen, heb uiteindelijk voor .wav gekozen vanwege de kwaliteit en geen verliezen. Harde schijven kosten tegenwoordig niet veel meer.

In totaal was dit 1.2TB aan data, dat is niet zo gek veel, en ik krijg later ook geen last van codecs die verouderen/nieuwere en betere codecs die verkrijgbaar worden etc.

Dit is de perecte oplossing voor mij.
Pagina: 1