Toon posts:

Doorsturen WIFI verbinding d.m.v. router controleren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met een aantal personen wordt een draadloze internetverbinding gedeeld. Deze is WPA/PSK beveiligd en er wordt een MAC filter toegepast. Nu vraag ik me af of het te controleren is als één van die personen een WIFI-router koppeld en de verbinding doorzet naar andere clients?
Het valt me namelijk op dat met een bepaals lokaal IP-adres veel url's tegelijkertijd opgevraagd wordt. Dit kan ik zien in de logfiles van de Zyxel modem.

Ik gebruik zelf een Linksys WRT54G in combinatie met DD-WRT V24 SP1.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-02 17:55
Ik begrijp i.i.g. niet wat je bedoelt of wilt bereiken.
Je ziet blijkbaar dat één client nogal actief is online door veel urls tegelijk op te vragen.
Wat wil je dan controleren? Wat voor soort resultaten wil je zien?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Verwijderd

als er een andere router aan gekoppeld wordt moet je die zien want die zit in het eigen bereik, toch?\
heeft iedereen een eigen 192. adres?

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-02 15:29
Als je MAC-address beveiliging hebt toegepast, zou dat betekenen dat de persoon het MAC-address van zijn router heeft aangepast en dat de router in AP-mode draait.
Geen idee of je een MAC van een router kan aanpassen, bij mijn routers staat dat telkens op de onderkant geprint?

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

je kunt detecteren of iemand NAT gebruikt, maar vast niet via een simpel 'routertje'

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Wat je zou kunnen doen is naar persoon toe gaan die dat MAC adres heeft en vragen of hij een router heeft gekoppeld.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Cafe Del Mar
Je kan ook de DHCP-tabel eens bekijken en zien of er daar niet per ongeluk "DLink router xxx" of "Linksys WRxxx" staat :). Zou wel dom zijn, maar je weet het nooit.
Een internetverbinding delen met mensen die je niet vertrouwt, is anders ook niet echt een solide idee.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

MAC adressen zijn in routers aan te passen, geen probleem.

En wat versta je onder 'veel urls tegelijk'. Als ik op GoT het grote grappige plaatjes topic achter de url ?limit=999 mik, regen er maar op dat er dan zo'n 600 urls tegelijk opgevraagd worden. Dat is dus niet zo heel erg veel hoor.

Overigens denk ik niet dat een el-cheapo merk als Linksys zulke features in huis heeft. Geen idee of een business router zoiets wel kan.

Ey!! Macarena \o/

• Cafe Del Mar
Er zijn sowieso tools die dat kunnen, al ken ik er zelf geen.
Je moet netwerkverkeer opsplitsen: normaal moet het zijn
192.168.a.b vraagt via 61.61.61.61 een bepaalde site aan. Het antwoord gaat naar 61.61.61.61 die het dan doorstuurt naar 192.168.a.b
In het geval een snodaard een extra router heeft toegevoegd
192.168.x.y vraagt via 192.168.a.b en via 61.61.61.61 een site aan. Dit moet sowieso uitleesbaar zijn, hoe is een andere vraag.

Ik kan me wel aansluiten bij de bedenking van RaZ, wat is "veel".

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:20
De TS situatie is volgens mij als volgt:

Router van TS en daar zit dan via een WPA PS beveiliging een aantal computers op verbonden. Als extra beveiliging is hier ook een MAC filter op toegepast.

Nu heeft de TS het vermoeden dat er ergens een routertje tussen is gezet.

Aangezien het in dit geval om draadloos gaat moet dit vaak wel te zien zijn via bijvoorbeeld het ip adres.
Echter als het een Accespoint is of router die dusdanig is ingesteld van Draadloos naar LAN bijvoorbeeld dan zie je waarschijnlijk niks.

Zoals eerder gemeld in dit topic bij degene langsgaan.

• Cafe Del Mar
Aangezien het in dit geval om draadloos gaat moet dit vaak wel te zien zijn via bijvoorbeeld het ip adres.
Echter als het een Accespoint is of router die dusdanig is ingesteld van Draadloos naar LAN bijvoorbeeld dan zie je waarschijnlijk niks.
Als het een AP is, zie je het wel denk ik. Een AP werkt als draadloze switch en NAT geen IP's.
Het kan enkel, zoals de TS aangeeft, als het een draadloze router is. De router, waarvan de MAC aangepast is, vangt het draadloze signaal op en maakt dit beschikbaar voor LAN-toegang. De router speelt NAT, dus alles klopt.

Ik heb dit zelf enkele keren gedaan, met toestemming van de wifi-eigenaar, dus het kan zeer zeker. Over detecteerbaarheid maakte ik me geen zorgen, omdat het dus met toestemming was :).

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Eventueel kun je aan de hand van het MAC adres van die bewuste client zien wie de vendor is linkje . Daaruit kun je mogelijk afleiden of het een router/AP is of niet. Maar dat zegt nog lang niet alles want er zijn vendors die ook wireless NICs maken. Ook is het mogelijk dat hij een PC als router of access point heeft geconfigureerd of het mac adres heeft gespoofed.
Aan de andere kant zijn niet alle problemen met techniek op te lossen. Heb je afspraken met de gebruikers hierover gemaakt? Wat is precies je probleem, de hoeveelheid verkeer die hij/zij genereert ?
Heb je de gebruikers er al op aangesproken ?

[ Voor 21% gewijzigd door Henk007 op 05-08-2010 14:26 ]

Pagina: 1