Windows direct beschadigd na installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 22:38
Goedenavond allemaal,

Al een aantal dagen probeer ik een desktop te repareren welke tot voor kort niks meer deed alleen de melding: NTLDR Not found gaf.
Nou ben ik dit vaker tegen gekomen, vaak na een herinstallatie is alles weer in orde.

Helaas is het deze keer niet zo gemakkelijk, eerst zal ik jullie even vertellen wat ik onder de motorkap heb liggen en daarna wat ik allemaal geprobeerd heb en natuurlijk het probleem.

Onder de motorkap:
Moederbord: MSI; 945GM3-F; http://global.msi.eu/inde...maincat_no=1&prod_no=1042
Geheugen: Twinmos 4GB DDR2
Harddisk: 250GB Maxtor SATA-300
CPU: Intel Core2Duo
Extra's: Liteon DVD-RW; Cardreader Sitecom; Casefan

Probleem:
Direct nadat ik windows XP Home edition SP2 geïnstalleerd heb start ik de pc opnieuw op en krijg ik meteen een 'mooie' horizontale balk (direct na BIOS scherm en voor het XP logo) welke dan inlaad (een soort 'Windows hervatten' balk). Na onderzoek bleek dat Windows dan beschadigd is en direct na de installatie vind ik dit toch een hardware probleem,.. help,..

Wat heb ik geprobeerd:
Andere CD gepakt (Origineel)
Andere DVD speler geplaatst
Geheugen bankjes verwijderd en één voor één getest
Andere hardeschijf geplaatst
Andere SATA poort gebruikt
Alle andere apparaten (behalve cardreader) afgekoppeld

Alles wat ik nog over heb is het Moederbord en de processor, maar voordat ik dure dingen ga aanschaffen wil ik toch even overleggen, misschien hebben jullie een idee,..?

Alvast super bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 09:33
Al met de SATA modus gespeeld in de BIOS? Kan zo maar op AHCI staan ipv IDE en dat je HDD's daar niet mee overweg kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
X-Fire-X schreef op zondag 25 juli 2010 @ 22:14:
Al met de SATA modus gespeeld in de BIOS? Kan zo maar op AHCI staan ipv IDE en dat je HDD's daar niet mee overweg kunnen.
Goedenavond,

Dit moederbord heeft (nog) geen AHCI optie, dus ik neem aan dat hij dan standaard op IDE staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Als die optie er niet is, staat hij gewoon op AHCI ;)
Probeer eens een CD te maken met nLite waarin je SP3 hebt geslipstreamd samen met de drivers voor de S-ATA controller.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
Petervanakelyen schreef op zondag 25 juli 2010 @ 22:47:
Als die optie er niet is, staat hij gewoon op AHCI ;)
Probeer eens een CD te maken met nLite waarin je SP3 hebt geslipstreamd samen met de drivers voor de S-ATA controller.
Ga ik morgen direct doen, thanks voor de tip!
Het vreemde is alleen dat deze huidige configuratie (ook met hetzelfde besturingssysteem en het moederbord). altijd gewoon goed heeft gewerkt,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Maar is exact ditzelfde systeem al meerdere keren geherinstalleerd met een gewone untouched CD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
Petervanakelyen schreef op zondag 25 juli 2010 @ 23:04:
Maar is exact ditzelfde systeem al meerdere keren geherinstalleerd met een gewone untouched CD?
Ja dat klopt, exact hetzeflde systeem met een originele CD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Alleen een herinstallatie heeft eigenlijk niet zoveel zin wanneer je niet de partities verwijderd ( mits die er zijn ) en de harddisk niet opnieuw geformatteerd hebt. Altijd kunnen er dan nog bepaalde restjes achterblijven waardoor je nooit een stabiele Windows zal krijgen, alleen weet ik niet of je je harddisk geformatteerd had.

Wanneer je dit niet gedaan hebt raad ik je aan ( eerst backups maken van belangrijke bestanden ) om alle partities te verwijderen, vervolgens weer nieuwe partities aanmaken en formatteren. Daarna pas weer Windows installeren en natuurlijk SP3, plus even kijken of er updates van drivers zijn van de hardware die je erin hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ik neem aan dat hij gewoon al zijn partities heeft weggeflikkerd. Maar zelfs als dat niet het geval is, zou het met een andere HDD (tenzij daar ook al een oude Windows-installatie op stond) toch opgelost moeten zijn.

Op dit moment begin ik ook aan de hardware te denken. Wat doet het systeem met een IDE HDD of onder een Ubuntu LiveCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

voeding?

en verder, probeer eens met diskpart --> clean de disk helemaal kaal te maken voordat je windows installeert.. (ow, dat is trouwens de diskpart van vista en windows 7, niet xp die dat kan) of met zap63 vanaf een freedos floppy/usbstick..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op maandag 26 juli 2010 @ 10:52:
Ik neem aan dat hij gewoon al zijn partities heeft weggeflikkerd. Maar zelfs als dat niet het geval is, zou het met een andere HDD (tenzij daar ook al een oude Windows-installatie op stond) toch opgelost moeten zijn.

Op dit moment begin ik ook aan de hardware te denken. Wat doet het systeem met een IDE HDD of onder een Ubuntu LiveCD?
Uiteraard is dit bij een nieuwe harde schijf niet nodig om partities te verwijderen echter uit het verhaal van de TS begrijp ik dat hij zijn probleem tijdelijk oplostte door XP opnieuw te installeren en naar ik aan neem op dezelfde harddisk.

Nu kan ik mij wel herinneren dat je bij vooral de "oudere" systemen vaker een horizontale balk kreeg voor dat het besturingssysteem ging opstarten, en dit heb ik toen ook eens nagevraagd wat hiervan de oorzaak was. Een van de oplossingen die ik toen te horen kreeg was dat het kan dat het bios nog niet volledig opgestart is terwijl het OS al aan het opstarten is dus m.a.w. dat het bios ietwat te traag is.

Een oorzaak zou dus kunnen zijn dat het bios ietwat vervuild geraakt is ( jawel dat kan ) en eventueel zou de TS eens kunnen proberen om het bios te resetten. Andere oorzaak kan ook een hardnekkig virus zijn maar dan zou het opgelost moeten zijn wanneer er een andere harddisk geplaatst is. Evenzogoed kan het bios beschadigd geraakt zijn door een virus en dan is de oplossing clear cmos, oftewel dus even het bios resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Roel1966 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:56:
[...]
Nu kan ik mij wel herinneren dat je bij vooral de "oudere" systemen vaker een horizontale balk kreeg voor dat het besturingssysteem ging opstarten, en dit heb ik toen ook eens nagevraagd wat hiervan de oorzaak was. Een van de oplossingen die ik toen te horen kreeg was dat het kan dat het bios nog niet volledig opgestart is terwijl het OS al aan het opstarten is dus m.a.w. dat het bios ietwat te traag is.
Mjah, dat is dus klinkklare onzin, je OS kan pas starten als het systeem door z'n post heen is, als je systeem niet door z'n post heen is dan kun je ook geen OS starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen

Een oorzaak zou dus kunnen zijn dat het bios ietwat vervuild geraakt is ( jawel dat kan ) en eventueel zou de TS eens kunnen proberen om het bios te resetten. Andere oorzaak kan ook een hardnekkig virus zijn maar dan zou het opgelost moeten zijn wanneer er een andere harddisk geplaatst is. Evenzogoed kan het bios beschadigd geraakt zijn door een virus en dan is de oplossing clear cmos, oftewel dus even het bios resetten.
Zou het niet erg logisch zijn dat het BIOS gewoon eerst zijn tijd neemt om te initialiseren voor het begint aan de POST? Een BIOS kan overigens ook niet "vervuild" geraken. De instellingen kunnen een zooitje zijn, maar dat is iets anders.

EDIT: Wat Terw_Dan hierboven zegt dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door Petervanakelyen op 26-07-2010 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

een bios kan anders prima "crashen" en dat kan een niet goed of helemaal niet bootende computer weer "repareren" met een bios resetje, heb het al vaak genoeg gehad met allerlei computers, maar vaak is dr meer aan de hand (en is het moederbord of andere componenten ook brak..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Een BIOS is gewoon een flash image waar niets aan aangepast wordt eer je het geflashed hebt. Settings worden in een ander deel van het geheugen bewaard en je kan zelf (zonder het BIOS te flashen) niets aan de flash image veranderen. Een BIOS reset, reset dan ook enkel de settings en wijzigt uiteraard niets aan de BIOS-image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Ik zou die cardreader, (het enige wat je niet verwijderd hebt) als eerste eens eruit halen. Hoe vaak ik al niet heb lopen zoeken vloeken en tieren, blijkt het een of ander usb, cardreader ding te zijn. Sluiting, of conflicten met externe apparatuur is bij mij vaak de oorzaak geweest van dergelijke problemen.
Zeker cardreaders hebben bij mij de reputatie van onbetrouwbaar en brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
Heren,

Ontzettend bedankt voor de reactie's !

Vandaag heb ik nog een aantal dingen geprobeerd, zoals een 'Slipstream' gemaakt en nog een keer een (nieuw uit de verpakking) nieuwe hardeschijf erin gezet. Helaas mocht dit allebei niet baten.

Morgen ga ik de andere tips van jullie proberen, deze zijn (samengevat).
  • Bios Upgrade (reset dan neem ik aan ook direct).
  • IDE hardeschijf proberen
  • Cardreader loskoppelen
  • Andere voeding
Alvast ontzettend bedankt weer, ik hou jullie op de hoogte!

[ Voor 4% gewijzigd door wverbeek op 26-07-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Terw_Dan schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:00:
[...]

Mjah, dat is dus klinkklare onzin, je OS kan pas starten als het systeem door z'n post heen is, als je systeem niet door z'n post heen is dan kun je ook geen OS starten.
Klinklare onzin is het echt niet maar daarbij schrijf ik ook duidelijk bij OUDERE systemen kon dat wel eens, en dan was ie nog niet helemaal door zijn post heen. Geloof het of niet maar het kan dus wel maar het is natuurlijk geen normaal iets en een teken dat er toch wel iets aan de hand is.
Petervanakelyen schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:45:
Een BIOS is gewoon een flash image waar niets aan aangepast wordt eer je het geflashed hebt. Settings worden in een ander deel van het geheugen bewaard en je kan zelf (zonder het BIOS te flashen) niets aan de flash image veranderen. Een BIOS reset, reset dan ook enkel de settings en wijzigt uiteraard niets aan de BIOS-image.
Een bios is een c-mos ic waarin je een flash image in kan uploaden oftewel flashen, echter met software is of was een bios wel degelijk te veranderen. Tegenwoordig is die kans zo goed als nihil doordat ze beveiligd zijn maar eerder kwam het wel degelijk vaker voor dat een virus een bios compleet op zijn kant hielp.

[ Voor 39% gewijzigd door Roel1966 op 27-07-2010 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbieus
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 21:01
Wat ik hiervan opmaak is dat Windows wel WILT herinstalleren, echter daarna werkt het niet.

Het lijkt me dus niet het beste om als eerst naar je mobo of je CPU te kijken. Zoals eerder genoemd, als je geen belangrijke info hebt, Formatteren die hap en nieuw eroverheen. Als dat niet werkt, kan het verder misschien aan een verkeerde setting in de bios liggen, dit betwijfel ik, maar alle settings doorlopen kan nooit kwaad.

NTLDR is een programma dat in assosiatie staat met boot.ini, echter kan boot.ini nog wel eens onherstelbaar verloren gaan bij fouten op de HD (ook met partities enzo). Alleen formatteren lost dat probleem op.

Als je echter belangrijke informatie hebt is de recovery console misschien handiger. Daarmee kan soms nog een wonder worden verricht. Voor alle instructies en commands in de recovery console verwijs ik naar google, echter, ik raad aan om als eerste deze commands te proberen

windows installatie kiezen geeft meestal - 1
admin password is indien niet opgegeven gewoon enter

fixboot - schrijft een nieuwe boot.ini wat opstartproblemen kan verhelpen.

Als dit echter niet werkt, kan je NTLDR handmatig proberen op je computer te zetten

cd ( De letter van je CD-lezer)
cd i386
copy ntldr c:
exit

[ Voor 34% gewijzigd door rubbieus op 27-07-2010 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
->UPDATE<-

Goedenavond allen,

Vandaag heb ik de 'patient' er weer even bij gepakt.

De volgende dingen heb ik weer geprobeerd:
  • Cardreader losgekoppeld, windows geïnstalleerd - Geen resultaat
  • IDE Hardeschijf aangekoppeld, windows geïnstalleerd - Geen resultaat, zelfs tijdens de installatie nu al een horizontale balk tijden het rebooten (erger dus).
  • Kabel naar DVDRW vervangen, windows geïnstalleerd - Geen resultaat
  • Nieuwe voeding, windows geïnstalleerd - Geen resultaat
Wat ik morgen nog ga proberen is de BIOS upgraden naar de nieuwste versie en dan weer herinstalleren. Natuurlijk hou ik jullie weer op de hoogte.

@ Rubbieus
Fixboot & Fix MBR, heb ik reeds uitgevoerd nadat hij gecrashd was. Dit mocht helaas niet baten, daarom besloten om de desktop te herinstalleren waaruit dus dit probleem ontstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Roel1966 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 02:46:
[...]

Klinklare onzin is het echt niet maar daarbij schrijf ik ook duidelijk bij OUDERE systemen kon dat wel eens, en dan was ie nog niet helemaal door zijn post heen. Geloof het of niet maar het kan dus wel maar het is natuurlijk geen normaal iets en een teken dat er toch wel iets aan de hand is.
Als een systeem niet door z'n post is kan hij geen OS uitvoeren. Wat jij zegt kan dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Roel1966 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 02:46:
[...]
Blijft klinklare onzin. OS opstarten terwijl ie nog in zijn POST zit, LOL. Of je weet totaal niet wat P.O.S.T. is, of totaal niet wat een OS is. En 'OUDERE' systemen in hoofdletters schrijven verandert daar niets aan.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Terw_Dan schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 23:04:
[...]
Als een systeem niet door z'n post is kan hij geen OS uitvoeren. Wat jij zegt kan dus niet.
Sterker nog, in de nieuwere Asusboarden zit een OS in het bios geimplementeerd namelijk een stukje Linux ( Xpressgate ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermercado
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04-2021
wverbeek schreef op zondag 25 juli 2010 @ 21:58:
Alle andere apparaten (behalve cardreader) afgekoppeld
Heb je deze nooit afgekoppeld met dit probleem?

Ik heb ooit eens gehad dat mijn computer als eerst een geheugen kaartje ging lezen waardoor ik ook windows niet meer in kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
inzane19 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 23:23:
[...]

Ik heb ooit eens gehad dat mijn computer als eerst een geheugen kaartje ging lezen waardoor ik ook windows niet meer in kwam.
één v/d mensen hier boven had dit ook al gesuggereerd.
Daarom heb ik in mijn update post (aantal posts terug) ook vermeld wat hiermee is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Roel1966 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 23:12:
[...]
Sterker nog, in de nieuwere Asusboarden zit een OS in het bios geimplementeerd namelijk een stukje Linux ( Xpressgate ).
Leuk geprobeerd, maar je had het overduidelijk over over het harddisk OS wat al aan het opstarten was omdat de BIOS wat te traag is:
Nu kan ik mij wel herinneren dat je bij vooral de "oudere" systemen vaker een horizontale balk kreeg voor dat het besturingssysteem ging opstarten, en dit heb ik toen ook eens nagevraagd wat hiervan de oorzaak was. Een van de oplossingen die ik toen te horen kreeg was dat het kan dat het bios nog niet volledig opgestart is terwijl het OS al aan het opstarten is dus m.a.w. dat het bios ietwat te traag is
En dat is echt jereinste kolder. En meer woorden zal ik er verder niet aan vuil maken.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
wverbeek schreef op zondag 25 juli 2010 @ 21:58:
Geheugen bankjes verwijderd en één voor één getest
Hoe? Met memtest? Of gewoon reepje erin en kijken of het werkt?
[...]

Dat OS zit niet in de bios geïntegreerd, het is gewoon een linux-like OS dat op een ic (niet het bios IC) op het moederbord zit.

[ Voor 45% gewijzigd door kluyze op 28-07-2010 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
kluyze schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 23:49:
[...]
Alle twee eruit gehaald.
1e erin gezet, windows geïnstalleerd, geen resultaat
1e eruit gehaald
2e erin gezet, windows geïnstalleerd, geen resultaat

(Ook sloten afgewisseld onderling, geen resultaat).

Kan me niet voorstellen dat de bankjes allebei kapot zijn,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou dat niet kunnen? Het is en blijft electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

Een beetje Offtopic, maar dat ding zit niet in de bios geïmplementeerd. Het is een op zichzelf staand OS, dat of op HDD of op een miniSSD zit, maar dat staat los van de bios.
inzane19 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 23:23:
[...]

Dat zou op te lossen moeten zijn door de bootsequence aan te passen, zodat hij in elk geval naar de HDD kijkt als eerste bootapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
wverbeek schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 23:54:
[...]
Alle twee eruit gehaald.
1e erin gezet, windows geïnstalleerd, geen resultaat
1e eruit gehaald
2e erin gezet, windows geïnstalleerd, geen resultaat

(Ook sloten afgewisseld onderling, geen resultaat).

Kan me niet voorstellen dat de bankjes allebei kapot zijn,..
En geen Memtest86 gedraaid dus. Doen!

Het is 'duidelijk' (ahem) dat er iets corrupt raakt. Daar zijn twee aannemelijke, mogelijke verklaringen voor:

- I/O errors. Galle (en/of overklokte NB), rotte kabel, etc. Je zegt echter dat je het ook al eens met een IDE disk geprobeerd hebt, dus dan wordt het I/O verhaal iets minder waarschijnlijk.

- Geheugen fouten. Bij uitstek de oorzaak van data-corruptie die je tegenkomt bij installatie (immers, als het geheugen fout is, schrijft Windows ook corrupte data weg: iets wat je dan typisch pas merkt als je weer opstart).

Niet verder speculeren. Eerst gewoon je geheugen testen. Anders blijf je aan het gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbieus
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 21:01
wverbeek schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 23:02:
->UPDATE<-

Goedenavond allen,

Vandaag heb ik de 'patient' er weer even bij gepakt.

De volgende dingen heb ik weer geprobeerd:
  • Cardreader losgekoppeld, windows geïnstalleerd - Geen resultaat
  • IDE Hardeschijf aangekoppeld, windows geïnstalleerd - Geen resultaat, zelfs tijdens de installatie nu al een horizontale balk tijden het rebooten (erger dus).
  • Kabel naar DVDRW vervangen, windows geïnstalleerd - Geen resultaat
  • Nieuwe voeding, windows geïnstalleerd - Geen resultaat
Wat ik morgen nog ga proberen is de BIOS upgraden naar de nieuwste versie en dan weer herinstalleren. Natuurlijk hou ik jullie weer op de hoogte.

@ Rubbieus
Fixboot & Fix MBR, heb ik reeds uitgevoerd nadat hij gecrashd was. Dit mocht helaas niet baten, daarom besloten om de desktop te herinstalleren waaruit dus dit probleem ontstond.
Maar je hebt NTLDR nog niet handmatig geprobeerd terug te zetten?
Volgensmij gebeurt dit namelijk niet met fixboot or fixmbr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
kluyze schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 23:49:
[...]
[...]
Dat OS zit niet in de bios geïntegreerd, het is gewoon een linux-like OS dat op een ic (niet het bios IC) op het moederbord zit.
Nope, zeker weten van niet omdat namelijk bij de BIOS updates er duidelijk bij staat dat er een update bij zat van Xpressgate.
Terw_Dan schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 00:26:
[...]

Een beetje Offtopic, maar dat ding zit niet in de bios geïmplementeerd. Het is een op zichzelf staand OS, dat of op HDD of op een miniSSD zit, maar dat staat los van de bios.
Onzin want op mijn Asus P6T zit niks van een miniSSD en Xpressgate is net juist bedoeld om zonder harddisk en in geval van nood toch te kunnen werken en bv backups te kunnen maken. Men vergeet dat een BIOS puur een stukje software is en een c-mos ic programmeerbaar is, dus niet zo moeilijk daar een stukje software bij te plakken.

Maar goed, off topic en genoeg erover.

[ Voor 43% gewijzigd door Roel1966 op 29-07-2010 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan proberen in de bios zelf ook zo veel mogelijk uit te zetten, onboard sound , lan en usb , eigenlijk alles wat je niet nodig hebt om op te starten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
->UPDATE<-

Nogmaals goedenavond allen,

Natuurlijk ben ik vandaag weer braaf verder gegaan met de desktop, het volgende heb ik weer geprobeerd.
  • Geheugen eruit gehaald, nieuw bankje geplaatst - Geen resultaat
  • BIOS reset - Geen resultaat
  • BIOS update - Geen resultaat
Ik ga straks nog even proberen om alles onboard uit te zetten en dan weer een herinstallatie uit te voeren.
Jullie horen het nog!

@ Rubbieus
Het is nu te laat om nog te proberen, de hardeschijf is al geformatteerd (nu zo ongeveer 20keer :P).

[ Voor 13% gewijzigd door wverbeek op 29-07-2010 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Roel1966 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 17:06:
[...]

Nope, zeker weten van niet omdat namelijk bij de BIOS updates er duidelijk bij staat dat er een update bij zat van Xpressgate.
Dat er bij de BIOS-updates een update van Asus Xpressgate zit is ook niet zo verwonderlijk, het is tenslotte hun eigen stukje software en het integreert perfect met het BIOS. Dat het echter een en hetzelfde spul is, is nog een stapje te ver.
Onzin want op mijn Asus P6T zit niks van een miniSSD en Xpressgate is net juist bedoeld om zonder harddisk en in geval van nood toch te kunnen werken en bv backups te kunnen maken. Men vergeet dat een BIOS puur een stukje software is en een c-mos ic programmeerbaar is, dus niet zo moeilijk daar een stukje software bij te plakken.
OK, onder de letterlijke definitie van miniSSD heb je gelijk, maar je mag gerust zijn dat er gewoon een paar NAND-chipjes voor de data van Xpressgate voorzien zijn. Het is overigens veel te groot om gewoon "even" te integreren met de BIOS-chip. En zelfs dan nog: wat heeft dat in godsnaam nog te maken met het pure feit dat er niet aan het laden van het OS (of het nu over build-in stipped-down linux-based spul gaat of niet) begonnen wordt voor het BIOS gedaan heeft met de POST?
Inderdaad.
wverbeek schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 20:45:
Nogmaals goedenavond allen,

Natuurlijk ben ik vandaag weer braaf verder gegaan met de desktop, het volgende heb ik weer geprobeerd.
  • Geheugen eruit gehaald, nieuw bankje geplaatst - Geen resultaat
  • BIOS reset - Geen resultaat
  • BIOS update - Geen resultaat
Ik ga straks nog even proberen om alles onboard uit te zetten en dan weer een herinstallatie uit te voeren.
Jullie horen het nog!

@ Rubbieus
Het is nu te laat om nog te proberen, de hardeschijf is al geformatteerd (nu zo ongeveer 20keer :P).
Ik had er nog niet eerder aan gedacht, maar flikker eens alles van je SATA poorten af? Dus geen CD/DVD-drive of HDD meer, maar hang er een ouderwetse PATA CD-ROM-drive aan als slave en een PATA HDD'tje als master. Uitstekende test om een brakke SATA-controller uit te sluiten, en als het probleem hiermee is opgelost kan je alleszinds toch nog even verder. Windows 7 werkt ook nog gewoon op PATA spul ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
Mijn DVDRW is standaard IDE :)
En zoals hierboven vermeld heb ik al een IDE harddisk geprobeerd, dit werdt nl alleen maar erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ah, jammer. De enige dingen die dan nog niet 100% getest zijn is RAM en mobo. Op dit moment lijkt het eerder naar het laatste te wijzen, maar je weet het nooit. Geen idee of je het al gedaan hebt, maar heb je alles wat je vast kan instellen in het BIOS al eens vast ingesteld (dus geen "Auto") en heb je al eens een installatie proberen te doen van Ubuntu of Windows 7 (in plaats van XP)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
Petervanakelyen schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 21:40:
Ah, jammer. De enige dingen die dan nog niet 100% getest zijn is RAM en mobo. Op dit moment lijkt het eerder naar het laatste te wijzen, maar je weet het nooit. Geen idee of je het al gedaan hebt, maar heb je alles wat je vast kan instellen in het BIOS al eens vast ingesteld (dus geen "Auto") en heb je al eens een installatie proberen te doen van Ubuntu of Windows 7 (in plaats van XP)?
Oké, kan het ook niet de CPU zijn?
Het lijkt erop dat de desktop een rekenfout (of meerdere) maakt, dit kan dan toch net zo goed door de CPU komen?

RAM heb ik al vervangen voor nieuw en dat werkte ook niet helaas, wat ik nog niet geprobeerd heb is windows 7. Dit ga ik morgen ook nog even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09-2024
wacht even voor ej nog spullen gaat bestellen ... :) je hebt vaak een APIC optie in het bios staan .. Ik moet ff rebooten om te zien hoe dat heet .. Als je die omgooit na installatie heb ik het op meerder machines al meegemaakt dat booten niet echt een optie was..

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Roel1966 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 17:06:

Ik zie inderdaad dat op de p6t geen apart ic zit voor express gate, maar als je dan even in je handleiding gaat kijken op p4-36 dan zie je daar instructies staan om express gate te installeren op een volume naar keuze. Zoals bv je hdd. en dus niet op je bios ic.
Ik heb dan weer de p6t deluxe v2 en daar staat in de handleiding op p2-2 en 2-3 dat tussen pci2 en pciex_2 een express gate ssd op het moederbord zit, en dus ook weer niet op het bios ic.

Express gate is helemaal niet bedoelt om in nood backups te kunnen maken, het is een snel OS voor als je snel even wat images wilt bekijken, wat op internet wil surfen of wat wilt skypen.
wverbeek schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 21:45:
[...]

Oké, kan het ook niet de CPU zijn?
Het lijkt erop dat de desktop een rekenfout (of meerdere) maakt, dit kan dan toch net zo goed door de CPU komen?

RAM heb ik al vervangen voor nieuw en dat werkte ook niet helaas, wat ik nog niet geprobeerd heb is windows 7. Dit ga ik morgen ook nog even proberen.
Heb je dat nieuw ram ook uitgezocht op de QVL? Want omdat nieuw ram niet werkt wilt het daarom niet zeggen dat het niet nog steeds aan het ram kan liggen. Het kan namelijk ook aan het moederbord liggen wat niet meer goed met het ram overweg kan.

Draai nu gewoon even een memtest, dat kost je veel minder als nu een nieuwe cpu gaan kopen.

De kans dat de cpu opeens rekenfouten gaat maken is redelijk klein. Veel kleiner dan de kans dat het moederbord en/of het ram opeens niet meer goed met elkaar om kan.

[ Voor 29% gewijzigd door kluyze op 29-07-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Geen memtest gedaan? Wat hoor ik daar? Naar http://www.memtest.org/ jij! :)
Laat het draaien voor een nachtje om een betrouwbaar resultaat te krijgen.

Om op je vraag te antwoorden: kapotte CPU's heb ik tot noch toe niet vaak meegemaakt. Toch niet op de manier dat er rekenfouten of iets dergelijks zouden gebeuren. Dode's CPU's heb ik namelijk wel al meegemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
Petervanakelyen schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 22:00:
Geen memtest gedaan? Wat hoor ik daar? Naar http://www.memtest.org/ jij! :)
Laat het draaien voor een nachtje om een betrouwbaar resultaat te krijgen.

Om op je vraag te antwoorden: kapotte CPU's heb ik tot noch toe niet vaak meegemaakt. Toch niet op de manier dat er rekenfouten of iets dergelijks zouden gebeuren. Dode's CPU's heb ik namelijk wel al meegemaakt ;)
Morgen zet ik er een nieuw moederbord in, we zullen zien of dat gaat helpen.
De geheugen banken zijn exact hetzelfde als die er nu in zaten alleen dan nieuw. Zou wat wezen, koop je nieuw geheugen en dan kan je er nog niet op vertrouwen.
Maar omdat jullie het graag willen, laat ik vanavond even een mem-testje rondgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
wverbeek schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 22:12:
[...]
Morgen zet ik er een nieuw moederbord in, we zullen zien of dat gaat helpen.
De geheugen banken zijn exact hetzelfde als die er nu in zaten alleen dan nieuw. Zou wat wezen, koop je nieuw geheugen en dan kan je er nog niet op vertrouwen.
Maar omdat jullie het graag willen, laat ik vanavond even een mem-testje rondgaan.
Doe het nou gewoon eens zoals het hoort. Niet van "Ik heb mijn reepjes al eens 1 voor 1 geprobeerd, dus ik hoeg geen memtest meer te draaien!" Of: "Ik heb het al vervangen, dus ik hoef geen memtest meer te draaien!" Dat zegt allemaal niks; wellicht staat er gewoon een timing in je BIOS verkeerd of iets dergelijke. In ieder geval, niet allerlei redenen bedenken waarom jjij niet niet zou hoeven testen. Gewoon doen!

Sorry dat ik een beetje pissig klink, maar je loopt nogal eigenwijs te doen. Zo heeft niemand er wat aan.

N.B. En doe het dan niet omdat 'wij' het zo graag willen, maar omdat je besluit jezelf wat gedisciplineerd troubleshooten aan te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
->UPDATE<-

Desktop heeft vannacht lekker staan pruttelen.
Maar helaas, alles was PASSED en dus netjes in orde (leek me al vreemd als het niet zo zou zijn,..).

Vanavond zet ik er een nieuw MB in, als dat niet werkt zet ik er vanavond ook even een nieuw CPU in. Ik hou jullie weer op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Opeens hoor ik niets meer over testen met een ander OS dan Windows XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
Petervanakelyen schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:54:
Opeens hoor ik niets meer over testen met een ander OS dan Windows XP?
Hier had ik helaas vanochtend geen tijd meer voor, maar dit ga ik vanavond ook nog even proberen :)
Ik hou jullie weer op de hoogte natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverbeek
->Conclusie<-

Heren,

Het is dan eindelijk zo ver, ik heb de speld in de hooiberg gevonden.
Om niet meteen het leukste gedeelte te vertellen, vertel ik eerst nog even wat ik nog allemaal heb geprobeerd.
  • Desktop volledig opnieuw geïnstalleerd met Windows 7 & Windows XP Prof. - Geen resultaat
  • Bios update uitgevoerd - Geen resultaat
  • Alle Poorten USB, etc in Bios uitgeschakeld - Geen resultaat
  • Alle instellingen in Bios van AUTO afgehaald en op de juiste instellingen gezet - Geen resultaat
  • CPU vervangen - Geen resultaat
Uiteindelijk heb ik het Moederbord vervangen en ja hoor, het probleem is nu verholpen en de desktop draait weer als een zonnetje. Vandaag hoorde ik trouwens ook dat MSI vaak dit soort problemen ervaart met hun moederborden, maar in hoeverre dit waar is durf ik jullie niet te vertellen.

Graag wil ik jullie allemaal bedanken voor de suggesties en natuurlijk het beantwoorden van mijn hoofdvraag.

Dit topic mag wat mij betreft dicht, nogmaals bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door wverbeek op 31-07-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Laatst online: 27-03 09:33
Zie nu dat er nog een mobo inzit zonder solid caps. Weet dat het is opgelost, maar je moet voor de gein eens kijken of 1 van die condensators bol staat/geknapt is. Zoja dan is dat de boosdoener en weet je weer iets om op te letten bij eventueel een andere machine die 'gekke' kuren heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:59
Dat wilde ik net roepen. Heb dit heel vaak gezien bij Mobo's met kapotte condensatoren. Na de post, of tijdens zwaar gebruik heb je zulke wisselingen in belasting op de CPU-voedingslijn dat je kapotte elco het niet meer trekt en de boel herstart...
X-Fire-X schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 03:36:
Zie nu dat er nog een mobo inzit zonder solid caps. Weet dat het is opgelost, maar je moet voor de gein eens kijken of 1 van die condensators bol staat/geknapt is. Zoja dan is dat de boosdoener en weet je weer iets om op te letten bij eventueel een andere machine die 'gekke' kuren heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
X-Fire-X schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 03:36:
Hetzelfde euvel heb je ook vaak met kapot gaande voedingen waarbij 9 van de 10 keer het ook de condensatoren zijn die niet meer goed op laden, en je dan ook van die frustrerende rare dingen krijgt zoals bij de TS.
Pagina: 1