Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-08 23:03
Mede tweakers,

Ik zit met het volgende probleem.

Via vraag & aanbod hier, heb ik een Creative Soundblaster X-Fi Extreme Music gekocht. Product werd wel als "werking onbekend" verkocht, maar ik wou het toch eens proberen.

Pakketje keurig binnen, kaart keurig antistatisch verpakt. Na installatie in mijn systeem werd de kaart door Windows herkend als "multimedia audiocontroler". Gewoon zoals je hoort, zou je zeggen. De kaart heb ik buiten de PC ook even aan een grondige inspectie onderworpen. Alles zit erop zoals het zou moeten.

Na downloaden van de drivers (meeste recente en beta drivers), krijg ik de melding dat er geen Creative kaart aanwezig is in mijn systeem. Ik heb nog meerdere drivers geprobeerd (X-Fi Extreme Audio). Ook geen succes. Mijn tweede idee was dat het aan mijn systeem en besturing syteem lag, in dit geval Windows 7. Na installatie in een tweede PC met Windows XP, werd de kaart weer keurig herkend als "multimedia audiocontroler". Maar ook hier kon ik geen driver installeren vanwege de zelfde fout.

Hebben jullie enig idee wat het kan zijn? Defecte kaart? Kaart met een identiteit crisis? Als de kaart defect zou zijn zou je toch verwachten dat Windows hem ook niet meer als hardware herkent?

Wat ik al getest heb nog even op een rijtje:
  • Kaart in meerdere PC's getest
  • Kaart onder verschillende OS'en
  • Verschillende soorten drivers (WinXP, Windows 7, 32 & 64 bit, oud en nieuw & beta)
  • Verschillende PCI sloten
  • Onboard audio enabled en disabled
Dan het systeem waarop ik draai:
  • Phenom II X3 720BE
  • Gigabyte MA78GM-UD2H
  • Zotac Geforce 9600GT
  • Thermaltake 470 watt voeding
  • PCI USB 2.0 insteek kaart (ook al verwijderd)
  • 3x WD HD (SATA)
  • Sony DVD drive (SATA)
Verder ook getest op een:
  • MSI K9N Neo-F V3
  • Athlon X2 3800+
  • Aopen 300 watt voeding
  • Asus Radeon HD4850
Natuurlijk heb ik ook nog even mijn grote vriend Google gebruikt. Hier waren een aantal kleine hits met mensen die het zelfde probleem hebben/hadden, maar geen echte bruikbare oplossing.

Ondertussen heb ik nog iemand gevonden met een vergelijkbaar probleem

Windows (7 en XP) herkennen Creative X-fi XtremeMusic niet

[ Voor 10% gewijzigd door Chiel340 op 25-07-2010 21:52 ]

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 14:01
Ik neem aan dat in apparaat beheer een uitroeptekentje staat bij het apparaat. Je zou hier dan een naar de apparaat eigenschappen kunnen kijken en dan voornamelijk naar de vender/pci ids. Kloppen deze waardes dan zou het toch een software/driver probleem of irq probleem kunnen zijn. Staan hier geen waardes of onlogische dan is het een hardware probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

creative drivers...

Enfin, check eens in het X-FI topic. Daar staan ook wat altenatieve drivers in die de kaartcheck eruit hebben gehaald. Dan kun je de boel vaak wel installeren.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
@ M2M, ik zal idd eens even gaan neuzen in het X-Fi topic, die drivers kunnen misschien wel helpen aangezien ze het stukje "kaart detecteren" overslaan.

@ Pazzje, naar mijn weten staat er idd een uitroepteken bij. Ik zal als ik straks thuis ben de kaart nog eens in mijn drukken en kijken wat ik kan vinden over vender/pci ids. Naar mijn weten stond er geen vender (= merknaam?) bij...

Maar bedankt iig voor het meedenken, ik zal eens kijken wat ik hiermee kan.

Kleine edit vanaf mijn kant.

Op dit moment heb ik verschillende Pax drivers geprobeerd. Geen van allen wilden installeren. Volgende de installatie wizzard moest ik overschakelen naar een nieuwere Windows versie (in hun geval XP, terwijl ik Windows 7 draai).

Verder heb ik nog even gekeken naar het vender/PCI gebeuren. Dit ziet er niet vreemd uit. Het volgende staat bij Hardware-id's:

PCI\VEN_1102&DEV_0005&SUBSYS_00011102&REV_00
PCI\VEN_1102&DEV_0005&SUBSYS_00011102
PCI\VEN_1102&DEV_0005&CC_040100
PCI\VEN_1102&DEV_0005&CC_0401

Wat kan ik uit het bovenstaande opmaken?

Ik heb werkelijk alles Pax drivers die ik kon vinden geprobeerd, verder alles laatste en oudere Creative drivers. De Pax drivers willen net zo min installeren als de Creative drivers.

[ Voor 46% gewijzigd door Chiel340 op 26-07-2010 17:28 ]

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Ik denk dat je met een stukje defecte hardware zit. Fysiek op de kaart staat dat het een X-FI Extreme music is? En je hebt op de pax drivers site de laatste versie geprobeerd?

Dan lijkt het mij toch een defect stukje hardware.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
@ M2M:

Op de kaart niet dat het om een Extreme Music gaat, er staat wel een serie nummer op:

SB0460, via google levert dit op dat het om een "X-Fi Extreme Music" gaat.

Via het serienummer kan ik niet veel achterhalen:

MASB0460549001721Q

Mijn conclusie is nu ook maar, dat de kaart gewoon dood is... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
De pci/vendor id worden herkent dus de kaart is niet dood, maar hij wordt niet correct herkend.
Er zijn wel meer problemen met deze kaart onder windows zie ook het volgende topic:

http://forums.creative.co...01902DDB3F549324DDA5F5B17 en

http://www.sevenforums.co...tive-xfi-card-help-2.html

Hij meld zich namelijk verkeerd aan de X-fi Extreme Music.
Hij moet zich namelijk aanmelden met: pci\ven_1102&dev_0005&subsys_10031102&rev_00
en niet met: pci\ven_1102&dev_0005&subsys_10011102&rev_00

Maar zoals gezegd er zijn problemen met deze kaarten, in sommige systemen werken ze, in andere zijn ze niet aan de praat te krijgen. Het probleem is niet duidelijk, je zou iets met bios setting en irq kunnen proberen, andere sloten, enz

Op het moment dat je de juiste vender/pci id krijgt zou je de volgende driver kunnen proberen (of mischien al gelijk):
http://support.creative.c...prodName=X-Fi+XtremeMusic

[ Voor 45% gewijzigd door pazzje op 27-07-2010 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
pazzje schreef op maandag 26 juli 2010 @ 22:45:
De pci/vendor id worden herkent dus de kaart is niet dood, maar hij wordt niet correct herkend.
Er zijn wel meer problemen met deze kaart onder windows zie ook het volgende topic:

http://forums.creative.co...01902DDB3F549324DDA5F5B17 en

http://www.sevenforums.co...tive-xfi-card-help-2.html

Hij meld zich namelijk verkeerd aan de X-fi Extreme Music.
Hij moet zich namelijk aanmelden met: pci\ven_1102&dev_0005&subsys_10031102&rev_00
en niet met: pci\ven_1102&dev_0005&subsys_10011102&rev_00

Maar zoals gezegd er zijn problemen met deze kaarten, in sommige systemen werken ze, in andere zijn ze niet aan de praat te krijgen. Het probleem is niet duidelijk, je zou iets met bios setting en irq kunnen proberen, andere sloten, enz

Op het moment dat je de juiste vender/pci id krijgt zou je de volgende driver kunnen proberen (of mischien al gelijk):
http://support.creative.c...prodName=X-Fi+XtremeMusic
Ik ga me hier eens even in verdiepen! Het vervelende is dat het topic wat Pattje aangeeft bij warempel Creative zelf al uit 2006 stamt! Ruim 4 jaar en nog steeds geen oplossing in de drivers of wat dan ook :-(

De kaart is al geteste in twee verschillende computers (nVidia chipset & AMD chipset). Verschillende PCI sloten, dit werkt allemaal niet.

Ik hoop dat het me lukt de PCI/Vendor aan te passen door:
  • Bios update, maar dat zal waarschijnlijk het probleem niet oplossen omdat het een hardware probleem is. Ten tweede kan je volgens mij een geluidskaart niet flashen (zou niet weten hoe...)
  • Via de drivers van Creative zelf. Hier kan misschien mijn PCI/Vendor aangepast/toegevoegd worden? Ik heb de drivers al uit kunnen pakken, maar ik moet nog even uitzoeken wat voor bestandje ik moet zoeken om eventueel via een Hex-editor de boel aan te passen?
Nog even een kleine edit

Ik heb in de INF bestanden van de laatste Creative drivers een heleboel producten gezien, mijn staat daar niet tussen. Ik zal hem eens proberen toe te voegen, kijken wat hij doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Chiel340 op 27-07-2010 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Chiel340 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:18:
[...]
Nog even een kleine edit

Ik heb in de INF bestanden van de laatste Creative drivers een heleboel producten gezien, mijn staat daar niet tussen. Ik zal hem eens proberen toe te voegen, kijken wat hij doet.
Ik vrees dat het zo simpel niet gaat werken anders dan was het probleem allang uit de wereld. Ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
@ Pazzje, het is inderdaad niet zo simpel. Dat had ik ook niet verwacht, maar goed.

Aan de INF bestanden heb ik een string toegevoegd met de hardware ID PCI/Vendor van de X-Fi Extreme Music. Installeren was nu nog niet mogelijk. Zoals het nu lijkt moet ik nog ergens dieper de PCI/Vendor toevoegen. Eigenlijk zou Creative dit moeten doen (het probleem is al vanaf 2006 bekend...).

Ik weet dat de "makers" van de Pax drivers dit wel kunnen, maar hun site is al lang niet geüpdatet. Ik blijf nog even proberen, maar ik verwacht er weinig van.

Als andere mensen nog opties of ideeën hebben, waar ik de rest van de PCI/Vendor hardware ID kwijt kan in de Creative of PAX drivers, please let me know.

Even offtopic, ik heb ondertussen een Creative Soundblaster Audigy gehaald, deze werkt ook zonder problemen onder Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 15:55
ikzelf heb een creative soundblaster fatal1ty en had ook problemen met de drivers.
Voor mij werkte het om de windows drivers welke geïnstalleerd worden te verwijderen.
Dus via apparaatbeheer->rechtermuisknop op geluidskaart
en dan verwijderen. ergens kom je dan iets van een vinkje tegen met "verwijder ook de drivers" ofzo.
hiermee voorkom je dat windows de kaart weer opnieuw installeerd.
Hierna had ik de creative drivers geïnstalleerd en alles werkte naar behoren.

hopelijk kun je hier iets mee.

DJSnels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:44
Ik heb zelf ook een Creative Kaart, de SB0770, een OEM model van Dell. Ook bij deze kaart werkte geen enkele driver, totdat ik deze tegenkwam:
http://forums.creative.co...2-0-05-15-2009/m-p/527485

Nu weet ik dat je een andere kaart hebt, die volgens mij ook niet tussen het lijstje staat, dus maar aangeziende kaart niets doet is het het proberen natuurlijk wel waard ;)
Na de installatie van dit driverpakket nooit meer problemen gehad en zelfs de Dolby Digital Live en DTS Connect werkend gekregen :) Hij is inderdaad onofficieel maar ik heb er nooit problemen mee gehad en je hebt al meerdere aangepaste drivers geprobeerd :P

[Edit]
Hij staat wel tussen het ondersteunde lijstje:
Creative SB X-Fi PCI (... XtremeMusic)

[ Voor 13% gewijzigd door BobV op 02-08-2010 17:38 . Reden: Fout herstellen ]

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
MisterX1992 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 17:26:
Ik heb zelf ook een Creative Kaart, de SB0770, een OEM model van Dell. Ook bij deze kaart werkte geen enkele driver, totdat ik deze tegenkwam:
http://forums.creative.co...2-0-05-15-2009/m-p/527485

Nu weet ik dat je een andere kaart hebt, die volgens mij ook niet tussen het lijstje staat, dus maar aangeziende kaart niets doet is het het proberen natuurlijk wel waard ;)
Na de installatie van dit driverpakket nooit meer problemen gehad en zelfs de Dolby Digital Live en DTS Connect werkend gekregen :) Hij is inderdaad onofficieel maar ik heb er nooit problemen mee gehad en je hebt al meerdere aangepaste drivers geprobeerd :P

[Edit]
Hij staat wel tussen het ondersteunde lijstje:
Creative SB X-Fi PCI (... XtremeMusic)
Heb eens even in de driver gekeken maar de betreffende vendo/id staat er niet tussen, dusik denk dat deze ook niet werkt, maar ik hoor het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Chiel340 schreef op zondag 25 juli 2010 @ 21:33:
Pakketje keurig binnen, kaart keurig antistatisch verpakt. Na installatie in mijn systeem werd de kaart door Windows herkend als "multimedia audiocontroler". Gewoon zoals je hoort, zou je zeggen. De kaart heb ik buiten de PC ook even aan een grondige inspectie onderworpen. Alles zit erop zoals het zou moeten.

Na downloaden van de drivers (meeste recente en beta drivers), krijg ik de melding dat er geen Creative kaart aanwezig is in mijn systeem. Ik heb nog meerdere drivers geprobeerd (X-Fi Extreme Audio). Ook geen succes. Mijn tweede idee was dat het aan mijn systeem en besturing syteem lag, in dit geval Windows 7. Na installatie in een tweede PC met Windows XP, werd de kaart weer keurig herkend als "multimedia audiocontroler". Maar ook hier kon ik geen driver installeren vanwege de zelfde fout.
Dit maak ik mee met zo'n beetje elke herinstallatie of schoonmaak (waar de kaart eruit gaat, of enkel de audiokabels), drivers kunnen niet geinstalleerd worden.

90% van de gevallen los ik dit domweg op door te wisselen van PCI-slot, opstarten met (voeding helemaal uit) audiokabels erin, overige PCI meut (USB card en TV card) eruit. Soms 2 of 3x herstarten na elke keer het aparaat uit de lijst te verwijderen en dan opeens werkt het allemaal.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-08 01:34
Probeer eens de allereerste creative drivers te installeren, dat zijn de enige die bij mij fatsoenlijk werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:44
pazzje schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 19:08:
[...]

Heb eens even in de driver gekeken maar de betreffende vendo/id staat er niet tussen, dusik denk dat deze ook niet werkt, maar ik hoor het wel
Het is natuurlijk altijd het proberen waard ;)

En kun je trouwens met die PAX drivers die aangeven dat je een "nieuwere" versie van windows nodig hebt niet gewoon uitvoeren in compatibiliteitsmodus, zodat ze denken dat je XP of Vista draait? Wil soms nog wel is werken bij mij ;)

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
@ de heren hierboven ;-)

Ik heb in de Pax drivers geprobeerd te installeren in Windows XP SP2 & SP3 mode, dit had geen effect. Vista mode al helemaal niet.

De officiële Creative drivers weigeren te installeren, wat ik ook probeer. En zolang Creative zijn zaakje(s) niet oplost gebruik ik geen X-Fi meer. Mijn Audigy werkt nu wel goed onder Windows 7 64 bit.

Ik heb alle PCI sloten die ik heb getest (meerdere mobo's ook). Dit had geen effect, ook na afsluiten/verwijderen van de stroom van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Heb ook een SB0460. en het is inderdaad een extreme music.

Eigen ervaring:
Heb hem sinds gister dood verklaard (hoor alleen 2x een plop) verder geen geluid
1e x tijdens het login scherm 2ex tijdens het aan melden.
Kaart geeft al sinds ik over ben op windows 7 dikke problemen.
onder vista deed hij het perfect
Drivers voor vista 64 was altijd de truuk om hem onder windows 7 werkend te krijgen.

Ik heb niet het probleem dat de kaart zich niet laat installeren.
(installeerd perfect ook met de drivers die windows aanbied.)
echter hoor ik of 2x een plop of alleen een harde piep toon.
Voor mij einde oefening.
Heb geen zin meer om er tijd en aandacht aan te besteden voor die paar 10tjes
(het moet gewoon goed werken)
Ga denk ik een xfi-extreme recon halen of een Asus sonar twijvel nog op dit moment.

Denk dus net als wat de rest zegt dat je kaart gewoon defect is.
Misch niet 100% maar hij werkt iig niet zoals het hoord.
Zelfde bij mij dus.

Na rose e cient spin

Pagina: 1