Toon posts:

M17x R1 Q9000 OC vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey mensen ik heb de volgende laptop Alienware m17x R1

Bios A03
Q9000 quad core CPU
4096MB (2X2048) 1333MHZ DDR3 DU
2x Geforce GTX260m SLI
Zalman ZM-NC3000U laptop cooler

Nu wil ik mijn CPU overclocken en zie ik in de bios dat ik dat alleen via FSB kan doen, ik kan mijn multiplier niet veranderen. Standaard staat mijn fsb op 1066 en mijn memory op 1333. Als ik mijn FSB boven de 1150 gooi dan krijg ik random screen freezes terwijl mijn CPU temps nog netjes rond de 65 graden blijven met OCCT cpu stres test. Ik weet dat als ik mijn FSB omhoog gooi dat mijn hele systeem sneller gaat lopen, zou mijn geheugen misschien de verkeerde waardes hebben?

Iemand hier die een gelijke m17x heeft en mij kan vertellen wat goede fsb / mem waarden zijn in bios?

P.S ik ben noob op het gebied van OC

Alvast bedankt!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ga je eerst eens inlezen in de materie dan, straks sloop je de boel en is het huilen.

er zijn diverse factoren tijdens het overclocken die instabiliteit kunnen veroorzaken. temps zij niet relevant voor stabiliteit op zulke minieme overclocks

[ Voor 6% gewijzigd door nedernakker op 25-07-2010 22:50 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb flink wat forums afgespit naar fsb / mem speeds maar het is allemaal erg onduidelijk. En qua overclocken gaat het bij de m17x voornamelijk om de i7 CPU op het R2 intel mobo ipv mijn R1 nvidia mobo met de Q9000. En als er al gepraat word over OC met R1 dan is het vaak met een QX9300 CPU omdat die een unlocked multi heeft.

Maar indd ik snap er te weinig van en meer info kan ik helaas niet vinden :(

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:24
Doe jezelf een lol en klok je laptop niet over. De temperatuur gaat alleen maar omhoog als je PC sneller gaat lopen, en zodra je 2 videokaarten ook nog belast raken wordt de boel helemaal warm.....

Wat je ook vergeet zijn de northbridge en southbridge op je moederbord. Die waarschijnlijk al helemaal slecht gekoeld worden in de laptop. En eventuele mosfets. En je ram.

Klok gewoon geen laptops over, het is vragen om problemen, zeker als je niet helemaal weet wat je doet. No offence, maar er is gewoon een hoop wat mis kan gaan.

I'm a photographer, not a terrorist

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
Net zoals bovenstaande poster raad ik je ook af om je laptop over te klokken.
Een laptop is er simpelweg niet voor bedoeld en wordt vaak al op stock snelheden redelijk warm.
En mocht er echt iets misgaan dan is het ook een stuk moeilijker om even een onderdeel te vervangen.

Maar mocht je toch het risico willen nemen bijdeze een linkje naar een goede tutorial ervoor :

Link

( het gaat hier wel om de Core2Duo reeks maar het overklokken werkt hetzelfde ).

Verwijderd

Topicstarter
Mwa ik heb een m17x he, geen random crap laptop :) alienware producten zijn gemaakt voor OC'ing. Airflow in laptop is 10x beter dan de standaard laptops en componenten zijn allemaal A merken.

En met fsb OC'en kan er niks verkeerd gaan alleen met voltages OC'ing...

• citruspers
Ook met FSB overclocking gaat je temperatuur omhoog (en je power verbruik).......
Maar als je het zo zeker weet moet je het vooral doen, kom alleen niet bij ons aankloppen als je uiteindelijk je peperdure laptop hebt vernield...

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 11:17:
Mwa ik heb een m17x he, geen random crap laptop :) alienware producten zijn gemaakt voor OC'ing. Airflow in laptop is 10x beter dan de standaard laptops en componenten zijn allemaal A merken.

controleer dat eerst eens? ik denk niet dat je een airflow hebt in je laptop. er zit meestal-tenminste bij de laptops die ik heb gezien- een heatpipe over de cpu, gpu, north en soutbridge en die word dan door een fannetje gekoeld.. niet echt een airflow dus. ik zou zeggen schroef hem eens open en kijk hoe het bij jou zit. maar ik zou er gewoon niet aan beginnen met een laptop. ook al is het een alienware.. ;)

gametag: estruqiarixs

• drijfhout
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 11:17:

Het is en blijft een laptop, optie tot OC'en is wat anders als gemaakt zijn ervoor ;)
En een airflow die 10x beter is als een standaard laptop dat kan sowieso al niet.
Er zitten 2 GPU's en een snelle quadcore in dus misschien wordt hij zelfs wel warmer als een goedkopere laptop.

Verwijderd

Topicstarter
Ok van 2GHz naar 2.6 GHz gegaan... alles loopt stabiel met OCCT en benchmarken en dat onder de 70graden :O

Dat bedoel ik met alienware.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 11:16 ]

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:03
Let wel op dat je dan niet te zware programma's gaat draaien met het gevolg dat je computer gaat koken.

Rare vogel in spe

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 11:15:
Ok van 2GHz naar 2.6 GHz gegaan... alles loopt stabiel met OCCT en benchmarken en dat onder de 70graden :O

Dat bedoel ik met alienware.
al 8 uur prime95 gedaan? ben benieuwd wat je temps dan zijn

gametag: estruqiarixs

Verwijderd

Topicstarter
Harm30 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 11:48:
[...]

al 8 uur prime95 gedaan? ben benieuwd wat je temps dan zijn
tussen de 70 en 76 graden, 76 max.

• citruspers
Ik blijf het een slecht idee vinden...en hou er rekening mee dat je temperaturen zwaar zullen stijgen als je ook die 2 videokaarten gaat belasten....
ik vind persoonlijk 70 graden echt op het randje zitten voor een quad, 76 is mij te warm. En al helemaal in een laptop. Ik neem aan dat je tests met de zalman koeler dinges er onder waren? Wat als je hem op schoot hebt?

• drijfhout
Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 14:38:
[...]

tussen de 70 en 76 graden, 76 max.
76 is echt te veel naar mijn mening, ik zou hem dan zelf wat terugklokken zodat hij maximaal 70 graden wordt.
En vergeet ook niet de temperatuur van de andere onderdelen in je laptop te meten, want de cpu is niet het enigste wat kapot kan.

Ik heb ook nooit beweerd dat je hem niet stabiel zou kunnen krijgen, maar ik vind het zelf geen goed idee en het zal de levensduur behoorlijk verminderen omdat deze temperaturen niet echt aan te raden zijn.
Maar als je iemand bent die toch bijna elk jaar een nieuwe laptop koopt is het geen ramp.

Btw met deze temperaturen moet je bijvoorbeeld niet vergeten de laptop cooler aan te sluiten of bijvoorbeeld je laptop op zo'n manier neerleggen dat de lucht goed wegkan want je zit nu natuurlijk een stuk sneller tegen de uitvalgrens aan.

Btw misschien een idee om wat screens te posten met temperaturen en voltage's enzo....
Misschien zijn er nog wel andere manieren om hem koeler te krijgen zonder terug te klokken?

[ Voor 8% gewijzigd door drijfhout op 31-07-2010 16:57 ]

Pagina: 1