Toon posts:

Voorkomen afsluiten "dos" venster in XP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk dat wanneer je een dos applicatie start vanuit XP het dos venster geopend blijft net zoals bij de XP "opdrachtprompt" applicatie? Als ik nu sommige dos applicaties vanuit XP start dan wordt er kortstondig een venster geopend wanneer deze direct weer sluit. Het is dan niet mogelijk om te lezen wat er goed / mis ging :(

Alvast bedankt voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Start het programma op door eerst een DOS-prompt te openen (Start > Uitvoeren > Cmd <enter>).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanuit de opdrachtprompt gaat het inderdaad goed, maar ik zou de exe bestanden ook graag gewoon vanuit verkenner willen opstarten. Anders moet ik in de opdrachtprompt nogal wat typewerk verrichten om in de juiste directories te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 15:55
Helaas, gaat dat niet. Als je de dos prompt open wil laten staan, dan moet je het programma ook starten vanuit de dos prompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2010 @ 16:53:
Vanuit de opdrachtprompt gaat het inderdaad goed, maar ik zou de exe bestanden ook graag gewoon vanuit verkenner willen opstarten. Anders moet ik in de opdrachtprompt nogal wat typewerk verrichten om in de juiste directories te komen.
Probeer een batch file waar je die commando's inzet. Ga eens zoeken op het web, je probleem zal niet uniek zijn :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2010 @ 16:53:
dan bouw je er een start batchfile omheen die een commandprompt opent en de working directory meeneemt?

Zo dat zijn alvast een aantal zoektermen waar je mee aan de slag kan :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:15
OP XP was het in ieder geval zo dat je vanuit het Run-venster dat kon bereiken door de optie /k mee te geven aan cmd.

Dus als je ipconfig wilt doen, geef je in het venster Start > Run het volgende in:
code:
1
cmd /k ipconfig

En dan krijg je nadien controle over je command prompt.

Hoe je dat in de verkenner kan integreren laat ik aan jou over. Maar het is misschien niet onmogelijk om op je bureaublad een snelkoppeling naar "cmd /k" te maken een je programma daarheen te slepen als je het zo wilt uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:57

Zeror

Ik Henk 'm!

Geen idee of het werkt, maar kan je niet een snelkoppeling maken met het pad van je applicatie als parameter?
Zoiets als:

code:
1
%SystemRoot%\system32\cmd.exe "C:/Program files/app/appdata.exe"

Heb ff geen XP bij de hand, anders had ik het wel ff getest of dit werkt voor je.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-10 08:38

MartinMeijerink

Computerrorist

OK13 schreef op zondag 25 juli 2010 @ 16:55:
Helaas, gaat dat niet. Als je de dos prompt open wil laten staan, dan moet je het programma ook starten vanuit de dos prompt.
Gaat wel, als het een echt DOS-programma is, dan doe je gewoon rechtermuisknopklik op het programma, dan ga je naar het tabblad programma, en vink je "Venster sluiten bij afsluiten" (of iets dergelijks) uit.
Er wordt dan in dezelfde map een PIF bestand aangemaakt, waar deze info in staat.
Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://gfx.zutphen.nu/closeonexit.png

[ Voor 6% gewijzigd door MartinMeijerink op 25-07-2010 17:06 . Reden: screendumpje erbij gezet ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een batchfile lijkt me een goed oplossing. Even geprobeerd met de onderstaande inhoud, echter het werkt tot in de juiste directory alleen het programma wordt vervolgens niet gestart. Iemand een idee wat hier verkeerd gaat? :/

@echo off
cmd
e:\digitemp\dtreg17
digitemp -a

Heb al het e.e.a. geprobeerd te wijziging maar ik krijg het nog niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Basic stuff - zorg dat je naar de juiste directory gaat.
CD dus eerst naar die dir.

Kom op, je kan het wel :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:49
Ik neem aan dat het een .exe is?

@echo off
cmd
e:\digitemp\dtreg17\digitemp.exe -a

Moet lukken denk ik.

alleen e:\digitemp\dtreg17 is geen geldig commando.

[ Voor 20% gewijzigd door Jimster op 25-07-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-10 07:42
Jimster schreef op zondag 25 juli 2010 @ 17:54:
Ik neem aan dat het een .exe is?

@echo off
cmd

Moet lukken denk ik.

alleen e:\digitemp\dtreg17 is geen geldig commando.
Probeer eens met een pause op de laatste regel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, bovenstaande tips werken nog niet. Wanneer ik de batch file start wordt de commandprompt geopend. De volgende directory wordt dan vervolgens weergegeven:

e:\digitemp\dtreg17\

Het programma wordt niet gestart. Als ik vervolgens digitemp -a handmatig inklopt dan start het programma pas. (is een exe bestand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-10 08:38

MartinMeijerink

Computerrorist

Werkt mijn oplossing niet? Bij een echt DOS-programma in ieder geval wel. Bij iets als ipconfig.exe weer niet, omdat dat geen echt DOS-programma is.
Jouw batchfile moet dan als volgt:
@echo off
e:
cd \digitemp\dtreg17
digitemp.exe -a
pause

(Het commando "cmd" moet er niet in!)

[ Voor 1% gewijzigd door MartinMeijerink op 25-07-2010 18:16 . Reden: O ja, in de laatste regel 'pause' gebruiken is ook wel een goed idee ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-10 19:50

liberque

Vrijzinnig!

@echo off
cmd
Bovenstaand gaat natuurlijk niet werken. Je start een command interpreter op in een batchfile. De batchfile gaat dan pas verder als de command interpreter is afgesloten (met exit). Dus nee, digitemp wordt niet automatisch gestart tenzij je exit typt.

Het juiste antwoord is echter wel al gegeven.
/K Voert de opdracht uit die is opgegeven met tekenreeks en blijft
actief
Dus kortom: cmd /k e:\digitemp\dtreg17\digitemp.exe -a

Wilt bovenstaande niet werken vanwege de parameter -a dan maak je een kleine batchfile aan in e:\digitemp\dtreg17 met de naam startme.bat waarin je zet:

@echo off
e:
cd \digitemp\dtreg17
digitemp -a

en dan maak je in windows een snelkoppeling aan met als opdrachtprompt:

cmd /k e:\digitemp\dtreg17\startme.bat

succes.

[edit]Als het inderdaad enkel is om de output van digitemp te lezen en je verder niets wilt doen, dan is de oplossing van Martin overigens makkelijker :P

[ Voor 8% gewijzigd door liberque op 25-07-2010 18:22 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Liberque, de onderstaande regel werkt prima :)

cmd /k e:\digitemp\dtreg17\digitemp.exe -a

Iedereen bedankt voor de info, weer wat geleerd vandaag ;)
Pagina: 1