Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VAG] Chiptuning doen of niet?

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb zojuist een Skoda Octavia Business uit eind 2006 gekocht, met 1.9 TDI (105PK) en 6 traps DSG. De auto heeft een goed onderhoudsverleden (want ex-lease) en is met 160dkm net ingereden, zoals ze dat vaak zeggen :).

Nu kan ik bvb bij VAG Techniek voor 275 euro naar +- 140 pk laten chippen. Het aantal NM's blijft ruim onder wat de DSG kan hebben.

So far so good, maar ik vind op inet eigenlijk maar weinig data wat de gevolgen op lange termijn zijn voor je auto en restwaarde daarvan. Zouden jullie een auto die gechipt is links laten liggen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
SeatRider schreef op zondag 25 juli 2010 @ 15:11:
Ik heb zojuist een Skoda Octavia Business uit eind 2006 gekocht, met 1.9 TDI (105PK) en 6 traps DSG. De auto heeft een goed onderhoudsverleden (want ex-lease) en is met 160dkm net ingereden, zoals ze dat vaak zeggen :).

Nu kan ik bvb bij VAG Techniek voor 275 euro naar +- 140 pk laten chippen. Het aantal NM's blijft ruim onder wat de DSG kan hebben.

So far so good, maar ik vind op inet eigenlijk maar weinig data wat de gevolgen op lange termijn zijn voor je auto en restwaarde daarvan. Zouden jullie een auto die gechipt is links laten liggen?
Chippen doe je om meer vermogen/koppel. Mensen die dat doen zijn dus meestal mensen die daarom geven en vlot rijden. (vlot rijden != racen en rally) En als je geld uitgeeft aan chippen, weet je ook dat onderhoud niet onbelangrijk zal zijn (meer stress op onderdelen). Als je om je restwaarde geeft, zou ik hem bij een dealer of een VAG goedgekeurde plek laten onderhouden.

Niets mis met chippen, zolang het met verstand gebeurt van zowel de installateur als de eigenaar van het voertuig

[ Voor 6% gewijzigd door jvvv op 25-07-2010 16:05 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik heb mijn Corolla laten chippen met een kilometerstand van 495.000 km. Van 90 pk naar 116 pk. Koppelverschil: van 190 naar 266Nm.

Vooral als ik de airco aan had staan had hij weinig vermogen over (vakantie = volle auto + bergen).
Nu is hij nog niet super snel, maar (helemaal zonder gebruik van de airco) lekker vlot.

Wat vlot betreft ben ik het niet met jvvv eens. Hij loopt mooier sinds het chippen, rijdt mooier weg, en heeft nu gewoon meer koppel waardoor je in lagere toeren kunt schakelen en dus zuiniger kan rijden.
Of je zuiniger rijdt, en of je race/rally dingen doet, dat is afhankelijk van je rechter voet :9.

Betreft de restwaarde weinig ervaring, bij een auto met zoveel kilometers als de mijne maakt het niet zoveel meer uit. :)
De gevolgen langer termijn zijn m.i. gering. Zolang je hem maar pas open trekt (als je dat al doet) met een motor die op bedrijfstemperatuur is.

[ Voor 17% gewijzigd door EWK op 25-07-2010 16:14 ]

Hoi!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48

Het 1.9 TDI blok kan vrij veel hebben. Af fabriek zijn er ook 115, 130 en 150pk versies geweest. Technisch zal het dus niet zo gauw een probleem zijn.

Wat betreft mijn persoonlijke voorkeur, ik ga altijd voor origineel. Een getunede auto zou ik best overwegen, mits de onderhoudsgeschiedenis duidelijk is, en de tuning merkorigineel is (M, AMG etc).

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

SeatRider schreef op zondag 25 juli 2010 @ 15:11:De auto heeft een goed onderhoudsverleden (want ex-lease)
Bij lease-auto's wordt juist elke cent bespaard qua onderhoud, ze hebben hun beurtjes wel maar de onderhoudsvoorschriften wel zelden gevolgd hoor. Een ex-lease is vrijwel nooit goed onderhouden.
t_captain schreef op zondag 25 juli 2010 @ 16:25:
[...]

Het 1.9 TDI blok kan vrij veel hebben. Af fabriek zijn er ook 115, 130 en 150pk versies geweest. Technisch zal het dus niet zo gauw een probleem zijn.
Dat zijn niet allemaal dezelfde blokken. ;)
Wat betreft mijn persoonlijke voorkeur, ik ga altijd voor origineel. Een getunede auto zou ik best overwegen, mits de onderhoudsgeschiedenis duidelijk is, en de tuning merkorigineel is (M, AMG etc).
Dan blijft alleen ABT over, terwijl je met tuners als JD ook gewoon weet dat je fatsoenlijke kwaliteit krijgt voor hetzelfde geld.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:37

BioHazard

*\o/*

Hoe zit met het een 1.9TDI 100pk met 5-handbak? Die kan je bij VAGtechniek voor 275 een upgrade geven naar 135pk. Kan de versnellingsbak dit standaard goed af, of komt hier een betere koppeling en dergelijke om de hoek kijken?

En zo lang je niet volhard plankt, zal er weinig extra slijtage optreden toch? Mits je bak/koppeling die 135pk stock wel af kan...

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Gefeliciteerd met je aankoop SR !

Als het een goede tuner is (voor VAG ABT/JD bijvoorbeeld), zal deze weten welke marges het blok heeft en ook de juiste instellingen aanpassen i.p.v. alleen meer brandstof inspuiten (wat bij een diesel de meest eenvoudige manier is zo ongeveer).

Gechipt staat niet gelijk aan 'afgetrapte bak' zoals jvvv het haast wil doen lijken (tenminste, dat is mijn interpretatie, correct me if i'm wrong :) ).

VAG Techniek ken ik verder niet, sterker nog, ik ben op VAG gebied in het geheel niet thuis in de tuners, maar daarvan loopt hier vast het nodige rond. 275,- klinkt mij wel goedkoop in de oren overigens.

BMW 535D

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:37

BioHazard

*\o/*

Harry schreef op zondag 25 juli 2010 @ 18:11:

Als het een goede tuner is (voor VAG ABT/JD bijvoorbeeld), zal deze weten welke marges het blok heeft en ook de juiste instellingen aanpassen i.p.v. alleen meer brandstof inspuiten (wat bij een diesel de meest eenvoudige manier is zo ongeveer).

Gechipt staat niet gelijk aan 'afgetrapte bak' zoals jvvv het haast wil doen lijken (tenminste, dat is mijn interpretatie, correct me if i'm wrong :) ).

VAG Techniek ken ik verder niet, sterker nog, ik ben op VAG gebied in het geheel niet thuis in de tuners, maar daarvan loopt hier vast het nodige rond. 275,- klinkt mij wel goedkoop in de oren overigens.
Bij JD kost het zon 390,- . Dus goedkoop valt ook wel weer mee. En ABT is gewoon achterlijk duur :p.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Grofweg 30 pk voor 390 euro is naar mijn mening nog steeds goedkoop :P

• Harry
275,- is goedkoop BioHazard.
Ik ben me ervan bewust dat prijs geen directe/perfecte maatstaaf is.

BMW 535D

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Harry schreef op zondag 25 juli 2010 @ 18:11:

De kans is groter dat het een afgetrapte bak is, als er geen degelijk onderhoud is uitgevoerd.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 20:28

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb me niet echt verdiept in de technische dingen van de motor, maar ik zou graag willen dat mijn 206GTI nou net ietsjes sneller is, maar heb ook gelezen dat het chippen van deze auto weinig opbrengt. Iemand ervaringen delen?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:12
Ik heb ook een ex-leasebak en bij aanschaf heb ik de dealer gebeld en gevraagd hoe het onderhoud uitgevoerd is. Deze zij dat deze maatschappij gewoon volledige beurten deed in tegenstelling tot andere.

Ook heeft er een ouder iemand gereden in mijn ex-lease en is netjes. Dus het hoeft niet persé slecht te zijn.

• Harry
jvvv schreef op zondag 25 juli 2010 @ 19:45:
[...]

De kans is groter dat het een afgetrapte bak is, als er geen degelijk onderhoud is uitgevoerd.
Dat is waar, maar dat heeft totaal niets uit te staan met (chip)tuning.

BMW 535D

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Harry schreef op zondag 25 juli 2010 @ 20:32:
Dat is waar, maar dat heeft totaal niets uit te staan met (chip)tuning.
Jawel. Een gechipte wagen kan goed zijn onderhoudsbeurten hebben gekregen maar als je b-merk producten gebruikt terwijl je nog eens extra load hebt dan kan het ook een zwaar afgeleefde motorblok zijn. Ondanks de periodieke beurten.

Tunen van een 1.9TDI motorblok kan perfect mits je weet welke motorcode je hebt. Mijn vorige AJM bijvoorbeeld is een zwak motorblok. De krukaslagers gaan eraan als de olie niet op tijd vervangen is geweest door de juiste specs en de cilinderkoppakking knalt er geregeld uit als je die niet goed warm rijdt. Mijn BKE chippen doe ik niet want ik rijd juist laagtoerig dus dat is dan vragen om problemen.

Daarnaast is het chippen juist potentieel dodelijk omdat je meer op koppel gaat rijden en dan moet de olie juist nog beter zijn omdat die veel meer belast wordt. Of de intervallen moeten verkleind worden. Zoals motorblok van een maat: normaal om de 15k vervangen maar omdat die zoveel vermogen heeft om de 5k vervangen.
SeatRider schreef op zondag 25 juli 2010 @ 15:11:Het aantal NM's blijft ruim onder wat de DSG kan hebben.
Ik zal je eens wat vertellen (pak maar de popcorn).

Ik werk nu aan een project welke slechts 45% belast wordt qua koppel. Als je echter 55% koppel op zet gaat alles in noodloop terwijl deze het mechanisch gezien perfect aankan. Ik bouw valkuilen in mijn software omdat ik niet kan garanderen dat bij tuning alle signalen nog perfect doorgegeven worden. Als de motor liegt (zegt 150Nm te leveren maar levert 170Nm) dan kloppen alle berekeningen en veiligheden niet meer. De softwarematige marges om productie en omgevingsverschillen op te vangen is dan weg.

Daarnaast: denk eens aan running changes in het productieproces. VAG doet aan kostenreductie en gebruikt andere actuatoren die minder druk leveren of koppelingsplaten die minder koppel doorlaten voor de koppeling van de DSG. Dan gaat die slippen omdat die niet berekent is voor extra koppel terwijl die met de orginele settings nog perfect werkt.

Hoe weet jij dat je zowel mechanisch en software technisch niet aan het randje zit?

[ Voor 80% gewijzigd door Chevy454 op 25-07-2010 21:14 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 21:41
Deathchant schreef op zondag 25 juli 2010 @ 20:02:
ik heb me niet echt verdiept in de technische dingen van de motor, maar ik zou graag willen dat mijn 206GTI nou net ietsjes sneller is, maar heb ook gelezen dat het chippen van deze auto weinig opbrengt. Iemand ervaringen delen?
Omdat je geen turbo hebt, krijg je nooit een grote vermogenswinst. Technisch gezien kan zo'n GTI motor natuurlijk echt wel meer PK's aan, echter is dit gewoon wat moeilijker.
Met een turboblok schroeven ze de turboboost gewoon wat op, heb je gelijk 30-50 pk meer...
Ik denk dat je er met je GTI niet zo veel mee op schiet, ik zou het niet doen.
Je hoort wel vaak dingen als "van onderuit trekt ie nu veel beter", maar ik denk dat qua acceleratie, en zeker qua topsnelheid, het niet veel zal uitmaken.

Als voorbeeld mijn motor. Een 1.4 HDI, standaard 68 "briesende" paarden. Na chiptuning zijn dat er 100, toch een nette winst lijkt me zo. ;) Van 138 naar 150 voor je GTI, en 10nm extra koppel, zet gewoon niet veel zoden aan de dijk, behalve dan dat je bij lage toeren wat meer koppel zal krijgen.
Bij zo'n GTI moet je dan echt denken aan grotere injectoren, ander uitlaatsysteem (inclusief uitlaatspruitstuk), en betere inlaat. Dan heb je misschien 20-30 pk meer.

Ander leuk voorbeeld, mijn vorige auto had ook een turbo, met 150 pk. Deze trok naar mijn idee buitengewoon goed. Ik heb hem toen verkocht, omdat ik iets zuinigers wilde. Blijkbaar ging er bij die auto het injectielampje branden, als de nieuwe eigenaar vol op trok, na wat uitzoekwerk bleek dit een of ander regeldingetje van de turbo te zijn, als deze te veel druk heeft, dat hij dan afblaast, dat deed hij dus niet meer, gevolg: Motor trekt harder dan moet, druk is te hoog, ECU grijpt in, knijpt injectoren af, gevolg, een mooie error. :p Nu is de auto blijkbaar dus ook minder snel. Een turbo doet dus best wel veel qua vermogen.

[ Voor 40% gewijzigd door eX0duS op 25-07-2010 21:23 ]

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:46

Als ik je een tip mag geven, laat hem eerst maar eens rollen en kijk hoeveel pk/Nm hij nu heeft.

Ja je kan er andere software in laten zetten en er vanuit gaan dat je 140 pk hebt.
Zo makkelijk werkt het helaas niet!

Toen ik een 2e hands Leon TDI kocht en hem bij JD liet chippen gaf hij op de rollerbank slechts 132pk aan, een verlies van 18 dus.
Ze hebben eerst gekeken wat het probleem was, bleek geloof ik dat de distributieriem een halve graad verkeerd stond afgesteld.
Goed gezet en daarna kon het chippen pas echt beginnen.

Ik zou zelf dus altijd op maat chippen met uitdraai erbij.
Elke motor heeft gewoon weer andere karakteristieken.

• StaarTT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-07-2023

StaarTT

Android for Life.

@TS
Persoonlijk geen ervaring met VAG Techniek, maar ik heb wel veel goede dingen gehoord over Lucas, die jongen heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt. En ik hoor alleen maar positief over hem. Je blok en bak kunnen het normaal gesproken, makkelijk aan die 140PK, Je gaat alleen de 140PK niet redden, denk ik. Maar goed voor die €275... Wat echt niet duur is, ga je zeker verschil merken. Dus ik zeg doen!

En bij evt verkoop van de auto, niks smoezen over de software :X , of (ik denk gratis) de orginele sw terug laten schrijven.

En als je echt het maximale voor jou auto wilt, ga je naar JD voor een "chip op maat" maar die is wel 3x zo duur. En eigenlijk overbodig voor een standaard auto.

--- HTC Desire HD: ROM: Stock ---10.2" Android ePad 2.1 --- Motorola Milestone: ROM: CyanogenMod 6.1.2 --- ASUS G60VX ---

• t_captain
Deathchant schreef op zondag 25 juli 2010 @ 20:02:
Zonder turbo levert chippen niet zoveel op, behalve een wat snellere gasreaktie en wat fijnere motorloop (gewoon door de motor iets minder arm te maken). Ook kan de toerenbegrenzer een tikje omhoog maar dat levert je ook geen vemogen op.

Meest effectieve manier om het vermogen te winnen binnen de grenzen wat duurzaam en legaal if voor op straat, is waarschijnlijk om het blok om te bouwen naar de specs van de RC. Het is hetzelfde blok qua aantal cilnders, boring, slag etc dus niet direkt een probleem voor het kenteken. Wel een dure grap (cilinderkop, nokkenassen, kleppen, in- en uitlaatsysteem en natuurlijk het chipje). Goede kans dat je beter uit bent om jouw auto in te ruilen op iets snellers zoals een RC.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:04
Ik heb de octavia 2 1.9 TDI. Ik kan me niet voorstellen waarom je hem zou chippen.
Ook al s de 1.9 niet de snelste van de range hij heeft voldoende koppel om lekker mee te kunnen rijden. Extra pk's is ook niet zaligmakend, nm voel je meer dan pk's.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
AtleX schreef op zondag 25 juli 2010 @ 17:24:
Bij lease-auto's wordt juist elke cent bespaard qua onderhoud, ze hebben hun beurtjes wel maar de onderhoudsvoorschriften wel zelden gevolgd hoor. Een ex-lease is vrijwel nooit goed onderhouden.
Dat ben ik niet met je eens, maar dan kijk ik puur naar mezelf. De lease auto's die ik had gingen altijd stipt naar de garage voor de beurtjes, en als ik tussentijds iets niet vertrouwde ging ik ook gelijk langs. Met prive auto's is dat toch vaak anders. Deze is iig keurig elke keer op tijd bij de Skoda dealer geweest en het lijkt me stug dat ze daar in opdracht van de leasemij crisisbeurten uitvoeren.

Sterker, omdat leasemaatschappijen steeds vaker zelf (of via outlets, zoals ik nu) auto's verkopen na afloop lease, zorgen ze ook dat de auto gewoon in goede staat blijft. Mijn vorige leaseauto kreeg 10000 km voor einde contract nog 4 nieuwe remschijven.
911GT2 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 10:14:
Ik heb de octavia 2 1.9 TDI. Ik kan me niet voorstellen waarom je hem zou chippen.
Ook al s de 1.9 niet de snelste van de range hij heeft voldoende koppel om lekker mee te kunnen rijden. Extra pk's is ook niet zaligmakend, nm voel je meer dan pk's.
True, maar die gaan dan ook omhoog van 240 naar 350 :P.

Maar ben met je eens, de standaard 105PK is al helemaal geen straf. Misschien maar eerst effe een paar maanden in rondrijden anders.

[ Voor 46% gewijzigd door SeatRider op 26-07-2010 10:34 ]

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
houden jullie rekening met de kwaliteit van de diesel?

En dan met name in andere landen?

Een auto die mooi loopt op het binnenlandse spul; hoeft in het buitenland (minder puur) niet te rekenen op hetzelfde resultaat.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ikzelf kom niet zoveel in het buitenland, hooguit Duitsland of Frankrijk.

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:29
BioHazard schreef op zondag 25 juli 2010 @ 17:58:
Hoe zit met het een 1.9TDI 100pk met 5-handbak? Die kan je bij VAGtechniek voor 275 een upgrade geven naar 135pk. Kan de versnellingsbak dit standaard goed af, of komt hier een betere koppeling en dergelijke om de hoek kijken?
Ik heb slecht nieuws voor je :P

Ik heb ook een 100pk TDI blok (VW Golf 4) en dit blok is geleverd met een koppeling die het standaard aankan, maar eigenlijk aan vervanging toe is zodra je meer vermogen eruit gaat persen. De versnellingsbak zelf zou geen problemen mogen geven, maar je koppeling vervangen is eigenlijk verplicht. Ik doe het om die reden ook niet :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:04
SeatRider schreef op maandag 26 juli 2010 @ 10:20:
[...]
Maar ben met je eens, de standaard 105PK is al helemaal geen straf. Misschien maar eerst effe een paar maanden in rondrijden anders.
Zou ik doen, ik twijfelde er eerst ook aan, maar nu ongeveer 18 maanden later vind ik het niet de moeite. Let wel ik moet de dure (€ 1500) ABT tuning nemen omdat dat het enige is wat de leasmij toelaat ivm garantie...

• J0YR1D3R
  • Niet online
AtleX schreef op zondag 25 juli 2010 @ 17:24:
[...]

Ik weet niet hoor, maar bij mijn auto gaan gewoon alle nieuwe filters erin + nieuwe olie, wordt alle schade keurig netjes hersteld, krijg ik nieuwe banden als ze net boven de slijtageindicator zitten en zo kan ik nog wel even doorgaan. De ene leasemaatschappij is de ander niet, dat is waar, maar alle leaseauto's over 1 kam scheren is gelijk aan redelijk doorschieten ;) Mijn auto gaat ook niet door de wasstraat en heeft minder parkeerdeuken en krassen dan de gemiddelde privé auto van dezelfde leeftijd :)

VAG techniek is een club die prima verstand heeft van de techniek in jouw auto. Ze doen allerlei dingen op het gebied van elektronica (inbouwen cruise control, VAG COM activiteiten, storingen uitlezen, etc) maar ze doen inderdaad ook chiptuning. Op het SEAT-online forum zijn er ook al een aantal mensen naartoe geweest die meer dan tevreden zijn. De prijs is inderdaad lager, maar de service is er niet minder om :) Wat beteft je restwaarde, je kunt natuurlijk altijd weer de waardes terug laten zetten naar normaal als het je niet bevalt.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Alles wat een LM uitgeeft aan onderhoud gaat van de winst af. Dus banden vervangen doet men pas vanaf 2mm of minder, filters en vloeistoffen B-merk of immitatie.
J0YR1D3R schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:21:
Mijn auto gaat ook niet door de wasstraat en heeft minder parkeerdeuken en krassen dan de gemiddelde privé auto van dezelfde leeftijd :)
Alsof de meeste prive auto's van hooguit 4 jaar oud van voor tot achter onder de krassen en deuken zitten.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• t_captain
In het algemeen moet je de auto bij de merkdealer brengen voor onderhoud. Imitatieonderdelen mag men daar niet monteren van de importeur.

Overigens zijn er drie soorten imitatieonderdelen: rommel, identiek aan origineel en beter dan origineel :)

De tweede categorie is vaak afkomstig uit dezelfde fabriek maar gewoon van een ander merkje voorzien. Denk aan een benzinepomp. Maakt het nu zoveel uit of er Audi of Bosch op staat, wanneer het in beide gevallen uit de Bosch fabriek komt? :)

De derde categorie zijn tuningonderdelen, maar ook after market onderdelen die notoire zwakke punten moeten oplossen. Goed voorbeeld is de spanningsregelaar van veel Honda motoren. Die willen nog wel eens doorbranden. Er zijn van andere merken passende spanningsregelaars te krijgen met wat grotere koelvinnen die het problemen niet hebben.

• J0YR1D3R
  • Niet online
martijn_tje schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 13:25:
Alles wat een LM uitgeeft aan onderhoud gaat van de winst af. Dus banden vervangen doet men pas vanaf 2mm of minder, filters en vloeistoffen B-merk of immitatie.
Blijkbaar heb jij ervaringen bij een wat zuinige leasemaatschappij, mijn ervaring is namelijk anders :) Zelfs het vervangen van 4 banden na 30000km omdat ze gecupt waren was geen probleem. En dat terwijl er nog minimaal 4mm zat op de kaalste band.
[...]

Alsof de meeste prive auto's van hooguit 4 jaar oud van voor tot achter onder de krassen en deuken zitten.
Nee, maar dat wordt wel gesuggereerd door mensen die geen leaseauto hebben en "jaloers" zijn.
Pagina: 1