Deathchant schreef op zondag 25 juli 2010 @ 20:02:
ik heb me niet echt verdiept in de technische dingen van de motor, maar ik zou graag willen dat mijn 206GTI nou net ietsjes sneller is, maar heb ook gelezen dat het chippen van deze auto weinig opbrengt. Iemand ervaringen delen?
Omdat je geen turbo hebt, krijg je nooit een grote vermogenswinst. Technisch gezien kan zo'n GTI motor natuurlijk echt wel meer PK's aan, echter is dit gewoon wat moeilijker.
Met een turboblok schroeven ze de turboboost gewoon wat op, heb je gelijk 30-50 pk meer...
Ik denk dat je er met je GTI niet zo veel mee op schiet, ik zou het niet doen.
Je hoort wel vaak dingen als "van onderuit trekt ie nu veel beter", maar ik denk dat qua acceleratie, en zeker qua topsnelheid, het niet veel zal uitmaken.
Als voorbeeld mijn motor. Een 1.4 HDI, standaard 68 "briesende" paarden. Na chiptuning zijn dat er 100, toch een nette winst lijkt me zo.

Van 138 naar 150 voor je GTI, en 10nm extra koppel, zet gewoon niet veel zoden aan de dijk, behalve dan dat je bij lage toeren wat meer koppel zal krijgen.
Bij zo'n GTI moet je dan echt denken aan grotere injectoren, ander uitlaatsysteem (inclusief uitlaatspruitstuk), en betere inlaat. Dan heb je misschien 20-30 pk meer.
Ander leuk voorbeeld, mijn vorige auto had ook een turbo, met 150 pk. Deze trok naar mijn idee buitengewoon goed. Ik heb hem toen verkocht, omdat ik iets zuinigers wilde. Blijkbaar ging er bij die auto het injectielampje branden, als de nieuwe eigenaar vol op trok, na wat uitzoekwerk bleek dit een of ander regeldingetje van de turbo te zijn, als deze te veel druk heeft, dat hij dan afblaast, dat deed hij dus niet meer, gevolg: Motor trekt harder dan moet, druk is te hoog, ECU grijpt in, knijpt injectoren af, gevolg, een mooie error.

Nu is de auto blijkbaar dus ook minder snel. Een turbo doet dus best wel veel qua vermogen.
[
Voor 40% gewijzigd door
eX0duS op 25-07-2010 21:23
]