Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 18:56

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Topicstarter
Hallo,

Binnenkort ga ik samenwonen en daardoor veranderen er nogal wat zaken. Zo ook mijn tv/computer/geluids opstelling.

Momenteel komt m'n geluid via 5.1 van m'n PC vandaan en komt het beeld van m'n PC naar de Panasonic Plasma TV.
Omdat in het nieuwe huis m'n pc niet meer naast de tv komt (of binnen 5 meter) en ik het geluid ook op afstand wil kunnen bedienen komt er een media player (mede8er oid) voor het beeld en geluid als bron. m'n Panasonic FullHD plasma tv komt er voor het beeld.

Nu zoek ik een mooie/goede reciever om het geluid te verzorgen.
Ik heb nog speakers welke waarschijnlijk wel voldoen (kunnen ook vervangen worden indien noodzakelijk)

Wat wordt er op aangesloten:
  • TV: Panasonic TX-P42U10e -> HDMI out
  • Xbox 360 -> HDMI in
  • UPC, Digitenne of Canaldigitaal -> HDMI in of Optisch/Coax in
  • Mediaplayer (Popcorn, Mede8er o.i.d.) -> HDMI en/of Optisch/Coax in
  • Misschien PC -> Optisch/Coax in
  • Misschien Wii -> Component (RGB) in
  • Misschien huidige speakers ( van Panasonic 5.1 HT set, 250Watt Center, 250Watt Subb, 125Watt fronts+rears. allemaal 4ohm dacht ik)
Wat moet de reciever kunnen:
  • Minimaal 5.1 liever 7.1/7.2 of hoger
  • 2 of meer Optische ingangen
  • Minimaal 3 HDMI in, liever meer
  • Minimaal 1 HDMI out (evt. met 1080p upscaling)
  • Goede tot zeer goede geluidsweergave (Onkyo van een klasgenoot heeft mij laten horen en voelen dat er meer is dan een Pioneer/Panasonic/Creative HT set)
  • Mooi geluid voor films en games, het ook kunnen voelen
  • Hoeft niet extreem hard te kunnen, als het maar mooi en vol klinkt en explosies kan laten voelen.
  • Eventueel instellen van cross-over punten per speaker zoals onkyo kan.
  • Prologic IIz zou een mooie aanvulling zijn
  • DTS, DTSHD
  • OSD

Wat voor soort info zoek ik:

Goede tips over wat wel of juist niet en waarom
Belangrijke info voor een reciever (let wel, ik weet nog niet heel veel van recievers dus wat kreten uitleggen zou fijn zijn)

Wat heb ik op het oog:

Onkyo TX-SR608 Zwart
Onkyo TX-SR607 Zwart
Onkyo TX-SR308 5.1 Home Theatre Receiver met Canton Movie 120MX Design Speakerset @ibood voor €450,- linkje Mocht ie tijdens de hunt komen
Onkyo HT-R538 5.1 Home Theatre Receiver met Jamo A 102 HCS 5.1 Speakerset @ibood voor €400,- linkje mocht ie tijdens de hunt komen
maar dat is puur omdat ik die onkio van een klasgenoot gehoord heb.

Max budget:

€500,- ex speakers

[ Voor 13% gewijzigd door HellStorm666 op 25-07-2010 15:23 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
De eisen die jij hebt lijken me niet zo heel lastig...
Sterker nog: receivers die je nu kan krijgen voor jou budget hebben nagenoeg alles wat je wilt. Dus staar je niet alleen blind op Onkyo, want er zijn genoeg betere merken die hetzelfde bieden. Denk aan Harman Kardon, Yamaha, Denon, Pioneer, Sony (wel de ES serie), enzovoort. Snap ook niet echt waarom je zegt dat je door het luisteren naar Onkyo ontdekt hebt dat er meer is als Pioneer en Panasonic. Panasonic maakt inderdaad alleen kant en klare setjes, maar Pioneer is echt wel een stap hoger dan de Onkyo's.

Dus ik zou in de Pricewatch gewoon eens je wensen invullen. Dan komt er vast meer uit rollen dan alleen die twee Onkyo's. En doe me een plezier en vul bij "Speaker VermogenRMS" niets in, dat zegt namelijk helemaal niets. Ten eerste leveren fabrikanten namelijk vermogens die allemaal gemeten zijn onder andere omstandigheden. Zo geeft Onkyo bijvoorbeeld het vermogen gemeten onder één kanaal, bij 6 Ohm en bij 1000 Hz. Niet echt representatief voor wat je gaat hebben als je een 5.1 set aan gaat sluiten. Plus dan komt het er nog bij dat Onkyo inkakkende voedingen heeft waardoor er van het vermogen helemaal niets meer over blijft. Maar daarover kan je genoeg lezen in het Onkyo topic hier op GoT. Idem met de 125 Watt die jou speakers zouden hebben, dat vermogen ga je toch nooit gebruiken. Dus staar je er vooral niet blind op.

Overigens vraag ik me af wat je met Prologic IIz moet als je een 5.1 set-up hebt. Prologic IIz heeft pas nut als je een 7.1 set of hoger hebt. Kijk er daarom ook niet raar van op als er op een 5.1 receiver geen Pro Logic IIz zit, want met 5.1 heeft het ook geen nut.

Verder heeft iets als "Hoeft niet extreem hard te kunnen, als het maar mooi en vol klinkt en explosies kan laten voelen" niets met de receiver te maken. Dat heeft meer te maken met hoe jij de subwoofer af stelt. Dus vanaf welke waarde (Hz) de subwoofer de tonen moet laten horen. Normaal stel je dat zo af dat de subwoofer alleen de tonen pakt die je speakers niet meer aan kunnen. Dit om dus een compleet beeld te krijgen van het geluid. Maar denk dat jij toch wel op een Hz of 120 gaat zitten als je echt alles wilt voelen :P

Waar ik alleen mee zit (althans ik niet, maar jij) is dat home cinema setjes veelal een passieve subwoofer hebben. En alle receivers die je koopt verwachten een actieve subwoofer. Nu zijn er wel manieren om een passieve subwoofer aan te sluiten op een receiver. Maar dan moet je of een losse versterker kopen voor de subwoofer (dan heb je dus een actieve subwoofer, alleen met de versterking los).

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 25-07-2010 15:41 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
FeaR1986 schreef op zondag 25 juli 2010 @ 15:19:
De eisen die jij hebt lijken me niet zo heel lastig...
Sterker nog: receivers die je nu kan krijgen voor jou budget hebben nagenoeg alles wat je wilt. Dus staar je niet alleen blind op Onkyo, want er zijn genoeg betere merken die hetzelfde bieden. Denk aan Harman Kardon, Yamaha, Denon, Pioneer, Sony (wel de ES serie), enzovoort. Snap ook niet echt waarom je zegt dat je door het luisteren naar Onkyo ontdekt hebt dat er meer is als Pioneer en Panasonic. Panasonic maakt inderdaad alleen kant en klare setjes, maar Pioneer is echt wel een stap hoger dan de Onkyo's.

Dus ik zou in de Pricewatch gewoon eens je wensen invullen. Dan komt er vast meer uit rollen dan alleen die twee Onkyo's. En doe me een plezier en vul bij "Speaker VermogenRMS" niets in, dat zegt namelijk helemaal niets. Ten eerste leveren fabrikanten namelijk vermogens die allemaal gemeten zijn onder andere omstandigheden. Zo geeft Onkyo bijvoorbeeld het vermogen gemeten onder één kanaal, bij 6 Ohm en bij 1000 Hz. Niet echt representatief voor wat je gaat hebben als je een 5.1 set aan gaat sluiten. Plus dan komt het er nog bij dat Onkyo inkakkende voedingen heeft waardoor er van het vermogen helemaal niets meer over blijft. Maar daarover kan je genoeg lezen in het Onkyo topic hier op GoT. Idem met de 125 Watt die jou speakers zouden hebben, dat vermogen ga je toch nooit gebruiken. Dus staar je er vooral niet blind op.

Overigens vraag ik me af wat je met Prologic IIz moet als je een 5.1 set-up hebt. Prologic IIz heeft pas nut als je een 7.1 set of hoger hebt. Kijk er daarom ook niet raar van op als er op een 5.1 receiver geen Pro Logic IIz zit, want met 5.1 heeft het ook geen nut.
Thnx voor de snelle reactie.
Om even wat punten recht te zetten.
de Pioneer en Panasonic die ik bedoelde zijn de 100 - 250 euro HT sets met DVD er in.
Prologic IIz werkt idd pas vanaf 7.1, dat weet ik, maar het zou dus mooi zijn als ie dat kon, daarom gaat m'n voorkeur ook uit naar een 7.1 of hogere set.
Het muziekvermogen verhaal ken ik idd, thnx voor de waarschuwing.

Zijn er bepaalde merken/typen recievers of sets die je zeker aanraad of die je juist afraad?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Alle merken die ik noemde durf ik op zich wel aan te raden. Ik heb nog steeds een slecht gevoel bij Onkyo. Maar dat is meer omdat ze dus inkakkende vermogens hebben en ik er zelf slechte ervaringen mee heb. Van dat inkakkende vermogen heb je eigenlijk pas last als je er lastig aan te sturen speakers aan gaat hangen, want dat trekt een Onkyo gewoon niet. Maar op zich zou elke receiver van 500 euro met gemak een dergelijk setje aan moeten kunnen sturen.

Tip van vandaag is wel om eens naar Denon te kijken en dan niet bij Nederlandse winkels, maar vooral bij onze Duitse buren. Zo betaal je hier voor een Denon AVR-1910 (die aan al je eisen voldoet) zo tegen de €500,- bij de buren zit je net over de €400,-. Als je dicht bij de grens woont kan dit zeer aantrekkelijk zijn. Check anders ook eens Het Denon Receiver ervaringen/discussie Topic - Deel 3, daar werd laatst nog gesproken over een Nederlandse winkel die heel wat van de prijs af deed.

En ja, ik ben zelf zeer positief over Denon omdat ik er zelf eentje heb waar ik zeer tevreden over ben. Het opgegeven vermogen haalt de receiver bijna en verder wordt hij absoluut niet warm of wat dan ook. Plus dat ik de styling van Denon over het algemeen mooier vind dat van de andere merken, maar dat is natuurlijk smaak afhankelijk.

Let overigens wel dat ik nog twee alinea's (onderaan) heb gezet in mijn eerdere post, die had je namelijk niet mee gequote :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Okay, bedankt.
Ik zal eens kijken naar Denon.
Zelf al wel goed gevoel bij het merk (m'n opa heeft dacht ik een denon van 15 jaar oud die nog steeds perfect is)
Dat van de Sub wist ik niet.
Maar daar zal ik dan gewoon een goede active sub voor moeten halen ;)
Tips daar nog voor?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
HellStorm666 schreef op zondag 25 juli 2010 @ 16:58:
Dat van de Sub wist ik niet.
Maar daar zal ik dan gewoon een goede active sub voor moeten halen ;)
Tips daar nog voor?
Ik zou eerst eens kijken naar wat een losse mono-versterker (monoblock) kost en dat vergelijken met wat een losse actieve subwoofer kost. En met subwoofers is het hetzelfde als met speakers: gaan luisteren, want niet elke subwoofer matched met alle soorten muziek. In de wereld van de audio is er eigenlijk geen goed of fout, het is wat jij goed vind klinken. Dus eigenlijk kan je niet gewoon blind speakers en subwoofers aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Hoe zit t met de Onkyo TX-SR508?
Die is voor €315 in lunteren te halen (dorp naast mijn dorp)
Heeft Pro Logic IIz
4x HDMI in
2x optisch in
2x coax in
OSD
DTSHD ed
Component in

Zijn er nu grote nadelen waarom je deze niet moet nemen?

Denon is toch wel erg duur, daarij is de 1910 lastiger te krijgen, en heeft de opvolger 1911 veel te weinig in/out puts.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
HellStorm666 schreef op zondag 25 juli 2010 @ 19:29:
Zijn er nu grote nadelen waarom je deze niet moet nemen?
Volgens mij moet je met de TX-SR508 per input een kabel naar de tv leggen. Dus als jij de Wii via component aansluit op de receiver moet je ook een component kabel naar de tv leggen. Al met al scaled de TX-SR500-serie dus niet op van analoge inputs naar HDMI. Als ik de TS zo lees zou dat wel een puntje kunnen zijn om naar de 600 serie te kijken.

Verder is het nadeel van het inkakken van de Onkyo lang niet voor iedereen een nadeel. Als je zeker weet dat je niet snel wilt upgraden qua speakers of nooit naar lastig aan te sturen speakers gaat kijken dan maakt dat ook voor jou niet uit.

Onkyo levert gewoon leuke receivers voor leuk geld, gewoon een leuke receiver waar je niet al te veel wonderen mag verwachten (hoeft ook niet voor dat geld). Maar voor normaal gebruik is er niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
FeaR1986 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 00:07:
[...]

Volgens mij moet je met de TX-SR508 per input een kabel naar de tv leggen. Dus als jij de Wii via component aansluit op de receiver moet je ook een component kabel naar de tv leggen. Al met al scaled de TX-SR500-serie dus niet op van analoge inputs naar HDMI. Als ik de TS zo lees zou dat wel een puntje kunnen zijn om naar de 600 serie te kijken.

Verder is het nadeel van het inkakken van de Onkyo lang niet voor iedereen een nadeel. Als je zeker weet dat je niet snel wilt upgraden qua speakers of nooit naar lastig aan te sturen speakers gaat kijken dan maakt dat ook voor jou niet uit.

Onkyo levert gewoon leuke receivers voor leuk geld, gewoon een leuke receiver waar je niet al te veel wonderen mag verwachten (hoeft ook niet voor dat geld). Maar voor normaal gebruik is er niets mis mee.
Dat is dan simpel op te lossen, geen moeilijke speakers kopen ;) (wat zijn lastig aan te sturen speakers precies?)
Upscalen naar 1080p is meer leuk als t er op zit, maar een 50 euro extra waard.
Van analoog naar HDMI zou wel fijn zijn, maar ook niet super belangrijk.

Even een update over de speakers welke er (tijdelijk) aan komen:
Center:
Panasonic SB-PC540
6 ohm
250Watt max

Surround:
Panasonic FB-FS741
4 ohm
90Watt max

Left+Right front:
Panasonic FB-FS540
3ohm
125Watt max

Sub:
wss nieuwe active

Wat ik nu heb is:
Panasonic SC-HT540
Dit is dus allemaal wat lager dan ik dacht.
Zal dit wel voldoende zijn met een goede active sub er bij?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
HellStorm666 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 01:23:
[...]Dat is dan simpel op te lossen, geen moeilijke speakers kopen ;) (wat zijn lastig aan te sturen speakers precies?)
Upscalen naar 1080p is meer leuk als t er op zit, maar een 50 euro extra waard.
Van analoog naar HDMI zou wel fijn zijn, maar ook niet super belangrijk.
Upscalen naar 1080p vind ik persoonlijk ook overrated. Zeker aangezien de kans groot is dat je bronapparatuur het al doet voor je: als in dat de meeste Blu-ray spelers een simpele DVD al op 1080p kunnen laten zien. En dan komt ook het punt dat je TV altijd alles al scaled aangezien het anders nooit beeldvullend kan zijn.

Analoog naar digitaal converting zou voor mij best wel wat waard zijn. Maar dat hangt natuurlijk af van de apparatuur die je aan gaat sluiten. Als dat allemaal via HDMI wordt aangesloten zou die converting je gestolen kunnen worden. Maar dit zijn dus dingen die je zelf in de hand hebt om te kopen of niet. Mocht je twijfelen dan zou ik zeker de extra euro's wel neerleggen, want kans is groot dat je anders spijt krijgt. Dus bij twijfel gewoon doen...

Lastig aan te sturen speakers zijn bijvoorbeeld speakers met een laag rendement (dus dat je al meer vermogen nodig hebt dan met speakers met een hoger rendement). Of speakers met een zeer laag Ohmage. Of bijvoorbeeld speakers met daarin nog een passieve subwoofer dus dat je in principe twee speakers in één hebt. Maar dat laatste is wel redelijk specifiek en hoeft lang niet altijd te betekenen dat ze lastig aan te sturen zijn, het is meer als voorbeeld. Maar de huidige melkpakjes die je krijgt bij die kant-en-klare setjes zijn altijd met gemak aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Maar zullen die huidige speakers gewoon kunnen werken op die Onkyo?
zit zowel 6, 4 als 3 ohm in.
En zal dit wel een mooi geluid geven?
Er zal zowiezo een active sub bij komen voor de mooie volle bassen.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:30
Marantz is ook een leuk merk om eens naar te kijken en te vergelijken.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-05 13:12
De 578 van Onkyo scaled ook up. Is qua vermogen iets lichter dan de 608 en heeft geen THX badge. Verder zijn ze nagenoeg hetzelfde. Als je nog een paar euries wil besparen is dat ook een goede keuze....

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
muppet99 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 12:53:
De 578 van Onkyo scaled ook up. Is qua vermogen iets lichter dan de 608 en heeft geen THX badge. Verder zijn ze nagenoeg hetzelfde. Als je nog een paar euries wil besparen is dat ook een goede keuze....
Zie dat de 578 exact het zelfde is als de 508, alleen heeft de 578 ook upscaling.
Als het prijsverschil niet te groot is zou dat idd een mooie zijn.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Zojuist de Onkyo TX-SR607 zwart gekocht.
Via iBood hunt voor €308,90 inc. verzendkosten en BTW.

Nu nog een lekkere subwoofer of 5.1/7.1 set

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Kan ik ook een passieve subwoofer gebruiken (250 watt) op de onkyo 607?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Wat voor aansluitingen heeft je subwoofer? Als er alleen twee draden uit komen als het ware wordt het lastig. Als de subwoofer high-level in- en outputs heeft dan kan je eventueel de front speakers door linken vanaf de subwoofer. Anders wordt het toch of een actieve subwoofer kopen of een mono-block zodat je je passieve subwoofer actief maakt en op een pre-out aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb in het onkyoreceiver topic een post gemaakt over een setje van 555 euro waar mijn oog op is gevallen:
Deathchant in "Het Onkyo Receiver ervaringen/discussie ..."

Ik kreeg het commentaar dat het een passieve subwoofer is. De versterker die erbij zit is de R380. Dus in feite is het beter om een actieve subwoofer te hebben omdat sommige versterkers dat niet fatsoenlijk kunnen regelen? Ben namelijk een beetje aan het kijken waarom ik voor een losse speakerset en receiver moet gaan. Ik heb niet dat ultrasone audio-oortje zoals vele tweakers dat hebben. Ik wil gewoon fatsoenlijk geluid, maar zal nooit de bas vol open willen draaien.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
FeaR1986 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:20:
Wat voor aansluitingen heeft je subwoofer? Als er alleen twee draden uit komen als het ware wordt het lastig. Als de subwoofer high-level in- en outputs heeft dan kan je eventueel de front speakers door linken vanaf de subwoofer. Anders wordt het toch of een actieve subwoofer kopen of een mono-block zodat je je passieve subwoofer actief maakt en op een pre-out aan kan sluiten.
Subwoofer heeft alleen 2 draadjes die er uit komen (+ en -).
Het is een Panasonic SB-W540 van 250Watt en 6 ohm.

Ooit gaat er wel een active sub komen... maar om de kosten nu wat te drukken wil ik de oude speakerset van m'n panasonic nog gebruiken. dat is een 5.1 set, met de speakers die ik een paar reacties hier boven heb vermeld.

Is er een manier om de sub gewoon aan te sluiten op de onkyo zonder een andere versterker er bij te moeten kopen?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:34
HellStorm666 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 12:05:
[...]

Subwoofer heeft alleen 2 draadjes die er uit komen (+ en -).
Het is een Panasonic SB-W540 van 250Watt en 6 ohm.

Ooit gaat er wel een active sub komen... maar om de kosten nu wat te drukken wil ik de oude speakerset van m'n panasonic nog gebruiken. dat is een 5.1 set, met de speakers die ik een paar reacties hier boven heb vermeld.

Is er een manier om de sub gewoon aan te sluiten op de onkyo zonder een andere versterker er bij te moeten kopen?
Een passieve sub is met een goede versterker altijd beter, maar ook altijd duurder.
Maar ik denk inderdaad dat je beter uit bent met een goede actieve sub dan die panasonic die je nu hebt.
Wattages zeggen overigens helemaal niets, zeker niet bij een passieve sub.
Hoe groot is bijvoorbeeld de driver ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
fisherman schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:08:
[...]

Een passieve sub is met een goede versterker altijd beter, maar ook altijd duurder.
Maar ik denk inderdaad dat je beter uit bent met een goede actieve sub dan die panasonic die je nu hebt.
Wattages zeggen overigens helemaal niets, zeker niet bij een passieve sub.
Hoe groot is bijvoorbeeld de driver ervan?
driver is dat ding wat heen en weer gaat? de speaker zelf zeg maar? dan ong 13cm.

Maar mijn hoofdvraag is. kan ik deze sub voor tijdelijk gewoon direct op de onkyo gebruiken, of moet ik m;n oude 5.1 versterker er tussen zetten?(panasonic waar de sub ook bij zat)

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Even de speaker maten er bij voor wat extra info.
Center = 2x 5.5cm
Front en rear = 1x 5.5cm
Sub = 1x 13cm
Allemaal met reflexporten
Sub heeft ook een een deflector voor de speaker zitten.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Als de subwoofer alleen aansluitingen voor + en - hebt kan je die niet zomaar aansluiten op de receiver. Je zou de subwoofer dan aansluiten op een kanaal wat daar niet voor bedoeld is. Het zou alleen kunnen als je de frontspeakers door zou kunnen lussen, maar dat kan dus niet. Dus al met al ga je een passieve subwoofer als de jouwe niet op de Onkyo aan kunnen sluiten. Je moet er een versterker bij hebben. En aan jou de keuze of je een losse versterker koopt en dan je subwoofer daar aan koppelt of dat je een actieve subwoofer neemt. Maar dat is al vaker gezegd...

Of het mogelijk is om je oude set aan te sluiten vraag ik me ook af. Dan zou je vanaf de subwoofer-pre out van de Onkyo een kabel moeten leggen naar de pre-in van Panasonic. En kans is zeer groot dat de Panasonic niet de juiste aansluitingen heeft.

En tevens het verzoek om in het vervolg de edit-knop te gebruiken en niet meerdere malen achter elkaar te posten. En om je probleem in één topic te houden en niet te gaan spreiden over meer topics zoals het Onkyo-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
in het onkyo topic heb ik niet dat probleem staan..
Dat is gewoon globaal van wat moet ik er nog van weten om m goed te gebruiken.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gaat dat wel helemaal lekker, die 3ohm speakers op je Onkyo? Ja, ik weet dat 3ohm niet voor het hele frequentiebereik geldt, maar ik vind het wel erg laag :o

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudey
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:53
FeaR1986 schreef op zondag 25 juli 2010 @ 15:19:
Verder heeft iets als "Hoeft niet extreem hard te kunnen, als het maar mooi en vol klinkt en explosies kan laten voelen" niets met de receiver te maken. Dat heeft meer te maken met hoe jij de subwoofer af stelt. Dus vanaf welke waarde (Hz) de subwoofer de tonen moet laten horen. Normaal stel je dat zo af dat de subwoofer alleen de tonen pakt die je speakers niet meer aan kunnen. Dit om dus een compleet beeld te krijgen van het geluid. Maar denk dat jij toch wel op een Hz of 120 gaat zitten als je echt alles wilt voelen :P
Er is sprake van twee crossover instellingen:
- Van speaker naar subwoofer
- LFE kanaal van de subwoofer

Als je dat van speaker naar subwoofer goed instelt dan krijg je een mooi vol geluid. Voor de meeste speakers wordt er een aanbevolen frequentie meegegeven vanuit de fabrikant, meestal variërend van 60-150Hz. Echter moet je ook rekening houden in hoeverre die frequentie goed klinkt in je huiskamer. Dus nooit zomaar afgaan op de aanbevolen frequentie. Alle tonen onder de ingestelde frequentie neemt de subwoofer voor zijn rekening. Het voelen van de explosie heeft meer te maken met de volume van de subwoofer en de frequentie van de toon (lagere tonen voel je beter). Als je de crossover te laag instelt (bijvoorbeeld 40Hz), kan het echter wel zo zijn dat je bepaalde lage tonen die bij een explosie horen niet meekrijgt, omdat je speakers dat niet aankunnen.

Verder kan je de crossover instellen van het LFE kanaal. Aangeraden door THX is 80Hz (omdat tot 80Hz de positie van je subwoofer niet te horen is). In het LFE kanaal worden echter tonen doorgegeven tot 120Hz. Je mist dan dus de tonen tussen de 80 en 120Hz. Wil je dus alle lage tonen uit het LFE kanaal meekrijgen dan stel je de crossover van het LFE kanaal in op 120Hz. Dit kan voor sommige huiskamers echter ongewenste gebrom en gezoem opleveren. Mee spelen dus, totdat je de prettigste crossover hebt gevonden voor je huiskamer. Probeer echter niet lager dan 80Hz te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Grrrrrene schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:34:
Gaat dat wel helemaal lekker, die 3ohm speakers op je Onkyo? Ja, ik weet dat 3ohm niet voor het hele frequentiebereik geldt, maar ik vind het wel erg laag :o
Geen idee..
T staat op het stickertje op de speaker....
Als ik met een Multimeter de speaker door meet is hij:
4.9 ohm voor front
8,1 ohm voor center
5.9 ohm achter

Spec's ook op internet gevonden, die melden het volgende: Hier de PDF
[Front\speakers\SB-FS540]
Type 1 way, 1 speaker system (Bass reflex)
Speaker unit(s) Impedance 3 ≠
Full range 6.5 cm Cone type
Input power (IEC) 125 W§ (Max)
Output sound pressure 80 dB/W (1.0 m)
Frequency range 87 Hz–25 kHz (j16 dB)
98 Hz–22 kHz (j10 dB)
Dimensions (WtHtD) 252 mmk1123 mmk234 mm
Mass 3.7 kg

[Surround\speakers\SB-FS741]
Speaker unit(s) Impedance 4 ≠
Full range 6.5 cm Cone type
Input power (IEC) 90 W§ (Max)
Frequency range 96 Hz–25 kHz (j16 dB)
120 Hz–22 kHz (j10 dB)
Dimensions (WtHtD) 92 mmk135 mmk95.4 mm
Mass 0.75 kg

Center\speaker\SB-PC540]
Type 2 way, 2 speaker system (Bass reflex)
Speaker unit(s) Impedance 6 ≠
1. Full range 6.5 cm Cone type
2. Full range 6.5 cm Cone type
Input power (IEC) 250 W§ (Max)
Output sound pressure 84 dB/W (1.0 m)
Cross over frequency 5 kHz
Frequency range 105 Hz–25 kHz (j16 dB)
125 Hz–22 kHz (j10 dB)
Dimensions (WtHtD) 270 mmk92 mmk95.4 mm
Mass 1.25 kg

[Subwoofer\SB-W540]
Speaker unit(s) Impedance 6 ≠
Woofer 16 cm Cone type
Input power (IEC) 250 W (Max)
Frequency range 32 Hz–220 Hz (j16 dB)
38 Hz–180 Hz (j10 dB)
Dimensions (WtHtD) 183 mmk396 mmk267 mm
Mass 4 kg

[ Voor 64% gewijzigd door HellStorm666 op 28-07-2010 15:15 ]

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
HellStorm666 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:29:
[...]

driver is dat ding wat heen en weer gaat? de speaker zelf zeg maar? dan ong 13cm.

Maar mijn hoofdvraag is. kan ik deze sub voor tijdelijk gewoon direct op de onkyo gebruiken, of moet ik m;n oude 5.1 versterker er tussen zetten?(panasonic waar de sub ook bij zat)
Die driver is idd aan de kleine kant op zn zachts gezegd.
Een subwoofer voor home theatre is eigenlijk minimaal 10 inch of meer.
Als je oude versterker een 7.1 ingang of iets dergelijks heeft en daarnaast gewone plus en min uitgang voor de sub, dan zou je deze als eindbak kunnen gebruiken en aansluiten op een onkyo met pre out subwoofer uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
zou dit wat zijn als sub voor bij mijn set?

Skytec 15" Pa Active Subwoofer
Actieve subwoofer met instelbaar laag doorlaatfilter. Het filter is instelbaar tussen 40Hz en 150Hz.
· Grote 15" (38cm)
· Ingebouwd actief low-pass filter
· Ingebouwde versterker
· Diepe resonantievrije basweergave
· Fase instelbaar (0° - 180°)
· Metalen handgrepen en hoekstukken (Handgrepen zal ik er af halen)
· Tophat in bovenpaneel

Additional Information
Power rms 150W
Peak power 600W
Top Hat Yes
Power max. 300W
Woofer 15 inch (38cm)
Frequency response 45 - 250Hz
Signal to noise ratio >80dB
Connector XLR (RCA->XLR heb ik)
SPL @ 1W/1m 115dB
Dimensions 380x 480 x 5700mm
Weight 19kg

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
HellStorm666 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 18:57:
zou dit wat zijn als sub voor bij mijn set?

Skytec 15" Pa Active Subwoofer
Skytec zou ik ver van weg blijven. Het is gewoon geen goed merk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
FeaR1986 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 19:11:
[...]

Skytec zou ik ver van weg blijven. Het is gewoon geen goed merk :)
OK, thnx

Welke Active Sub raden jullie dan aan?
Ik wil er niet te veel geld meer aan spenderen omdat ik ook nog geld nodig heb voor de nieuwe woning.
Het liefst wel een die gewoon netjes in een dichte box zit zodat hij netjes (in het zicht) in de kamer kan staan.
2e hands is ook goed.

[ Voor 41% gewijzigd door HellStorm666 op 28-07-2010 19:16 ]

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Hallo,
Ik heb pas een Onkyo TX-SR607 besteld en na wat uit zoeken en een hoop vragen in een ander topic kwam ik er achter dat mijn huidige subwoofer niet gaat werken i.c.m. de Onkyo TX-SR607. Vooral omdat ie passief is, ten 2e omdat ie maar 6" is (16cm).
De andere speakers die aangesloten worden zijn hier te vinden: PDF pagina 41.

Waar ga ik de set voor gebruiken:
Films, Gaming en Muziek luisteren.

Wat verwacht ik van de sub:
Mooie volle bass om de set goed aan te vullen. Het hoeft niet heel hard te gaan (kom binnenkort in een appartement met buren onder, naast en boven) maar een explosie oid moet je wel kunnen voelen.

Wat heb ik er voor over:
Weinig, ong 200,- maar hoe minder hoe beter (uiteraard moet het wel wat kwaliteit over blijven). Gewoon "the best bang for the bucks".

Hij mag 2e hands zijn.
Een zelfbouw is ook goed (en leuk). Als ik maar tekeningen/aanwijzingen heb en weet waar ik wat moet halen.

De subwoofer komt gewoon in de kamer te staan, dus het moet wel een net ding zijn,
dit idee: Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1248957012.jpeg

Graag hulp.
ps. Ik ben redelijk nieuw rond dit soort dingen, dus wat uitleg bij kreten of belangrijke dingen is nooit mis.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Zoek een Rel, of een Monitor Audio :D Rel is super, Kef ook wel trouwens.

2ehands best te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Anoniem: 149075 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 00:19:

2ehands best te vinden!
Rond wat voor een prijzen moet ik dan denken?

Hoe is de Jamo A102 HCS5 set? deze
Kan er niet veel over vinden op internet.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
HellStorm666 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 00:03:
Dit topic kan dicht.
Ik zal een apart topic starten voor de vraag over de Sub zodat het duidelijker blijft en een ander er ook wat aan heeft.
Topic over de subwoofer gemerged met dit huidige topic, twee actieve topics over nagenoeg hetzelfde is niet nodig.
Anoniem: 149075 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 00:19:

2ehands best te vinden!
REL is de Bose van de subwoofers. Ze hebben best leuk spul, maar er is voor minder geld echt veel betere apparatuur te krijgen. Plus dat dit soort kreten gewoon echt niets toevoegen. Advies is gewoon om met een subwoofer ook gewoon te gaan luisteren. Al is 200 euro voor een actieve subwoofer niet heel veel budget, zeker niet omdat je dus een subwoofer + versterker koopt. Ik zou met dit budget inderdaad de tweedehandsmarkt afzoeken en niet nieuw gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Hoe is dat jamo setje waar ik het hier boven over had?

Aantal subs nu op t oog.. zijnde:
JBL Northridge E150P
Versterkervermogen (RMS): 150 watt
Speaker: 250 mm (10\") PolyPlas™
Ingangen: Lijnniveau (omschakelbaar naar LFE) en luidsprekerniveau met 5-voudige klemmen
Laagdoorlaat frequentie: Continu variabel van 50 – 150 Hz
Hoogdoorlaat frequentie: 150 Hz bij gebruik
Frequentiebereik: 27 Hz – laagdoorlaat wisselfilter instelling
Afmetingen (H x B x D): 450 x 309 x 384 mm
Gewicht: 15,5 kg

KEF Subwoofer PSW1000.2 Dark Apple
Design Bass reflex, downward firing
Drive unit 200 mm (8")
Frequency response at 15°
horizontally off axis ±3 dB 38 Hz - 180 Hz
Crossover frequency variable
Amplifiers 100 W built in
Maximum output 106 dB
Magnetic shielding Yes
Weight 13.5 kg (29.7 lbs)
Dimensions
(H x W x D) 360 x 320 x 320 mm
14.2 x 12.6 x 12.6 in.

Infinity Classia PSW8
HIGHLIGHTS
• Compact front firing powered
subwoofer
• 200mm (8") MMD® low-frequency
driver
• 150 Watts RMS® high-output, highefficiency
amplifier for deeper
and realistic bass

KEY SPECIFICATIONS
• Available in High-Gloss Black or Real-Wood Cherry Veneer
• 150 Watts RMS® high-efficiency amplifier
• 200mm (8") MMD® Low-Frequency driver

DETAILED SPECIFICATIONS
• Frequency Range: 35Hz – 150Hz (±3dB)
• Amplifier RMS Power: 150 Watts
• Amplifier Peak Dynamic Power*: 300 Watts
• Crossover Frequency: 50Hz – 150 Hz, 24dB/octave; continuously adjustable
• Driver(s): 200mm (8") MMD
• Dimensions (H x W x D): 438mm x 279mm x 419mm (17-1/4" x 11" x 16-1/2")
• Weight: 14.4kg (31.7 lb)

[ Voor 94% gewijzigd door HellStorm666 op 29-07-2010 11:04 ]

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:12
Ik zou gaan voor een Marantz receiver (SR5004 - 429,- ?). Gulden middenweg tussen de wat koel klinkende Onkyo en warm klinkende Denon. Daarnaast staat de Marantz bekend om zijn muzikale kwaliteiten. Ik heb zelf de SR6004 en ben hier erg tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:18
Is de Magnat A 301 niks voor je? Die kost € 200 nieuw (bij Conrad) en gaat tot 16Hz... Heb hem zelf ook (alleen voor films).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Heb een edit gedaan: Hier 3 subs die ik op het oog heb

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
FeaR1986 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 03:58:
[...]

REL is de Bose van de subwoofers. Ze hebben best leuk spul, maar er is voor minder geld echt veel betere apparatuur te krijgen.
Daar ben ik het volledig niet mee eens om REL te vergelijken met Bose.
De goedkopere subs zijn idd niet zo goed, die hadden ze nooit moeten maken.
Maar ga eens kijken naar de ST series, dat zijn gewoon erg goede en ook muzikale subs.
Wil je echt een sub voor thuis die klinkt als in de bios, dan moet je een SVS kopen, liefst passief met een dikke versterker zoals een 2e handse Bryston gebridged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Ik heb zojuist de knoop doorgehakt.
Ik heb de Infinity Classia PSW8CH besteld.
Afbeeldingslocatie: http://www.hiandfi.ru/pictures/tovar/orig/classia_subwoofer_(cherry).jpg

Scientia Potentia Est

Pagina: 1