C3VCM6 Moederbord (LaCie 19" rackt 2TB drive)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-08 15:45
Na al een tijdje het idee te hebben mijn bestaande 19"rack (Windows XP-embedded) te updaten heb ik deze vandaag eindelijk open gemaakt om te bekijken wat er allemaal in zit. Helaas kwam ik al snel tot de conclusie dat hier 4x 500GB ATA Hdd's in zitten waardoor mijn 'simpele' update naar 4 grotere Hdd's m.i. komt te vervallen. De aparte ethernet aansluiting verbruikt het PCI-slot (tbv Gbit zie ook vraag 2). Er zijn nog wel 4 USB-poorten ter beschikking.

Samengevat het moederbord heeft:

Onboard LAN:
Realtek RT8100C 10/100 Mbps Fast Ethernet

Onboard I/O Connector:
4 x USB connector for additional USB 2.0 ports
1 x CIR connector (Switchable for KB/MS)
2 x 40pin IDE

Vraag 1:
Is het mogelijk om met de netwerkkaart op het moederbord Flacc en DvD te verwerken tbv van standalone HTPC?

Vraag 2:
Kan ik met een PCI (2.2) slot een Sata controller insteken waardoor ik extra Sata schijven kan inbouwen?

Vraag 3:
Is het zinvol om te investeren in dit moederbord of is een voorbereid moederbord met Sata voordeliger... (wil eigenlijk niet in 1 keer alles overboord gooien)...

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag 1: Ja, dat zou moeten kunnen, maar hou er rekening mee dat je datatransfer via het netwerk slechts 9 MB/s zal zijn.

Vraag 2: Ja, dat kan ook, zie voorbeelden hieronder.

Vraag 3: Upgraden is geheel aan jou, het ligt aan je wensen, daarnaast kan je altijd deze behouden naast een nieuw setje.

Voorbeelden van raidkaartjes die geschikt zijn :

Kaart 1: http://www.webconnexxion....?cPath=22&products_id=419

Dit is een PCI kaartje met 4 poorten, de kaart heeft een 64bit LBA en zodoende kan je raidset maken die groter zijn dan 2 TB.

Kaart 2: http://www.webconnexxion....?cPath=38&products_id=717

Dit is een PCI-X kaart, maar werkt zonder problemen in een PCI slot. Ook deze kaart heeft een 64bit LBA.

Bij beide kaarten zijn de kabels meegeleverd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
Dank voor de reactie; lijkt erop dat ik inmiddels ingelezen raak en ben blij voor de bevestigende antwoorden...

Ik vind de investering dan voor een dergelijke PCI kaart fors; als ik nu kies voor een moederbord upgrade met ATA hdd en Sata hdd aansluiting en onboard gigabit (bijv Jetway); dan kan ik de bestaande ata schijven 1 voor 1 gaan vervangen voor Sata...

En ik behoud in de toekomst de mogelijkheid om middels PCI (express) uit te breiden tbv RAID etc, of zie ik dan iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De prijs van de kaart valt op zich heel erg mee, maar dat is mijn mening. Voor welke oplossing je gaat, is een kwestie van afweging. Als je een nieuw setje koopt, is dat wel een redelijke investering, maar ben je wel meer futureproof. Vergelijk de pro en cons van upgraden en nieuw, dan kom je er wel uit.
Als je PCI-E sloten hebt, kan je je raid wel wat makkelijker uitbreiden, alleen een mobo met bv 3 of 4 PCI-E16 poorten zijn niet de meest goedkope, wel kan je dan voorlopig vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Uhm, kan je uberhaupt drivers erbij installeren op een XP embedded installatie?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
Dat zal inderdaad ook een hele klus zijn (en goed argument om mijn vrouw te overtuigen van nieuwe aanshaffingen);

Wellicht dat een NAS-software installatie ook voldoende is (feitenlijk gebruik ik het geheel nu als groot opslagmedium voor muziek en dvd's)

Bijkomend voordeel bij een nieuw moederbord is dat deze beter ondersteund zal worden t.b.v. bijvoorbeeld Freenas...

Ga richting wat moet ik kopen topic :)

[ Voor 16% gewijzigd door jvs1 op 27-07-2010 13:05 ]

Pagina: 1