Nvidia Optimus technologie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashu
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-01 14:49
Goedendag tweakers,

In de zoektocht naar de beste en "most bang for the buck" notebooks wordt het tegenwoordig steeds lastiger om apparaten te vinden die duidelijk boven het maaiveld uitsteken.
Dat de i series processoren van Intel allemaal een GM4500 aan boord is leuk en aardig, maar voor games is dat natuurlijk niet voldoende. Met een additionele dedicated graphics ernaast zijn games wel te doen, maar mijns insziens moet er dan wel behoorlijk in de buidel getast worden voor een decent kaart (minimum gm325???), want met een ati 5470 of Nvidia gm310 verbeter je de prestaties niet heel veel (http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html).
Verder heb je met een dedicated card natuurlijk het probleem van meer energieverbruik, en daar kwam ik volgens mij de rand van het maaiveld tegen :)
De NVidia Optimus technologie beloofd namelijk te schakelen tussen de integrated en dedicated graphics alnaargelang de behoeftes. Maar welke notebooks hebben dit nu eigenlijk?
Tot nu toe ban ik erachter gekomen dat de NVidia GM200 en GM300 series optimus ondersteunen, maar dat is niet voldoende, want de laptop moet (zowel hard als software matig???) ook toegerust zijn om optimus mogelijk te maken. Maar welke laptops zijn dit?
Op de website van NVidia wordt je het bos ingestuurd (4 laptops: http://www.nvidia.com/object/optimus_technology.html, Toshiba Satellite A665, Alienware_M11x, ASUS N71Jv, ASUS U30Jc). Dit is echter zeker weten een onvolledige lijst. Tijdens de introductie in februari geloof ik waren er al een modellete of 12, er zijn door NVidia 50 modellen beloofd deze zomer, en op diverse beurzen worden rijtjes met modellen genoemd.
De pricewatch is niet in te stellen op optimus technologie (hinthint ;) ), en soomige modellen zijn wel en andere niet in europa/NL te leveren.
En daar is dan de bottom line, weet iemand of er een (geupdate) lijst bestaat met notebooks die een optimus stickertje (en bijbehorende functionaliteit natuurlijk :P ) hebben???

De modellen die ik vooralsnog geidentificeerd heb (op de markt in NL) zijn:
ASUS
UL30jt
k52jc-EX100X
k52jc-EX090V
k52jc-EX140X
k52jc-EX128V
n61jv-JX033V
N61JV-JX007V
N61JV-JX074X
N61JV-JX208X
N71JV-TY078V