[ATI 5850] Beeld bevriest

Pagina: 1
Acties:

• Stijn
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-02 16:51
Een paar dagen terug gaf mijn 4890 de geest. Die had al een tijd problemen met (waarschijnlijk) de koeling (temperaturen boven de 90 graden bij maximale underclock) en op een gegeven moment startte de computer niet eens meer op. Toen dus een HD 5850 gekocht (deze om precies te zijn), geïnstalleerd, en de PC startte weer. FurMark draaide 1,5 uur lang zonder problemen op de hoogste settings, temperatuur bleef onder de 75 graden, dus ik nam aan dat de problemen opgelost waren.

Maar bij een aantal games die ik speel (tot nu toe: APB, Mirror's Edge, Alien Swarm) crasht de PC nog steeds. Meestal "bevriest" het beeld en kan ik met een snelle alt+tab/ctrl+alt+delete een volledige crash wel voorkomen, maar soms ook werkt dat niet en moet ik de PC resetten. In APB is het beeld bovendien corrupted; een vaag streepjespatroon of een schaakbord-achtige overlay. Vreemd genoeg werken andere games (STALKER Complete 2009, Left 4 Dead 2) wel prima. De problemen treden meestal na zo'n half uur spelen op, voor zover ik kan zien is het niet gekoppeld aan een bepaalde temperatuur van de kaart (gecheckt via CCC)

Wat ik tot nu toe gedaan heb:
- Windows 7 reïnstall, geen verandering
- Prime95 torture + FurMark hoogste settings 3 kwartier laten draaien, geen probleem (geen crashes of corruption, temperatuur van zowel CPU als GPU bleef in veilige zone)
- Catalyst 10.5 geïnstalleerd (ipv 10.6, eerst Driver Sweeper gedaan), geen verandering

De rest van mijn setup:
- AMD Phenom II X4 940 Black Edition
- 4GB DDR2 RAM
- Voeding behorend bij Antec Sonata III 500, ofwel 500W.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

Je temperaturen zijn in orde, dus ook je CPU kan de bottleneck niet zijn. De Antec voeding lijkt me ook in orde en capabel om dit systeem draaiende te houden. Dan zijn er nog een paar dingen die ik zou kunnen bedenken:

- RAM probleem. Instabiele geheugenbankjes? Die zou je even moeten testen met iets als MemTest 86+
- Corrupte install files van desbetreffende games? Even een reïnstall doen of je harddisk eens flink defragmenteren en optimaliseren wil nog wel eens werken.
- Brakke voeding? Ik sluit het niet uit, maar je zou zomaar een minder model kunnen hebben gekregen.
- PhysX? Ik zie dat 2 van de drie games die vastlopers creëeren; APB en ME, gebruik maken van PhysX. Je zou even moeten controleren of die setting disabled staat. Van AS weet ik het niet, dat zou te maken kunnen hebben met brakke servers...

Dat kan ik op het moment even bedenken. Kijk maar of je er wat mee kunt ;)

Verwijderd

Blue-Tiger schreef op zondag 25 juli 2010 @ 13:00:
- Brakke voeding? Ik sluit het niet uit, maar je zou zomaar een minder model kunnen hebben gekregen.
Dat lijkt mij sowieso al erg sterk, maar het zwaarste wat die met de PC doet (Furmark en Prime) draait gewoon stabiel dus voeding is uitgesloten. ;)

• Cayenne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-11-2024
Je moet anders ff in het logboek kijken (eventviewer), of daar misschien wat zinnigs in staat. Klinkt een beetje als een videodriverprobleem (atikdmag oid). Heb ik ook, als ik GPU overklok, kan ik 3DMark draaien zonder problemen, stressen zonder problemen, maar bij games knalt hij er binnen 5s uit...

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2010 @ 13:05:
[...]

Dat lijkt mij sowieso al erg sterk, maar het zwaarste wat die met de PC doet (Furmark en Prime) draait gewoon stabiel dus voeding is uitgesloten. ;)
True ;)

• Stijn
Bedankt voor de reacties. PhysX en corrupte game installs zouden het probleem niet moeten zijn, heb APB en Alien Swarm sowieso al opnieuw geïnstalleerd. In het logboek is niets te vinden helaas. Memtest is een goed idee, dat had ik nog niet geprobeerd. Maar nu (sinds een half uur) heb ik het volgende probleem:

Afbeeldingslocatie: http://stijnpeeters.nl/hd/artifacts2.png

"No errors", jaja ;)

Lijkt me dus dat er iets mis is met het VRAM (?) - het vreemde is dat ik deze problemen de eerste paar dagen niet had. In FurMark en games zie ik die blokjes nu ook bijvoorbeeld, terwijl het er gisteren prima uitzag. Zou ik gewoon pech hebben gehad en weer een slecht exemplaar hebben meegekregen in de winkel?

[ Voor 7% gewijzigd door Stijn op 25-07-2010 13:18 ]

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Ja, duidelijk een gRAM probleem ;) Ik zou dus daarmee even teruggaan naar de winkel en een vervanger vragen d:)b

• Stijn
...of toch niet?

Net ATITool gedeïnstalleerd, en nu zijn de artifacts nergens meer te bekennen? WTF?

EDIT: Ook Alien Swarm lijkt nu goed te werken, andere games zo even proberen. Wel vreemd; zouden die artifacts dan alleen aan de driver van ATITool hebben gelegen?

[ Voor 44% gewijzigd door Stijn op 25-07-2010 23:42 ]

Verwijderd

Misschien welke versie gebruik je?

• Stijn
0.26 was het. Overigens lijkt het probleem toch bij de kaart zelf te liggen; na een halfuurtje Alien Swarm kwamen de artifacts weer tevoorschijn en even later crashte de boel. FurMark draait dan wel weer probleemloos voor 30 minuten en counting nu. Ik blijf het vreemd vinden, zeker omdat het zo ook lastig is de winkel ervan te overtuigen dat er iets niet klopt :)

• thijsloyez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-06-2025
Stijn schreef op maandag 26 juli 2010 @ 01:18:
0.26 was het. Overigens lijkt het probleem toch bij de kaart zelf te liggen; na een halfuurtje Alien Swarm kwamen de artifacts weer tevoorschijn en even later crashte de boel. FurMark draait dan wel weer probleemloos voor 30 minuten en counting nu. Ik blijf het vreemd vinden, zeker omdat het zo ook lastig is de winkel ervan te overtuigen dat er iets niet klopt :)
Als je de kaart nog niet zolang hebt moeten ze hem normaalgezien toch gewoon terugnemen ?
Pagina: 1