Een paar dagen terug gaf mijn 4890 de geest. Die had al een tijd problemen met (waarschijnlijk) de koeling (temperaturen boven de 90 graden bij maximale underclock) en op een gegeven moment startte de computer niet eens meer op. Toen dus een HD 5850 gekocht (deze om precies te zijn), geïnstalleerd, en de PC startte weer. FurMark draaide 1,5 uur lang zonder problemen op de hoogste settings, temperatuur bleef onder de 75 graden, dus ik nam aan dat de problemen opgelost waren.
Maar bij een aantal games die ik speel (tot nu toe: APB, Mirror's Edge, Alien Swarm) crasht de PC nog steeds. Meestal "bevriest" het beeld en kan ik met een snelle alt+tab/ctrl+alt+delete een volledige crash wel voorkomen, maar soms ook werkt dat niet en moet ik de PC resetten. In APB is het beeld bovendien corrupted; een vaag streepjespatroon of een schaakbord-achtige overlay. Vreemd genoeg werken andere games (STALKER Complete 2009, Left 4 Dead 2) wel prima. De problemen treden meestal na zo'n half uur spelen op, voor zover ik kan zien is het niet gekoppeld aan een bepaalde temperatuur van de kaart (gecheckt via CCC)
Wat ik tot nu toe gedaan heb:
- Windows 7 reïnstall, geen verandering
- Prime95 torture + FurMark hoogste settings 3 kwartier laten draaien, geen probleem (geen crashes of corruption, temperatuur van zowel CPU als GPU bleef in veilige zone)
- Catalyst 10.5 geïnstalleerd (ipv 10.6, eerst Driver Sweeper gedaan), geen verandering
De rest van mijn setup:
- AMD Phenom II X4 940 Black Edition
- 4GB DDR2 RAM
- Voeding behorend bij Antec Sonata III 500, ofwel 500W.
Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Maar bij een aantal games die ik speel (tot nu toe: APB, Mirror's Edge, Alien Swarm) crasht de PC nog steeds. Meestal "bevriest" het beeld en kan ik met een snelle alt+tab/ctrl+alt+delete een volledige crash wel voorkomen, maar soms ook werkt dat niet en moet ik de PC resetten. In APB is het beeld bovendien corrupted; een vaag streepjespatroon of een schaakbord-achtige overlay. Vreemd genoeg werken andere games (STALKER Complete 2009, Left 4 Dead 2) wel prima. De problemen treden meestal na zo'n half uur spelen op, voor zover ik kan zien is het niet gekoppeld aan een bepaalde temperatuur van de kaart (gecheckt via CCC)
Wat ik tot nu toe gedaan heb:
- Windows 7 reïnstall, geen verandering
- Prime95 torture + FurMark hoogste settings 3 kwartier laten draaien, geen probleem (geen crashes of corruption, temperatuur van zowel CPU als GPU bleef in veilige zone)
- Catalyst 10.5 geïnstalleerd (ipv 10.6, eerst Driver Sweeper gedaan), geen verandering
De rest van mijn setup:
- AMD Phenom II X4 940 Black Edition
- 4GB DDR2 RAM
- Voeding behorend bij Antec Sonata III 500, ofwel 500W.
Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?