Toon posts:

Hoe is port worwarding mijn oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een probleempje: Ik heb een NAS aan mijn netwerk hangen, maar ik kan de NAS niet vinden. Ik doe vast iets triviaals fout, maar ik zie niet wat....

De configuratie is:

computer => Sitecom router => KPN expedia => NAS

Ik weet dat de sitecom router een IP-adres heeft 192.168.0.1
Ik weet dat de KPN Expedia een IP-adres heeft 192.168.2.1

Wat moet ik nu doen om de NAS te kunnen zien???

Overigens lukt het wel om het internet op te komen dus: computer => Sitecom router => KPN expedia => internet

Ik heb het vermoeden dat het iets te maken heeft met port forwarding, maar dit is meer in de categorie klok en klepel....

Weet iemand raad?

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-02 09:30
Kun je de NAS niet aan de sitecom hangen?

Verwijderd

Bijna goed. Je Experiabox hangt in een ander subnet. Je zou dus routing tables aan moeten gaan maken. Nou zit die exp. box standaard zo dicht als een Vestaalse maagd, dus misschien is het handig alles in hetzelfde subnet te gooien?

Of, zoals mijn bovenbuurman zegt, NAS @ sitecom.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2010 12:22 ]

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Simpele oplossing; Zet de routing functie van je router uit zodat ie simpel als switch werkt, dan komt je pc in hetzelfde subnet als je NAS. Of koppel de NAS aan je router. Maar de eerste oplossing heeft de voorkeur.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Verwijderd

Topicstarter
Hmm zo eenvoudig is het kennelijk allemaal niet.
De NAS direct aan mijn router koppelen heeft niet mijn voorkeur omdat deze niet in dezelfde ruimete staan.
(dit is de configuratie die ik eerst had,, en dus ook geen problemen....)
Hoe kan ik de routing functie van mijn router uitschakelen???? Ik heb een Sitecom WL351

Indien ik de routing functie niet kan uitschakelen, hie maak ik dan die routing tables?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2010 12:36 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-02 13:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Door deze uitleg te volgen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Korte versie: DHCP op de sitecom uit en kabel van Experia -> Sitecom in een LAN poort van de sitecom ipv WAN poort.

Overigens vind ik het wel vreemd dat het niet werkt. Die NAS is in feite gewoon een apparaat wat in het WAN subnet van de Sitecom hangt, dus de sitecom zou een van zijn LAN clients daar prima mee in verbinding moeten kunnen stellen, zou je verwachten?

[ Voor 36% gewijzigd door Orion84 op 25-07-2010 12:37 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
En dat is simpel te vinden in de handleiding van je router:
http://www.sitecom.com/do...351-Full-Manual-Dutch.pdf

Vergeet dan niet de router een ip te geven buiten de range van de experia.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Verwijderd

Topicstarter
Overigens vind ik het wel vreemd dat het niet werkt. Die NAS is in feite gewoon een apparaat wat in het WAN subnet van de Sitecom hangt, dus de sitecom zou een van zijn LAN clients daar prima mee in verbinding moeten kunnen stellen, zou je verwachten?
[/quote]

Nee toch?
De NAS heeft geen WAN, die zit fysiek verbonden met de expedia box, en daarmee zie de NAS toch in een ander subnet??

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De WAN poort van de sitecom zit nu aan de Experia, net als de NAS. Daarmee zitten die twee in hetzelfde netwerk. De sitecom zal als internet/WAN IP ook een IP in de 192.168.2.x range hebben denk ik zo?

Maar goed, fix gewoon even dat die sitecom geen router meer is, zodat je nog maar 1 router in je netwerk hebt, dat maakt de boel een stuk eenvoudiger en mogelijk werkt het dan ook meteen zoals gewenst :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Nee toch?
De NAS heeft geen WAN, die zit fysiek verbonden met de expedia box, en daarmee zie de NAS toch in een ander subnet??
Uhu, in het WAN subnet van de sitecom, probeert ie je te zeggen.

Wat is het ip van de NAS, en wat gebeurd er als je die vanachter de sitecom probeert te pingen? Ik neem aan dat de nas een 192.168.2.x ip heeft, en jouw systeem een 192.168.0.x.

Overigins heb ik zelf ook een experia box met daarvoor nog een router. De experia box lijkt 'double NAT' (wat deze opstelling is) niet altijd even leuk te vinden. De oplossing zou dus in dat geval, zoals eerder gezegd, zijn om je sitecom als switch in te stellen. Ik heb uiteindelijk ook mijn router er tussen uit gehaald.

[ Voor 4% gewijzigd door wasted247 op 25-07-2010 12:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik geprobeert om de router als switch te laten werken. dus DHCP uit en wan kabeltje in een lan poort gestoken.
Hierna werkte helemaal niets meer... Geen internet verbinding or what so ever.
Dus nu maar weer even terug naar DHCP aan en een kabeltje in sitecom WAN.

Een aardige oplossing lijkt mij de routing tabeles. Ik weet wel hoe ik dat in de Sitecom moet instellen, alleen weet ik niet welke instellingen ik moet gebruiken. Helaas verteld de WL351 handleiding mij hier ook niet bij!
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

als ik het goed snap is dit je config

Afbeeldingslocatie: http://img39.imageshack.us/img39/3030/nasi.png

Je kunt wel bij je nas, maar je kent het ip nummer niet, en de NAS kan het niet broadcasten omdat de sitecom dat blokkeerd.

Kun je het ip va de nas achterhalen door in de kpn experia schermen te kijken (die heeft een ip aan de NAS uitgedeeld?)

Als je het ip van de nas kent kun je hem benaderen via

\\192.168.2.X

Even aangenomen dat de sitecom en de experia een subnet mask van 255.255.255.0 hebben.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Picaroon
Kun je dan überhaupt bij een smb share dat in een ander subnet hangt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inmiddels opgegeven, en weer terug bij de oude configuratie....
Allen erg bedankt voor jullie hulp!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Picaroon schreef op zondag 25 juli 2010 @ 17:06:
Kun je dan überhaupt bij een smb share dat in een ander subnet hangt?
Ja hoor. Geen enkel probleem. samba draait gewoon over tcpip waar de verbindingen door de client worden opgezet. Enkel de broadcast om de hostname te vinden (bladeren...) komen niet door de router heen lijkt me.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Picaroon
Maar daarbij is je probleem toch niet opgelost? Nu heb je een onbereikbare NAS.

Hoe kun je nou opgeven man?

Zoals anderen al aangeven hangt je NAS in een ander subnet EN zit nog achter een router. Die ga je op deze manier niet vinden. Ik vind het in ieder geval een scenario om mee te blijven denken...

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:45
Picaroon schreef op zondag 25 juli 2010 @ 17:22:
Maar daarbij is je probleem toch niet opgelost? Nu heb je een onbereikbare NAS.

Hoe kun je nou opgeven man?

Zoals anderen al aangeven hangt je NAS in een ander subnet EN zit nog achter een router. Die ga je op deze manier niet vinden. Ik vind het in ieder geval een scenario om mee te blijven denken...
Oude config was een wel werkende config.
Maar inderdaad, opgeven??

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-02 15:35
Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2010 @ 17:13:
Ik heb het inmiddels opgegeven, en weer terug bij de oude configuratie....
Allen erg bedankt voor jullie hulp!
Had je nadat je de dhcp server e.d. op je Sitecom had uitgezet ook je netwerkkabel uit je pc gehaald en er weer ingestopt? Ja, dit klinkt dom, maar is wel de meest makkelijke manier om je PC te forceren een nieuw (experiabox) IP aan te vragen.

LinkedIn
BlackIntel

• Picaroon
bas-r schreef op zondag 25 juli 2010 @ 17:30:
[...]

Oude config was een wel werkende config.
Maar inderdaad, opgeven??
Met een NAS die bereikbaar is? Ik dacht dat zijn oude config is zoals omschreven in startpost.

Verwijderd

Topicstarter
Even ter verduidelijking:

Ik had de sitecom hangen in de meterkast. Op de sitecom had ik ook de NAS aangesloten. Daar werkte alles prima en dus ook de NAS. De configuratie daar was dus computer => sitecom => NAS

Ik wil graag de sitecom router in de woonkamer hebben (onder mijn TV waar ik 1 vaste netwerk aansluiting heb) waar ook een media player en een blue ray speler staan. Bovendien heb ik dan ook een sterker wireless signaal. Maar de NAS wil ik niet verhuizen.
Vandaar dat ik de NAS had aangesloten op de Expedia.

Op zolder had ik nog een oude netwerk switch liggen. Die heb ik maar onder het stof vandaan gehaald en aangesloten. De Sitecom heb ik weer terug gehangen in de meterkast. Nu werkt ook alles zoals ik het wil maar met een additionele switch..... Niet ideaal dus, meer het werkt wel.

EvilWhiteDragon: Ik werk wireless met mijn notebook. Ik had niet de PC geforceerd om een nieuw IP adres aan te vragen. Ik verloor op dat moment alle verbindingen behalve met de router (en dat is niet zo raar)

Uiteindelijk heb ik dus het advies van Orion opgevolgd, maar dan niet met de sitecom maar een andere switch
Ik zal het later vandaag nog eens proberen om de sitecom in de woonkamer te plaatsen om de configuratie te creeren zoals Leuk_he die beschreven heeft hierboven. (want dat is wat ik had willen hebben)
Dus in de configuratie computer => Sitecom => expedia => NAS

Wat overigens niet mee hielp is dat mijn vriendin ook zat te dringen om achter de computer te mogen ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2010 17:57 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gokje: misschien moet er een cross-cable tussen switchpoortjes van de experia en de sitecom. Steeds meer apparaten passen zichzelf automatisch aan, maar oorspronkelijk was de regel wel dat tussen switchpoorten een cross-cable hoort.

Pagina: 1