Hoeveel geheugen support AMD Phenom II maximaal?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:28

OMX2000

By any means necessary...

Topicstarter
Ik vraag me af hoeveel geheugen een AMD Phenom II maximaal ondersteund? Dus niet de softwarematige beperking. Ik kan nergens vinden wat de max is. Wel allerlei beperkingen qua de bezetting van de geheugen slots en de dual channel, maar niet het maximale geheugen.

Voor mij is het relevant omdat voor het opbouwen van een ontwikkelmachine de hoeveelheid geheugen van belang is. Als AMD tot 8GB gaat, dan is de keus voor Intel snel gemaakt.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Voor zover ik weet ligt de beperking bij het moederbord. Het is in ieder geval 16GB, 4*4. socket 1156 heeft ditzelfde limiet. Socket 1366 kan maximaal 24GB (6*4) geheugen aan, dus als 16GB nog te weinig is moet je automatisch uitwijken naar socket 1366.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op de AMD website is echt helemaal niks te vinden over de memory restrictions, behalve welke snelheden ondersteunt zijn en wat de maximale bandbreedte zou zijn. Niets over het maximaal te adresseren geheugen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 19:18
Net wat StefanvanGelder zegt, het moederbord bepaald de beperking. Meeste AMD borden die er nu zijn kunnen per channel 4GB aan, dus 4*4=16GB. Als dat idd te weinig is voor jou, dan moet je Intel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
XenoMorpH schreef op zondag 25 juli 2010 @ 12:47:
Net wat StefanvanGelder zegt, het moederbord bepaald de beperking. Meeste AMD borden die er nu zijn kunnen per channel 4GB aan, dus 4*4=16GB. Als dat idd te weinig is voor jou, dan moet je Intel gaan.
Of aan servermoederborden gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:09
Wat StefanVanGelder zegt klopt, de 7xxG en 8xxG kunnen allemaal 16GB aan.
De SR5650 chipsets (AMD Serverchipset) kunnen > 16GB aan.

Dit heeft vooral te maken met DDR3 Unbuffed en Registered DIMM's
Unregistered/Unbuffed DIMMS zijn er (momenteel) maar tot 4GB, Registered DIMM's zijn er in 16GB per stuk.

De serverchipsets zijn de enige die die DIMM's ondersteunen.

Mocht je dus meer dan 6*4 willen moet je een serverbord nemen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:28

OMX2000

By any means necessary...

Topicstarter
Aah thanx. Da's duidelijk. Vind het nog steeds vreemd dat het maximale geheugen beperkt wordt door het moederbord, terwijl de geheugen controller op de CPU zit.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Met een 64 bits processor en OS kan je in principe tot de 16 ExaBytes.
In de praktijk is het op dit moment beperkt to 256 TB.ofzo.

Deze beperking is gewoon niet boeiend om te vermelden voor AMD omdat je voorlopig toch nooit een bord kan hebben waar zoveel in past.
Of de nieuwe Phenom nu 128, 256 of 512TB aan kan gaat niet echt van invloed zijn op jou koopgedrag, neem ik aan ;)

[ Voor 19% gewijzigd door SuperNull op 26-07-2010 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 10:21
OMX2000 schreef op zondag 25 juli 2010 @ 23:59:
Aah thanx. Da's duidelijk. Vind het nog steeds vreemd dat het maximale geheugen beperkt wordt door het moederbord, terwijl de geheugen controller op de CPU zit.
Het moederbord verbindt het geheugen via een beperkt aantal connecties met de CPU en controller ;)
De beperking komt van dit aantal connecties (of Lanes).
SuperNull schreef op maandag 26 juli 2010 @ 06:23:
Of de nieuwe Phenom nu 128, 256 of 512TB aan kan gaat niet echt van invloed zijn op jou koopgedrag, neem ik aan ;)
Wel een leuk marketing-praatje :+
Pagina: 1