Welke (gratis) mediacenter software meest geschikt voor mij?

Pagina: 1
Acties:

• kegeltje26
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:28
Hallo,

Ik heb een tijdje een mediaspeler geprobeerd om muziek en films af te spelen, de Iomega ScreenPlay HD Pro, maar dit was een matig succes omdat het niet alle formaten afspeelt.

Onlangs een MacMini gekocht, met de bedoeling er een mediacentertje van te maken. De Screenplay zeker niet weggegooid want het is verder een prima USB schijf (als netwerkdrive zijn de transferrates te laag, ivm de Linuxfirmware).

Nu heb ik Plex geinstalleerd maar het is niet helemaal wat ik zoek.

Ik wil eigenlijk de volgende opties in Mediacenter software zien:

-ondersteuning van alle mediaformaten zoals h264, Avi, Windows Video, Windows Audio, etc. Windows Media wordt geloof ik niet ondersteund bij Plex, met name Windows Video HD niet..
-ondersteuning van belangrijke containerformaten: mkv, avi,
-ondersteuning voor het afspelen van DVD's of DVDfolders/iso's. Voor Blu-Ray heb ik al de PS3
-ondersteuning van Internetradio
-beschikbaar zijn van plugins zoals UItzending Gemist, Youtube
-keuze om eigen folders te maken met titels zoals Films, Concerten etc. en eventueel daar een plaatje aan toe te voegen. Dat mis ik nogal bij Plex, maar ik lees dat XBMC of MediaPortal dat ook niet heeft.
-ondersteuning voor de Harmony One
-beschikking over een Videorecorder mogelijkheid.
-mogelijkheid tot gebruik van TV kaarten ed...

Welke software heeft zoiets of komt in ieder geval zeer dichtbij in de buurt?

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:17
-keuze om eigen folders te maken met titels zoals Films, Concerten etc. en eventueel daar een plaatje aan toe te voegen. Dat mis ik nogal bij Plex, maar ik lees dat XBMC of MediaPortal dat ook niet heeft.
XBMC for Mac?

Kun je met plugins mappen mee maken, plaatjes van films en muziek, film info, deze dingen dragen geloof ik de naam Scrapers(als ik de term correct heb)

[ Voor 93% gewijzigd door TheIbex op 24-07-2010 22:04 ]

Interpolis, glashelder!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Kettrick

Rantmeister!

Volgens mij is er geen een pakket wat alles doet wat jij wil :(
Plex doet het meeste overigens wel, windows codec zou ik niet weten maar dat is vast wel te fixen ?

De nieuwe Plex krijg wel ondersteuning voor eigen groepen, de plex media server krijgt wat meer mogelijkheden en Plex zelf wordt meer een "domme" player.

Je kan met Plex en EyeTV volgens mij wel TV kijken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

• kegeltje26
Plex is eigenlijk al een aangepaste XBMC..

Die heeft die TV en VideoRecorder opties weer niet..

• kegeltje26
TheIbex schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 22:02:
[...]

XBMC for Mac?

Kun je met plugins mappen mee maken, plaatjes van films en muziek, film info, deze dingen dragen geloof ik de naam Scrapers(als ik de term correct heb)
Dat van die Scrapers weet ik wel, maar het zou leuk zijn, als je een map bijvoorbeeld ook een plaatje kan geven. Zoiets dat je een foto van een huilend meisje op de map "Drama" hebt die weer onder Films staat..

Nu heb ik straks iets van 60 Films onder Films staan na het scrapen. Moet je allemaal doorheen browsen tot je de film gevonden hebt die je zocht...

Wat dat betreft is dat altijd wel leuk van Windows (XP, 7 heb ik nog niet gezien) dat mappen enkele plaatjes krijgen, die die haalt uit de fotobestanden in die map...

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Thumbnails kan je zo'n beetje aan alles hangen: http://wiki.xbmc.org/?title=Thumbnails

TV Tuner support zijn ze hard mee bezig volgens mij :)

• kegeltje26
michiel_ schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 22:17:
Thumbnails kan je zo'n beetje aan alles hangen: http://wiki.xbmc.org/?title=Thumbnails

TV Tuner support zijn ze hard mee bezig volgens mij :)
Klinkt goed...

Ik zag dat Media Portal wel bijna alles heeft, maar dat lijkt erg op XBMC. Is het een port oid?

Ik twijfel ook om gewoon Windows 7 op mijn Mac Mini te knallen en dan Win Media Center gebruiken.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:23
kegeltje26 schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 22:10:
Dat van die Scrapers weet ik wel, maar het zou leuk zijn, als je een map bijvoorbeeld ook een plaatje kan geven. Zoiets dat je een foto van een huilend meisje op de map "Drama" hebt die weer onder Films staat..
Als je een folder.jpg in de betreffende map gooit krijg je die in XBMC te zien, dus ik verwacht ook in Plex.
Nu heb ik straks iets van 60 Films onder Films staan na het scrapen. Moet je allemaal doorheen browsen tot je de film gevonden hebt die je zocht...
Je kunt toch ook op genre door films browsen?

• kegeltje26
catchingfire schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 23:11:
[...]

Als je een folder.jpg in de betreffende map gooit krijg je die in XBMC te zien, dus ik verwacht ook in Plex.

[...]

Je kunt toch ook op genre door films browsen?
Oh?

Dat wist ik niet...

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Plex is de dedicated mac port en dan wat aangepast van xbmc. Ook mediaportal is ooit lang geleden gebranched van xbmc. Deze drie zijn eigenlijk all-in-one systemen die op jouw machine kunnen draaien.

Ze ondersteunen alledrie de belangrijke formaten. De wm formaten zijn niet belangrijk; geen idee of die worden ondersteund. Misschien toch focussen op een windowsmachine als je die perse wil draaien? ;)

Ondersteuning voor streams en dvd hebben ze ook alledrie. Via mythtv kunnen ze ook alledrie tv afspelen. Mythtv zorgt dan voor de backend afhandeling (en ondersteuning van tvkaarten ed is dus afhankelijk van mythtv. Voor xbmc is er uitgebreide mythtv ondersteuning.

Alleen van xbmc weet ik zeker dat je harmony wordt ondersteund. Maar je kan altijd de knoppen van je harmony omzetten in toetsenbordtoetsen, waardoor je de programma's sowieso zou moeten kunnen besturen. Zoek ff in de forums van de programma's hoe het precies zit onder macdinges.

Je grote vraag en struikelpunt is het gebruik van je mediabibliotheek. Ik ben zelf van mening dat dedicated scrapers (media companion en ember media manager voor mij onder windows) het beter doen dan ingebouwde scrapers. Een bibliotheek van 60 films is klein. Daar browse je zo doorheen. Je kan trouwens ook op genre of andere velden browsen.

XBMC is de enige waar ik uitgebreide ervaring mee heb. Veel instellingen zijn skinafhankelijk. Meestal staan je films onder films, tv-series onder tv series en muziek onder muziek. Plugins worden binnenkort uitstekend ondersteund. MAar ook de laatste stabiele versie (9.11) heeft prima addons. Je kan eventueel ook het een en ander aanpassen. Zeker als je wat handiger bent met programmeren/skinnen kan je alles aanpassen zoals je zelf wil, met bijvoorbeeld een genremap drama die willekeurig drama fan-art vertoond. Of misschien in de grote lijst de fanart op de achtergrond veranderd naar aanleiding van het genre van de geselecteerde film.

Standaard worden alle films gewoon op een grote hoop gegooid en kan je er doorheen browsen op verschillende velden, of (zoals ik zelf erg mooi vind) op de hoesjes. Met pgup/dwn scrollt het best snel, en als je de iets indrukt gaat het scrollen heel snel. En zoeken door intypen gaat natuurlijk ook makkelijk :)

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:23
kegeltje26 schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 21:51:
...Onlangs een MacMini gekocht, met de bedoeling er een mediacentertje van te maken....

-ondersteuning voor de Harmony One
Google 'ns op RemoteBuddy.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Kettrick

Rantmeister!

catchingfire schreef op zondag 25 juli 2010 @ 09:39:
[...]

Google 'ns op RemoteBuddy.
Plex heeeft zelf native ondersteuning voor de Harmony One, hiervoor hoef je niets te doen. Je kan in een xml file ergens zelf nog actief aan je touchscreen hangen, waardoor je dus meteen naar music, movies of series kan gaan.

Neemt overigens niet weg dat Remotebuddy voor overige zaken misschien wel erg handig is, ik ga er zelf vanmiddag iig. even naar kijken >:)

• kegeltje26
wheez50 schreef op zondag 25 juli 2010 @ 03:30:
Plex is de dedicated mac port en dan wat aangepast van xbmc. Ook mediaportal is ooit lang geleden gebranched van xbmc. Deze drie zijn eigenlijk all-in-one systemen die op jouw machine kunnen draaien.

Ze ondersteunen alledrie de belangrijke formaten. De wm formaten zijn niet belangrijk; geen idee of die worden ondersteund. Misschien toch focussen op een windowsmachine als je die perse wil draaien? ;)
De machine is het probleem niet. De MacMini is tegenwoordig ook een Intel machine en er zit een Nvidia kaart op. Met Bootcamp is nog een dualboot te realiseren met bv Win 7.

Out of the box werkt het ding met OS X Snow Leopard.

Omdat ik voorheen eigenlijk alleen met Windows PC werkte, is Windows media nog best belangrijk voor mij... Omzetten is ook weer zo tijdrovend...(en niet altijd even geslaagd)
Ondersteuning voor streams en dvd hebben ze ook alledrie. Via mythtv kunnen ze ook alledrie tv afspelen. Mythtv zorgt dan voor de backend afhandeling (en ondersteuning van tvkaarten ed is dus afhankelijk van mythtv. Voor xbmc is er uitgebreide mythtv ondersteuning.

Alleen van xbmc weet ik zeker dat je harmony wordt ondersteund. Maar je kan altijd de knoppen van je harmony omzetten in toetsenbordtoetsen, waardoor je de programma's sowieso zou moeten kunnen besturen. Zoek ff in de forums van de programma's hoe het precies zit onder macdinges.
Plex doet het idd met Harmony, al uitgebreid getest. ik stelde de vraag meer op het oog met de overige MediaCenter software.
Je grote vraag en struikelpunt is het gebruik van je mediabibliotheek. Ik ben zelf van mening dat dedicated scrapers (media companion en ember media manager voor mij onder windows) het beter doen dan ingebouwde scrapers. Een bibliotheek van 60 films is klein. Daar browse je zo doorheen. Je kan trouwens ook op genre of andere velden browsen.

XBMC is de enige waar ik uitgebreide ervaring mee heb. Veel instellingen zijn skinafhankelijk. Meestal staan je films onder films, tv-series onder tv series en muziek onder muziek. Plugins worden binnenkort uitstekend ondersteund. MAar ook de laatste stabiele versie (9.11) heeft prima addons. Je kan eventueel ook het een en ander aanpassen. Zeker als je wat handiger bent met programmeren/skinnen kan je alles aanpassen zoals je zelf wil, met bijvoorbeeld een genremap drama die willekeurig drama fan-art vertoond. Of misschien in de grote lijst de fanart op de achtergrond veranderd naar aanleiding van het genre van de geselecteerde film.

Standaard worden alle films gewoon op een grote hoop gegooid en kan je er doorheen browsen op verschillende velden, of (zoals ik zelf erg mooi vind) op de hoesjes. Met pgup/dwn scrollt het best snel, en als je de iets indrukt gaat het scrollen heel snel. En zoeken door intypen gaat natuurlijk ook makkelijk :)
Hmm volgende week dan nog maar eens rommelen met Plex dan...

Kijk het vervelende is, als je een video hebt die niet gescraped wordt (eigen opnames, concertbootlegs, documentaires), dan valt alles in XBMC/Plex/Mediaportal (allemaal uit de XBMC doos dus) meteen in "Video's".. iets waar nu niet echt goed over nagedacht is... Er is uiteraard wel mee te leven, maar het voelt zo rommelig aan.

Wat zijn de voordelen van XBMC en XBMC based afgeleiden daarvan (Plex, Mediaportal etc) tov Windows Media Center onder Win 7?

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:04

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

kegeltje26 schreef op zondag 25 juli 2010 @ 16:14:
[...]

Hmm volgende week dan nog maar eens rommelen met Plex dan...

Kijk het vervelende is, als je een video hebt die niet gescraped wordt (eigen opnames, concertbootlegs, documentaires), dan valt alles in XBMC/Plex/Mediaportal (allemaal uit de XBMC doos dus) meteen in "Video's".. iets waar nu niet echt goed over nagedacht is... Er is uiteraard wel mee te leven, maar het voelt zo rommelig aan.
ik weet dat het een beetje een dooddoener is, maar ik heb een soortgelijke situatie als jij. ik heb heel veel 'obscure' concert bootlegs van bandjes die niet door scrapers herkent worden.
nu heb ik het geluk dat ik de nieuwe versie van plex kan testen waarin wel degelijk de mogelijkheid bestaat m.b.v. de media manager om verschillende categorieën aan te maken.
je kunt zo dus een "drama" en een "bootlegs" categorie maken om je content verder in onder te verdelen. iedere categorie kan je voorzien van een plaatje zoals je in eerdere posts vermelde.
het steeds maar weer kijken in de almaar groter wordende my videos sectie behoort dus tot het verleden (binnenkort dan ;) )

Discogs

Pagina: 1